@doktorzjivago det ser ju ut som ett marsvins septitank... men smakade det bättre eller sämre än julmust?
-
Det här köksskåpet börjar se ut mer som ett apotek än ett kök hehe… tur att jag har ett stort kök.

-
Det här köksskåpet börjar se ut mer som ett apotek än ett kök hehe… tur att jag har ett stort kök.

Ah, du kanske ska kalla ditt nya Julmust varumärke för Apotekarens….eller nä…
-
Nu har jag blivit förkyld med temporärt försämrat luktsinne så nu tar den här julmust-tråden en paus några dagar… tills dess får ni några annonser från när julmust var helt nytt: här från Göteborgsposten 1924.

@doktorzjivago Krya! Vi behöver alla ditt luktsinne för att ro det här i hamn.
-

@doktorzjivago Ja passande ju?
-

@doktorzjivago dags att skylta med dödskalle symbol och sätta hänglås.
-

@doktorzjivago Lätt avis på ditt kök... med tanke på utrymmet.
-

Många av ingredienserna har jag börjat göra egna extrakt av. Många av de man köper innehåller naturliga ingredienser, men de ligger i propylenglykol istället för alkohol. Noterade en omedelbar förbättring i smak på julmusten när jag började använda extrakt som legat i sprit istället.

-

@doktorzjivago Vet du, jag har funderat på hur du förvarar fosforsyran med ca 1000 barn
men ohyggligt snyggt. -
@doktorzjivago Vet du, jag har funderat på hur du förvarar fosforsyran med ca 1000 barn
men ohyggligt snyggt.@Livija Ha ha, ja kemikalierna är högst där uppe, längst in
-
Många av ingredienserna har jag börjat göra egna extrakt av. Många av de man köper innehåller naturliga ingredienser, men de ligger i propylenglykol istället för alkohol. Noterade en omedelbar förbättring i smak på julmusten när jag började använda extrakt som legat i sprit istället.

Mängden alkohol i slutprodukten är verkligen försumbar. Jag ligger i nån enstaka droppe av varje extrakt i 1 dl vätska är jag provar det blir ungefär 0,05% alkoholmängd i drycken. Som jämförelse har filmjölk ungefär 0.01-0.1% alkohol i sig.
-
Mängden alkohol i slutprodukten är verkligen försumbar. Jag ligger i nån enstaka droppe av varje extrakt i 1 dl vätska är jag provar det blir ungefär 0,05% alkoholmängd i drycken. Som jämförelse har filmjölk ungefär 0.01-0.1% alkohol i sig.
@doktorzjivago Typ starksprit för en homeopat?

-

@doktorzjivago avundsjuk på vitrinskåpet! Skulle också vilja ha ett så stort fast med massor av sprit.

-
@doktorzjivago Typ starksprit för en homeopat?

-

@doktorzjivago Sprit FTW! Det är sen gammalt

-
Nu har jag blandat tio nya iterationer av min egen julmust och en var så nära att jag behövde kolla att jag inte mixat glasen med den äkta julmusten jag provade bredvid… så antingen har jag snart löst julmustens gåta eller så har jag blivit för trött idag… nåväl, jag har hunnit långt på en vecka.

-
Nu har jag blandat tio nya iterationer av min egen julmust och en var så nära att jag behövde kolla att jag inte mixat glasen med den äkta julmusten jag provade bredvid… så antingen har jag snart löst julmustens gåta eller så har jag blivit för trött idag… nåväl, jag har hunnit långt på en vecka.

Den stora skrällen är nog att BLÅBÄR gjorde stor skillnad och sannolikt är en av de hemliga ingredienserna i julmust. Helt långsökt är det inte, då familjen Roberts i första hand ville använda ingredienser från Sverige. Flera av bären nämns vid öppningen 1910:

-
Den stora skrällen är nog att BLÅBÄR gjorde stor skillnad och sannolikt är en av de hemliga ingredienserna i julmust. Helt långsökt är det inte, då familjen Roberts i första hand ville använda ingredienser från Sverige. Flera av bären nämns vid öppningen 1910:

Jag gillar att syssla med smaker som ni kanske förstår. Har ju samlat på & provat champagne i 20 år. Då ska man ju *associera* vad man känner för komponenter i vinet. Här, när det gäller julmust, handlar det om att hitta specifika ingredienser & när man gör det, är det klart. Det är nästan lättare.
-

@doktorzjivago Makes sense. Lokala råvaror som det finns mycket av.
-

Ser i butiken att försök att marknadsmässigt försöka överbrygga gapet mellan jul- och påskmust. Men hade inte ”mellomust” varit ett bättre namn?

-
Ser i butiken att försök att marknadsmässigt försöka överbrygga gapet mellan jul- och påskmust. Men hade inte ”mellomust” varit ett bättre namn?

@doktorzjivago Mellanmust. 🥤