@doktorzjivago det ser ju ut som ett marsvins septitank... men smakade det bättre eller sämre än julmust?
-
Jösses, nu måste jag pausa detta. Man blir alldeles vimmelkantig av all sockersötad dryck
@doktorzjivago gå ut och ta frisk luft det kan din eminenta hjärna behöva!
-
@fruktsoda.se Vi ska LÖSA julmust-gåtan
@doktorzjivago @fruktsoda.se
Fascineras av att julmusten verkar vara sjukt mycket svårare att få till än coca cola! Annars är det dess mytomspunna hemliga recept alla tjatar om
-
Fascineras av att julmusten verkar vara sjukt mycket svårare att få till än coca cola! Annars är det dess mytomspunna hemliga recept alla tjatar om
@astrojoachim @fruktsoda.se Jo men det är nog svårare! Det är ju malt och humle i drycken, det gör det svårare att prova ut
-
@mxnectarine.polycule-slut.cloud Nä man får kolla över axeln
-
@doktorzjivago @fruktsoda.se @astrojoachim coca cola är relativt svårt får man nog ändå säga https://youtu.be/TDkH3EbWTYc?si=XjgZVN50oqgg7t89
-
Jösses, nu måste jag pausa detta. Man blir alldeles vimmelkantig av all sockersötad dryck
-
@doktorzjivago Tur att det inte är grogg du blandar! Då hade nog vimmelkantig bara varit förnamnet:-)
-
Jag drog nytta av att man inte måste gå till KB för att låna vissa böcker, utan de kan scanna in och skicka dem till en. Här en receptbok om drycker från 1911, året efter julmusten skapades, med två recept som ligger mycket nära det som smakar julmust: svagdricka och enbärsdricka.
-
Jag drog nytta av att man inte måste gå till KB för att låna vissa böcker, utan de kan scanna in och skicka dem till en. Här en receptbok om drycker från 1911, året efter julmusten skapades, med två recept som ligger mycket nära det som smakar julmust: svagdricka och enbärsdricka.
@doktorzjivago enbärsdricka
️ Hammars nya enbärsdricka matchar inte alls mitt minne
-
@doktorzjivago Bibliotek är fantastiska!
-
Införskaffade och läste denna bok om julmust - men den var förvånansvärt tunn. Ingen information om vad Harry Roberts gjorde i Berlin, väldigt lite bakgrundsinformation om hur de moderna läskedryckerna växte fram genom apoteken. Fina bilder och fina gamla etiketter i boken dock!

-
@doktorzjivago Enbärsdrickan måste testas!
-
Införskaffade och läste denna bok om julmust - men den var förvånansvärt tunn. Ingen information om vad Harry Roberts gjorde i Berlin, väldigt lite bakgrundsinformation om hur de moderna läskedryckerna växte fram genom apoteken. Fina bilder och fina gamla etiketter i boken dock!

@doktorzjivago Skriven av dåvarande ordförande för IOGT-NTO.
-
@doktorzjivago Skriven av dåvarande ordförande för IOGT-NTO.
@ejnro Minsann!
-
Efter att ha provat smaker hejvilt, standardiserar jag nu mina försök att få rätt smak på julmusten. Basen är en vattenlöslig blandning av sockerkulör, glycerin, fosforsyra, vaniljextrakt, tanniner och citronsyra. 10 ml av denna, blandas med 1 ml smaksättning och ger en liter must!

@doktorzjivago Juste spädning.
Den här tråden är btw det bästa som hänt 2026.
-
@doktorzjivago Bra tjänst även för oss som inte gör julmust! Har fått hem massa pdf om året jag föddes och kollar nyheter och annonser. Riktigt kul!
-
@doktorzjivago Det skall väl vara enbär i julmust? Tillmans enbärsdricka smakar väldigt likt julmust.
-

Har gjort stora framsteg med min egna julmust ikväll. Massor av små justeringar. Kör med magnetisk omrörare för effektiviteten. Skippade koriander och kardemumma , blev omedelbart bättre i smak. Kokade också egen karamellsirap: det var en fullträff! Tolfte iterationen var mycket nära julmust.

-
Har gjort stora framsteg med min egna julmust ikväll. Massor av små justeringar. Kör med magnetisk omrörare för effektiviteten. Skippade koriander och kardemumma , blev omedelbart bättre i smak. Kokade också egen karamellsirap: det var en fullträff! Tolfte iterationen var mycket nära julmust.

I mina tidigare försök har jag saknat den där knäckiga, nästan nötiga RONDÖREN som finns i julmust. Så när jag lade till karamellsirap istället för lite socker så blev det en riktig wow-upplevelse! Nu kunde man nästan missta detta för julmust! Sirapen görs genom att koka ner socker och vatten.

-
I mina tidigare försök har jag saknat den där knäckiga, nästan nötiga RONDÖREN som finns i julmust. Så när jag lade till karamellsirap istället för lite socker så blev det en riktig wow-upplevelse! Nu kunde man nästan missta detta för julmust! Sirapen görs genom att koka ner socker och vatten.

I och med tillägget av karamellsirap fick jag flera smak-komponenter på köpet, sånt som jag liksom tyckt har doftat och smakat som rom eller torkad frukt i julmust. Rostat, nötigt, smörigt och fruktigt på samma gång.