Aamun mielisairaalakäynnillä oli huoneeseen mennessä pöydällä kyselylomakkeita sekä ADHD:n että autismin kartoituksen aloitukseen.
-
Kyselylomakkeista ensin laitettiin eteen joku adhd-seula. Kun olin kysynyt ehkä seitsemännen tarkentavan kysymyksen ensimmäisen kysymyksen semantiikasta vaihdettiin eteen autismikuponki saatesanoin "oisko tää helpompi"
Mistä minä tiedän mitä tarkoittaa "usein"?
@VPSuuronen Kaikki lomakkeet. Aina. Jos kysymys ei oo "kirjoita alle puhelinnumerosi numeroina" niin siiinä on tulkinnanvaraa eikä me välttis tulkita asioita samallaa tavalla
-
@VPSuuronen Ai hitto repeilen täällä hiljaa sisäänpäin. Niin tunnistan ton tunteen.
@VPSuuronen Mulla siis meni kaks pitkää käyntikertaa adhd seulaan ja sit samat siihen oulu-aspergeriin ja olisin keskustellut niistä vastauksista vielä yksityiskohtaisemmin joten psykologi oli että otapas tosta hoitaja-aikoja. XD
Yoimintaterapeutin kanssa jos tehtiin kyselyitä niin hirveesti meni aikaa et mitä helvataa tä taas tarkotta ja meitsi ränttää et aivan typerä kysymys pitäis antaa palautetta. -
@VPSuuronen No oliko se helpompi? Arvaan, että ei se kuitenkaan ollu :’-D
@kaarne ei juurikaan. Jäi kesken ja jatkuu ensi kerralla

-
@kaarne ei juurikaan. Jäi kesken ja jatkuu ensi kerralla

@VPSuuronen @kaarne Ja hitto sitä on uupunut kun koittaa ymmärtää noita kysymyksiä ja sit vastauksia kaivaa päästä ja huhhuh. Hyvä kun suoraan osaa kävellä sen jälkeen.
-
@VPSuuronen @kaarne Ja hitto sitä on uupunut kun koittaa ymmärtää noita kysymyksiä ja sit vastauksia kaivaa päästä ja huhhuh. Hyvä kun suoraan osaa kävellä sen jälkeen.
@manna @kaarne
Mutta mun mielestä autismikyselyssä vaihtoehdot oli helpommat, koska siinä oli joku tämmönen "täysin eri - täysin samaa" mieltä -asteikko, kun ADHD-kupongissa puhuttiin asioista, jotka on "usein" tai "harvoin"Toki välillä vaati vähän voimia lukea, että olenko samaa mieltä vai eri mieltä, kun asiat oli esitetty negaation kautta ja jos ei olisi ollut hoitaja suomentamassa, olisin vastannut monessa tavallaan väärään kysymykseen.
-
@manna @kaarne
Mutta mun mielestä autismikyselyssä vaihtoehdot oli helpommat, koska siinä oli joku tämmönen "täysin eri - täysin samaa" mieltä -asteikko, kun ADHD-kupongissa puhuttiin asioista, jotka on "usein" tai "harvoin"Toki välillä vaati vähän voimia lukea, että olenko samaa mieltä vai eri mieltä, kun asiat oli esitetty negaation kautta ja jos ei olisi ollut hoitaja suomentamassa, olisin vastannut monessa tavallaan väärään kysymykseen.
@manna @kaarne
Esimerkiksi, että koen enemmän intohimoa esineisiin kuin ihmisiin, niin vaikka pidän ihmisiä mielenkiintoisina, niin mun piti kuitenkin taipua esineisiin, kun kiinnostus oli enemmän sellainen "miten tämä ihminen toimii" kuin jonkun mystisen todellisen yhteyden luominen.Mutta enhän mä voi tietää, että haluanko luoda yhteyksiä, jos en tiedä miten ne toimii, kun sitten todellisissa yhteyksissä tulee kaikkia murheita kuten se hyperempaattisuus.
-
@manna @kaarne
Esimerkiksi, että koen enemmän intohimoa esineisiin kuin ihmisiin, niin vaikka pidän ihmisiä mielenkiintoisina, niin mun piti kuitenkin taipua esineisiin, kun kiinnostus oli enemmän sellainen "miten tämä ihminen toimii" kuin jonkun mystisen todellisen yhteyden luominen.Mutta enhän mä voi tietää, että haluanko luoda yhteyksiä, jos en tiedä miten ne toimii, kun sitten todellisissa yhteyksissä tulee kaikkia murheita kuten se hyperempaattisuus.
@manna @kaarne
Kerkesin kyllä melkein loppuun, kun katoin jossain vaiheessa seinältä kelloa ja sanoin ääneen "puolitoista minuuttia aikaa" ja sit täytin varmaan 10 kysymystä siinä ennen kuin tuli eka mietintä ja taisin todeta, että nyt iski se ADHD-puoli kun tuli kiire.Mutta seuraavalla käynnillä onkin sitten sellainen muutos, että lääkäri on mukana ja se on hoitoarviointikäynti ja vähän epäilen, että mut jo ton perusteella lähetetään sinne neuropsykiatrialle.
-
R relay@relay.an.exchange shared this topic
-
@manna @kaarne
@VPSuuronen @manna Ja mitä ne yhteydet ees tarkoittaa? Mistä mä tiedän, keihin mulla on yhteys? Oma kokemus on, että yhteyden tunne ei todellakaan ole välttämättä molemminpuolinen ja tulkitsen sitä herkästi tosi eri tavoin kuin toinen osapuoli. Eikä kukaan kattele kovin kauan ihmistä, joka tenttaa muilta, että no minkälainen tää yhteys niinku sun mielestä on.
-
@VPSuuronen Kaikki lomakkeet. Aina. Jos kysymys ei oo "kirjoita alle puhelinnumerosi numeroina" niin siiinä on tulkinnanvaraa eikä me välttis tulkita asioita samallaa tavalla
Puhelinnumerossakin saisi olla kerrottuna, haluavatko sen nollalla vai suuntanumerolla aloitettuna
-
Puhelinnumerossakin saisi olla kerrottuna, haluavatko sen nollalla vai suuntanumerolla aloitettuna
@matt_jarvin @Mimesatwork
Niinpä, muuten en tiedä, onko mun puhelinnumero numeroina 10 vai 12 -
@matt_jarvin @Mimesatwork @VPSuuronen maakoodilla aina
-
@matt_jarvin @Mimesatwork @VPSuuronen maakoodilla aina
@ileoo @matt_jarvin @Mimesatwork
Ja sitten tulee "+" ei ole sallittu merkki tässä kentässä. -
@VPSuuronen @manna Ja mitä ne yhteydet ees tarkoittaa? Mistä mä tiedän, keihin mulla on yhteys? Oma kokemus on, että yhteyden tunne ei todellakaan ole välttämättä molemminpuolinen ja tulkitsen sitä herkästi tosi eri tavoin kuin toinen osapuoli. Eikä kukaan kattele kovin kauan ihmistä, joka tenttaa muilta, että no minkälainen tää yhteys niinku sun mielestä on.
@kaarne @manna
Tää on valitettavan totta. Mulla on myös tää opeteltu puoli, jonka kanssa ihmiset kuvittelee että niillä on muhun joku yhteys, mutta se on näitä mun selviytymismekanismeja. Helpompaa olla näkymätön olemalla "normaali ja kiva ja hauska" kuin vetäytymällä.Mun RSD on kyllä niin vahva toisaalta, että oon ehkä liiankin herkkä tulkitsemaan, että muhun ei oikeastaan edes haluta yhteyttä.
-
@kaarne @manna
Tää on valitettavan totta. Mulla on myös tää opeteltu puoli, jonka kanssa ihmiset kuvittelee että niillä on muhun joku yhteys, mutta se on näitä mun selviytymismekanismeja. Helpompaa olla näkymätön olemalla "normaali ja kiva ja hauska" kuin vetäytymällä.Mun RSD on kyllä niin vahva toisaalta, että oon ehkä liiankin herkkä tulkitsemaan, että muhun ei oikeastaan edes haluta yhteyttä.
-
@ileoo @matt_jarvin @Mimesatwork
Ja sitten tulee "+" ei ole sallittu merkki tässä kentässä.@VPSuuronen @ileoo @matt_jarvin Ja yhteen vai välilyönneillä.
-
@VPSuuronen @ileoo @matt_jarvin Ja yhteen vai välilyönneillä.
@Mimesatwork @ileoo @matt_jarvin
HEI!
Ihan kohta MÄ sanon että kaikki me ollaan täällä vähän autisteja!
Ehkä siksi mastodon onkin jotenkin oman tuntuinen..
-
@kaarne @manna
Puoliksi ärsytti ja ahdisti se, mikä aiheutti tämän nepsyselvityksen ja prosessin rikkomisen mun kertoman lisäksi oli, että kantakirjauksessa luki "Hymähtelee epäadekvaatisti omille vastauksilleen" ja "herättää ak:ssa tunteen, että ei kommunikoi ak:n kanssa samassa rytmissä"Että vaikka oon yrittänyt kertoa, että josko ehkä.. niin silti mun taidot oli niin huonot, että tämä ammattilainen näki myös muuta kuin mitä sanoilla kerroin. Vaikka olen niin opetellut olemaan ihmismäinen.
-
Kyselylomakkeista ensin laitettiin eteen joku adhd-seula. Kun olin kysynyt ehkä seitsemännen tarkentavan kysymyksen ensimmäisen kysymyksen semantiikasta vaihdettiin eteen autismikuponki saatesanoin "oisko tää helpompi"
Mistä minä tiedän mitä tarkoittaa "usein"?
@VPSuuronen onko usein useammin kuin lähes joka päivä?
-
@VPSuuronen @manna Ai ihan tosi :’-D Sit ihmetellään, kun erityisihmiset uupuu ja lyö hanskat tiskiin, että pitäkää tunkkinne ja hähmäiset konventionne, mitä kuuluu, saa, pitää, ei kuulu, ei saa ja ei pidä sanoa.
Oon ihminen, jolle kukaan paitsi oma puoliso ei hädän hetkellä tai kriisissä soita ekana. Oli helpotus aikoinaan tajuta tää. Näin se vaan menee, etten hahmota tätä läheisyys-yhteys-osastoa samalla lailla kuin muut, se johtaa kaikenlaisiin hankaluuksiin, ja se on aina jotenkin mun vika.
-
@VPSuuronen onko usein useammin kuin lähes joka päivä?
@timitii
En tiedä ja määritelmä on vielä ehkä eri joka kysymyksessä. Kun voiko väite koskea asiaa usein, jos väitteen kohde tapahtuu vain vaikka kerran kuukaudessa?Enkä mä tiedä edes mahtuuko mun elämään enää kovin usein projekteja, jotka jää viimeistelemättä, joka siis voi olla mun tapauksessa esimerkiksi, että puuttuva viimeistely tarkoittaa sitä, että mulla on vaan hyvä idea, koska toteutus kuulostaa ihan liian tylsältä.