Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Mie oon niin väsynyt tähän jokavuotiseen #suvivirsi polemiikkiin.

Mie oon niin väsynyt tähän jokavuotiseen #suvivirsi polemiikkiin.

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
suvivirsi
64 Posts 21 Posters 0 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • kskehu@mementomori.socialK kskehu@mementomori.social

@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen mä joku aika sitte jossain toisessa keskustelussa pohdin sitä et kuinka paljon suomalaisten asenteissa on oikeesti tapahtunut edistystä näissä asioissa ja kuinka paljon on vaan sitä et me elettiin vähän aikaa sellasta poikkeusaikaa kun ihan kaikkein tunkkaisimpia juttuja ei ollut hyväksyttävää sanoa ääneen

jos miettii millasta jengiä esim omassa perheessä on ni ei yllätä yhtään et keskustelun taso laajemmin on tällasta. meillä se on ollu tätä kokoajan. en varmaan ikinä unohda sitä kun oli jotkut kissanristiäiset ja väännettiin jälleen jostain seksuaalivähemmistöjen oikeuksista tms, ja broidi vaan tokas mulle että "tervetuloa persulandiaan" (= Satakuntaan, kun asuin silloin Turussa)

kskehu@mementomori.socialK This user is from outside of this forum
    kskehu@mementomori.socialK This user is from outside of this forum
    kskehu@mementomori.social
    wrote last edited by

@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen yritin ylestä kaivella niitä juttuja nuorten miesten kasvaneesta kiinnostuksesta kristinuskoon koska tuttua ja turvallista, tai jotain (konservatiivista, naiset ja homot ei hypi silmille jne), ja tuli vastaan juttu Kuopiosta

tästä ei välttiis kannata vetää sen suurempia johtopäätöksiä koska nuoret nyt tykkää herättää pahennusta mut tää lause: "– Tämä kiinnitti huomiota, koska vastaavaa ei ole ollut täällä sitten 2010-luvun. Ilmiö ei ole iso, mutta hälyttävä kuitenkin."

https://yle.fi/a/74-20227473

mhalila@mastodontti.fiM 1 Reply Last reply
    0

@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen mä joku aika sitte jossain toisessa keskustelussa pohdin sitä et kuinka paljon suomalaisten asenteissa on oikeesti tapahtunut edistystä näissä asioissa ja kuinka paljon on vaan sitä et me elettiin vähän aikaa sellasta poikkeusaikaa kun ihan kaikkein tunkkaisimpia juttuja ei ollut hyväksyttävää sanoa ääneen

jos miettii millasta jengiä esim omassa perheessä on ni ei yllätä yhtään et keskustelun taso laajemmin on tällasta. meillä se on ollu tätä kokoajan. en varmaan ikinä unohda sitä kun oli jotkut kissanristiäiset ja väännettiin jälleen jostain seksuaalivähemmistöjen oikeuksista tms, ja broidi vaan tokas mulle että "tervetuloa persulandiaan" (= Satakuntaan, kun asuin silloin Turussa)

turmalina@mementomori.socialT This user is from outside of this forum
      turmalina@mementomori.social
      wrote last edited by

@kskehu @mhalila @magdalenahai @anneleminen
      Turusta puheen ollen, varsinaissuomalaisten maakuntalaulussa lauletaan, että

"Kristinuskon, tiedon valta nosti heimot kaikkialta
      turvaks armaan synnyinmaan"

Eli kyse on ollut aina nimenomaan vallasta. Mitä tulee suomalaisten asenteisiin, vallan puolella on helpompi olla, koska muuten tulee rapaa niskaan koko ajan (niin kuin parhaillaankin tapahtuu).

Ja kun on vallan puolella, voi voimansa tunnossa kirjoitella Hesarin kommenttipalstalle viestejä, joissa kertoo vertaisilleen, millaisia näiden pitäisi olla ja mitä oppia (lainaus tämänpäiväisen mielipidekirjoituksen kommenteista):

"Hyvien tapojen mukaista on kunnioittaa toisten vakaumusta ja kuunnella Suvivirsi vaikka se ei miellyttäisikään. Näin voi itse oppia hieman lisää kärsivällisyyttä suvaitsevaisuutta ja kuuntelemisen taitoa."

"Hyvät tavat" on lopulta myös valtarakenne.

1
      0
      • magdalenahai@mstdn.socialM magdalenahai@mstdn.social

@turmalina @whangdoodler @anneleminen musta tuntuu, että uskovien on helpompi kunnioittaa toisen uskovan vakaumusta (vaikka jumala olisi "väärä") kuin uskonnottoman rauhaa olla osallistumatta.

cherishlifealways@mastodon.socialC This user is from outside of this forum
        cherishlifealways@mastodon.social
        wrote last edited by

@magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Kun näistä nyt julkisuudessa keskustellaan korkeillakin tahoills, täytyisi kysyä, mikä on kukaisenkin tarkoitusperä. Itse luterilaisena en pidä uhkana, vaikka virsi jätetään laulamatta. Haluan ajatella lähtökohdaksi, että toista ei pakoteta mihinkään. En itsekään halua olla osa tiettyjä suuntauksia enkä tulla pakotetuksi tiettyyn muottiin. Usk.vapaus on vapautta uskoa tai olla uskomatta ja toimia sen mukaisesti.

1 Reply Last reply
        0
        • turmalina@mementomori.socialT turmalina@mementomori.social

@kskehu @mhalila @magdalenahai @anneleminen
          Turusta puheen ollen, varsinaissuomalaisten maakuntalaulussa lauletaan, että

"Kristinuskon, tiedon valta nosti heimot kaikkialta
          turvaks armaan synnyinmaan"

Eli kyse on ollut aina nimenomaan vallasta. Mitä tulee suomalaisten asenteisiin, vallan puolella on helpompi olla, koska muuten tulee rapaa niskaan koko ajan (niin kuin parhaillaankin tapahtuu).

Ja kun on vallan puolella, voi voimansa tunnossa kirjoitella Hesarin kommenttipalstalle viestejä, joissa kertoo vertaisilleen, millaisia näiden pitäisi olla ja mitä oppia (lainaus tämänpäiväisen mielipidekirjoituksen kommenteista):

"Hyvien tapojen mukaista on kunnioittaa toisten vakaumusta ja kuunnella Suvivirsi vaikka se ei miellyttäisikään. Näin voi itse oppia hieman lisää kärsivällisyyttä suvaitsevaisuutta ja kuuntelemisen taitoa."

"Hyvät tavat" on lopulta myös valtarakenne.

mhalila@mastodontti.fiM This user is from outside of this forum
          mhalila@mastodontti.fi
          wrote last edited by

@turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen niin no jos tähän haluaa pidempiä jatkuvuuksia kuin aiemmin mainitsemasi nationalismin, niin osapuilleen näinhän koko kristinusko on tänne tuotu: istutte kirkossa kiltisti kun lauletaan virsiä, tai muuten.

Nationalismin tutkimuksessa puhutaan perinteiden keksimisestä, mutta nationalismin arki on yleensä pikemminkin perinteisiin pakottamista.

1 Reply Last reply
          0

@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen yritin ylestä kaivella niitä juttuja nuorten miesten kasvaneesta kiinnostuksesta kristinuskoon koska tuttua ja turvallista, tai jotain (konservatiivista, naiset ja homot ei hypi silmille jne), ja tuli vastaan juttu Kuopiosta

tästä ei välttiis kannata vetää sen suurempia johtopäätöksiä koska nuoret nyt tykkää herättää pahennusta mut tää lause: "– Tämä kiinnitti huomiota, koska vastaavaa ei ole ollut täällä sitten 2010-luvun. Ilmiö ei ole iso, mutta hälyttävä kuitenkin."

https://yle.fi/a/74-20227473

mhalila@mastodontti.fi
            wrote last edited by

@kskehu @turmalina @magdalenahai @anneleminen nuoret tykkää herättää pahennusta, mutta sillä on merkitystä millä ne sitä herättää. Tää juttu mis nuoret miehet kiinnostuu kristinuskosta sitoutuu aika selkeästi laajemmin aikamme ilmiöön, eli miehet joutuu kohtaamaan patriarkaatin hajoamisen. Onhan siinä kohtaa hyvin luontevaa hakea turvaa länsimaisen patriarkaatin ja naisvihan vankimmasta historiallisesta kivijalasta eli kirkosta.

1 Reply Last reply
            0
            • helna@mastodontti.fiH helna@mastodontti.fi

@valoisa Samoin eli en koe itseäni ateistiksi, kun sekin on kuin yksi uskonnon laji. Erosin kirkosta juuri sen takia, että tuntui väärältä sanoa sellaista, mihin ei usko. Mutta voin kyllä sujuvasti kuunnella suvivirttä, vähän samaan tapaan kuin minkä hyvänsä muun uskonnon musiikkia. Ratkaisevaa onkin, kuunnellaanko sitä koulussa vai omasta tahdosta yksityisesti. Uskonnot pois kouluista! @magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen

wrote last edited by

@helna @valoisa @magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Näen tärkeäksi, että koulussa annetaan usk.opetusta jo yleissivistyksen vuoksi. Mitä kauemmaksi mennään Suomen rajoista, sitä vahvemmin uskonnot näkyvät maailmalla ja ohjaavat jokapäiväistäkin elämää. Itä-Aasiassa asuneena oli erit.hyvä tietää ennalta ja oppia lisää tuntemaan, ettei tahattomasti loukkaa toista. Tapahtui sitäkin, että ulkomaalaiset käyttäytyivät tökerösti ja sain muutam. tap.olla kanava, jolle purettiin oloa.

valoisa@eliitin-some.fiV 1 Reply Last reply
              0
              • cherishlifealways@mastodon.socialC cherishlifealways@mastodon.social

@helna @valoisa @magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Näen tärkeäksi, että koulussa annetaan usk.opetusta jo yleissivistyksen vuoksi. Mitä kauemmaksi mennään Suomen rajoista, sitä vahvemmin uskonnot näkyvät maailmalla ja ohjaavat jokapäiväistäkin elämää. Itä-Aasiassa asuneena oli erit.hyvä tietää ennalta ja oppia lisää tuntemaan, ettei tahattomasti loukkaa toista. Tapahtui sitäkin, että ulkomaalaiset käyttäytyivät tökerösti ja sain muutam. tap.olla kanava, jolle purettiin oloa.

valoisa@eliitin-some.fiV This user is from outside of this forum
                valoisa@eliitin-some.fiV This user is from outside of this forum
                valoisa@eliitin-some.fi
                wrote last edited by

@cherishlifealways @helna @magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Totta. Siksi juuri kaikille yhteinen mitään uskontoa suosimaton aine olisi täydellinen!

cherishlifealways@mastodon.socialC 1 Reply Last reply
                0

mhalila@mastodontti.fi
                  wrote last edited by

@kskehu @turmalina @magdalenahai @anneleminen mä oon miettiny tätä samaa, että kuinka paljon asenteet on oikeasti muuttuneet. Mun oma viba - ja tää on todellakin pelkkä viba - on, että asenteet on oikeasti muuttuneet, mutta samalla se on radikalisoinut änkyröitä.

Mä oon monta kertaa sanonut, että jos joku ois mulle kertonu 1997 et 2017 Tom of Finlandista tehdään nationalistinen suurmieselokuva, en olis ikinä sen ysärin homovihan keskellä uskonut.

Mut samalla persut on nykyään hallituksessa.

mhalila@mastodontti.fiM turmalina@mementomori.socialT 2 Replies Last reply
                  0
                  • valoisa@eliitin-some.fiV valoisa@eliitin-some.fi

@cherishlifealways @helna @magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Totta. Siksi juuri kaikille yhteinen mitään uskontoa suosimaton aine olisi täydellinen!

wrote last edited by

@valoisa @helna @magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Ja koska lapset ja nuoret voivat kaivaa tietoa esille mitä ihmeellisimmistä lähteistä, jos kukaan ei heitä siihen opeta. On parempi, että mahd.turvallinen ja tasapainoinen aikuinen sen koulussa tekee kuin että netin hämäristä kätköistä nousee vaikka mitä.

1 Reply Last reply
                    0
                    • mhalila@mastodontti.fiM mhalila@mastodontti.fi

@kskehu @turmalina @magdalenahai @anneleminen mä oon miettiny tätä samaa, että kuinka paljon asenteet on oikeasti muuttuneet. Mun oma viba - ja tää on todellakin pelkkä viba - on, että asenteet on oikeasti muuttuneet, mutta samalla se on radikalisoinut änkyröitä.

Mä oon monta kertaa sanonut, että jos joku ois mulle kertonu 1997 et 2017 Tom of Finlandista tehdään nationalistinen suurmieselokuva, en olis ikinä sen ysärin homovihan keskellä uskonut.

mhalila@mastodontti.fi
                      wrote last edited by

@kskehu @turmalina @magdalenahai @anneleminen mä kuitenkin väitän, että me eletään siinä mielessä vääristynyttä aikaa, että julkista keskustelua vetää ihan suhteettomasti kaupalliset somet ja medioiden kommenttipalstat, joiden me tiedetään olevan vahvasti kallellaan äärioikealle. Eli se mitä ihmiset oikeasti ajattelee ja mikä tällaisissa keskusteluissa ja medioissa näkyy on kaks hyvin eri asiaa.

Jotain naamakirjaa ja Hesarin kommentteja ku lukee niin vois luulla et oikeiston kannatus on n. 80%.

magdalenahai@mstdn.socialM manna@ihan.outo.laM 2 Replies Last reply
                      1
                      0

wrote last edited by

@mhalila @kskehu @magdalenahai @anneleminen
                        Tämänkertainen polemiikki lähti liikkeelle Espoosta ja siellä, samoin kuin Helsingissä, uskontokuntiin kuulumattomia on jo enemmän kuin luterilaiseen kirkkoon kuuluvia.

(Ymmärtääkseni on myös sellaisia kristillisiä yhteisöjä, jotka eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon eli ovat osa tuota kuulumattomien ryhmää, mutta eihän ”kristillistä kulttuuriperinnettä” kai heidän mukaansa määritellä. Paitsi että onko se edes perinteen kannattajille selvää, mikä se perinne oikein on?)

0

Tämänkertainen polemiikki lähti liikkeelle Espoosta ja siellä, samoin kuin Helsingissä, uskontokuntiin kuulumattomia on jo enemmän kuin luterilaiseen kirkkoon kuuluvia.

(Ymmärtääkseni on myös sellaisia kristillisiä yhteisöjä, jotka eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon eli ovat osa tuota kuulumattomien ryhmää, mutta eihän ”kristillistä kulttuuriperinnettä” kai heidän mukaansa määritellä. Paitsi että onko se edes perinteen kannattajille selvää, mikä se perinne oikein on?)

mhalila@mastodontti.fi
                          wrote last edited by

@turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen mun tekis mieli sanoa, että "kristillinen kulttuuriperinne" tarkoittaa täsmälleen samaa kuin sitä, mitä brittiläiset ja amerikkalaiset fasistit tarkoittaa, kun ne raivoaa, että he on kristitty kansakunta. Eli nimenomaan sitä, että kristinusko on muuttumassa vähemmistöuskonnoksi, mutta sen valta-asema on säilytettävä pakolla.

mhalila@mastodontti.fiM turmalina@mementomori.socialT 2 Replies Last reply
                          1
                          0
                          • magdalenahai@mstdn.socialM magdalenahai@mstdn.social

@turmalina @whangdoodler @anneleminen musta tuntuu, että uskovien on helpompi kunnioittaa toisen uskovan vakaumusta (vaikka jumala olisi "väärä") kuin uskonnottoman rauhaa olla osallistumatta.

wrote last edited by

@magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Riippuu kenestä kyse. Olen saanut tuta, etten ole "oikealla tiellä"/"oikeanlainen".Tämä tullut joiltakin toisilta kristityiltä.Ne ovat haavoja, jotka eivät lähde sisältä vaikka arpeutuvat.Omassa tapauksessani sisuunnuttivat, nostivat puolustamaan vapautta olla oma itsensä.Valitet. ihmisoikeudet eivät kaikilla mahdu samaan uskonnol.viitekehyksen kanssa. Pohjimmiltaan ehkä kyse vallankäytöstä määrittää, millainen toisen pitää olla tai käyttäytyä.

magdalenahai@mstdn.socialM 1 Reply Last reply
                            0

@turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen mun tekis mieli sanoa, että "kristillinen kulttuuriperinne" tarkoittaa täsmälleen samaa kuin sitä, mitä brittiläiset ja amerikkalaiset fasistit tarkoittaa, kun ne raivoaa, että he on kristitty kansakunta. Eli nimenomaan sitä, että kristinusko on muuttumassa vähemmistöuskonnoksi, mutta sen valta-asema on säilytettävä pakolla.

mhalila@mastodontti.fi
                              wrote last edited by

@turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen mä en oo jaksanu tätä keskustelua niin yksityiskohtaisesti seurata, mut tässä ajatuksessa, että pitää muka laulaa virsiä että voi ymmärtää historiaa on jotain hyvin samanlaista kuin siinä etenkin mainitsemissani anglomaissa käydyssä keskustelussa, että rasistien patsaita ei saa poistaa koska ilman niitä ei voi ymmärtää historiaa.

Kummassakaan väitteessä kun ei näin niinku historian tai uskonnon pedagogiikan kannalta meinaan ole häivääkään järkeä.

siili@piipitin.fiS 1 Reply Last reply
                              0

@mhalila @magdalenahai @anneleminen
                                Tästä keskustelusta tulee väistämättä sellainen päätelmä, että meidän kulttuuriperintö on pakottavaa ja poissulkevaa (niin kuin se ehkä onkin, eikös se ole nationalismin yleinen ongelma).

vpsuuronen@eliitin-some.fiV This user is from outside of this forum
                                vpsuuronen@eliitin-some.fi
                                wrote last edited by

@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen
                                Sen takia kulttuurin rahoitustakin leikataan, että ei ole sopivaa, että kulttuuri olisi jotain elävää ja kehittyvää.

Konservatiivien mielestä, siis.

1 Reply Last reply
                                0

wrote last edited by

Joo ja tuokin kehitys on ollut käynnissä jo pitkään, ainakin vuoden 2003 uskonnonvapauslain uudistuksesta lähtien. Tämä suvivirren määrittelykikkailu on osa sitä.

vpsuuronen@eliitin-some.fiV 1 Reply Last reply
                                  0
                                  • kirstiera@mastodon.socialK kirstiera@mastodon.social

@anneleminen
                                    kovaa virrenveisaajaa kuviossa naurattaa sekin, että poliittisten irtopisteiden keräilijöiden lisäksi asiassa uhoaa kiihkeimmin tyypit, jotka ei edes osaa muita virsiä kuin Suvivirren, Enkelitaivaan ja Jumala ampui linnamme 😜

parasetamoli@mastodontti.fiP This user is from outside of this forum
                                    parasetamoli@mastodontti.fiP This user is from outside of this forum
                                    parasetamoli@mastodontti.fi
                                    wrote last edited by

@KirstiEra @anneleminen Jumala ampui linnamme kuulostaa kovalta sovitukselta!

1 Reply Last reply
                                    0

Joo ja tuokin kehitys on ollut käynnissä jo pitkään, ainakin vuoden 2003 uskonnonvapauslain uudistuksesta lähtien. Tämä suvivirren määrittelykikkailu on osa sitä.

vpsuuronen@eliitin-some.fi
                                      wrote last edited by

@turmalina @mhalila @kskehu @magdalenahai @anneleminen
                                      Meillä tuli rehtorilta wilmaviestikin siitä, että suvivirsi tulee tapahtumaan, koska perinne. Ei ole pakko laulaa.

turmalina@mementomori.socialT 1 Reply Last reply
                                      0
                                      • vpsuuronen@eliitin-some.fiV vpsuuronen@eliitin-some.fi

@turmalina @mhalila @kskehu @magdalenahai @anneleminen
                                        Meillä tuli rehtorilta wilmaviestikin siitä, että suvivirsi tulee tapahtumaan, koska perinne. Ei ole pakko laulaa.

wrote last edited by

@VPSuuronen @mhalila @kskehu @magdalenahai @anneleminen
                                        Ja kas näin sitä lisätään ymmärrystä eri katsomusten välillä pedagogisella otteella

turmalina@mementomori.socialT 1 Reply Last reply
                                        0

Ja kas näin sitä lisätään ymmärrystä eri katsomusten välillä pedagogisella otteella

wrote last edited by

Meidän nuorison koululta ei ole tullut vastaavaa viestiä, pitäisikö tästä päätellä, että sitä ei lauleta (on tosin lukio eikä peruskoulu, mutta kai niillä on samat ohjeet)

1 Reply Last reply
                                          0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes

• Login

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post