Aamun mielisairaalakäynnillä oli huoneeseen mennessä pöydällä kyselylomakkeita sekä ADHD:n että autismin kartoituksen aloitukseen.
-
-
@VPSuuronen @ileoo @matt_jarvin Ja yhteen vai välilyönneillä.
@Mimesatwork @VPSuuronen @ileoo @matt_jarvin Ai että mua muuten ärsyttää, kun StoryGraphissa ISBN-numero pitää syöttää pelkillä numeroilla ja ilman välilyöntejä ja viivoja. Ihan jees, että kerrotaan suoraan, mutta samalla tiedän, että siellä koodin puolella olisi ihan tosi helppoa putsata siitä numerosta kaikki välilyönnit ja viivat pois jos vaan viitsisi.
-
@undefined_variable @helna @kskehu @manna @kaarne
Tämäkin on muuten totta. Ja mitä henkilökohtaisempi tavara, sitä vaikeampaa.Mulle on myös yleisesti ahdistavaa mennä esimerkiksi jonkun kotiin.
@VPSuuronen @undefined_variable @helna @manna @kaarne hei kiva kun sanoitatte näitä juttuja taas täällä ja mä oon silleen *lamppu syttyy päässä* "ei vittu"
Viimeks just parhaan ystävän (autisti) kotona ja hitto että oli Esineitä ja Tavaroita ja vähän ahisti ne kaikki vaikka siellä on tosi kodikasta

-
@kaarne ei juurikaan. Jäi kesken ja jatkuu ensi kerralla

@VPSuuronen @kaarne Voisko tuosta vetää jotain diagnostisia johtopäätöksiä tai onko se peräti noiden kaavakkeiden tarkoitus ettei niitä pystykään täyttämään?
-
@VPSuuronen @kaarne Voisko tuosta vetää jotain diagnostisia johtopäätöksiä tai onko se peräti noiden kaavakkeiden tarkoitus ettei niitä pystykään täyttämään?
@KarjalaisenHoo @kaarne En tiedä tarkalleen, mutta uskon, että selventävät kysymykset mainittuna kanta.fi:ssä on ainakin tukemassa sitä, että vois olla jottain..
-
@VPSuuronen @undefined_variable @helna @manna @kaarne hei kiva kun sanoitatte näitä juttuja taas täällä ja mä oon silleen *lamppu syttyy päässä* "ei vittu"
Viimeks just parhaan ystävän (autisti) kotona ja hitto että oli Esineitä ja Tavaroita ja vähän ahisti ne kaikki vaikka siellä on tosi kodikasta

@kskehu @undefined_variable @helna @manna @kaarne
Sano suosikkihakukoneellesi "neurodivergent/adhd/autistic object attachment" ja hämmästy. -
@VPSuuronen Tulee mieleen, kuinka poika pienenä parahti nähdessään lempisukkansa roskiksessa - molemmista kantapäät auki beyond repair. No, ne olivat kaapissa vielä vuosia senkin jälkeen kun jalat olivat kasvaneet niistä ulos. @kskehu @manna @kaarne
-
@ElinaPyy @VPSuuronen @kaarne @kskehu @manna
Viime viikolla luin Hesarista, että toisten tunnetiloihin reagointi on jotenkin epänormaalia ja liittyy ylivirittyneisyyteen, itse olen luullut että se on ihmisen tyyppisen laumaeläimen perusominaisuus"Traumaperäisesti ylivirittyneelle voi kuitenkin olla ominaista tehdä vain kielteisiä havaintoja ja ottaa muiden tunteet vastuulleen. Näitä ei välttämättä liity neurokirjon piirteisiin.
”Vaikka olisi hyvä ja rauhallinen olo, kun tulee kotiin, samassa huoneessa olevan puolison stressi tuntuu omissa nahoissa, ja sitten on itsekin stressaantunut.”
Autonominen hermosto siis reagoi toisen kehoon automaattisesti, mikä on ”salakavalasti uuvuttavaa”."
(€)
Mieli | Tommi Tienhaara oivalsi, miksi hän pelkäsi jatkuvasti pahinta
Tommi Tienhaara on taitava lukemaan ihmisiä – joskus liiankin. Ylikierroksilla käyvä hermosto alkoi rauhoittua, kun hän löysi hypervigilanssin käsitteen ja oivalsi, ettei ole vastuussa muiden tunteista.
Helsingin Sanomat (www.hs.fi)
@turmalina @ElinaPyy @VPSuuronen @kaarne @kskehu Saako joku tosta jutusta kopion tai kuvia?
-
@carto @manna @VPSuuronen @kaarne Minusta on kiva vastailla lomakkeisiin, mutta melkein sen voisi vetää ABBACD-menetelmällä läpi koska jokainen kysymys on moniselitteinen. Toki sitten kun sitä käydään läpi ja huomataan että vastaaja on tehnyt jokaisen kysymyksen kohdalle marginaaliin merkintöjä siitä, miten eri tavoin kysymyksen voi ymmärtää, niin se voi herättää tiettyjä epäilyksiä hänen mielensä toiminnasta.
@raik_su @carto @manna @VPSuuronen @kaarne
Ensimmäisen kerran lapsen asioissa lomakkeisiin tutustuessa hoitaja sanoi alkuun, että ei ole tarkoitus jäädä näitä isommin miettimään, vaan enemmän tuntuman mukaan vastailla. Jälkeenpäin tämä on tuntunut ansalta. Puolisoni kanssa yhdessä melkein kilpaa takerruimme jokaiseen kohtaan ja halusimme tarkennuksia ja esimerkkejä ennen kuin pystyimme vastaamaan.
Uskon asiantuntijan löytävän autismin ja adhd:n, vaikka kyselyiden sijaan täytettävänä olisi hupaisa internet-kysely, kelan kaavake, lottokuponki ja postikortti.
-
@varpu_talviuni @undefined_variable @VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna
Kaikkein kummallisimpana kysymystyyppinä on jäänyt mieleen se kun kysytään havaintona normaalista/epänormaalista. Puolet suvusta on samanlaisia autisteja ja toisen puolelta sitten erilaisia tai enemmän adhd-tyyppejä. Suurin osa kavereista ja tuttavista on jotain samaa sorttia, koska muun tyyppisten kanssa ei vain voi olla. Mistä se normaali pitäisi löytää verrattavaksi?
-
@varpu_talviuni @undefined_variable @VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna
Kaikkein kummallisimpana kysymystyyppinä on jäänyt mieleen se kun kysytään havaintona normaalista/epänormaalista. Puolet suvusta on samanlaisia autisteja ja toisen puolelta sitten erilaisia tai enemmän adhd-tyyppejä. Suurin osa kavereista ja tuttavista on jotain samaa sorttia, koska muun tyyppisten kanssa ei vain voi olla. Mistä se normaali pitäisi löytää verrattavaksi?
-
@carto @raik_su @manna @VPSuuronen @kaarne
Lasta tutkittaessa hieman varovasti kysyttiin, onko havaintoja että itsessä olisi piirteitä. En sitä silloin osannut heti ajatella, kun kaikki näkemäni oli arkista ja normaalia.
-
@kskehu @pimeyteni_olio @varpu_talviuni @undefined_variable @kaarne @manna
Hoitaja jollain käynnillä kyseli multa jotain liittyen omiin haasteisiin verrattuna normaaliin ja totesin että mun mieli on ainoa minkä kanssa olen elänyt, niin tää on mun normaali.
-
@kskehu @undefined_variable @helna @manna @kaarne
Sano suosikkihakukoneellesi "neurodivergent/adhd/autistic object attachment" ja hämmästy.@VPSuuronen @undefined_variable @helna @manna @kaarne just tossa joku päivä lueskelin ocd:sta ja mietin että vois mätsätä miehen "mitään ei voi heittää pois" meininkiin mutta ehkä tääKIN on vaan autismia

-
@carto @pimeyteni_olio @raik_su @manna @kaarne
Mulla oli joku hetki kun tajusin, että mun mielestä normaalit asiat ei olekaan normaaleja. Tässä siis ihan pieni hetki sitten. -
Mulla oli joku hetki kun tajusin, että mun mielestä normaalit asiat ei olekaan normaaleja. Tässä siis ihan pieni hetki sitten.@VPSuuronen @carto @pimeyteni_olio @manna @kaarne Tämä normaalius on hämäävää. En oikein osaa uskoa autismiin (uskon siihen tietysti tieteellisesti todistettuna faktana, mutta en itseni kohdalla), koska miten kukaan voi diagnosoida normaalin ihmisen joka ajattelee normaalisti asioista
. Mitään erikoista ei minusta löydä suurennuslasillakaan. Mutta ehkä on tosiaan luotettava ammattilaisiin. -
@VPSuuronen @carto @pimeyteni_olio @manna @kaarne Tämä normaalius on hämäävää. En oikein osaa uskoa autismiin (uskon siihen tietysti tieteellisesti todistettuna faktana, mutta en itseni kohdalla), koska miten kukaan voi diagnosoida normaalin ihmisen joka ajattelee normaalisti asioista
. Mitään erikoista ei minusta löydä suurennuslasillakaan. Mutta ehkä on tosiaan luotettava ammattilaisiin.@raik_su @carto @pimeyteni_olio @manna @kaarne
Tehdään autismista uusi normaali ja muutetaan maailma meille mukavaksi? -
@VPSuuronen @undefined_variable @helna @manna @kaarne just tossa joku päivä lueskelin ocd:sta ja mietin että vois mätsätä miehen "mitään ei voi heittää pois" meininkiin mutta ehkä tääKIN on vaan autismia

@kskehu @VPSuuronen @undefined_variable @helna @manna @kaarne
Melkein pahinta pois heittämisessä on se, että muistaa kaikki tavaransa ja romunsa ja mistä ne on ja missä ne on. Jos heittää jotain pois ja myöhemmin tulee tilanne, jossa jotain mitättömästä romusta olisi hyötyä tai suuri pelastus ja tietää sen olevan ikuisesti poissa. Toiset puolestaan on osa jotain muistoa kaikessa hirveydessään ja turhuudessaan.
-
@raik_su @carto @pimeyteni_olio @manna @kaarne
Tehdään autismista uusi normaali ja muutetaan maailma meille mukavaksi? -
Mulla oli joku hetki kun tajusin, että mun mielestä normaalit asiat ei olekaan normaaleja. Tässä siis ihan pieni hetki sitten.@VPSuuronen @carto @pimeyteni_olio @raik_su @manna @kaarne Tilannetta mutkistaa se että kun ihmiset tuppaa hakeutumaan sellaiseen seuraan jossa on mukava olla ja ne toiset "tajuu mut", ja nepsyillä tietenkin se porukka on enemmistönä muut nepsyt. Yritä siinä sitten arvioida mikä on normaalia