Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Så mange skal købe ny mobil, før staten udvikler MitID til open source

Så mange skal købe ny mobil, før staten udvikler MitID til open source

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
bigtech
52 Posts 16 Posters 0 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@drgroftehauge
    Men... Når man logger ind er der jo et ikon der viser hvilken vej kodeviseren den skal vende? 🤓

Cc:
    @bettina @madsenandersc @cryptohagen

Link Preview Image
    bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
    bettina@mastodon.nu
    wrote last edited by

@folfdk @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen Feedt! (man har vel aldrig hørt om en bruger, der ikke har forstået designet... jeg havde i hvert fald ikke lagt mærke til det 🙂 )

benjaminlj@virup.socialB ciarani@mastodon.greenC 2 Replies Last reply
    0
    • S svuorela@helvede.net

@bettina Jeg ser det nu også at kigge på andre, ikke udvikleres behov. At der er tre frem for to der kan skrive under på din enhed ikke er din ved jeg ikke egentlig om gør noget bedre.
      Det gør det i hvert fald meget svært at komme ind som en fjerde eller femte. Og det er lidt der jeg gerne vil hen. Muligheden for at skifte endnu videre uden at man hver gang skal gennem en politisk kamp om at operativsystem3 også er godt. Og system4. og produkt5.
      Især produkter uden stort firma bag. @jonassmith

bettina@mastodon.nu
      wrote last edited by

@svuorela @jonassmith Det er jeg helt med på!

Men lige nu HAR jeg taget valget, og for flere år siden købt en Murena /e/OS. Og som det er nu, har MobilePay-koalitionen valgt at hænge deres integritetstjek op mod Google. Som jeg har klaget over, og bedt andre om at klage over, men det har pt. ikke hjulpet. Udelukker det, at man fra udviklernes side forsøger at løse det med endnu en løsning, samtidigt med at man gerne også arbejder hen imod noget bedre i fremtiden? Det synes jeg ikke.

S 1 Reply Last reply
      0
      • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@svuorela @jonassmith Det er jeg helt med på!

Men lige nu HAR jeg taget valget, og for flere år siden købt en Murena /e/OS. Og som det er nu, har MobilePay-koalitionen valgt at hænge deres integritetstjek op mod Google. Som jeg har klaget over, og bedt andre om at klage over, men det har pt. ikke hjulpet. Udelukker det, at man fra udviklernes side forsøger at løse det med endnu en løsning, samtidigt med at man gerne også arbejder hen imod noget bedre i fremtiden? Det synes jeg ikke.

S This user is from outside of this forum
        S This user is from outside of this forum
        svuorela@helvede.net
        wrote last edited by

@bettina det normaliserer endnu mere det ikke at have kontrol over sine enheder. Så egentlig synes jeg det er lidt et tilbageskridt. Det er ikke noget vi - endnu - accepterer på vores andre computere. Hvorfor skal vores lommecomputere være specielle? @jonassmith

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
        0
        • S svuorela@helvede.net

@bettina det normaliserer endnu mere det ikke at have kontrol over sine enheder. Så egentlig synes jeg det er lidt et tilbageskridt. Det er ikke noget vi - endnu - accepterer på vores andre computere. Hvorfor skal vores lommecomputere være specielle? @jonassmith

bettina@mastodon.nu
          wrote last edited by

@svuorela @jonassmith Jeg håber bare at GrapheneOS og andre skubber 9 gange mere imod at Google gør det, som at små alternative degooglede Android systemer gør det. Det virker ikke helt proportionalt. Og mobbemetoder er jeg jo ikke for.

1 Reply Last reply
          0
          • cryptohagen@social.data.coopC cryptohagen@social.data.coop

@thomasjorgensen @bott som #PROSA #IDA IT-politisk vælger-møde forleden viste - er der bred politisk vilje til #opensource, #DanmarkSkifter og afkobling fra #BigTech - men det blev påpeget at bureaukratiet nok er det største problem

thomasjorgensen@eupolicy.socialT This user is from outside of this forum
            thomasjorgensen@eupolicy.socialT This user is from outside of this forum
            thomasjorgensen@eupolicy.social
            wrote last edited by

@cryptohagen @bott Jeg tror ikke, det nytter med at sætte et kryds. Hvis bureaukratiet er det største problem, må man lave kampagne overfor dem (lobbyisme, ligesom big tech gør det)

1 Reply Last reply
            0

@madsenandersc @cryptohagen Og på Instagram:

#DanmarkSkifter Gør noget godt for demokratiet og din privatlivsbeskyttelse! Bestil en MitID kodeviser og stop med at bruge MitID-appen: https://www.mitid.dk/bestil-mitid-identifikationsmiddel/

Derefter: Køb en degoogled Android telefon, eks. (Fairphone) Murena /e/ OS: https://murena.com/products/smartphones/

Og stem på nogle politikere, der vil stoppe det offentliges tvangsægteskab med Google & Apple: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/politikere-fra-syv-partier-dit-mitid-boer-fungere-uden-apple-og-google

Link Preview Image
              Så mange skal købe ny mobil, før staten udvikler MitID til open source | Ingeniøren

Amerikanske tech-giganter sidder tungt på smartphone-markedet, og i øjeblikket kan flere statslige apps udelukkende hentes gennem app-butikker fra USA.

favicon

Ingeniøren (ing.dk)

#BlivEnAfDe2%

Link Preview Image
              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
              hunspirillen@helvede.net
              wrote last edited by

@bettina @madsenandersc @cryptohagen Du skal bruge MitID appen for at registrere din kodeviser. Eller bestille tid hos borgerservice. Mor er ikke vred. Mor er skuffet. (Har selv haft kodeviser fra start)

0

@folfdk @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen Feedt! (man har vel aldrig hørt om en bruger, der ikke har forstået designet... jeg havde i hvert fald ikke lagt mærke til det 🙂 )

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                benjaminlj@virup.social
                wrote last edited by

@bettina @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen

øj, et godt trick @folfdk! Jeg har i hvert fald prøvet at taste koden bagvendt en, måske to gange 😂

ciarani@mastodon.greenC 1 Reply Last reply
                0
                • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

@bettina @madsenandersc @cryptohagen Du skal bruge MitID appen for at registrere din kodeviser. Eller bestille tid hos borgerservice. Mor er ikke vred. Mor er skuffet. (Har selv haft kodeviser fra start)

bettina@mastodon.nu
                  wrote last edited by

@hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det gjorde jeg helt sikkert ikke, for jeg havde ikke en telefon, der kunne downloade appen dengang.

hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
                  0

@hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det gjorde jeg helt sikkert ikke, for jeg havde ikke en telefon, der kunne downloade appen dengang.

hunspirillen@helvede.net
                    wrote last edited by

@bettina @madsenandersc @cryptohagen Men det skal man nu

0
                    • drgroftehauge@sigmoid.socialD drgroftehauge@sigmoid.social

@bettina @madsenandersc @cryptohagen Den fantastiske kodeviser hvor man må håbe på at der er et tal man ikke kan vende på hovedet når man bruger den.

ciarani@mastodon.greenC This user is from outside of this forum
                      ciarani@mastodon.green
                      wrote last edited by

@drgroftehauge @bettina @madsenandersc @cryptohagen Jeg har kodeviser. Har aldrig brugt app'en. Jeg er sluppet for alt det bøvl, andre får hver gang de skifter telefon eller telefon-software bliver 'for gammel'. Jeg har én gang fået tal, der kunne læses i to retninger. Der var to muligheder. Prøv den ene, og hvis den ikke virker, vend dimsen om på hovedet og indtast den anden. Eller kig på den grå knap, der viser, hvor man starter. Jeg kan umuligt tænke, at det er et argument imod kodeviseren.

1 Reply Last reply
                      0

ciarani@mastodon.green
                        wrote last edited by

@bettina @folfdk @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen Ah, jeg skrev lige om den grå knap inden jeg så dette toot. Yes, så enkelt er det. Kodeviseren er en veldesignet simpel dippedut, befriende let og pålidelig at bruge.

1 Reply Last reply
                        0
                        • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@bettina @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen

øj, et godt trick @folfdk! Jeg har i hvert fald prøvet at taste koden bagvendt en, måske to gange 😂

ciarani@mastodon.green
                          wrote last edited by

@benjaminlj @bettina Er kun sket for mig en gang 🙂 Man har flere end to chancer til at ramme den rigtige kode, derfor er det nul problem - der er vel kun to muligheder, når det sker.

0

@bettina @madsenandersc @cryptohagen Men det skal man nu

bettina@mastodon.nu
                            wrote last edited by

@hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det lyder mærkeligt. Dette skriv indikerer noget andet: https://aeldrehaandbogen.dk/digital/mitid-kodeviser/

taf@bsd.networkT 1 Reply Last reply
                            0
                            • ciarani@mastodon.greenC ciarani@mastodon.green

@benjaminlj @bettina Er kun sket for mig en gang 🙂 Man har flere end to chancer til at ramme den rigtige kode, derfor er det nul problem - der er vel kun to muligheder, når det sker.

bettina@mastodon.nu
                              wrote last edited by

@CiaraNi @benjaminlj Eller klikke igen og bruge den næste kode...

ciarani@mastodon.greenC 1 Reply Last reply
                              0

@CiaraNi @benjaminlj Eller klikke igen og bruge den næste kode...

ciarani@mastodon.green
                                wrote last edited by

@bettina @benjaminlj Gud! Alle de år jeg har brugt kodeviseren, og det har jeg aldrig tænkt på. (Det burde jeg nok ikke indrømme out loud.) Selvfølgelig - det husker jeg til næste gang. Tak for tippet!

1 Reply Last reply
                                0

@hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det lyder mærkeligt. Dette skriv indikerer noget andet: https://aeldrehaandbogen.dk/digital/mitid-kodeviser/

taf@bsd.networkT This user is from outside of this forum
                                  taf@bsd.networkT This user is from outside of this forum
                                  taf@bsd.network
                                  wrote last edited by

@bettina @hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen Det gør det nu altså ikke:

"Når du modtager din MitID kodeviser, er den ikke aktiv endnu. Du skal koble den til din MitID-bruger.

Der er to typiske veje:

Aktivere selv med app og pas/ID
                                  Få hjælp i borgerservice"

Jeg har for kort tid siden haft ældstebarnet forbi borgerservice så hans kunne aktiveres.

jpkolsen@social.data.coopJ hunspirillen@helvede.netH 2 Replies Last reply
                                  0
                                  • taf@bsd.networkT taf@bsd.network

"Når du modtager din MitID kodeviser, er den ikke aktiv endnu. Du skal koble den til din MitID-bruger.

Der er to typiske veje:

Jeg har for kort tid siden haft ældstebarnet forbi borgerservice så hans kunne aktiveres.

jpkolsen@social.data.coopJ This user is from outside of this forum
                                    jpkolsen@social.data.coopJ This user is from outside of this forum
                                    jpkolsen@social.data.coop
                                    wrote last edited by

@taf @bettina @hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen desuden kan man ikke have to aktive kodevisere samtidig. Og med min historik med at smide nøgler væk er det lidt angstprovokerende at jeg er en enkelt svipser fra at være låst ude fra min digitale identitet i ugevis mens jeg venter på tid hos Borgerservice 😐

mrmanor@social.data.coopM 1 Reply Last reply
                                    0
                                    • jpkolsen@social.data.coopJ jpkolsen@social.data.coop

@taf @bettina @hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen desuden kan man ikke have to aktive kodevisere samtidig. Og med min historik med at smide nøgler væk er det lidt angstprovokerende at jeg er en enkelt svipser fra at være låst ude fra min digitale identitet i ugevis mens jeg venter på tid hos Borgerservice 😐

mrmanor@social.data.coopM This user is from outside of this forum
                                      mrmanor@social.data.coopM This user is from outside of this forum
                                      mrmanor@social.data.coop
                                      wrote last edited by

@jpkolsen
                                      Men du kan godt have både en kodeviser og en chip, sidstnævnte skal også aktiveres på borgerservice.
                                      @taf @bettina @hunspirillen @madsenandersc @cryptohagen

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • taf@bsd.networkT taf@bsd.network

Der er to typiske veje:

hunspirillen@helvede.net
                                        wrote last edited by

@taf @bettina @madsenandersc @cryptohagen Min kollega havde brug for det for få uger siden og vi endte med at bruge min arbejdstelefon da borgerservice havde en uges ventetid og manden skulle betale sine regninger. Hans telefon var til langvarig rep. Vi læste det ret grundigt. Jeg kan ikke huske hvordan jeg aktiverede min egen i sin tid, me jeg er ret sikker på at det var via en webside dengang.

0

@taf @bettina @madsenandersc @cryptohagen Min kollega havde brug for det for få uger siden og vi endte med at bruge min arbejdstelefon da borgerservice havde en uges ventetid og manden skulle betale sine regninger. Hans telefon var til langvarig rep. Vi læste det ret grundigt. Jeg kan ikke huske hvordan jeg aktiverede min egen i sin tid, me jeg er ret sikker på at det var via en webside dengang.

bettina@mastodon.nu
                                          wrote last edited by

@hunspirillen @taf @madsenandersc @cryptohagen jeg ved at jeg var nødt til at få en tid hos borgerservice, fordi jeg nægtede at tage et billede af mit pas og sende det til nogen. Så det er helt sikkert muligt. Jeg sagde ikke noget om ventetiden...

hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes

• Login

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0