Så mange skal købe ny mobil, før staten udvikler MitID til open source
-
@thomasjorgensen @bott som #PROSA #IDA IT-politisk vælger-møde forleden viste - er der bred politisk vilje til #opensource, #DanmarkSkifter og afkobling fra #BigTech - men det blev påpeget at bureaukratiet nok er det største problem
@cryptohagen @bott Jeg tror ikke, det nytter med at sætte et kryds. Hvis bureaukratiet er det største problem, må man lave kampagne overfor dem (lobbyisme, ligesom big tech gør det)
-
@madsenandersc @cryptohagen Og på Instagram:
#DanmarkSkifter Gør noget godt for demokratiet og din privatlivsbeskyttelse! Bestil en MitID kodeviser og stop med at bruge MitID-appen: https://www.mitid.dk/bestil-mitid-identifikationsmiddel/
Derefter: Køb en degoogled Android telefon, eks. (Fairphone) Murena /e/ OS: https://murena.com/products/smartphones/
Og stem på nogle politikere, der vil stoppe det offentliges tvangsægteskab med Google & Apple: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/politikere-fra-syv-partier-dit-mitid-boer-fungere-uden-apple-og-google
Så mange skal købe ny mobil, før staten udvikler MitID til open source | Ingeniøren
Amerikanske tech-giganter sidder tungt på smartphone-markedet, og i øjeblikket kan flere statslige apps udelukkende hentes gennem app-butikker fra USA.
Ingeniøren (ing.dk)
@bettina @madsenandersc @cryptohagen Du skal bruge MitID appen for at registrere din kodeviser. Eller bestille tid hos borgerservice. Mor er ikke vred. Mor er skuffet. (Har selv haft kodeviser fra start)
-
@folfdk @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen Feedt! (man har vel aldrig hørt om en bruger, der ikke har forstået designet... jeg havde i hvert fald ikke lagt mærke til det
)@bettina @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen
øj, et godt trick @folfdk! Jeg har i hvert fald prøvet at taste koden bagvendt en, måske to gange

-
@bettina @madsenandersc @cryptohagen Du skal bruge MitID appen for at registrere din kodeviser. Eller bestille tid hos borgerservice. Mor er ikke vred. Mor er skuffet. (Har selv haft kodeviser fra start)
@hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det gjorde jeg helt sikkert ikke, for jeg havde ikke en telefon, der kunne downloade appen dengang.
-
@hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det gjorde jeg helt sikkert ikke, for jeg havde ikke en telefon, der kunne downloade appen dengang.
@bettina @madsenandersc @cryptohagen Men det skal man nu
-
@bettina @madsenandersc @cryptohagen Den fantastiske kodeviser hvor man må håbe på at der er et tal man ikke kan vende på hovedet når man bruger den.
@drgroftehauge @bettina @madsenandersc @cryptohagen Jeg har kodeviser. Har aldrig brugt app'en. Jeg er sluppet for alt det bøvl, andre får hver gang de skifter telefon eller telefon-software bliver 'for gammel'. Jeg har én gang fået tal, der kunne læses i to retninger. Der var to muligheder. Prøv den ene, og hvis den ikke virker, vend dimsen om på hovedet og indtast den anden. Eller kig på den grå knap, der viser, hvor man starter. Jeg kan umuligt tænke, at det er et argument imod kodeviseren.
-
@folfdk @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen Feedt! (man har vel aldrig hørt om en bruger, der ikke har forstået designet... jeg havde i hvert fald ikke lagt mærke til det
)@bettina @folfdk @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen Ah, jeg skrev lige om den grå knap inden jeg så dette toot. Yes, så enkelt er det. Kodeviseren er en veldesignet simpel dippedut, befriende let og pålidelig at bruge.
-
@bettina @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen
øj, et godt trick @folfdk! Jeg har i hvert fald prøvet at taste koden bagvendt en, måske to gange

@benjaminlj @bettina Er kun sket for mig en gang
Man har flere end to chancer til at ramme den rigtige kode, derfor er det nul problem - der er vel kun to muligheder, når det sker. -
@bettina @madsenandersc @cryptohagen Men det skal man nu
@hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det lyder mærkeligt. Dette skriv indikerer noget andet: https://aeldrehaandbogen.dk/digital/mitid-kodeviser/
-
@benjaminlj @bettina Er kun sket for mig en gang
Man har flere end to chancer til at ramme den rigtige kode, derfor er det nul problem - der er vel kun to muligheder, når det sker.@CiaraNi @benjaminlj Eller klikke igen og bruge den næste kode...
-
@CiaraNi @benjaminlj Eller klikke igen og bruge den næste kode...
@bettina @benjaminlj Gud! Alle de år jeg har brugt kodeviseren, og det har jeg aldrig tænkt på. (Det burde jeg nok ikke indrømme out loud.) Selvfølgelig - det husker jeg til næste gang. Tak for tippet!
-
@hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det lyder mærkeligt. Dette skriv indikerer noget andet: https://aeldrehaandbogen.dk/digital/mitid-kodeviser/
@bettina @hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det gør det nu altså ikke:
"Når du modtager din MitID kodeviser, er den ikke aktiv endnu. Du skal koble den til din MitID-bruger.
Der er to typiske veje:
Aktivere selv med app og pas/ID
Få hjælp i borgerservice"Jeg har for kort tid siden haft ældstebarnet forbi borgerservice så hans kunne aktiveres.
-
"Når du modtager din MitID kodeviser, er den ikke aktiv endnu. Du skal koble den til din MitID-bruger.
Der er to typiske veje:
Få hjælp i borgerservice"Jeg har for kort tid siden haft ældstebarnet forbi borgerservice så hans kunne aktiveres.
@taf @bettina @hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen desuden kan man ikke have to aktive kodevisere samtidig. Og med min historik med at smide nøgler væk er det lidt angstprovokerende at jeg er en enkelt svipser fra at være låst ude fra min digitale identitet i ugevis mens jeg venter på tid hos Borgerservice

-
@taf @bettina @hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen desuden kan man ikke have to aktive kodevisere samtidig. Og med min historik med at smide nøgler væk er det lidt angstprovokerende at jeg er en enkelt svipser fra at være låst ude fra min digitale identitet i ugevis mens jeg venter på tid hos Borgerservice

@jpkolsen
Men du kan godt have både en kodeviser og en chip, sidstnævnte skal også aktiveres på borgerservice.
@taf @bettina @hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen -
Der er to typiske veje:
@taf @bettina @madsenandersc @cryptohagen Min kollega havde brug for det for få uger siden og vi endte med at bruge min arbejdstelefon da borgerservice havde en uges ventetid og manden skulle betale sine regninger. Hans telefon var til langvarig rep. Vi læste det ret grundigt. Jeg kan ikke huske hvordan jeg aktiverede min egen i sin tid, me jeg er ret sikker på at det var via en webside dengang.
-
@taf @bettina @madsenandersc @cryptohagen Min kollega havde brug for det for få uger siden og vi endte med at bruge min arbejdstelefon da borgerservice havde en uges ventetid og manden skulle betale sine regninger. Hans telefon var til langvarig rep. Vi læste det ret grundigt. Jeg kan ikke huske hvordan jeg aktiverede min egen i sin tid, me jeg er ret sikker på at det var via en webside dengang.
@hunspirillen @taf @madsenandersc @cryptohagen jeg ved at jeg var nødt til at få en tid hos borgerservice, fordi jeg nægtede at tage et billede af mit pas og sende det til nogen. Så det er helt sikkert muligt. Jeg sagde ikke noget om ventetiden...
-
@hunspirillen @taf @madsenandersc @cryptohagen jeg ved at jeg var nødt til at få en tid hos borgerservice, fordi jeg nægtede at tage et billede af mit pas og sende det til nogen. Så det er helt sikkert muligt. Jeg sagde ikke noget om ventetiden...
@bettina @taf @madsenandersc @cryptohagen Selvfølgelig er det muligt i borgerservice. Som jeg skrev.
-
@bettina @taf @madsenandersc @cryptohagen Selvfølgelig er det muligt i borgerservice. Som jeg skrev.
@hunspirillen @taf @madsenandersc @cryptohagen ah, ok, jeg må have været lidt træt, for det overså jeg! Jeg svarede på det med appen...
-
R relay@relay.infosec.exchange shared this topic