Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Mua oikeasti harmittaa, et LLM:ien nousu osui yhteen mun tietojenkäsittelyn opintojen alkamisen kanssa.

Mua oikeasti harmittaa, et LLM:ien nousu osui yhteen mun tietojenkäsittelyn opintojen alkamisen kanssa.

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
25 Posts 8 Posters 0 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • mutteripannu@mstdn.socialM This user is from outside of this forum
    mutteripannu@mstdn.socialM This user is from outside of this forum
    mutteripannu@mstdn.social
    wrote last edited by

Mua oikeasti harmittaa, et LLM:ien nousu osui yhteen mun tietojenkäsittelyn opintojen alkamisen kanssa. Huomaan, että oma kärsivällisyys ratkaisujen etsimiseen itse, ja ratkaisujen soveltamiseen (jos löytää jonkun läheltä liippaavan vastauksen netistä mutta joka vaatii muokkaamista) on heikentynyt. Yritän rajoittaa käyttöä, ja aina etsiä ensin vastauksia hakukoneella, enkä todellakaan anna LLM:n koodata kaikkea mun puolesta. (1/3)

mutteripannu@mstdn.socialM milla@mastodon.artM 2 Replies Last reply
    0
    • mutteripannu@mstdn.socialM mutteripannu@mstdn.social

Noudatan myös palautettavissa töissä AI-kieltoa, jos sellainen on. Silti, dedikset painaa päälle, ja joskus on harjoittelussakin pakko päästä etenemään kohdasta, johon on juuttunut. Mutta silloinkin, kun sitten käytän LLM:ää, mistä mä tiedän, että opinko samalla huonoja käytänteitä? Ja missä määrin voin luottaa netistä löytämiini ratkaisuihin nykyään? Ja eniten tosiaan pelottaa, että oma ajattelukyky rapistuu. (2/3)

wrote last edited by

Sitten kun kysyy ihmiseltä apua, niin saatetaan vastata, että ootko kysyny AI:ltä? No niin. En olis halunnut, mut kai se on nyt pakko? Ja sitten, jos palkka juoksee, niin on vielä enemmän sellainen olo et mun on nyt pakko olla nopea, eikä ajatella omaa kehittymistäni.
      Argh. (3/3)

bestest@mstdn.socialB 1 Reply Last reply
      0

Mua oikeasti harmittaa, et LLM:ien nousu osui yhteen mun tietojenkäsittelyn opintojen alkamisen kanssa. Huomaan, että oma kärsivällisyys ratkaisujen etsimiseen itse, ja ratkaisujen soveltamiseen (jos löytää jonkun läheltä liippaavan vastauksen netistä mutta joka vaatii muokkaamista) on heikentynyt. Yritän rajoittaa käyttöä, ja aina etsiä ensin vastauksia hakukoneella, enkä todellakaan anna LLM:n koodata kaikkea mun puolesta. (1/3)

wrote last edited by

Noudatan myös palautettavissa töissä AI-kieltoa, jos sellainen on. Silti, dedikset painaa päälle, ja joskus on harjoittelussakin pakko päästä etenemään kohdasta, johon on juuttunut. Mutta silloinkin, kun sitten käytän LLM:ää, mistä mä tiedän, että opinko samalla huonoja käytänteitä? Ja missä määrin voin luottaa netistä löytämiini ratkaisuihin nykyään? Ja eniten tosiaan pelottaa, että oma ajattelukyky rapistuu. (2/3)

mutteripannu@mstdn.socialM pare@kamu.socialP jmts@mastodontti.fiJ 3 Replies Last reply
        0

pare@kamu.socialP This user is from outside of this forum
          pare@kamu.socialP This user is from outside of this forum
          pare@kamu.social
          wrote last edited by

@mutteripannu Musta on tosiaan jännä, että just opiskelussa tuntuu että omaa ajattelua ja, no, oppimista koitetaan hankaloittaa. Myös sieltä opetuksen suunnalta.

Tuntuu siltä, että toi ehkä vertautuu siihen, että mun opinnoissa perusmatematiikassa ja -fysiikassa sai tenteissä olla vain funktiolaskimet. Silloin oli laskimia, jotka olisivat laskeneet vaikka mitä, mutta itse piti nablat pyöritellä.

Vaikka eihän niitä melkein kukaan käsin laske. Silti piti osata ja ymmärtää.

1 Reply Last reply
          0

Sitten kun kysyy ihmiseltä apua, niin saatetaan vastata, että ootko kysyny AI:ltä? No niin. En olis halunnut, mut kai se on nyt pakko? Ja sitten, jos palkka juoksee, niin on vielä enemmän sellainen olo et mun on nyt pakko olla nopea, eikä ajatella omaa kehittymistäni.
            Argh. (3/3)

bestest@mstdn.socialB This user is from outside of this forum
            bestest@mstdn.social
            wrote last edited by

@mutteripannu Pitempään alalla olleena oma fiilis on, että ai on isosti nettonegatiivinen joka kantilta. Joo tiettyjä asioita noi tekevät toi käteväti, mutta ovat tehneet jo jonkun ikiwanhan llama2 7b-modelin ajoilta. Esim tee tästä jsonista typescript interface tai pydantic model. Tai generoi tälläinen xml etreellä.

Monesti llm:n generoima koodi on surkeaa. Ei se aikoinaan stackoverflownkaan kanssa parempaa ollut, mutta se oli tiedossa ja asiat oli usein pakko miettiä ja testata itse.

turre@mementomori.socialT 1 Reply Last reply
            0
            • bestest@mstdn.socialB bestest@mstdn.social

@mutteripannu Pitempään alalla olleena oma fiilis on, että ai on isosti nettonegatiivinen joka kantilta. Joo tiettyjä asioita noi tekevät toi käteväti, mutta ovat tehneet jo jonkun ikiwanhan llama2 7b-modelin ajoilta. Esim tee tästä jsonista typescript interface tai pydantic model. Tai generoi tälläinen xml etreellä.

Monesti llm:n generoima koodi on surkeaa. Ei se aikoinaan stackoverflownkaan kanssa parempaa ollut, mutta se oli tiedossa ja asiat oli usein pakko miettiä ja testata itse.

turre@mementomori.socialT This user is from outside of this forum
              turre@mementomori.social
              wrote last edited by

@bestest @mutteripannu
              Stackoverflow:n juju on musta paljolti siinä että siellä on useiden ihmisten erilaisia yrityksiä ratkaista samantyyppistä ongelmaa perusteluineen, heidän omassa kontekstissaan. Ne pitää aina jossain määrin sisäistää ja soveltaa omaan käyttötarkoitukseen. Ja ne seassa olevat väärät vastaukset keskuteluineen on opettavaisia myös.

Sen sijaan AI tuuttaa sulle jotain joka saattaa toimia tai sitten ei, ja jos pyydät uudestaan niin se ruuttaa jotain muuta, eikä osaa erotella hyviä ja huonoja ratkaisuja, tai perustella niitä. Koska ei se tiedä mitä se tekee.

GenAI käyttö opiskeluun on about pahin karhunpalvelus mitä voit itsellesi tehdä. Se ei opeta muuta kuin hedelmäpeliriippuvuuden ja lisäksi tuhoaa sun omaa ajattelua - kuten olet jo huomannut.

Ihmiset jotka vastaa että kysy AI:lta voi niputtaa omaan "noilta ei kannata ainakaan kysyä yhtään mitään" ryhmäänsä.

bestest@mstdn.socialB 1 Reply Last reply
              0
              • turre@mementomori.socialT turre@mementomori.social

@bestest @mutteripannu
                Stackoverflow:n juju on musta paljolti siinä että siellä on useiden ihmisten erilaisia yrityksiä ratkaista samantyyppistä ongelmaa perusteluineen, heidän omassa kontekstissaan. Ne pitää aina jossain määrin sisäistää ja soveltaa omaan käyttötarkoitukseen. Ja ne seassa olevat väärät vastaukset keskuteluineen on opettavaisia myös.

Sen sijaan AI tuuttaa sulle jotain joka saattaa toimia tai sitten ei, ja jos pyydät uudestaan niin se ruuttaa jotain muuta, eikä osaa erotella hyviä ja huonoja ratkaisuja, tai perustella niitä. Koska ei se tiedä mitä se tekee.

GenAI käyttö opiskeluun on about pahin karhunpalvelus mitä voit itsellesi tehdä. Se ei opeta muuta kuin hedelmäpeliriippuvuuden ja lisäksi tuhoaa sun omaa ajattelua - kuten olet jo huomannut.

Ihmiset jotka vastaa että kysy AI:lta voi niputtaa omaan "noilta ei kannata ainakaan kysyä yhtään mitään" ryhmäänsä.

bestest@mstdn.social
                wrote last edited by

@Turre @mutteripannu Joo. SO joko kannustaa tai pakottaa tutkimaan ja soveltamaan. Lisäksi ylipäätään kysymyksen löytäminenkin vaatii jo jonkinlaista tietoa asiasta. Ai puolestaan suoltaa oikealta kuulostavan vastauksen, joka voi olla mitä tahansa.

Nuo huonojen vastausten vaihtoehdottomuus pännii. Auktoriteettiin pyrkiviä tekstejä pitää olla koko ajan kyseenalaistamassa, joka vie tosi paljon pohjaa työkalun kelpoisuudesta.

Sit vielä miten tuo kyseenalaistaminen onnistuu opiskelijalta? Ei?

mutteripannu@mstdn.socialM 1 Reply Last reply
                0
                • bestest@mstdn.socialB bestest@mstdn.social

@Turre @mutteripannu Joo. SO joko kannustaa tai pakottaa tutkimaan ja soveltamaan. Lisäksi ylipäätään kysymyksen löytäminenkin vaatii jo jonkinlaista tietoa asiasta. Ai puolestaan suoltaa oikealta kuulostavan vastauksen, joka voi olla mitä tahansa.

Nuo huonojen vastausten vaihtoehdottomuus pännii. Auktoriteettiin pyrkiviä tekstejä pitää olla koko ajan kyseenalaistamassa, joka vie tosi paljon pohjaa työkalun kelpoisuudesta.

Sit vielä miten tuo kyseenalaistaminen onnistuu opiskelijalta? Ei?

wrote last edited by

@bestest @Turre Joo. Oon siis täysin samaa mieltä tästä, Aina kun sorrun LLM:n käyttöön, sahaan vaan omaa jalkaani. Nää aikapaineet on ehkä isoin asia, mikä siihen ajaa. Sitten ajattelen et ”opettelen tän oikeesti kunnolla/selvitän, mikä ratkaisu tässä oli oikeasti paras/miksi tämä LLM:n sylkäisemä ratkaisu toimi”, sitten myöhemmin, kun on aikaa. Kun sitä kuuluisaa aikaa sitten muka joskus olisi…

turre@mementomori.socialT paux@mastodontti.fiP 2 Replies Last reply
                  0

jmts@mastodontti.fiJ This user is from outside of this forum
                    jmts@mastodontti.fiJ This user is from outside of this forum
                    jmts@mastodontti.fi
                    wrote last edited by

@mutteripannu irc.libera.chat:in kanavat (eri kielille ja käyttöjärjestelmille, monille ohjelmillekin omat, sitten on yleisempiä) vastaavat usein kysymyksiin ja siellä ainakin on ihminen toisessa päässä. Toki vastausta voi joutua odottelemaan.

1 Reply Last reply
                    0

@bestest @Turre Joo. Oon siis täysin samaa mieltä tästä, Aina kun sorrun LLM:n käyttöön, sahaan vaan omaa jalkaani. Nää aikapaineet on ehkä isoin asia, mikä siihen ajaa. Sitten ajattelen et ”opettelen tän oikeesti kunnolla/selvitän, mikä ratkaisu tässä oli oikeasti paras/miksi tämä LLM:n sylkäisemä ratkaisu toimi”, sitten myöhemmin, kun on aikaa. Kun sitä kuuluisaa aikaa sitten muka joskus olisi…

turre@mementomori.social
                      wrote last edited by

@mutteripannu @bestest
                      Aina kun AI:lta jotain meinaa kysyä niin ensin pitäisi muistaa kysyä itseltään että kelpaako vastaukseksi painotettua noppaa heittämällä saatu vastaus? Ihan oikeasti?

Lähes aina vastaus tuohon on ei, riippumatta aikatauluista sun muista.

paux@mastodontti.fiP 1 Reply Last reply
                      1
                      0
                      • R relay@relay.an.exchange shared this topic

paux@mastodontti.fiP This user is from outside of this forum
                        paux@mastodontti.fi
                        wrote last edited by

@mutteripannu @bestest @Turre Oon kans pitkälti samoilla linjoilla. AI:n käyttöön tulee sorruttua lähinnä aikapaineiden takia.

Näin alan töitä vailla olevan opiskelijan näkökulmasta olen tosin miettinyt asiaa niin, että todennäköisesti 90% muista opiskelijoista hyödyntää tekoälyä mua enemmän. Ehkä siis saatan lopussa vetää pidemmän korren. Pidän kyllä tosi huolestuttavana, jos Stack OverFlow:n kaltaiset sivustot alkavat kuolla tekoälyn käytön takia.

turre@mementomori.socialT 1 Reply Last reply
                        0
                        • paux@mastodontti.fiP paux@mastodontti.fi

@mutteripannu @bestest @Turre Oon kans pitkälti samoilla linjoilla. AI:n käyttöön tulee sorruttua lähinnä aikapaineiden takia.

Näin alan töitä vailla olevan opiskelijan näkökulmasta olen tosin miettinyt asiaa niin, että todennäköisesti 90% muista opiskelijoista hyödyntää tekoälyä mua enemmän. Ehkä siis saatan lopussa vetää pidemmän korren. Pidän kyllä tosi huolestuttavana, jos Stack OverFlow:n kaltaiset sivustot alkavat kuolla tekoälyn käytön takia.

turre@mementomori.social
                          wrote last edited by

@paux @mutteripannu @bestest
                          Mun aikaan aina joku muisti koulussa todeta että elämää varten täällä opiskellaan eikä koulua, mutta sitten sitä oppimista mitattiin kuitenkin lähes yksinomaan sellaisilla keinoilla jotka palkitsee lunttaajia. Ihan samasta asiasta tuossa viime kädessä on kyse: jos tarttet AI:ta vastaukseen niin just se asia on jäänyt oppimatta, ja just siihen sitä aikaa pitäis käyttää enemmän. Ei vähemmän. Ja tossa tilanteessa AI:n käyttö on lunttausta jolla voi saada tilapäistä etua, mutta ennemmin tai myöhemmin kostautuu. Puhumattakaan siitä että AI antaa hyvin usein osin tai kokonaan vääriä vastauksia.

Vähän tangentilla tulee mieleen meidän paikallislehdessä ollut juttu hitsaajasta joka kertoi että heillä oli töissä naureskeltu että jotkut valelääkärit on onnistuneet olemaan jopa vuosia töissä ennen paljastumistaan, mutta hitsaustaitoa ei voi feikata - sen näkee muutamassa sekunnissa osaatko vai et.

0

@mutteripannu @bestest
                            Aina kun AI:lta jotain meinaa kysyä niin ensin pitäisi muistaa kysyä itseltään että kelpaako vastaukseksi painotettua noppaa heittämällä saatu vastaus? Ihan oikeasti?

Lähes aina vastaus tuohon on ei, riippumatta aikatauluista sun muista.

paux@mastodontti.fi
                            wrote last edited by

@Turre @mutteripannu @bestest Jos aikataulujen takia on pakko käyttää AI:ta, niin silloin en näe asiaa niin hirveänä asiana, jos osaa kriittisesti lukea AI:n tuottaman koodin läpi ja ymmärtää, mitä koodissa tapahtuu. Silloin sitten, jos koodista ei ymmärrä yhtään mitään tai hyvin vähän ollaan aika pahasti hakoteillä.

turre@mementomori.socialT mutteripannu@mstdn.socialM 2 Replies Last reply
                            0

@Turre @mutteripannu @bestest Jos aikataulujen takia on pakko käyttää AI:ta, niin silloin en näe asiaa niin hirveänä asiana, jos osaa kriittisesti lukea AI:n tuottaman koodin läpi ja ymmärtää, mitä koodissa tapahtuu. Silloin sitten, jos koodista ei ymmärrä yhtään mitään tai hyvin vähän ollaan aika pahasti hakoteillä.

turre@mementomori.social
                              wrote last edited by

Jos aikataulu on mahdoton niin SE on se ongelma mihin pitää puuttua.

paux@mastodontti.fiP turre@mementomori.socialT 2 Replies Last reply
                              0

Mun aikaan aina joku muisti koulussa todeta että elämää varten täällä opiskellaan eikä koulua, mutta sitten sitä oppimista mitattiin kuitenkin lähes yksinomaan sellaisilla keinoilla jotka palkitsee lunttaajia. Ihan samasta asiasta tuossa viime kädessä on kyse: jos tarttet AI:ta vastaukseen niin just se asia on jäänyt oppimatta, ja just siihen sitä aikaa pitäis käyttää enemmän. Ei vähemmän. Ja tossa tilanteessa AI:n käyttö on lunttausta jolla voi saada tilapäistä etua, mutta ennemmin tai myöhemmin kostautuu. Puhumattakaan siitä että AI antaa hyvin usein osin tai kokonaan vääriä vastauksia.

Vähän tangentilla tulee mieleen meidän paikallislehdessä ollut juttu hitsaajasta joka kertoi että heillä oli töissä naureskeltu että jotkut valelääkärit on onnistuneet olemaan jopa vuosia töissä ennen paljastumistaan, mutta hitsaustaitoa ei voi feikata - sen näkee muutamassa sekunnissa osaatko vai et.

paux@mastodontti.fi
                                wrote last edited by

@Turre @mutteripannu @bestest Nykyään ammattikouluistakin heitetään ihan kädetöntä porukkaa työmaille. Olen siis itse aiemmin työskennellyt rakennusalalla ja olen nähnyt, että todellakin töihin mennään ilman alan perustaitoja. Niissä hommissa tosin käden taidot on pakko oppia viimeistään töissä, tekoäly ei niissä voi auttaa. Toisaalta voi sitä raksallakin saada tekoälyllä isomman vahingon aikaiseksi, jos mitään teoriapohjaa ei itsellä ole.

paux@mastodontti.fiP mutteripannu@mstdn.socialM 2 Replies Last reply
                                0

@Turre @mutteripannu @bestest Nykyään ammattikouluistakin heitetään ihan kädetöntä porukkaa työmaille. Olen siis itse aiemmin työskennellyt rakennusalalla ja olen nähnyt, että todellakin töihin mennään ilman alan perustaitoja. Niissä hommissa tosin käden taidot on pakko oppia viimeistään töissä, tekoäly ei niissä voi auttaa. Toisaalta voi sitä raksallakin saada tekoälyllä isomman vahingon aikaiseksi, jos mitään teoriapohjaa ei itsellä ole.

paux@mastodontti.fi
                                  wrote last edited by

Nyt vähän hairahduin aiheesta. Mutta joo, koulutus paskeentuu joko säästösyiden tai tekoälyn käyttöön kannustavien käytänteiden takia.

Hieman pelottaa sellainen dystopia, missä kukaan ei ymmärrä enää yhtään mitään yhtään mistään.

1 Reply Last reply
                                  0

Jos aikataulu on mahdoton niin SE on se ongelma mihin pitää puuttua.

paux@mastodontti.fi
                                    wrote last edited by

@Turre @mutteripannu @bestest Ainahan kursseja voisi ottaa vähemmän, mutta Kela perii aika äkkiä opintotukia takaisin, jos noppia ei saa tarpeeksi kasaan. Pohjimmiltaan tämä on mun mielestä siis yhteiskunnan paine opiskelujen edistämiseen tarpeeksi nopeaan tahtiin.

0

@Turre @mutteripannu @bestest Ainahan kursseja voisi ottaa vähemmän, mutta Kela perii aika äkkiä opintotukia takaisin, jos noppia ei saa tarpeeksi kasaan. Pohjimmiltaan tämä on mun mielestä siis yhteiskunnan paine opiskelujen edistämiseen tarpeeksi nopeaan tahtiin.

paux@mastodontti.fi
                                      wrote last edited by

Toisaalta yhden AMK-tutkinnon jälkeen ja nyt yliopistossa olen ollut aika järkyttynyt, miten ainakin tietojenkäsittelypuolella yhteen noppaan vaaditaan ehkä kolminkertainen määrä työtä aiemmin suorittamaani restaurointialan AMK-tutkintoon verrattuna.

1 Reply Last reply
                                      0

wrote last edited by

@paux @Turre @bestest No siis, tästä olen paasannut jo aiemmin - mutta musta tuntuu, että painotus on enemmän erilaisten työelämän prosessien ja dynamiikkohen simuloinnissa, esim et tehdään ihan kaikesta ryhmänä tehtävä projekti, jolloin työtä on ensinnäkin pakko jakaa (eli ei pääse itse harjoittelemaan kaikkea) ja aika kuluu kaikkeen metatyöhön ja aikatauluttamiseen eikä itse sen varsinaisen taidon opetteluun.

1 Reply Last reply
                                        0

wrote last edited by

@paux @Turre @bestest Mä olen mielestäni kehittänyt itselleni melko hyvät guard railit tähän. Mun pitää pystyä edes jollain tasolla arvioimaan se kielimallin ulos sylkäisemä ratkaisu. Ja tukeudun siihen yleensä siinä vaiheessa, kun olen melko lähellä, mutta on joku pienehkö juttu, mitä en vaan hoksaa. Eli tosi tarkkaan rajattavissa oleva ongelma. Mutta siis haluaisin olla käyttämättä ja yritän pitää minimissä joka tapauksessa.

1 Reply Last reply
                                          0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes

• Login

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post