Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Ränttään huuliltaluvusta ja kommunikaatiosta

Ränttään huuliltaluvusta ja kommunikaatiosta

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
rantyhdenvertaisuussaavutettavuusesteettomyyskuuro
12 Posts 5 Posters 0 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • mustikkasoppa@mementomori.socialM mustikkasoppa@mementomori.social

Mainitsin tuossa joitain päiviä aiemmin huuliltaluvusta ja miksi sitä ei tulisi vaatia tai pyytää kuurolta.

No nyt sattui tänään tulemaan tällainen tilanne hammashoitolassa. Sen verran hammashoitaja ymmärsi ottaa maskin pois suun edestä pois ilman että minun tarvitsi huomauttaa asiasta.

Minulta kysyttiin, että luenko huulilta. Vastasin että vähän. Tiesin jo tässä vaiheessa ettei siitä tule mitään koska hän käyttää sanoja jotka on vaikeasti luettavissa huulilta. Pyysin kirjoittamaan paperille. Tuntui että häntä ärsytti joutua kirjoittamaan käsin.

Mulle tuli vähän semmonen olo et anteeksi kun satun olemaan kuuro ja joudut tekemään vähän enemmän töitä kommunikaation eteen.

Samaan aikaan muistutan itseäni siitä, että kuinka paljon me kuulovammaiset oikeasti joudutaan tekemään töitä kommunikaation onnistumisen eteen ja kuulevat pääsevät aina helpommalla. Kuten esim. joudumme itse tilaamaan tulkit, pyytämään asioita, jotka pitäisi olla kuuleville selviä kuten paperille kirjoittaminen tai puhelimen muistiinpanot appiin.

#rant #yhdenvertaisuus #saavutettavuus #esteettomyys #kuuro #deaf

broccoli@mementomori.socialB This user is from outside of this forum
    broccoli@mementomori.social
    wrote last edited by

@mustikkasoppa toi on jotenki jännä ja yleinen ilmiö. Luulisi että kaikki haluaisi kommunikaation olevan mahdollisimman sujuvaa, eikä ottaisi tuota asennetta että "onpa nyt kamala vaiva kun joudun muokkaamaan toimintaani". En tiä, kuulovammaisten elämä ja kulttuuri on mulle tuttua, nii ehkä siksi mun on vaikea ymmärtää, miksi joku ei tekisi kaikkea mahdollista sujuvan kommunikaation eteen. Ei se nyt niin paljon ota siltä kuulevalta toimia saavutettavuuden eteen, voi kysyä miten haluaisi toimittavan, niin että kommunikaatio toimisi.
    #saavutettavuus

1 Reply Last reply
    0

Ironisesti myöhemmin saman päivän aikana minulle SOITETAAN ja kysytään sopiiko uusi hammashoitokäynti. Puolisoni sattui just nyt olemaan vieressäni ja vastasi puolestani puheluun. Hän siinä sitten selitti soittajalle et älkää soittako Veeralle, kuuro hän on. Laittakaa kirjallisena ajat. Siellä puhelimessa vaan sanottiin että kirjoita nyt vain se aika ylös. 💀 💀

#saavuteettavuus #esteettomyys #kuuro #deaf

broccoli@mementomori.social
      wrote last edited by

@mustikkasoppa no nyt on jo naurettavaa...

1 Reply Last reply
      0

Mainitsin tuossa joitain päiviä aiemmin huuliltaluvusta ja miksi sitä ei tulisi vaatia tai pyytää kuurolta.

No nyt sattui tänään tulemaan tällainen tilanne hammashoitolassa. Sen verran hammashoitaja ymmärsi ottaa maskin pois suun edestä pois ilman että minun tarvitsi huomauttaa asiasta.

Minulta kysyttiin, että luenko huulilta. Vastasin että vähän. Tiesin jo tässä vaiheessa ettei siitä tule mitään koska hän käyttää sanoja jotka on vaikeasti luettavissa huulilta. Pyysin kirjoittamaan paperille. Tuntui että häntä ärsytti joutua kirjoittamaan käsin.

Mulle tuli vähän semmonen olo et anteeksi kun satun olemaan kuuro ja joudut tekemään vähän enemmän töitä kommunikaation eteen.

Samaan aikaan muistutan itseäni siitä, että kuinka paljon me kuulovammaiset oikeasti joudutaan tekemään töitä kommunikaation onnistumisen eteen ja kuulevat pääsevät aina helpommalla. Kuten esim. joudumme itse tilaamaan tulkit, pyytämään asioita, jotka pitäisi olla kuuleville selviä kuten paperille kirjoittaminen tai puhelimen muistiinpanot appiin.

#rant #yhdenvertaisuus #saavutettavuus #esteettomyys #kuuro #deaf

jalwelagi@climat.masto.hostJ This user is from outside of this forum
        jalwelagi@climat.masto.host
        wrote last edited by

@mustikkasoppa Tilaamaan itse tulkit? Huh huh. Kotimaisia kieliä (= käytännössä ruotsia tai saamelaiskieltä, joissain tapauksissa suomeakin) puhuville (kuuleville) pitää viranomaisen hankkia tulkki niissä tilanteissa, kun on oikeus käyttää omaa kieltä ja viranhaltijalta ei tämä kieli taivu.

santtu_61@mementomori.socialS mustikkasoppa@mementomori.socialM 2 Replies Last reply
        0

Ironisesti myöhemmin saman päivän aikana minulle SOITETAAN ja kysytään sopiiko uusi hammashoitokäynti. Puolisoni sattui just nyt olemaan vieressäni ja vastasi puolestani puheluun. Hän siinä sitten selitti soittajalle et älkää soittako Veeralle, kuuro hän on. Laittakaa kirjallisena ajat. Siellä puhelimessa vaan sanottiin että kirjoita nyt vain se aika ylös. 💀 💀

santtu_61@mementomori.socialS This user is from outside of this forum
          santtu_61@mementomori.social
          wrote last edited by

@mustikkasoppa Veikkaisin, että hammaslääkärin taholta on ajateltu olla reippaita ja jonkun peruuntumisen takia on samantien tarjottu aikaa sinulle, tarkemmin kuulokapasiteettiasi muistamatta/ymmärtämättä.

Itse näen ja kuulen ihan normisti, mutten silti tajua mitään hammaslääkärin puheesta. Keskimäärin kommentoin 'saanko puudutuksen?'

1 Reply Last reply
          0
          • jalwelagi@climat.masto.hostJ jalwelagi@climat.masto.host

@mustikkasoppa Tilaamaan itse tulkit? Huh huh. Kotimaisia kieliä (= käytännössä ruotsia tai saamelaiskieltä, joissain tapauksissa suomeakin) puhuville (kuuleville) pitää viranomaisen hankkia tulkki niissä tilanteissa, kun on oikeus käyttää omaa kieltä ja viranhaltijalta ei tämä kieli taivu.

wrote last edited by

@jalwelagi @mustikkasoppa Viranomaiskieli vaatii aina tulkin, jotta kansalaisella olisi jokin mahdollisuus edes yrittää ymmärtää, mitä kapulakielinen topakasti tolkuttaa.

jalwelagi@climat.masto.hostJ 1 Reply Last reply
            0

mustikkasoppa@mementomori.socialM This user is from outside of this forum
              mustikkasoppa@mementomori.socialM This user is from outside of this forum
              mustikkasoppa@mementomori.social
              wrote last edited by

@jalwelagi

Pieni tarkennus tähän! Viranomaisilla on lain mukaan velvollisuus järjestää tulkkaus. Tämä koskee juurikin näitä lääkäri, poliisi, koulu, etc. käyntejä, jossa kutsujana ovat he.

Sen sijaan jos itse varaa ajan lääkärille, poliisille, koululle niin joutuu itse tilaamaan tulkin Kelan kautta.

Tässä tuleekin nyt se haaste, kun kyseessä on kuuleva lapsi, jonka vanhempi on kuuro. Lasta varten ei voi tilata tulkkia, kun hän ei tulkkausta tarvitse vaan vanhempi. Poikkeustilanteissa on mahdollista saada sairaalan tilaamaan vanhemmalle tulkin ja näin on käynytkin kerran aiemmin omalla kohdallani.

Hankala tilanne kyllä noin niikuin käytännössä. Sairaalan sihterin pitäisi osata tilata oikeanlainen tulkki, näissäkin on paljon eroja minkätyyppistä tulkkausta tarvitaan.

Toinen ongelma on myös tämä, kun kuurosokea tarvitsee tulkin kotoa lähtiessä esim. lääkäriin ja sieltä takaisin kotiin. Ja jos ajan on antanut sairaala/terkka ja he ovat ehkä tilanneet tulkin. Kela katsoo, ettei asiakas tarvitse "omaa" tulkkia, kun sairaalassa on jo valmiiksi tulkki. Tulee outo tilanne jos pitää vain matkalle tilata tulkki opastusta ja kuvailua varten mutta ei saa käyttää tulkkiaan sairaalassa, koska sairaalan velvollisuus ja niin edelleen. Useimmat ovat onnistuneet saamaan omat tulkit menopaluumatkalle JA itse lääkärikäyntiin.

Tää juttu on pitkä ja monimutkainen ja vaatii enemmän taustoitusta mutta tällaista säätöä se on aika lailla tämä arki. Itse olen juuri tästä syystä vähentänyt rajusti tulkkauksen käyttöä, koska Kelalla on liian kovat linjaukset miten tulkkia käytetään ja kenen vastuulla tilaaminen on.

Yhdessä vaiheessa Kela jopa kielsi tulkeja tulkkaamasta videoita jotka ovat nauhoitettu aiemmin (ei enää live-tilanne). Tämä linjaus onneksi kumottiin jo aiemmin. Tein itsekin tästä oikeusministeriöön kantelun Kelan toiminnasta ja voitin sen (tosin muutama muu teki saman kantelun).

Pitkä juttu, mutta toivottavasti sait kiinni tästä jotain. Tämä on vain pieni osa sitä ongelman kokonaisuutta.

jalwelagi@climat.masto.hostJ 1 Reply Last reply
              0
              • santtu_61@mementomori.socialS santtu_61@mementomori.social

@jalwelagi @mustikkasoppa Viranomaiskieli vaatii aina tulkin, jotta kansalaisella olisi jokin mahdollisuus edes yrittää ymmärtää, mitä kapulakielinen topakasti tolkuttaa.

wrote last edited by

@Santtu_61 @mustikkasoppa Oispa byrosuomi–suomi-tulkit laissa.

santtu_61@mementomori.socialS 1 Reply Last reply
                0

@jalwelagi

Pieni tarkennus tähän! Viranomaisilla on lain mukaan velvollisuus järjestää tulkkaus. Tämä koskee juurikin näitä lääkäri, poliisi, koulu, etc. käyntejä, jossa kutsujana ovat he.

Sen sijaan jos itse varaa ajan lääkärille, poliisille, koululle niin joutuu itse tilaamaan tulkin Kelan kautta.

Tässä tuleekin nyt se haaste, kun kyseessä on kuuleva lapsi, jonka vanhempi on kuuro. Lasta varten ei voi tilata tulkkia, kun hän ei tulkkausta tarvitse vaan vanhempi. Poikkeustilanteissa on mahdollista saada sairaalan tilaamaan vanhemmalle tulkin ja näin on käynytkin kerran aiemmin omalla kohdallani.

Hankala tilanne kyllä noin niikuin käytännössä. Sairaalan sihterin pitäisi osata tilata oikeanlainen tulkki, näissäkin on paljon eroja minkätyyppistä tulkkausta tarvitaan.

Toinen ongelma on myös tämä, kun kuurosokea tarvitsee tulkin kotoa lähtiessä esim. lääkäriin ja sieltä takaisin kotiin. Ja jos ajan on antanut sairaala/terkka ja he ovat ehkä tilanneet tulkin. Kela katsoo, ettei asiakas tarvitse "omaa" tulkkia, kun sairaalassa on jo valmiiksi tulkki. Tulee outo tilanne jos pitää vain matkalle tilata tulkki opastusta ja kuvailua varten mutta ei saa käyttää tulkkiaan sairaalassa, koska sairaalan velvollisuus ja niin edelleen. Useimmat ovat onnistuneet saamaan omat tulkit menopaluumatkalle JA itse lääkärikäyntiin.

Tää juttu on pitkä ja monimutkainen ja vaatii enemmän taustoitusta mutta tällaista säätöä se on aika lailla tämä arki. Itse olen juuri tästä syystä vähentänyt rajusti tulkkauksen käyttöä, koska Kelalla on liian kovat linjaukset miten tulkkia käytetään ja kenen vastuulla tilaaminen on.

Yhdessä vaiheessa Kela jopa kielsi tulkeja tulkkaamasta videoita jotka ovat nauhoitettu aiemmin (ei enää live-tilanne). Tämä linjaus onneksi kumottiin jo aiemmin. Tein itsekin tästä oikeusministeriöön kantelun Kelan toiminnasta ja voitin sen (tosin muutama muu teki saman kantelun).

Pitkä juttu, mutta toivottavasti sait kiinni tästä jotain. Tämä on vain pieni osa sitä ongelman kokonaisuutta.

wrote last edited by

@mustikkasoppa Tuo on jotenkin absurdi ja monimutkainen tilanne, niin kuin sanoit. Miula loppuu sanat, kun yritän tuota prosessoida.

1 Reply Last reply
                  0

@Santtu_61 @mustikkasoppa Oispa byrosuomi–suomi-tulkit laissa.

wrote last edited by

@jalwelagi @mustikkasoppa Kelahan on jo jonkin aikaa tehnyt menestyksekästä työtä virkailijan ja kansalaisen keskinäisen kielellisen kommunikoinnin konfliktin poistamiseksi poistamalla virkailijota.

1 Reply Last reply
                    0

pipanella_56@mementomori.socialP This user is from outside of this forum
                      pipanella_56@mementomori.socialP This user is from outside of this forum
                      pipanella_56@mementomori.social
                      wrote last edited by

@mustikkasoppa Absurdia!

1 Reply Last reply
                      1
                      0
                      Reply
                      • Reply as topic
                      Log in to reply
                      • Oldest to Newest
                      • Newest to Oldest
                      • Most Votes