Mie oon niin väsynyt tähän jokavuotiseen #suvivirsi polemiikkiin.
-
@turmalina @mhalila @kskehu @magdalenahai @anneleminen
Meillä tuli rehtorilta wilmaviestikin siitä, että suvivirsi tulee tapahtumaan, koska perinne. Ei ole pakko laulaa.@VPSuuronen @mhalila @kskehu @magdalenahai @anneleminen
Ja kas näin sitä lisätään ymmärrystä eri katsomusten välillä pedagogisella otteella -
@VPSuuronen @mhalila @kskehu @magdalenahai @anneleminen
Ja kas näin sitä lisätään ymmärrystä eri katsomusten välillä pedagogisella otteella@VPSuuronen @mhalila @kskehu @magdalenahai @anneleminen
Meidän nuorison koululta ei ole tullut vastaavaa viestiä, pitäisikö tästä päätellä, että sitä ei lauleta (on tosin lukio eikä peruskoulu, mutta kai niillä on samat ohjeet) -
@turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen mä en oo jaksanu tätä keskustelua niin yksityiskohtaisesti seurata, mut tässä ajatuksessa, että pitää muka laulaa virsiä että voi ymmärtää historiaa on jotain hyvin samanlaista kuin siinä etenkin mainitsemissani anglomaissa käydyssä keskustelussa, että rasistien patsaita ei saa poistaa koska ilman niitä ei voi ymmärtää historiaa.
Kummassakaan väitteessä kun ei näin niinku historian tai uskonnon pedagogiikan kannalta meinaan ole häivääkään järkeä.
@mhalila @turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen Niin, siis eikös se suomalainen perinne ole, että lakiin on kirjattu uskonnonvapaus, mutta uskontokuntiin kuuluvia ja vähemmistöuskoisia saa vapaasti työntää syrjään, jos kehtavat vatia oikeuksiaan?
-
@mhalila @magdalenahai @anneleminen
Tästä keskustelusta tulee väistämättä sellainen päätelmä, että meidän kulttuuriperintö on pakottavaa ja poissulkevaa (niin kuin se ehkä onkin, eikös se ole nationalismin yleinen ongelma).@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen Sinänsä harmittaa, että tästäkin tunnutaan tehtävän taas yksi lyömäase maahanmuuttajia vastaan, vaikka kyse on pikemmin ihan meistä kantasuomalaisista ei-kristityistä, jotka vuosikymmenten (-satojen) jälkeen viimein ovat saaneet äänen ja päässeet kertomaan, kuinka paljon virsien pakkoveisaaminen meitä on aikanaan potuttanut. ”Perinne” sulki meidätkin aina ulos: emme ole ”oikeita skotteja” (no true Scotchman).
-
@turmalina @magdalenahai @anneleminen kun teologina tätä on vähä seurannut, niin suvivirsikeskustelu on ollut joka vuosi tasoltaan aika kauhea, mut tää on nyt aivan pohjanoteeraus. Mulla on sama kokemus et järkevätkin ihmiset jakaa tästä pilkkameemejä muissa someissa. Mua ihan aidosti huolestuttaa se millainen yhteiskunta meistä on tulossa ja millaista se meidän kuuluisa kulttuuriperintö on.
@mhalila @turmalina @anneleminen todellakin tämä!
-
@magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Riippuu kenestä kyse. Olen saanut tuta, etten ole "oikealla tiellä"/"oikeanlainen".Tämä tullut joiltakin toisilta kristityiltä.Ne ovat haavoja, jotka eivät lähde sisältä vaikka arpeutuvat.Omassa tapauksessani sisuunnuttivat, nostivat puolustamaan vapautta olla oma itsensä.Valitet. ihmisoikeudet eivät kaikilla mahdu samaan uskonnol.viitekehyksen kanssa. Pohjimmiltaan ehkä kyse vallankäytöstä määrittää, millainen toisen pitää olla tai käyttäytyä.
@cherishlifealways @turmalina @whangdoodler @anneleminen joo, tähänkin olen törmännyt uskoon tulleen kaverin kautta muinoin. Hän oli menossa helvettiin, kun tukka oli värjätty. Tää on sit sitä uskontojen sisällä tapahtuvaa vääntöä ja kontrollia siitä, mikä on paras tapa uskoa ja kuka on paras uskovainen.
-
@kskehu @turmalina @magdalenahai @anneleminen mä kuitenkin väitän, että me eletään siinä mielessä vääristynyttä aikaa, että julkista keskustelua vetää ihan suhteettomasti kaupalliset somet ja medioiden kommenttipalstat, joiden me tiedetään olevan vahvasti kallellaan äärioikealle. Eli se mitä ihmiset oikeasti ajattelee ja mikä tällaisissa keskusteluissa ja medioissa näkyy on kaks hyvin eri asiaa.
Jotain naamakirjaa ja Hesarin kommentteja ku lukee niin vois luulla et oikeiston kannatus on n. 80%.
@mhalila @kskehu @turmalina @anneleminen tämä on tosi hyvä muistutus.
-
@mhalila @turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen Niin, siis eikös se suomalainen perinne ole, että lakiin on kirjattu uskonnonvapaus, mutta uskontokuntiin kuuluvia ja vähemmistöuskoisia saa vapaasti työntää syrjään, jos kehtavat vatia oikeuksiaan?
@siili @turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen must voi sanoa laajemminkin, että suomalainen perinne on julistaa joku korkealentoinen ihmisoikeus, ja sitten reagoida aivan sekopäisellä raivolla jos joku ehdottaa sen ihmisoikeuden toteuttamista.
Kouluissa ei enää opeteta uskontoa tunnustuksellusesti! Ahaa, tarkoittaako se, että lapsia ei enää laiteta laulamaan virsiä? *raivoisa öyhötys*
Suomessa sukupuolet ovat täysin tasa-arvoisia! Jaa, mites se asevelvollisuus? *räjähtävä mölyäminen*
-
@siili @turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen must voi sanoa laajemminkin, että suomalainen perinne on julistaa joku korkealentoinen ihmisoikeus, ja sitten reagoida aivan sekopäisellä raivolla jos joku ehdottaa sen ihmisoikeuden toteuttamista.
Kouluissa ei enää opeteta uskontoa tunnustuksellusesti! Ahaa, tarkoittaako se, että lapsia ei enää laiteta laulamaan virsiä? *raivoisa öyhötys*
Suomessa sukupuolet ovat täysin tasa-arvoisia! Jaa, mites se asevelvollisuus? *räjähtävä mölyäminen*
@mhalila @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen
Mille tahansa vähemmistölle kirjataan yhdenvertaiset oikeudet ja sitten kun he kehtaavat vaatia oikeuksiaan, heidät leimataan mielensäpahoittajiksi ja nipottajiksi ja kiittämättömiksi perinteiden hylkääjiksi -
@turmalina @whangdoodler @anneleminen joo, itsehän en ole taisteleva tai käännyttävä ateisti, en vaan tunne tarvetta uskoa jumaluuksiin. Haluan vaan olla rauhassa.

-
@mhalila @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen
Mille tahansa vähemmistölle kirjataan yhdenvertaiset oikeudet ja sitten kun he kehtaavat vaatia oikeuksiaan, heidät leimataan mielensäpahoittajiksi ja nipottajiksi ja kiittämättömiksi perinteiden hylkääjiksi@turmalina @mhalila @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen tulipa tuosta asevelvollisuudesta mieleen entinen kenttäpiispa, jonka mukaan miesten velvollisuus on puolustaa maata ja naisten tehdä lapsia. Aina välillä muistelen tätä ja mietin että se ukko oli puolustusvoimilla töissä ja käytti suht merkittävää valtaa kirkossa.
-
@cherishlifealways @turmalina @whangdoodler @anneleminen joo, tähänkin olen törmännyt uskoon tulleen kaverin kautta muinoin. Hän oli menossa helvettiin, kun tukka oli värjätty. Tää on sit sitä uskontojen sisällä tapahtuvaa vääntöä ja kontrollia siitä, mikä on paras tapa uskoa ja kuka on paras uskovainen.
@magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Meinaan nykyään saada allergisen reaktion näistä termeistä "uskovainen", "tulla uskoon" jne. En käytä niitä itse, kun ovat historian painolasteilla kuormattu. En myöskään arvota toisten "uskoa" tai sitä, ettei usko. Viimeksi eilen tentattiin lähellä tätä aihetta. Osui niin kipeästi. Nämä eivät ole harmittomia sanoja. Ihminen, joka ei ole tullut hengel.väkivallan kohteeksi, ei ymmärrä tätä.
-
@turmalina @mhalila @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen tulipa tuosta asevelvollisuudesta mieleen entinen kenttäpiispa, jonka mukaan miesten velvollisuus on puolustaa maata ja naisten tehdä lapsia. Aina välillä muistelen tätä ja mietin että se ukko oli puolustusvoimilla töissä ja käytti suht merkittävää valtaa kirkossa.
@parasetamoli @turmalina @mhalila @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen
Joskus ysärillä lukiossa olin äikäntunnilla ihan luokan edessä väittelemässä asevelvollisuudesta ja tyttö joka oli mun väittelykumppani ihan pokalla sanoi, että "miesten pitää mennä armeijaan, koska naisten pitää synnyttää."
️ Toki tää oli Muuramessa, mikä saattaa vähän selittää, mutta oli silti jo silloin aika pölyttyneen kuuloinen väite.
-
Joskus ysärillä lukiossa olin äikäntunnilla ihan luokan edessä väittelemässä asevelvollisuudesta ja tyttö joka oli mun väittelykumppani ihan pokalla sanoi, että "miesten pitää mennä armeijaan, koska naisten pitää synnyttää."
️ Toki tää oli Muuramessa, mikä saattaa vähän selittää, mutta oli silti jo silloin aika pölyttyneen kuuloinen väite.
@arzi
kyllä mun sukupuoltani monella tavalla syrjitään ja sorretaan ja kontrolloidaan, mutta vielä mua ei oo kukaan pakottanut synnyttämään. @turmalina @mhalila @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen -
@arzi
kyllä mun sukupuoltani monella tavalla syrjitään ja sorretaan ja kontrolloidaan, mutta vielä mua ei oo kukaan pakottanut synnyttämään. @turmalina @mhalila @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen@parasetamoli @turmalina @mhalila @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen
Nykymenolla valitettavasti paino sanalla "vielä"
-
@arzi @parasetamoli @turmalina @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen mulle sano tän 2000-luvun puolella yliopistolla faktana naispuolinen opiskelijatoveri. Ja siis nykyäänhän tällainen bioessentialismi tuntuu olevan uudessa nousussa, ku on nää kaiken maailman tradwifet ja providerit ja maskuliiniset ja feminiiniset energiat.
-
@arzi @parasetamoli @turmalina @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen mulle sano tän 2000-luvun puolella yliopistolla faktana naispuolinen opiskelijatoveri. Ja siis nykyäänhän tällainen bioessentialismi tuntuu olevan uudessa nousussa, ku on nää kaiken maailman tradwifet ja providerit ja maskuliiniset ja feminiiniset energiat.
@mhalila @parasetamoli @turmalina @siili @kskehu @magdalenahai @anneleminen
Tää on toki aika yleistä että ihmisen joka on itse normatiivinen (tässä tapauksessa lapsia haluava) on täysin sokea sille, että kaikki muut eivät välttämättä ole. Tänkin takia vähemmistöedustus mediassa yms on niin tärkeää, että saadaan myös näille "tolkun ihmisille" taottua päähän että on tällä pallolla meitä muitakin.
-
@kskehu @turmalina @magdalenahai @anneleminen mä kuitenkin väitän, että me eletään siinä mielessä vääristynyttä aikaa, että julkista keskustelua vetää ihan suhteettomasti kaupalliset somet ja medioiden kommenttipalstat, joiden me tiedetään olevan vahvasti kallellaan äärioikealle. Eli se mitä ihmiset oikeasti ajattelee ja mikä tällaisissa keskusteluissa ja medioissa näkyy on kaks hyvin eri asiaa.
Jotain naamakirjaa ja Hesarin kommentteja ku lukee niin vois luulla et oikeiston kannatus on n. 80%.
@mhalila @kskehu @turmalina @magdalenahai @anneleminen Joo. Ja välillä tuntuu et keskustelut täällä ja irl myös menee silleen et tiedätkö miten perseestä jonkin paikan kommenttipalsta on. Tai et ne siellä toisessa somessa on ihan kauheita mut onneks me ei olla siellä.
Kai siinä on joku täytyy olla kärryillä yleisestä keskusteluasenteista -harha. Ei oikeesti tarvi tietää. Se antaa niille vaan valtaa ja lisää näkyvyyttä. Kupla on ihan hyvä asia.