Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Aamun mielisairaalakäynnillä oli huoneeseen mennessä pöydällä kyselylomakkeita sekä ADHD:n että autismin kartoituksen aloitukseen.

Aamun mielisairaalakäynnillä oli huoneeseen mennessä pöydällä kyselylomakkeita sekä ADHD:n että autismin kartoituksen aloitukseen.

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
nepsylandia
116 Posts 24 Posters 1 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • matt_jarvin@eliitin-some.fiM matt_jarvin@eliitin-some.fi

@Mimesatwork @VPSuuronen

Puhelinnumerossakin saisi olla kerrottuna, haluavatko sen nollalla vai suuntanumerolla aloitettuna

stoori@polyglot.cityS This user is from outside of this forum
    stoori@polyglot.cityS This user is from outside of this forum
    stoori@polyglot.city
    wrote last edited by

@matt_jarvin @Mimesatwork @VPSuuronen

”kerrotko puhelinnumerosi?”

”ai kahdella vai millä?”

”...”

”...”

”no jos kerrot sen ihan vain yhdellä”

”okei, nolla neljä nolla...”

matt_jarvin@eliitin-some.fiM mimesatwork@wandering.shopM 2 Replies Last reply
    0
    • stoori@polyglot.cityS stoori@polyglot.city

@matt_jarvin @Mimesatwork @VPSuuronen

”kerrotko puhelinnumerosi?”

”ai kahdella vai millä?”

”...”

”...”

”no jos kerrot sen ihan vain yhdellä”

”okei, nolla neljä nolla...”

matt_jarvin@eliitin-some.fiM This user is from outside of this forum
      matt_jarvin@eliitin-some.fiM This user is from outside of this forum
      matt_jarvin@eliitin-some.fi
      wrote last edited by

@Stoori @Mimesatwork @VPSuuronen

puhelinnumero piillä kerrottuna

vpsuuronen@eliitin-some.fiV 1 Reply Last reply
      0
      • vpsuuronen@eliitin-some.fiV vpsuuronen@eliitin-some.fi

@kskehu @manna @kaarne
        Tää oli kysymys, josta nostin ekana esiin, että mitä assosiaatioita intohimo mun päässä herättää ja hoitaja totesi ihan asiallisesti, että ei puhuta nyt objektiseksuaalisuudesta.

Mutta vaikka en himoitse uusia esineitä, niin myönnän, että mun on vaikea LUOPUA esineistä.

EN lähde nyt sille linjalle, että miten suuria intohimoja mä herätän.

helna@mastodontti.fiH This user is from outside of this forum
        helna@mastodontti.fiH This user is from outside of this forum
        helna@mastodontti.fi
        wrote last edited by

@VPSuuronen Tämän tunnistan - en itsestäni, vaan lapsestani! Olen nyt hänen seikkalujaan katsoessani tajunnut, että minussahan on samoja piirteitä, mutta lievempänä. Tämä tavaroista luopumisen vaikeus on hänessä hyvin vahvana, mutta en tullut ajatelleeksi että sekin kuuluu samaan kokonaisuuteen. @kskehu @manna @kaarne

0
        • kskehu@mementomori.socialK kskehu@mementomori.social

@annakansalais @VPSuuronen @timitii nää toki menee tohon sun suluissa olevaan kategoriaan, mut mulla on lähipiirissä aika monta aikuista autistioletettua jotka on pahimmillaan (edit siis PTSD-tason) traumatisoituneita koska vanhemmilla ei ole diagnoosia TAI diagnoosi on esim masennus vaikka oon aika sata että sen pitäis olla autismi/ADHD

Ja muutenkin oon oman tajuamiseni jälkeen alkanut näkemään vanhemmissa tutuissa niin paljon näitä piirteitä ja todnäk suurin osa ei tajua mitään, varsinkaan naiset, koska niiden käsitykset autisteista on jostain kivikaudelta

Että yleisesti soisin ihmisten tajuavan näitä asioita ja että niille on nimiä ja meitä on muitakin ja meissä EI OLE vikaa

annakansalais@eliitin-some.fiA This user is from outside of this forum
          annakansalais@eliitin-some.fiA This user is from outside of this forum
          annakansalais@eliitin-some.fi
          wrote last edited by

@kskehu @VPSuuronen @timitii Tuo on varmasti totta. Kaivataan lisää tietoa ja tietoisuutta, varsinkin vanhemmalle polvelle. Samalla kaivataan minusta sen muistamista että diversiteettiä on sekä diagnoosien sisä- että ulkopuolella. Muuten meillä on kohta hyvin tarkka ja ahdas määritelmä sille, mikä on ”neurotyypillistä” ja (muka) normaalia.

vpsuuronen@eliitin-some.fiV kskehu@mementomori.socialK 2 Replies Last reply
          0
          • annakansalais@eliitin-some.fiA annakansalais@eliitin-some.fi

@kskehu @VPSuuronen @timitii Tuo on varmasti totta. Kaivataan lisää tietoa ja tietoisuutta, varsinkin vanhemmalle polvelle. Samalla kaivataan minusta sen muistamista että diversiteettiä on sekä diagnoosien sisä- että ulkopuolella. Muuten meillä on kohta hyvin tarkka ja ahdas määritelmä sille, mikä on ”neurotyypillistä” ja (muka) normaalia.

vpsuuronen@eliitin-some.fiV This user is from outside of this forum
            vpsuuronen@eliitin-some.fi
            wrote last edited by

@annakansalais @kskehu @timitii
            HEEIHEIEHIEIIEUIHI!

Nyt hei!

Ette tuu nyt sanomaan että oon ollu koko elämäni väärässä ja ensin kärsinyt maailmasta ja mulle on uskoteltu että kärsin itsestäni ja nyt taas pitäisikin kärsiä maailmasta!

1 Reply Last reply
            0
            • matt_jarvin@eliitin-some.fiM matt_jarvin@eliitin-some.fi

@Stoori @Mimesatwork @VPSuuronen

puhelinnumero piillä kerrottuna

wrote last edited by

@matt_jarvin @Stoori @Mimesatwork
              Tämä tarkoittaa, että "kiveen hakattuna"

1 Reply Last reply
              0
              • elinapyy@mastodon.socialE elinapyy@mastodon.social

@VPSuuronen @kaarne @kskehu @manna No tämäpä. Siis oikeasti niin monet nepsypiirteet on inhimillisiä ja hyviä, kuten joku "ylikorostunut oikeudentaju". Miten niin ylikorostunut?

wrote last edited by

@ElinaPyy @kaarne @kskehu @manna
                No tietty, koska sitten ei ole menestyjä kilpailussa. Ei voi olla oikeudentajua. Laki ja oikeuslaitos hoitaa sen homman.

Vakavammin toi on mun mielestä pahimpia kuvauksia mitä olen ikinä lukenut, kun mulle se asettaa ihmisen ns. Hyvien Puolelle.

1 Reply Last reply
                0
                • turmalina@mementomori.socialT turmalina@mementomori.social

@ElinaPyy @VPSuuronen @kaarne @kskehu @manna
                  Viime viikolla luin Hesarista, että toisten tunnetiloihin reagointi on jotenkin epänormaalia ja liittyy ylivirittyneisyyteen, itse olen luullut että se on ihmisen tyyppisen laumaeläimen perusominaisuus

"Traumaperäisesti ylivirittyneelle voi kuitenkin olla ominaista tehdä vain kielteisiä havaintoja ja ottaa muiden tunteet vastuulleen. Näitä ei välttämättä liity neurokirjon piirteisiin.

”Vaikka olisi hyvä ja rauhallinen olo, kun tulee kotiin, samassa huoneessa olevan puolison stressi tuntuu omissa nahoissa, ja sitten on itsekin stressaantunut.”

Autonominen hermosto siis reagoi toisen kehoon automaattisesti, mikä on ”salakavalasti uuvuttavaa”."

(€)

Link Preview Image
                  Mieli | Tommi Tienhaara oivalsi, miksi hän pelkäsi jatkuvasti pahinta

Tommi Tienhaara on taitava lukemaan ihmisiä – joskus liiankin. Ylikierroksilla käyvä hermosto alkoi rauhoittua, kun hän löysi hypervigilanssin käsitteen ja oivalsi, ettei ole vastuussa muiden tunteista.

favicon

Helsingin Sanomat (www.hs.fi)

wrote last edited by

@turmalina @ElinaPyy @kaarne @kskehu @manna
                  Empatia ei kuulu politiikkaan.

Maailma tarvitsee kapitalismispykoosissa olevia psykopaatteja talouskasvuun ja kilpailukykyyn.

0

Empatia ei kuulu politiikkaan.

Maailma tarvitsee kapitalismispykoosissa olevia psykopaatteja talouskasvuun ja kilpailukykyyn.

wrote last edited by

Peilisoluille on muuten varmasti evoluutiossa jokin syy.

1 Reply Last reply
                    0
                    • annakansalais@eliitin-some.fiA annakansalais@eliitin-some.fi

kskehu@mementomori.socialK This user is from outside of this forum
                      kskehu@mementomori.socialK This user is from outside of this forum
                      kskehu@mementomori.social
                      wrote last edited by

@annakansalais @VPSuuronen @timitii mä en oikeen ymmärrä mistä tää pelko ahtaista määritelmistä tulee, mun näkemys autistipuolelta on se että siellä on aika hyvin ymmärretty tää "kun olet tavannut yhden autistin, olet tavannut yhden autistin" ja se että tää ei tosiaan oo mikään jana vaan kirjo, jossa ihmisillä on eri "vahvuisina" eri piirteitä ja joitain voi puuttua jne. Siis jos puhutaan esim autistien tekemistä nettisivuista, materiaaleista jne kuten Kaiao ja neurodivergentinsights.com. Joku random someketju voi tietty olla asia erikseen. Toisaalta mun kokemus on myös se että jos ihminen miettii "olenkohan mä autisti" yleensä vastaus on "kyllä olet" 😅

Ja sit täs on se maskaaminen. Jos ihminen on koko ikänsä vetänyt jotain roolia ni se voi tietty näyttäytyä tosi normaalina, mut onko se silloin oikeesti sellainen? Millainen se ihminen ois jos se ois pienestä pitäen voinut käyttäytyä autistisesti?

1 Reply Last reply
                      0
                      • helna@mastodontti.fiH helna@mastodontti.fi

@VPSuuronen Tämän tunnistan - en itsestäni, vaan lapsestani! Olen nyt hänen seikkalujaan katsoessani tajunnut, että minussahan on samoja piirteitä, mutta lievempänä. Tämä tavaroista luopumisen vaikeus on hänessä hyvin vahvana, mutta en tullut ajatelleeksi että sekin kuuluu samaan kokonaisuuteen. @kskehu @manna @kaarne

wrote last edited by

@helna @kskehu @manna @kaarne
                        Mä myönnän, että mua ahdistaa esimerkiksi mun asioiden (ei kaikkien, mutta tärkeiden) lainaanminen. Etenkin suostumuksettomasti. Ja välillä esineet on mun yhteys joihinkin mun elämän asioihin ja kai mä pelkään, että kadotan ne muistot, jos ne esineet katoaa.

undefined_variable@mementomori.socialU helna@mastodontti.fiH 2 Replies Last reply
                        0
                        • varpu_talviuni@piipitin.fiV varpu_talviuni@piipitin.fi

@VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna Mie oon tehnyt kymmeniä kertoja elämäni aikana Beckin masennuskyselyn (BDI-21) ja minua ärsyttää esim. muotoilu "Olen täysin epäonnistunut ihmisenä". Mie en hahmota maailmaa silleen, että ihmisenä voi epäonnistua. Olen kyllä hirviö joka levittää masennuksen saastaa ympärilleen, tuhoaa kaiken kauniin ja minut pitäisi *PIIIIP*, mutta sitä siinä ei kysytty.

undefined_variable@mementomori.socialU This user is from outside of this forum
                          undefined_variable@mementomori.social
                          wrote last edited by

@varpu_talviuni Miulle näissä aina paskinta on se aikajänne siinä. Silleen ei nää nyt ole viimeisen kahden viikon aikana pahentunut, kun ollut vuosikausia jo nämä samat paskat.

@VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna

vpsuuronen@eliitin-some.fiV varpu_talviuni@piipitin.fiV 2 Replies Last reply
                          0

Mä myönnän, että mua ahdistaa esimerkiksi mun asioiden (ei kaikkien, mutta tärkeiden) lainaanminen. Etenkin suostumuksettomasti. Ja välillä esineet on mun yhteys joihinkin mun elämän asioihin ja kai mä pelkään, että kadotan ne muistot, jos ne esineet katoaa.

undefined_variable@mementomori.social
                            wrote last edited by

@VPSuuronen Miulla möys toisin päin, miun on tosi vaikeaa käyttää lainattuja tavaroita, koska miulla taas ei ole yhteyttä niihin. Tunnen aina häpeää siitä, ja siitä syyllistetäänkin. "Miksi siulla pitää olla oma X, voisit ihan hyvin lainata".

0
                            • manna@ihan.outo.laM manna@ihan.outo.la

@VPSuuronen @kaarne Ja hitto sitä on uupunut kun koittaa ymmärtää noita kysymyksiä ja sit vastauksia kaivaa päästä ja huhhuh. Hyvä kun suoraan osaa kävellä sen jälkeen.

raik_su@mstdn.socialR This user is from outside of this forum
                              raik_su@mstdn.social
                              wrote last edited by

@manna @VPSuuronen @kaarne Ja kun mihin tahansa kysymykseen voi vastata täysin toisin, kun vain ajattelee sen kysymyksen toisin. Olen edelleen aika epävarma että kertooko se lomake yhtään mitään.

1 Reply Last reply
                              0
                              • undefined_variable@mementomori.socialU undefined_variable@mementomori.social

@varpu_talviuni Miulle näissä aina paskinta on se aikajänne siinä. Silleen ei nää nyt ole viimeisen kahden viikon aikana pahentunut, kun ollut vuosikausia jo nämä samat paskat.

wrote last edited by

@undefined_variable @varpu_talviuni @kskehu @kaarne @manna
                                BDI myös olettaa mm., että itsensä inhoaminen on pahempaa kuin olla pettynyt itseensä.

Mulle toi kysely on sinänsä ollut kohtalaisen "helppo", koska siinä ylipäätään annetaan selvä aikajänne, josta vastataan.

1 Reply Last reply
                                0

@VPSuuronen Miulla möys toisin päin, miun on tosi vaikeaa käyttää lainattuja tavaroita, koska miulla taas ei ole yhteyttä niihin. Tunnen aina häpeää siitä, ja siitä syyllistetäänkin. "Miksi siulla pitää olla oma X, voisit ihan hyvin lainata".

wrote last edited by

@undefined_variable @helna @kskehu @manna @kaarne
                                  Tämäkin on muuten totta. Ja mitä henkilökohtaisempi tavara, sitä vaikeampaa.

Mulle on myös yleisesti ahdistavaa mennä esimerkiksi jonkun kotiin.

kskehu@mementomori.socialK 1 Reply Last reply
                                  0

varpu_talviuni@piipitin.fiV This user is from outside of this forum
                                    varpu_talviuni@piipitin.fiV This user is from outside of this forum
                                    varpu_talviuni@piipitin.fi
                                    wrote last edited by

@undefined_variable @VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna Jep, sekin!

pimeyteni_olio@mementomori.socialP 1 Reply Last reply
                                    0
                                    • vpsuuronen@eliitin-some.fiV This user is from outside of this forum
                                      wrote last edited by

@carto @raik_su @manna @kaarne
                                      Mä veikkaan, että mun mainitun hoitokerran osalta tärkeä anti oli, että toi kesken jäänyt lomake antoi jo syyn lähettää neuropsykiatrialle faktoina, vaikka luulen että tarve tuli ilmi jo sen ADHD-lomakkeen ensimmäisessä kysymyksessä.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • raik_su@mstdn.socialR This user is from outside of this forum
                                        raik_su@mstdn.social
                                        wrote last edited by

@carto @manna @VPSuuronen @kaarne Minusta on kiva vastailla lomakkeisiin, mutta melkein sen voisi vetää ABBACD-menetelmällä läpi koska jokainen kysymys on moniselitteinen. Toki sitten kun sitä käydään läpi ja huomataan että vastaaja on tehnyt jokaisen kysymyksen kohdalle marginaaliin merkintöjä siitä, miten eri tavoin kysymyksen voi ymmärtää, niin se voi herättää tiettyjä epäilyksiä hänen mielensä toiminnasta.

pimeyteni_olio@mementomori.socialP 1 Reply Last reply
                                        0
                                        • vpsuuronen@eliitin-some.fiV This user is from outside of this forum
                                          wrote last edited by

@carto @raik_su @manna @kaarne
                                          Mäkin luulen, että tää kirjattiin kantaan ihan tarkoituksella, että olen tuskaillut kysymysten kanssa. Mutta koska tässä on henkilökohtaisia panoksia, haluan antaa sitä mitä yritetään kysyä.

1 Reply Last reply
                                          0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes

• Login

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post