Onkohan minun seuraajissa ihmisiä, jotka kärsivät joskus paniikkikohtauksista?
-
@jarizleifr @saaste @whangdoodler @snailkane kehtaan väittää täydellisen ratkaisun olevan olemassa: lentoliikenteen raju vähentäminen ja lopulta ajasajo kokonaan

@diiccix @saaste @whangdoodler @snailkane No siis tää, mut se ei auta siinä kohtaa ku makaat sängyssä paniikkikohtauksen kourissa
-
Onkohan minun seuraajissa ihmisiä, jotka kärsivät joskus paniikkikohtauksista? Kiinnostaisi kuulla vinkkejä tempuista, joilla onnistutte rauhoittamaan itsenne ja hermostonne.
Itse sain eilen illalla kohtauksen kun yritin mennä nukkumaan. Mikään määrä ajatusakrobatiaa ei tuntunut toimivan kun keho reagoi lentomeluun. Se on kuin hyökyaalto joka pyyhkäisee yli ja siinä ei paljon ajattelu ja ajattelemattomuus auta.
Tiedän, että hengitysharjoitukset pystyvät rauhoittamaan hermostoa, mutta en ole tehnyt niitä säännöllisesti enkä ole myöskään niissä erityisen hyvä, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Paniikki- ja ahdistuskohtaukset ovat itselleni erityisen kuormittavia siksi, että olen yleensä varsin hyvä kontrolloimaan negatiivisia tunteitani ja ajatuksia, mutta näille en mahda mitään, koska ne eivät tunnu tulevan päästä.
Esimerkiksi masennusta vastaan pystyn yllättävän hyvin taistelemaan ja silloinkin kun olen alakynnessä, minulla on olo, että aktiivisella tekemiselläni on vaikutusta. Tilanne olisi paljon pahempi, jos en taistelisi vastaan. Se aktiivinen toimiminen antaa voimaa ja luo jonkinlaisen perustan, johon tukeutua.
Tämän hermostoasian kanssa kädet tuntuvat olevan selän taakse sidotut. Tässä tuoreessa tapauksessa kuulin lentokoneet jo pari päivää sitten ja päätin vaan ohittaa ne ja keskittyä siihen tosiasiaan, että tilanne on paljon parempi kuin muutama vuosi sitten ja muuton myötä sain myös positiivisia muutoksia aikaiseksi. Keskityin hyvään ja onnistumiseen. Ja se toimi.
Eilen tilanne muuttui ihan täysin. En edes ajatellut melua enkä tietoisesti kiinnittänyt siihen mitään huomiota, koska sitä oli jatkunut jo niin pitkään. Tajusin vaan sen, että rintaa alkoi puristaa, syke nousi, pumppu tuntui lentävän rinnasta, hengitys muuttui vaikeaksi ja sitten kehon valtasi sellainen tunne, että pitäisi vaan juosta pakoon, mutta en tiennyt mitä ja minne. Lopulta tajusin, että se johtui noista äänistä.
Turhauttaa kun on tunne, etten mahda asialle mitään. Se ei tunnu lainkaan siltä, että pystyisin mitenkään ajattelulla kontrolloimaan sitä. Päinvastoin, se kehon synnyttämä tunne vie minulta sen kyvyn taistella vastaan.
-
Onkohan minun seuraajissa ihmisiä, jotka kärsivät joskus paniikkikohtauksista? Kiinnostaisi kuulla vinkkejä tempuista, joilla onnistutte rauhoittamaan itsenne ja hermostonne.
Itse sain eilen illalla kohtauksen kun yritin mennä nukkumaan. Mikään määrä ajatusakrobatiaa ei tuntunut toimivan kun keho reagoi lentomeluun. Se on kuin hyökyaalto joka pyyhkäisee yli ja siinä ei paljon ajattelu ja ajattelemattomuus auta.
Tiedän, että hengitysharjoitukset pystyvät rauhoittamaan hermostoa, mutta en ole tehnyt niitä säännöllisesti enkä ole myöskään niissä erityisen hyvä, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita.
@saaste Hep! Täällä yks autisminkirjolla/ADHD/nepsy moniongelmainen jolla ollut paniikkihäiriö pikkulapsesta saakka.
Olen myös uniongelmainen ja valvomiset heikentää elämänlaatua.
Nyt oon sitten ~20v kärsinyt infernaalisista vaihevuosioireista.
Pahimmat paniikkikohtaukseni tapahtuvat yöllä. Vihaan nukkumista. Yökaudet painajaisia joihin tuppatuvat kaikista vittumaisimmat, ilkeimmät narsistit joita olen elämäni aikana väistellyt, joiden satimeen olen jäänyt.
Vihaan nukkumista kun menetän kontrollin ja mielessä lähtee liikkeelle muuvit ihmisneen, paikkoineen, kaikki PTSD syylliset nyt ~70v ajalta. Kauhujen kavalkadit.
Kerran oli niin kamala kohtaus että luulin herätessäni että nyt on revennyt päässä verisuoni tai infrakti, jotain. Pyörrytti niin että vaivoin pääsin alas nukkumaparveltani. Seinistä ja muualta tukea ottaen alas, puhelin käteen ja 112.
Pyysi jos pääsen peilin eteen "Vääntele naamaasi, nouseeko molemmat suupielet" ja minä vääntelin. Nousi..
Pyysi avaamaan ulko-oven ja menemään lepoasentoon odottamaan.
Asuin periferiassa mutta olivat lähteneet tulemaan talla pohjassa ja mutkat suorina, 20 min ja ovesta tultiin kiireellä. Anturi sormeen. Happisaturaatio oli tapissa, syke pilvissä..
Lääkäri kysyi sitten onko minulla ollut koskaan paniikkikohtauksia. Sanoin että joo, läpi elämäni, mutta ei ihan näin massiivista kohtausta, jos tämä voi sitä olla.
Sanoin että ollut 30 vuotiaasta Xanorit, bentsot ja kylppärissä lääkekaapissa niitä on. Haki, toi lasin vettä, otin yhden 0,25mg. Hengittelin syvään hengittelyä hitaasti..
Ja kas, oloalkoi tasaantua.
Olin hyperventiloinut, ehkä oli tullut myös hikitsunami nukkuessa.Yhteen aikaan sain unihalvauksia, niitä missä aivot herää, kehoa ei voi liikuttaa, silmiä sei saa auki ja tuntuu että joku Iso Paha vaanii vierellä. Kuumuus laukaissut niitä. Lakkasin käyttämästä peittoja. Nukun pelkillä lakanoilla vaikka painopeitto oli aikoinaan uniapuri.
Elikkäs paniikkikerhossa ollaan.
Mä olen joku lääketieteellinen ihme. (Sen sanottuaan hän kellahti.. *kups*. Koputan puuta..)
-
@saaste @whangdoodler @snailkane Yks vaihtoehto on yrittää pehmentää ulkoa tulevaa melua jollain white noisella tms. Oon muutamat melusta johtuneet ahdistukset onnistunu ainakin osaksi rauhoittamaan sillä, et laittanut suhinaa taustalle joka vie pahimman terän ulkoa tulevalta melulta, saa edes sen verran rauhoitettua mieltä ettei se oo siinä "haluan kuristaa kaikki melun aiheuttajat" -moodissa ja syke yli kahdessasadassa
Ei täydellinen ratkaisu, mut ei näihin muunlaisia ole
@jarizleifr @whangdoodler @snailkane Olen huomannut, että tästä on jonkin verran apua. Reagoin tosi herkästi kaikkiin pieniinkin ääniin jos on ihan hiljaista. Sellainen sopiva, tasainen pieni äänimatto vähentää sitä reagointia. Haasteena on vaan löytää se balanssi, että millainen sen äänen on oltava ja kuinka kovalla se tulee.
Ja silti sinne jää taustalle se tunne, että olen vankina omassa kotona. Mutta sille nyt ei taida mitään tässä hetkessä voida.
-
@jarizleifr @whangdoodler @snailkane Olen huomannut, että tästä on jonkin verran apua. Reagoin tosi herkästi kaikkiin pieniinkin ääniin jos on ihan hiljaista. Sellainen sopiva, tasainen pieni äänimatto vähentää sitä reagointia. Haasteena on vaan löytää se balanssi, että millainen sen äänen on oltava ja kuinka kovalla se tulee.
Ja silti sinne jää taustalle se tunne, että olen vankina omassa kotona. Mutta sille nyt ei taida mitään tässä hetkessä voida.
@saaste @whangdoodler @snailkane Mä oon nukkunu varmaan jo puoli vuosikymmentä muovattavat silikonitulpat korvissa ja unimaski naamalla, joka yö. Joka päivä vastamelut päälle ku naapurit tai maailma yrittää hyökätä päälle. Kesäisin tää on vielä pahempi ku joutuu pitämään ikkunoita auki kuumuuden takia ja silloin meluakin on enemmän.
Tuntuuhan se vähän häviön myöntämiseltä, mut maailma menee meluajien ehdoilla, heidän oikeutensa meluta on suurempi kuin toisten oikeus rauhaan ja hiljaisuuteen.
-
@jarizleifr @saaste @whangdoodler @snailkane kehtaan väittää täydellisen ratkaisun olevan olemassa: lentoliikenteen raju vähentäminen ja lopulta ajasajo kokonaan

@diiccix @jarizleifr @whangdoodler @snailkane Kunpa joku aktivistihenkinen aloittaisi kansalaisaloitteen, jossa melusaasteeseen puututtaisiin samanlaisella vakavuudella kuin muihinkin saasteisiin.
Tässä asunnossa kun ongelmassa eivät ole pelkästään lentokoneet. 200 metrin päässä on kohtalaisen vilkas tie. Vielä ei ole edes kunnon sesonki käynnistynyt, mutta moottoripyöräilijät ja osa autoilijasta huudattaa niitä melusaasteen tuottajia pitkin iltaa. Ne kuuluvat ihan selvästi sisälle. 200 metrin päästä! Ja tässä on välissä kuitenkin asuntoja, metsää yms.
Kauhulla odotan jo kesää kun niitä itsekkäitä idiootteja on vielä enemmän liikkeellä.
-
@karhutar Ikävä kyllä tiedän, että viina toimii tähän, mutta sillä on sitten muita haittavaikutuksia. Vantaalla asuessa saatoin lähes päivittäin juoda lonkeron tai pari, koska tiesin, että se leikkaa terävimmän kärjen pois tästä. Turruttaa hermoston.
Mutta se on kaikkea muuta kuin kestävää ja terveellistä, joten sitä en halua tehdä.
@saaste Mä suosittelen treenaamaan palleahengityksen, jos ei ole vielä lihasmuistissa, ja juttelemaan ensin sairaanhoitajan ja sitten lääkärin sekä psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa oireista ja muusta. Mulla on ollut varalla Propralit jännittäviin tilanteisiin, mutta niiden käyttö on jäänyt, ja edellisenä jaksona essitalopraami lopetti paniikkikohtaukset kokonaan. @karhutar
-
@broccoli Kiitti! Paljon kaikenlaista mitä ei ole tullut mieleen testailla
️ -
-
@saaste o/
itselläni moiset tulee kun ärsykkeitä on liikaa - esim ravintola jossa kakofonia ja pöytäliinakin on kaoottinen.
Hengitystä ja ärsykkeiden vähentämistä (esim silmät kiinni ja/tai musaa korviin)
Ei taida tosin auttaa sun tilanteeseen.
-
@whangdoodler @snailkane En väitä ymmärtäväni noiden kahden eroa, mutta noin perstuntumalta sanoisin, että paniikkikohtaus.
Korvatulpat ja kuulon suojaus eivät ole itselläni kovin toimiva ratkaisu. Syitä on kaksi. Ensimmäinen on se, etten pysty nukkumaan korvatulpat korvissa. Kuulen oman sykkeeni tuplat päässä ja se on vähintään yhtä ahdistava kun ulkopuolinen melu. Lisäksi tulpat ahdistavat korvissa. Vastameluilla en voi nukkua kyljellään.
Kenties suurempi syy on se, että korvatulppien käyttäminen tuntuu siltä niin kuin hyväksyisin sen, että kävelen itse syyttömänä vankilaan ja sen eritysselliin. Äänet triggeröivät kehossa sen fight or flight -reaktion, mutta jos yritän paeta sitä kuulokkeilla, se luo tunteen siitä, että oma koti on vankila enkä pääse sieltä pois. Se tuntuu kuin olisi vesikidutuksen uhri.
Kuulokkeet voivat auttaa hereillä ollessa _ärsyttäviin_ ääniin, mutta ei noihin tilanteisiin kun koko keho menee ihan sekaisin.
@saaste @whangdoodler Mulla noi paniikkikohtaukset johtuu aistiärsykkeistä, ja esim. kaupan remontin aiheuttamista muutoksista. Reagoin tosi voimakkaasti siihen, jos en löydä kaupasta jotain siitä kohdasta, jossa se on aina
ollut. Yhdessä ruokakaupassa en käy enää ollenkaan, koska siellä valot ja visuaalinen kuormitus olivat minulle ihan liikaa. -
@saaste o/
itselläni moiset tulee kun ärsykkeitä on liikaa - esim ravintola jossa kakofonia ja pöytäliinakin on kaoottinen.
Hengitystä ja ärsykkeiden vähentämistä (esim silmät kiinni ja/tai musaa korviin)
Ei taida tosin auttaa sun tilanteeseen.
@sol_hsa Kyllä ne auttaa ja päivisin mä monesti laitankin just musaa, joka peittää sitä häiritsevää, mekaanista ääntä. Sekin käy vaan pidemmän päälle vähän raskaaksi ja öisin se ei sitten auta.
-
@saaste @broccoli Ennaltaehkäisevänä keinona virikkeettömät kävelyt ja muu kevyt liikunta toivottavasti toimii. Myös muuta kuormitustasoa kannattaa tunnustella, ja jos käyttää kofeiinipitoisia juomia tms., niin jättää ne pois, vähentää suolaa ruoassa yms. verenpaineeseen negatiivisesti vaikuttavia asioita.
-
@saaste @broccoli Ennaltaehkäisevänä keinona virikkeettömät kävelyt ja muu kevyt liikunta toivottavasti toimii. Myös muuta kuormitustasoa kannattaa tunnustella, ja jos käyttää kofeiinipitoisia juomia tms., niin jättää ne pois, vähentää suolaa ruoassa yms. verenpaineeseen negatiivisesti vaikuttavia asioita.
@paavi @broccoli Liikunnan positiivinen vaikutus itselläni on tosi suuri. Tässä tapauksessa ongelmana on vaan se, että kun melu tulee lentokoneista, missään ei ole hiljaista. Se tässä henkisellä tasolla ahdistaakin aika isosti, että mä en voi mennä rauhoittumaan metsään, koska metsässä on vielä kovempi melu kuin kotona. En pääse pakoon tätä.
-
@karhutar Ikävä kyllä tiedän, että viina toimii tähän, mutta sillä on sitten muita haittavaikutuksia. Vantaalla asuessa saatoin lähes päivittäin juoda lonkeron tai pari, koska tiesin, että se leikkaa terävimmän kärjen pois tästä. Turruttaa hermoston.
Mutta se on kaikkea muuta kuin kestävää ja terveellistä, joten sitä en halua tehdä.
@saaste @karhutar beetasalpaaja on aika hyvä kun se tosiaan estää sykettä nousemasta. Ja se alkaa vaikuttamaan tosi äkkiä, tyyliin vartissa. Niillä saa sitä fyysistä reaktiota ainakin hiukan turrutettua. Ja ehkä se voi toimia sellaisena turvan tunnetta lisäävänäkin, että nyt mulla on tää purkki josta saan tarvittaessa apua.
Mutta suosittelen kyllä kans ihan hengitysharjoitusten jatkamista. Mulla toimii jooga koska siinä meditaatio tulee liikkestä, ei niinkään siitä että istut paikallas ja keskityt liikaa omaan kroppaan ja siihen kuinka hirveeltä siinä just nyt tuntuu. Jooga toimii mulla paremmin sellaisena ylläpitoharjoituksena, ei niinkään ensiapuna vaikeassa paikassa. Toki palleahengitys voi auttaa jos on sellainen tilanne että pystyy sitä tekemään. En tiiä ootko neurodivergentti vai et, mutta tästä vois ehkä olla jotain apua jos meditointi tms tuntuu tyhmältä eikä toimi: https://neurodivergentinsights.com/neurodivergent-meditation/
Ja ehkä jos ongelma on se että sulla menee kontrollintunne koska keho on ihan sekaisin, niin pitäiskö ajatella niin päin että hyväksyt sen siinä hetkessä ja yrität asettua vähän irti sun kehosta, kellut vaan siinä? Sun ei ole pakko reagoida kaikkeen mitä kehossa tapahtuu, koska sä olet muutakin kuin sun keho, mutta ei sitä myöskään kannata tukahduttaa. Että okei, nyt tulee näitä oireita, jaa nyt tuntuu tältä, mielenkiintoista, no eipä siinä mittään. Että mieli ei lähtis heti taistelemaan vastaan ja sit se on menoa, kun se fyysinen tunne on lopulta kuitenkin liian voimakas. Noi 'tee jotain outoa' jutut ehkä vähän liittyy tähän myös.
Mä esim. pahimman ahdistuksen aikana meinasin saada paniikkikohtauksen junassa, ja ajattelin että nyt laitan napit korviin ja musiikkia tai meditoin, mitä tahansa että en tajuais noita muita ihmisiä. Mut sit kuitenkin parhaiten auttoi se et mä keskityin nimenomaan niihin muihin ihmisiin ja asioihin junassa, ääniin ja puheensorinaan ja maisemaan. Eli kliseisesti olin läsnä siinä hetkessä enkä yrittänyt paeta sitä tilannetta.
melusaaste on perseestä ja varsinkin se miten siihen suhtaudutaan

-
@paavi @broccoli Liikunnan positiivinen vaikutus itselläni on tosi suuri. Tässä tapauksessa ongelmana on vaan se, että kun melu tulee lentokoneista, missään ei ole hiljaista. Se tässä henkisellä tasolla ahdistaakin aika isosti, että mä en voi mennä rauhoittumaan metsään, koska metsässä on vielä kovempi melu kuin kotona. En pääse pakoon tätä.
@saaste @broccoli Tosiaan virikkeettömällä liikunnalla tarkoitin sellaista toimintaa, joka ajoittuu siihen hetkeen, kun ei ole akuutti ahdistus, paniikkikohtaus tai aistiylikuormitus päällä.
Mulla on jaksoja, jolloin pienetkin äänet haittaavat nukahtamista ja heikentävät unen laatua merkittävästi, mutta riittävä liikunta vähentää näiden jaksojen esiintymistä ja lyhentää jakson kestoa, ja kun nukkuu edes vähän paremmin, se vaikuttaa jaksamiseen ja vähentää kohtauksia. -
@saaste @broccoli Tosiaan virikkeettömällä liikunnalla tarkoitin sellaista toimintaa, joka ajoittuu siihen hetkeen, kun ei ole akuutti ahdistus, paniikkikohtaus tai aistiylikuormitus päällä.
Mulla on jaksoja, jolloin pienetkin äänet haittaavat nukahtamista ja heikentävät unen laatua merkittävästi, mutta riittävä liikunta vähentää näiden jaksojen esiintymistä ja lyhentää jakson kestoa, ja kun nukkuu edes vähän paremmin, se vaikuttaa jaksamiseen ja vähentää kohtauksia. -
@saaste my two cents: itte oon teinistä asti nukkunu nappikuulokkeiden, nykyään Airpodien, kanssa. Sillon voi pitää vaan yhtä nappia ja nukkua kyljellään, toinen (napiton) korva on sitten mukavasti tyynyä vasten. Yritän vaihdella yöstä toiseen kumpaa korvaa käytän, niin ei tuu toispuoleisia lihasjumeja. Airpodeissa (mulla aina Pro-versio varmuuden vuoksi) on lyömätön vastameluominaisuus lähes mihin tahansa käyttöön (hintaakin toki sitten on, mutta on omasta mielestä 100% ollu sen väärti).
-
@saaste @karhutar beetasalpaaja on aika hyvä kun se tosiaan estää sykettä nousemasta. Ja se alkaa vaikuttamaan tosi äkkiä, tyyliin vartissa. Niillä saa sitä fyysistä reaktiota ainakin hiukan turrutettua. Ja ehkä se voi toimia sellaisena turvan tunnetta lisäävänäkin, että nyt mulla on tää purkki josta saan tarvittaessa apua.
Mutta suosittelen kyllä kans ihan hengitysharjoitusten jatkamista. Mulla toimii jooga koska siinä meditaatio tulee liikkestä, ei niinkään siitä että istut paikallas ja keskityt liikaa omaan kroppaan ja siihen kuinka hirveeltä siinä just nyt tuntuu. Jooga toimii mulla paremmin sellaisena ylläpitoharjoituksena, ei niinkään ensiapuna vaikeassa paikassa. Toki palleahengitys voi auttaa jos on sellainen tilanne että pystyy sitä tekemään. En tiiä ootko neurodivergentti vai et, mutta tästä vois ehkä olla jotain apua jos meditointi tms tuntuu tyhmältä eikä toimi: https://neurodivergentinsights.com/neurodivergent-meditation/
Ja ehkä jos ongelma on se että sulla menee kontrollintunne koska keho on ihan sekaisin, niin pitäiskö ajatella niin päin että hyväksyt sen siinä hetkessä ja yrität asettua vähän irti sun kehosta, kellut vaan siinä? Sun ei ole pakko reagoida kaikkeen mitä kehossa tapahtuu, koska sä olet muutakin kuin sun keho, mutta ei sitä myöskään kannata tukahduttaa. Että okei, nyt tulee näitä oireita, jaa nyt tuntuu tältä, mielenkiintoista, no eipä siinä mittään. Että mieli ei lähtis heti taistelemaan vastaan ja sit se on menoa, kun se fyysinen tunne on lopulta kuitenkin liian voimakas. Noi 'tee jotain outoa' jutut ehkä vähän liittyy tähän myös.
Mä esim. pahimman ahdistuksen aikana meinasin saada paniikkikohtauksen junassa, ja ajattelin että nyt laitan napit korviin ja musiikkia tai meditoin, mitä tahansa että en tajuais noita muita ihmisiä. Mut sit kuitenkin parhaiten auttoi se et mä keskityin nimenomaan niihin muihin ihmisiin ja asioihin junassa, ääniin ja puheensorinaan ja maisemaan. Eli kliseisesti olin läsnä siinä hetkessä enkä yrittänyt paeta sitä tilannetta.
melusaaste on perseestä ja varsinkin se miten siihen suhtaudutaan

@saaste @karhutar vinkkaan vielä mitä mulle psykan polilla suositeltiin jokunen vuosi sitten kun oli ahdistusta ja paniikkia:
Mielenterveystalo-sivusto (https://www.mielenterveystalo.fi/fi)
Vapaaksi ahdistuksesta: työkirja paniikista ja peloista kärsiville (tässä nyt mun kirjastosta linkki https://lapinkirjasto.finna.fi/Record/lapinkirjasto.332850?sid=5312154879&imgid=1)
muistaakseni toi kirja oli ihan oukkidoukki, tosin en silloin vielä ollut tajunnut olevani autisti, eli saattaisin nyt ajatella eri tavalla

-
@saaste my two cents: itte oon teinistä asti nukkunu nappikuulokkeiden, nykyään Airpodien, kanssa. Sillon voi pitää vaan yhtä nappia ja nukkua kyljellään, toinen (napiton) korva on sitten mukavasti tyynyä vasten. Yritän vaihdella yöstä toiseen kumpaa korvaa käytän, niin ei tuu toispuoleisia lihasjumeja. Airpodeissa (mulla aina Pro-versio varmuuden vuoksi) on lyömätön vastameluominaisuus lähes mihin tahansa käyttöön (hintaakin toki sitten on, mutta on omasta mielestä 100% ollu sen väärti).
@saaste nykyään niissä on muihin Applen tuotteisiin yhdistettynä myös automaattisen off-toiminto missä ne kuulokkeet tunnistaa kun nukahtaa ja laittaa esim. musiikin toiston pois päältä... mut alkaa mennä mainostamisen puolelle niin lopetan tähän. En oo Apple-kultisti, Airpodit on vaan todella hyvä tuote.