jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet.
-
Cory Doctorow fik det til at "klikke" i mig, med hans "Bluesky and enshittification" blog post. https://pluralistic.net/2024/11/02/ulysses-pact/#tie-yourself-to-a-federated-mast
"I will never again devote my energies to building up an audience on a platform whose management can sever my relationship to that audience at will:"
Protokoller over platforme. Det er vigtigt at forstå. Når jeg vælger en tjeneste (fx mastodon) der benytter en åben protokol (fx activitypub), kan jeg ikke fastholdes af netværkseffekten.
@oldrup Ja. Det er lidt mærkeligt, at han samtidig promoverer fuldt ud amerikansk-afhængige falske alternativer som EuroSky.
Så måske er en god pointe: software med enhver forbindelse til et amerikansk firma er ikke et reelt europæisk alternativ, da den amerikanske regering lovligt kan spionere på sine brugere og lukke det ned.
Der findes ikke sådan noget som en "souvereign cloud", hvis et amerikansk firma er involveret.
-
@oldrup Ja. Det er lidt mærkeligt, at han samtidig promoverer fuldt ud amerikansk-afhængige falske alternativer som EuroSky.
Så måske er en god pointe: software med enhver forbindelse til et amerikansk firma er ikke et reelt europæisk alternativ, da den amerikanske regering lovligt kan spionere på sine brugere og lukke det ned.
Der findes ikke sådan noget som en "souvereign cloud", hvis et amerikansk firma er involveret.
@Pepijn
Men ville en sådan overvågning ikke blive stort set umulig hvis kildekoden kunne inspiceres af modtagerne (jf. de fire friheder) eller forkes til et mere brugerrespekterende alternativ ?FOSS (fri/open source software) er ofte lavet af globale fællesskaber, så det bliver svært at blokere for f.eks. amerikanske bidrag til kodebasen.
-
@SuneAuken @mjj delte et andet sted en god "miljømærkning" som måske kunne være god at have med?
-
jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet. Det er et rent tilfælde, at netop jeg endte der. Men jeg sagde ja, da det spurgte. Så nu må jeg jo tage sagen alvorligt.
Hvad er det allervigtigste, jeg skal have sagt?
@SuneAuken at danmark lige nu bruger Palantir, og at eks. Schweiz har takket nej til dem pga. Risikoen for datamisbrug og borgersikkerhed.
At de datacentre vi bygger er til amerikanske tech giganter.
At folkeskoleelever påtvinges microsoft og google.
At elever selv skal bringe en computer ind end at skolen har deres egne (på linux).
At google vil lukke for apps der ikke godkendes af appstore.
Datalæk flere steder, inklusiv af persona der laver alderstjek og er ejet af palantir.
-
jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet. Det er et rent tilfælde, at netop jeg endte der. Men jeg sagde ja, da det spurgte. Så nu må jeg jo tage sagen alvorligt.
@SuneAuken at et valg af open source ikke også må blive en spareøvelse. De penge man evt. kan spare (når konsulenterne der skal hjælpe en på vej har taget deres del af kagen) skal sendes i retning af dem der udvikler softwaren.
-
@Pepijn
Men ville en sådan overvågning ikke blive stort set umulig hvis kildekoden kunne inspiceres af modtagerne (jf. de fire friheder) eller forkes til et mere brugerrespekterende alternativ ?FOSS (fri/open source software) er ofte lavet af globale fællesskaber, så det bliver svært at blokere for f.eks. amerikanske bidrag til kodebasen.
@fritjof Jeg kunne have været mere tydelig

Problemet her er ikke koden, men hvem der "running" den, og for det andet hvem der lagrer vores data. Eurosky* runs for eksempel fuldt ud på servere og tjenester, der drives af amerikanske virksomheder (Hubspot, Squarespace), som DELER data med den amerikanske regering.
-
@fritjof Jeg kunne have været mere tydelig

Problemet her er ikke koden, men hvem der "running" den, og for det andet hvem der lagrer vores data. Eurosky* runs for eksempel fuldt ud på servere og tjenester, der drives af amerikanske virksomheder (Hubspot, Squarespace), som DELER data med den amerikanske regering.
@Pepijn Ah! - Så forstår jeg.
Ærgerligt at vi ikke kan nå at skaffe @SuneAuken en "There is no cloud" T-shirt inden i aften (jf. https://fsfe.org/order/data/pictures/tshirt-nocloud-petrol-front-large.webp)
-
@Pepijn Ah! - Så forstår jeg.
Ærgerligt at vi ikke kan nå at skaffe @SuneAuken en "There is no cloud" T-shirt inden i aften (jf. https://fsfe.org/order/data/pictures/tshirt-nocloud-petrol-front-large.webp)
@fritjof LOL @ tshirt. Det havde jeg ikke set før

-
@SuneAuken at der ikke er noget der hedder sikker ID-, ansigtsscanning eller biometric/fingeraftryk scanning. Er der et datalæk og dit password mv. Er lækket ændrer du det og så er det løst. Du kan ikke ændre din biometriske data og ligenhed.
Børnespil som roblux kræver nu børn scanner deres ansigter for at de kan chatte, og børn ved ikke hvad de giver afkald på når de gør det, eller forældrene.
At der ikke støttes op om open source tiltag af staten er at forsømme investering i infrastruktur.
-
Jeg synes "Digital Suverænitet" er et helt forkert sprogligt udtryk.
Kan det "Digital Selvbestemmelse" så folk kan forstå hvad det er vi taler om.
@phloggen Rigtigt set. Jeg prøver at bruge det i stedet. Måske kikser det i situationen, men så har jeg lært det til næste gang.
-
@SuneAuken at det ikke (kun) må blive et spørgsmål om personllige valg(styresystemer og some) - men i allerhøjeste grad handler om STATENS brug af Big Tech software, der tvinger borgerne til at bruge det (mitID kræver nyere iPhones/androids hele tiden- og google!) Og så læs lige det her, det er klar tale: https://www.linkedin.com/pulse/den-usynlige-magt-i-danmarks-digitale-infrastruktur-morten-larsen-lwraf/?trackingId=Gkx1E9bVRWGN%2FjQZSkcTnA%3D%3D
Dér vil jeg også gerne have samtalen hen.
-
@SuneAuken
se hvor mange gange du kan nå at sige "mastodon" og "fediverse"
-
@SuneAuken @Kjaerulv at skoler underviser i digital dannelse og skal overholde GDPR og samtidig sender deres elever til datamalkning hos Meta , fordi de skal se søde skolebilleder, nurh...
-
@SuneAuken @Kjaerulv Og de må gerne kigge forbi ved de velfungerende It-styrelser, der faktisk er, som ved en masse om in-house systemudvikling allerede...
-
@SuneAuken @Kjaerulv Og de må gerne kigge forbi ved de velfungerende It-styrelser, der faktisk er, som ved en masse om in-house systemudvikling allerede...
Dér tror jeg, jeg ryger ud over min kunnen. Uddyb endelig.
-
@SuneAuken
Hvis jeg får "Mastodon" sneget ind én gang, skal jeg vist være tilfreds.
-
Hvis jeg får "Mastodon" sneget ind én gang, skal jeg vist være tilfreds.
Måske ad omveje?
"Ja, Asta Kongsteds artikler har vi diskuteret meget på Mastodon"
"På Mastodon er der stor opbakning too open source løsninger"
Eller lignende
(Ligesom mange jo refererer rask væk til Instagram/Facebook/TikTok osv iden at tænke over det)
-
Måske ad omveje?
"Ja, Asta Kongsteds artikler har vi diskuteret meget på Mastodon"
"På Mastodon er der stor opbakning too open source løsninger"
Eller lignende
(Ligesom mange jo refererer rask væk til Instagram/Facebook/TikTok osv iden at tænke over det)
-
@SuneAuken
Bare det at du kan sige du har søgt inspiration i dag her i fødiverset er jo fint!
Cc
@pelle -
@SuneAuken
@pelle @SuneAuken drukspil?