Aamun mielisairaalakäynnillä oli huoneeseen mennessä pöydällä kyselylomakkeita sekä ADHD:n että autismin kartoituksen aloitukseen.
-
@ElinaPyy @VPSuuronen @kaarne @kskehu @manna
Viime viikolla luin Hesarista, että toisten tunnetiloihin reagointi on jotenkin epänormaalia ja liittyy ylivirittyneisyyteen, itse olen luullut että se on ihmisen tyyppisen laumaeläimen perusominaisuus"Traumaperäisesti ylivirittyneelle voi kuitenkin olla ominaista tehdä vain kielteisiä havaintoja ja ottaa muiden tunteet vastuulleen. Näitä ei välttämättä liity neurokirjon piirteisiin.
”Vaikka olisi hyvä ja rauhallinen olo, kun tulee kotiin, samassa huoneessa olevan puolison stressi tuntuu omissa nahoissa, ja sitten on itsekin stressaantunut.”
Autonominen hermosto siis reagoi toisen kehoon automaattisesti, mikä on ”salakavalasti uuvuttavaa”."
(€)
Mieli | Tommi Tienhaara oivalsi, miksi hän pelkäsi jatkuvasti pahinta
Tommi Tienhaara on taitava lukemaan ihmisiä – joskus liiankin. Ylikierroksilla käyvä hermosto alkoi rauhoittua, kun hän löysi hypervigilanssin käsitteen ja oivalsi, ettei ole vastuussa muiden tunteista.
Helsingin Sanomat (www.hs.fi)
@turmalina @ElinaPyy @kaarne @kskehu @manna
Empatia ei kuulu politiikkaan.Maailma tarvitsee kapitalismispykoosissa olevia psykopaatteja talouskasvuun ja kilpailukykyyn.
-
Empatia ei kuulu politiikkaan.Maailma tarvitsee kapitalismispykoosissa olevia psykopaatteja talouskasvuun ja kilpailukykyyn.
Peilisoluille on muuten varmasti evoluutiossa jokin syy. -
@kskehu @VPSuuronen @timitii Tuo on varmasti totta. Kaivataan lisää tietoa ja tietoisuutta, varsinkin vanhemmalle polvelle. Samalla kaivataan minusta sen muistamista että diversiteettiä on sekä diagnoosien sisä- että ulkopuolella. Muuten meillä on kohta hyvin tarkka ja ahdas määritelmä sille, mikä on ”neurotyypillistä” ja (muka) normaalia.
@annakansalais @VPSuuronen @timitii mä en oikeen ymmärrä mistä tää pelko ahtaista määritelmistä tulee, mun näkemys autistipuolelta on se että siellä on aika hyvin ymmärretty tää "kun olet tavannut yhden autistin, olet tavannut yhden autistin" ja se että tää ei tosiaan oo mikään jana vaan kirjo, jossa ihmisillä on eri "vahvuisina" eri piirteitä ja joitain voi puuttua jne. Siis jos puhutaan esim autistien tekemistä nettisivuista, materiaaleista jne kuten Kaiao ja neurodivergentinsights.com. Joku random someketju voi tietty olla asia erikseen. Toisaalta mun kokemus on myös se että jos ihminen miettii "olenkohan mä autisti" yleensä vastaus on "kyllä olet"

Ja sit täs on se maskaaminen. Jos ihminen on koko ikänsä vetänyt jotain roolia ni se voi tietty näyttäytyä tosi normaalina, mut onko se silloin oikeesti sellainen? Millainen se ihminen ois jos se ois pienestä pitäen voinut käyttäytyä autistisesti?
-
@VPSuuronen Tämän tunnistan - en itsestäni, vaan lapsestani! Olen nyt hänen seikkalujaan katsoessani tajunnut, että minussahan on samoja piirteitä, mutta lievempänä. Tämä tavaroista luopumisen vaikeus on hänessä hyvin vahvana, mutta en tullut ajatelleeksi että sekin kuuluu samaan kokonaisuuteen. @kskehu @manna @kaarne
-
@VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna Mie oon tehnyt kymmeniä kertoja elämäni aikana Beckin masennuskyselyn (BDI-21) ja minua ärsyttää esim. muotoilu "Olen täysin epäonnistunut ihmisenä". Mie en hahmota maailmaa silleen, että ihmisenä voi epäonnistua. Olen kyllä hirviö joka levittää masennuksen saastaa ympärilleen, tuhoaa kaiken kauniin ja minut pitäisi *PIIIIP*, mutta sitä siinä ei kysytty.
@varpu_talviuni Miulle näissä aina paskinta on se aikajänne siinä. Silleen ei nää nyt ole viimeisen kahden viikon aikana pahentunut, kun ollut vuosikausia jo nämä samat paskat.
-
@VPSuuronen Miulla möys toisin päin, miun on tosi vaikeaa käyttää lainattuja tavaroita, koska miulla taas ei ole yhteyttä niihin. Tunnen aina häpeää siitä, ja siitä syyllistetäänkin. "Miksi siulla pitää olla oma X, voisit ihan hyvin lainata".
-
@VPSuuronen @kaarne Ja hitto sitä on uupunut kun koittaa ymmärtää noita kysymyksiä ja sit vastauksia kaivaa päästä ja huhhuh. Hyvä kun suoraan osaa kävellä sen jälkeen.
@manna @VPSuuronen @kaarne Ja kun mihin tahansa kysymykseen voi vastata täysin toisin, kun vain ajattelee sen kysymyksen toisin. Olen edelleen aika epävarma että kertooko se lomake yhtään mitään.
-
@varpu_talviuni Miulle näissä aina paskinta on se aikajänne siinä. Silleen ei nää nyt ole viimeisen kahden viikon aikana pahentunut, kun ollut vuosikausia jo nämä samat paskat.
@undefined_variable @varpu_talviuni @kskehu @kaarne @manna
BDI myös olettaa mm., että itsensä inhoaminen on pahempaa kuin olla pettynyt itseensä.Mulle toi kysely on sinänsä ollut kohtalaisen "helppo", koska siinä ylipäätään annetaan selvä aikajänne, josta vastataan.
-
@VPSuuronen Miulla möys toisin päin, miun on tosi vaikeaa käyttää lainattuja tavaroita, koska miulla taas ei ole yhteyttä niihin. Tunnen aina häpeää siitä, ja siitä syyllistetäänkin. "Miksi siulla pitää olla oma X, voisit ihan hyvin lainata".
@undefined_variable @helna @kskehu @manna @kaarne
Tämäkin on muuten totta. Ja mitä henkilökohtaisempi tavara, sitä vaikeampaa.Mulle on myös yleisesti ahdistavaa mennä esimerkiksi jonkun kotiin.
-
@undefined_variable @VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna Jep, sekin!
-
-
@carto @manna @VPSuuronen @kaarne Minusta on kiva vastailla lomakkeisiin, mutta melkein sen voisi vetää ABBACD-menetelmällä läpi koska jokainen kysymys on moniselitteinen. Toki sitten kun sitä käydään läpi ja huomataan että vastaaja on tehnyt jokaisen kysymyksen kohdalle marginaaliin merkintöjä siitä, miten eri tavoin kysymyksen voi ymmärtää, niin se voi herättää tiettyjä epäilyksiä hänen mielensä toiminnasta.
-
-
@VPSuuronen @ileoo @matt_jarvin Ja yhteen vai välilyönneillä.
@Mimesatwork @VPSuuronen @ileoo @matt_jarvin Ai että mua muuten ärsyttää, kun StoryGraphissa ISBN-numero pitää syöttää pelkillä numeroilla ja ilman välilyöntejä ja viivoja. Ihan jees, että kerrotaan suoraan, mutta samalla tiedän, että siellä koodin puolella olisi ihan tosi helppoa putsata siitä numerosta kaikki välilyönnit ja viivat pois jos vaan viitsisi.
-
@undefined_variable @helna @kskehu @manna @kaarne
Tämäkin on muuten totta. Ja mitä henkilökohtaisempi tavara, sitä vaikeampaa.Mulle on myös yleisesti ahdistavaa mennä esimerkiksi jonkun kotiin.
@VPSuuronen @undefined_variable @helna @manna @kaarne hei kiva kun sanoitatte näitä juttuja taas täällä ja mä oon silleen *lamppu syttyy päässä* "ei vittu"
Viimeks just parhaan ystävän (autisti) kotona ja hitto että oli Esineitä ja Tavaroita ja vähän ahisti ne kaikki vaikka siellä on tosi kodikasta

-
@kaarne ei juurikaan. Jäi kesken ja jatkuu ensi kerralla

@VPSuuronen @kaarne Voisko tuosta vetää jotain diagnostisia johtopäätöksiä tai onko se peräti noiden kaavakkeiden tarkoitus ettei niitä pystykään täyttämään?
-
@VPSuuronen @kaarne Voisko tuosta vetää jotain diagnostisia johtopäätöksiä tai onko se peräti noiden kaavakkeiden tarkoitus ettei niitä pystykään täyttämään?
@KarjalaisenHoo @kaarne En tiedä tarkalleen, mutta uskon, että selventävät kysymykset mainittuna kanta.fi:ssä on ainakin tukemassa sitä, että vois olla jottain..
-
@VPSuuronen @undefined_variable @helna @manna @kaarne hei kiva kun sanoitatte näitä juttuja taas täällä ja mä oon silleen *lamppu syttyy päässä* "ei vittu"
Viimeks just parhaan ystävän (autisti) kotona ja hitto että oli Esineitä ja Tavaroita ja vähän ahisti ne kaikki vaikka siellä on tosi kodikasta

@kskehu @undefined_variable @helna @manna @kaarne
Sano suosikkihakukoneellesi "neurodivergent/adhd/autistic object attachment" ja hämmästy. -
@VPSuuronen Tulee mieleen, kuinka poika pienenä parahti nähdessään lempisukkansa roskiksessa - molemmista kantapäät auki beyond repair. No, ne olivat kaapissa vielä vuosia senkin jälkeen kun jalat olivat kasvaneet niistä ulos. @kskehu @manna @kaarne
-
@ElinaPyy @VPSuuronen @kaarne @kskehu @manna
Viime viikolla luin Hesarista, että toisten tunnetiloihin reagointi on jotenkin epänormaalia ja liittyy ylivirittyneisyyteen, itse olen luullut että se on ihmisen tyyppisen laumaeläimen perusominaisuus"Traumaperäisesti ylivirittyneelle voi kuitenkin olla ominaista tehdä vain kielteisiä havaintoja ja ottaa muiden tunteet vastuulleen. Näitä ei välttämättä liity neurokirjon piirteisiin.
”Vaikka olisi hyvä ja rauhallinen olo, kun tulee kotiin, samassa huoneessa olevan puolison stressi tuntuu omissa nahoissa, ja sitten on itsekin stressaantunut.”
Autonominen hermosto siis reagoi toisen kehoon automaattisesti, mikä on ”salakavalasti uuvuttavaa”."
(€)
Mieli | Tommi Tienhaara oivalsi, miksi hän pelkäsi jatkuvasti pahinta
Tommi Tienhaara on taitava lukemaan ihmisiä – joskus liiankin. Ylikierroksilla käyvä hermosto alkoi rauhoittua, kun hän löysi hypervigilanssin käsitteen ja oivalsi, ettei ole vastuussa muiden tunteista.
Helsingin Sanomat (www.hs.fi)
@turmalina @ElinaPyy @VPSuuronen @kaarne @kskehu Saako joku tosta jutusta kopion tai kuvia?