@doktorzjivago det ser ju ut som ett marsvins septitank... men smakade det bättre eller sämre än julmust?
-
@FruH Mycket bra artikel! Det stämmer faktiskt att jag provade först med cassia cinnamon men den var helt fel. Vanlig ceylon-kanel passade perfekt .
@doktorzjivago Ja, den är god. Jaggery är godare än farinsocker eller vanligt råsocker. Ett annat tips. Det kan du läsa mer om på ayurvedabutikens hemsida bl a
-
Det jag saknar nu i julmusten är dels lite mogen frukt, ska testa russin och plommon som legat i sprit. Saknar också någon form av bitter komponent. Ska prova både med pomerans och med quassia amara, vilket var vanligaste varianterna av bitter 1910, the style at the time s.a.s

Har experimenterat en del idag också. Men jag behöver nu backa ett steg och lägga fokus på den grundläggande lösningen av socker,malt och sockerkulör, som fortfarande även om det blir allt bättre inte är 100 %. Ska se om jag kan bli inspirerad av hur finnarna gör.

-
@FruH Mycket bra artikel! Det stämmer faktiskt att jag provade först med cassia cinnamon men den var helt fel. Vanlig ceylon-kanel passade perfekt .
@doktorzjivago @FruH jag fixar inte cassia kanel, sån skillnad på smak när man bakat kanelbullar med ceylonkanel!
-
@doktorzjivago @FruH jag fixar inte cassia kanel, sån skillnad på smak när man bakat kanelbullar med ceylonkanel!
-
Har experimenterat en del idag också. Men jag behöver nu backa ett steg och lägga fokus på den grundläggande lösningen av socker,malt och sockerkulör, som fortfarande även om det blir allt bättre inte är 100 %. Ska se om jag kan bli inspirerad av hur finnarna gör.

Inget fel på skummet från den egna julmusten

-

@doktorzjivago wow, jag vill känna på det haha.
-

@doktorzjivago Är det diskmedel som är den sista hemliga ingrediensen?
-
@Jonas_Bostrom Haha! Det hade varit nåt det
-
@Jonas_Bostrom Haha! Det hade varit nåt det
@doktorzjivago Det kan behövas något fettlösande till julmaten!
-
@doktorzjivago Det kan behövas något fettlösande till julmaten!
@Jonas_Bostrom @doktorzjivago De e la de man har snapsen till vettu

-
@Jonas_Bostrom @doktorzjivago De e la de man har snapsen till vettu

@astrojoachim Kan vara bra med alkoholfritt alternativ också… @doktorzjivago
-
@doktorzjivago @Jonas_Bostrom Jag gissar på tandkräm!
-
@astrojoachim Kan vara bra med alkoholfritt alternativ också… @doktorzjivago
@Jonas_Bostrom @doktorzjivago Japp du har helt rätt i detta! Fast då vet jag inte om diskmedel är bättre substitut?

-
@Jonas_Bostrom @doktorzjivago Japp du har helt rätt i detta! Fast då vet jag inte om diskmedel är bättre substitut?

@astrojoachim Det brukar i alla fall vara bra på att lösa fett…
-

Ibland ser skummet nästan ut lite som fluffiga moln. Förfinandet av ingredienserna fortsätter… jag kommer typ få diabetes innan detta är klart

-
@fruktsoda.se Vet inte riktigt? Just nu experimenterar jag med grundvätskan. Och där finns inte så många ingredienser egentligen: det är sirap, socker, maltextrakt, citronsyra, sockerkulör och glycerin. Jag tror glycerinet gör en del här
-
Ibland ser skummet nästan ut lite som fluffiga moln. Förfinandet av ingredienserna fortsätter… jag kommer typ få diabetes innan detta är klart

@doktorzjivago
Yay! Skummet är brunare nu! -

Jämför en hel del medan jag provar ut. Nu har jag fått till en bra grundläggande dryck som smakar som julmust minus kryddorna. Här har enbärsdricka varit ganska bra som referens, eftersom det typ smakar som julmust fast bara med enbär. Svagdricka, not so much. Nu åter till kryddorna…

-
@doktorzjivago
Yay! Skummet är brunare nu!@dotmavriq Och tjockare

-
@dotmavriq Och tjockare
@doktorzjivago
Doktor Zjivago's Thicc Julmust > Apotekarnes