Aamun mielisairaalakäynnillä oli huoneeseen mennessä pöydällä kyselylomakkeita sekä ADHD:n että autismin kartoituksen aloitukseen.
-
@VPSuuronen Kaikki lomakkeet. Aina. Jos kysymys ei oo "kirjoita alle puhelinnumerosi numeroina" niin siiinä on tulkinnanvaraa eikä me välttis tulkita asioita samallaa tavalla
Puhelinnumerossakin saisi olla kerrottuna, haluavatko sen nollalla vai suuntanumerolla aloitettuna
-
Puhelinnumerossakin saisi olla kerrottuna, haluavatko sen nollalla vai suuntanumerolla aloitettuna
@matt_jarvin @Mimesatwork
Niinpä, muuten en tiedä, onko mun puhelinnumero numeroina 10 vai 12 -
@matt_jarvin @Mimesatwork @VPSuuronen maakoodilla aina
-
@matt_jarvin @Mimesatwork @VPSuuronen maakoodilla aina
@ileoo @matt_jarvin @Mimesatwork
Ja sitten tulee "+" ei ole sallittu merkki tässä kentässä. -
@VPSuuronen @manna Ja mitä ne yhteydet ees tarkoittaa? Mistä mä tiedän, keihin mulla on yhteys? Oma kokemus on, että yhteyden tunne ei todellakaan ole välttämättä molemminpuolinen ja tulkitsen sitä herkästi tosi eri tavoin kuin toinen osapuoli. Eikä kukaan kattele kovin kauan ihmistä, joka tenttaa muilta, että no minkälainen tää yhteys niinku sun mielestä on.
@kaarne @manna
Tää on valitettavan totta. Mulla on myös tää opeteltu puoli, jonka kanssa ihmiset kuvittelee että niillä on muhun joku yhteys, mutta se on näitä mun selviytymismekanismeja. Helpompaa olla näkymätön olemalla "normaali ja kiva ja hauska" kuin vetäytymällä.Mun RSD on kyllä niin vahva toisaalta, että oon ehkä liiankin herkkä tulkitsemaan, että muhun ei oikeastaan edes haluta yhteyttä.
-
@kaarne @manna
Tää on valitettavan totta. Mulla on myös tää opeteltu puoli, jonka kanssa ihmiset kuvittelee että niillä on muhun joku yhteys, mutta se on näitä mun selviytymismekanismeja. Helpompaa olla näkymätön olemalla "normaali ja kiva ja hauska" kuin vetäytymällä.Mun RSD on kyllä niin vahva toisaalta, että oon ehkä liiankin herkkä tulkitsemaan, että muhun ei oikeastaan edes haluta yhteyttä.
-
@ileoo @matt_jarvin @Mimesatwork
Ja sitten tulee "+" ei ole sallittu merkki tässä kentässä.@VPSuuronen @ileoo @matt_jarvin Ja yhteen vai välilyönneillä.
-
@VPSuuronen @ileoo @matt_jarvin Ja yhteen vai välilyönneillä.
@Mimesatwork @ileoo @matt_jarvin
HEI!
Ihan kohta MÄ sanon että kaikki me ollaan täällä vähän autisteja!
Ehkä siksi mastodon onkin jotenkin oman tuntuinen..
-
@kaarne @manna
Puoliksi ärsytti ja ahdisti se, mikä aiheutti tämän nepsyselvityksen ja prosessin rikkomisen mun kertoman lisäksi oli, että kantakirjauksessa luki "Hymähtelee epäadekvaatisti omille vastauksilleen" ja "herättää ak:ssa tunteen, että ei kommunikoi ak:n kanssa samassa rytmissä"Että vaikka oon yrittänyt kertoa, että josko ehkä.. niin silti mun taidot oli niin huonot, että tämä ammattilainen näki myös muuta kuin mitä sanoilla kerroin. Vaikka olen niin opetellut olemaan ihmismäinen.
-
Kyselylomakkeista ensin laitettiin eteen joku adhd-seula. Kun olin kysynyt ehkä seitsemännen tarkentavan kysymyksen ensimmäisen kysymyksen semantiikasta vaihdettiin eteen autismikuponki saatesanoin "oisko tää helpompi"
Mistä minä tiedän mitä tarkoittaa "usein"?
@VPSuuronen onko usein useammin kuin lähes joka päivä?
-
@VPSuuronen @manna Ai ihan tosi :’-D Sit ihmetellään, kun erityisihmiset uupuu ja lyö hanskat tiskiin, että pitäkää tunkkinne ja hähmäiset konventionne, mitä kuuluu, saa, pitää, ei kuulu, ei saa ja ei pidä sanoa.
Oon ihminen, jolle kukaan paitsi oma puoliso ei hädän hetkellä tai kriisissä soita ekana. Oli helpotus aikoinaan tajuta tää. Näin se vaan menee, etten hahmota tätä läheisyys-yhteys-osastoa samalla lailla kuin muut, se johtaa kaikenlaisiin hankaluuksiin, ja se on aina jotenkin mun vika.
-
@VPSuuronen onko usein useammin kuin lähes joka päivä?
@timitii
En tiedä ja määritelmä on vielä ehkä eri joka kysymyksessä. Kun voiko väite koskea asiaa usein, jos väitteen kohde tapahtuu vain vaikka kerran kuukaudessa?Enkä mä tiedä edes mahtuuko mun elämään enää kovin usein projekteja, jotka jää viimeistelemättä, joka siis voi olla mun tapauksessa esimerkiksi, että puuttuva viimeistely tarkoittaa sitä, että mulla on vaan hyvä idea, koska toteutus kuulostaa ihan liian tylsältä.
-
@VPSuuronen @manna Ai ihan tosi :’-D Sit ihmetellään, kun erityisihmiset uupuu ja lyö hanskat tiskiin, että pitäkää tunkkinne ja hähmäiset konventionne, mitä kuuluu, saa, pitää, ei kuulu, ei saa ja ei pidä sanoa.
Oon ihminen, jolle kukaan paitsi oma puoliso ei hädän hetkellä tai kriisissä soita ekana. Oli helpotus aikoinaan tajuta tää. Näin se vaan menee, etten hahmota tätä läheisyys-yhteys-osastoa samalla lailla kuin muut, se johtaa kaikenlaisiin hankaluuksiin, ja se on aina jotenkin mun vika.
@kaarne @manna Mulle ei ylipäätään soita yleensä muut kuin puoliso ja bonuslapsi ja en tiedä onko mulla semmoisia yhteyksiä, joilta edes hyväksyisin mun puheluvihalla soittamista. Ainiin ja appiukko soittaa, kun se on semmoista sukupolvea.
Mä pyydän usein anteeksi pyytämättä anteeksi toteamalla jo asian eteen, jos tiedän että ei kuulu konventioon, että tää voi kuulostaa väärältä, mutta en osaa paremminkaan sanoittaa.
-
@kaarne @manna Mulle ei ylipäätään soita yleensä muut kuin puoliso ja bonuslapsi ja en tiedä onko mulla semmoisia yhteyksiä, joilta edes hyväksyisin mun puheluvihalla soittamista. Ainiin ja appiukko soittaa, kun se on semmoista sukupolvea.
Mä pyydän usein anteeksi pyytämättä anteeksi toteamalla jo asian eteen, jos tiedän että ei kuulu konventioon, että tää voi kuulostaa väärältä, mutta en osaa paremminkaan sanoittaa.
@kaarne @manna
Mut mä olen just se tyyppinepsy ihmissuhteissa, että en ystävysty (mitä ikinä se tarkoittaa) helposti enkä osaa pitää ystävyyssuhteita (mitä ikinä se tarkoittaa)Ja sit on RSD ja object permanence ja muutamia muita ongelmia sen lisäksi, että en välttämättä tunnista ja sanoita ja näytä tunteita niin kuin muut, vaikka OSAAN sen verran, että esimerkiksi töissä mua pidetään suht normaalina, mutta hauskana.
-
@kaarne @manna
Mut mä olen just se tyyppinepsy ihmissuhteissa, että en ystävysty (mitä ikinä se tarkoittaa) helposti enkä osaa pitää ystävyyssuhteita (mitä ikinä se tarkoittaa)Ja sit on RSD ja object permanence ja muutamia muita ongelmia sen lisäksi, että en välttämättä tunnista ja sanoita ja näytä tunteita niin kuin muut, vaikka OSAAN sen verran, että esimerkiksi töissä mua pidetään suht normaalina, mutta hauskana.
Taitaa mussakin olla jotain tuollaista ihmissuhteiden kannalta. Onneksi on yksi harrastus, jossa on samojen naamojen kanssa tullut oltu tekemisissä kolmattakytä vuotta, niin ei tarvitse aktiivisesti olla "yhteydessä" ihmisiiin erikseen. Riittää kun vaivautuu silloin tällöin paikalle.
-
@manna @kaarne
Esimerkiksi, että koen enemmän intohimoa esineisiin kuin ihmisiin, niin vaikka pidän ihmisiä mielenkiintoisina, niin mun piti kuitenkin taipua esineisiin, kun kiinnostus oli enemmän sellainen "miten tämä ihminen toimii" kuin jonkun mystisen todellisen yhteyden luominen.Mutta enhän mä voi tietää, että haluanko luoda yhteyksiä, jos en tiedä miten ne toimii, kun sitten todellisissa yhteyksissä tulee kaikkia murheita kuten se hyperempaattisuus.
@VPSuuronen @manna @kaarne trick question, koen enemmän intohimoa toisiin autisteihin ja esim omiin koiriin kuin esineisiin mutta taatusti enemmän intohimoa esineisiin kuin allisteihin
Ja siis intohimoa, wtf
Kyselyt on kyllä niiiiin kakkaaaa
-
@VPSuuronen @manna @kaarne trick question, koen enemmän intohimoa toisiin autisteihin ja esim omiin koiriin kuin esineisiin mutta taatusti enemmän intohimoa esineisiin kuin allisteihin
Ja siis intohimoa, wtf
Kyselyt on kyllä niiiiin kakkaaaa
@kskehu @VPSuuronen @manna Kaikkihan tosiaan haluaa ihmeellisiä kompakysymyksiä, kun kahlaa jossain kriisissä ja on vaikeeta. Välillä kyllä mietityttää, oliko kyselyjen tarkoitus siis karsia heikoimmat vai jotenkin auttaa, ja voisko ne suunnitella niin, että ne toimii vastaajillekin eikä pelkästään vastausten arvioijille.
-
@kaarne @manna
@VPSuuronen @kaarne @manna
Olen tässä tootissa enkä tiedä mitä ajatella...Tämän ketjun inspiroimana tsekkasin puhelimesta milloin minulle on viimeksi soittanut joku muu kuin perheenjäsen. Näköjään elokuussa (vanha tuttu joka kaipasi tietoteknistä apua) - yllätyin kun tämä oli kuitenkin niinkin lähellä kuin viime vuonna.
-
Taitaa mussakin olla jotain tuollaista ihmissuhteiden kannalta. Onneksi on yksi harrastus, jossa on samojen naamojen kanssa tullut oltu tekemisissä kolmattakytä vuotta, niin ei tarvitse aktiivisesti olla "yhteydessä" ihmisiiin erikseen. Riittää kun vaivautuu silloin tällöin paikalle.
@matt_jarvin @VPSuuronen @manna Mä oon ihan mielelläni yhteyksissä tiettyihin ihmisiin, kun löytyy molemmille osapuolille sopiva tapa.
Siinä vain kokemuksesta oon tullut varovaiseksi, etten oleta tuoreehkoista tuttavuuksista mitään. On jokseenkin varmaa, että mä saatan ymmärtää paljon voimakkaammaksi yhteyden kokemukseksi esim. jo sen, että joku ei ole mulle avoimesti vittumainen ja ikävä.
-
@VPSuuronen @kaarne @manna
Olen tässä tootissa enkä tiedä mitä ajatella...Tämän ketjun inspiroimana tsekkasin puhelimesta milloin minulle on viimeksi soittanut joku muu kuin perheenjäsen. Näköjään elokuussa (vanha tuttu joka kaipasi tietoteknistä apua) - yllätyin kun tämä oli kuitenkin niinkin lähellä kuin viime vuonna.
@mssuo
Just ite mietin tätä samaa (taas) joku päivä.Aika rauhassa saa olla jollei internetin mielikuvituskavereita lasketa.