Montako vaatetta ihminen tarvitsee?
-
@manna Mikä ketju oli kyseessä? Kiinnostaa lukea.
Mun vaatekaapin tärkeimmät vaatteet on ollu aikalailla vuosia nämä:
-puvuntakki
-2 housut (farkut ja suorat, plus henkselit ja vyö)
-2 kauluspaitaa
-2 villapaitaa
-n. 10 pari sukkia ja 10 kalsongit reikääntymisen eri vaiheissa.
-nahkatakki
-toppatakki
-kenkäpareja pohjien hajoamisen eri vaiheissa n. 2 kesään ja 2 talveen.@manna ...sitten on sellaisia muuten hajonneita vaatteita, joita ei kehtaa ihmisten ilmoilla pitää, mutta jotka kuitenki on ihan käypäsiä käyttöarvoltaan. Vanhoja flanellipaitoja pari, parit reikäistä villapaitaa, verkkarit, kollarit, läjä villasukkia (kiitti äiteelle), etc.... ja mettässä ryömimiseen omat vaatteensa.
-
@jaaska @kaisla Joo, mä just mieyin et aikoinaanhan se oli just köyhälle helpotusta kun tuli kotikäyttöön sopivat ompelukoneet et ollaan kyl taas samassa. Paitsi et ne ompelukoneetkaan ei kestä ainakaan isompaa käyttöä. Mut ehkä meillä pitäis olla sellasia just vertaisverkkoja et opetetaan ja opetellaan korjaamista ja tekemistä.
Vastaan mielelläni pohdintoihin täälläkin mut osa kysymyksistä on hankalia lyhyessä tekstiformaatissa ratkaista.@manna @jaaska Oon siis hacklabilainen, ja hacklabilla toi vertaisopetus ja teollisuuskäyttöäkin kestävien laitteiden yhteisomistajuus on arkea. En vaan kerta kaikkiaan tiedä mistä mä saisin sen ajan vaatteiden opetteluun ja tekemiseen, oon ollut koko elämäni puukässässä ja ottanut pehmeitä materiaaleja haltuun ekaa kertaa vasta pandemian alun jälkeen. Pitäis alottaa ihan siitä että mitä mitkäkin tekstiilit on. Ja kun tota ilmaista kämävaatetta on kuitenkin koko ajan tarjolla, ni se on iisiä!
-
@manna ...sitten on sellaisia muuten hajonneita vaatteita, joita ei kehtaa ihmisten ilmoilla pitää, mutta jotka kuitenki on ihan käypäsiä käyttöarvoltaan. Vanhoja flanellipaitoja pari, parit reikäistä villapaitaa, verkkarit, kollarit, läjä villasukkia (kiitti äiteelle), etc.... ja mettässä ryömimiseen omat vaatteensa.
@jaaska Joo, näkisit ton kaverilta saadun hupparin mikä on muodoton ja maalitahrainen ja rikkinäinen! Sitä käytän pihalla.
Ei kyllä oikein enää ole siistejä vaatteita silleen et pitäis kai sellasiin ite panostaa jossain vaiheessa. Yhdet toki sellaset hautajaisiin tai gaalaan vaatteet on. -
@manna @jaaska Oon siis hacklabilainen, ja hacklabilla toi vertaisopetus ja teollisuuskäyttöäkin kestävien laitteiden yhteisomistajuus on arkea. En vaan kerta kaikkiaan tiedä mistä mä saisin sen ajan vaatteiden opetteluun ja tekemiseen, oon ollut koko elämäni puukässässä ja ottanut pehmeitä materiaaleja haltuun ekaa kertaa vasta pandemian alun jälkeen. Pitäis alottaa ihan siitä että mitä mitkäkin tekstiilit on. Ja kun tota ilmaista kämävaatetta on kuitenkin koko ajan tarjolla, ni se on iisiä!
@manna @jaaska Toki jos olis jotain äärimmäisen helppoja vinkkejä vaatteiden korjaamiseen tai siihen että tekisin vaikka alusvaatteita noista vanhoista rytkyistä, jos vaan kuminauhaa löytyis ilmasiks. Oon selannut mun rakastamaa https://freesewing.eu/ -sivua aika ajoin, mutta alottamisen kynnys on silti hurjan korkea.
-
@manna @jaaska Toki jos olis jotain äärimmäisen helppoja vinkkejä vaatteiden korjaamiseen tai siihen että tekisin vaikka alusvaatteita noista vanhoista rytkyistä, jos vaan kuminauhaa löytyis ilmasiks. Oon selannut mun rakastamaa https://freesewing.eu/ -sivua aika ajoin, mutta alottamisen kynnys on silti hurjan korkea.
-
Montako vaatetta ihminen tarvitsee? Miten usein ostat vaatteita?
Pystytkö listaamaan kaikki vaatteesi? Kauanko ne ovat kestäneet ja kauanko niitä vielä tulet käyttämään?
Mitä vaate saa maksaa jos se on hyvä ja kestävä?
Jos menettäisit nyt koko vaatevarastosi, millaisella suunnitelmalla rakentaisit uuden ja kestävän vaatevarastosi?
Toisessa ketjussa oli puhe siis vaatetusalasta niin tuli vaan mieleen.
@manna Minä olen joutunut uusimaan vaatteistoni moneen kertaan kun vaihdevuosien alkaessa 51v. painoin 50kg ja nyt melkein tuplat.
Ihan kamalaa ollut kun mulla oli ihania omatekoisia, käsin maalattuja vaatteitani ja kaikkea omaperäistä, josta minut tunnistettiin.
Hormooninperkeleet, fibromyalgia, niin kamalat hikitsunamit, jalkojen kramppaaminen liikkuessa..
Muutos oli massiivinen ja kaikki vaatteeni jäivät pieniksi.
Lisäksi mun "kuumat aaltoni" ovat hikitsunameita, joihin yhdistyy "pakene tai taistele" oireilua, eli paniikkihäiriölle tyypillistä ahdistusta ja oireita.. Välillä ne on kohtauksia joiden tullessa pelkään että kuolen.En voi käyttää enää mitään paksuja materiaaleja. Olen metsästänyt ohuita trikoita ja aina vaan nekin on liian kuumia vaikka etsin kaikista ohuimmat.
Ihan perseestä ja syvältä mutta voi voi.
Eikä lyhyt 158cm ja yli 90kg ole mikään ilo silmälle, varsinkin kun joutuu tyytymään kuosiltaan ja väreiltään rumiin riepuihin.
Jaksaminen, sekin on satunnaista ja kun olen jo moneen kertaan joutunut uusimaan vaatteitani, evvvk *kele mokoma.
Materiaalien pitää olla myös joustavia ja pehmeitä. Autisminkirjolla olevana mikään ei saa hangata. Kaikki pesulaput, ihan kaikki pienetkin nystyt saa raivohalvauksen partaalle kun olen muuttunut monivaivaiseksi.
Nepsy vanhuksia ei tunnisteta ja meistä ei kukaan piittaa.
On mulla kaappi täynnä omatekoisia ja Tokmannilta pengottuja vaatteita, mutta aniharvaa voin käyttää em. syistä
Kengän kokokin on kasvanut.
Olen kuin Onni Klovni kun olen kasvanut liikaa maata pitkin. Pikkuakka jolla on kädet kuin lapiot, möreä ääni kuin ukkelilla ja luojan vika ei kokonsa puolesta jaloilla, jos niiltä kaatuu. Muuten voi kyllä jo kuukuilla.Äitini pysyi solakkana loppuun saakka. Isänsä oli solakka, pari metrinen hujoppi, mummoni oli lyhyt ja lihoi vielä enemmän kuin minä. Hän myös menehtyi 52v. Ilmeisesti särkyneen sydämen oireyhtymään
nukkuesssaan.
(Minullahan on myös pahimmat paniikkioireet nukkuessa..)Btw Kukaan ei ole kovin halukkaasti mun pieneksi käyneitä vaatteitani ottanut. Yks muija sanoi "voihan niitä mökillä pitää", yks tuumas "ehkä mun sisareni vois käyttää"
Olin uniikki.
Oi niitä aikoja.

-
System shared this topic
-
@kaisla @jaaska Ai että houkuttais opetus tällasessa taas xD
Mut joo. Paljonko laittaisit tunteja uuden kielen opiskeluun? 2-4h viikossa 2h kerta olis aika optimi. Sitä alotetaan perusjutuista ja opitaan pikkuhiljaa lisää.
Korjaamiseen taas on todella hyviä ohjeita. Kirjastosta lainaan sellanen opus kuin Korjaa kauniiksi, hyvä hankinta vaikka omaan hyllyyn! Martoilla on muutama ohje, kaivan linkkejä.
-
@manna Minä olen joutunut uusimaan vaatteistoni moneen kertaan kun vaihdevuosien alkaessa 51v. painoin 50kg ja nyt melkein tuplat.
Ihan kamalaa ollut kun mulla oli ihania omatekoisia, käsin maalattuja vaatteitani ja kaikkea omaperäistä, josta minut tunnistettiin.
Hormooninperkeleet, fibromyalgia, niin kamalat hikitsunamit, jalkojen kramppaaminen liikkuessa..
Muutos oli massiivinen ja kaikki vaatteeni jäivät pieniksi.
Lisäksi mun "kuumat aaltoni" ovat hikitsunameita, joihin yhdistyy "pakene tai taistele" oireilua, eli paniikkihäiriölle tyypillistä ahdistusta ja oireita.. Välillä ne on kohtauksia joiden tullessa pelkään että kuolen.En voi käyttää enää mitään paksuja materiaaleja. Olen metsästänyt ohuita trikoita ja aina vaan nekin on liian kuumia vaikka etsin kaikista ohuimmat.
Ihan perseestä ja syvältä mutta voi voi.
Eikä lyhyt 158cm ja yli 90kg ole mikään ilo silmälle, varsinkin kun joutuu tyytymään kuosiltaan ja väreiltään rumiin riepuihin.
Jaksaminen, sekin on satunnaista ja kun olen jo moneen kertaan joutunut uusimaan vaatteitani, evvvk *kele mokoma.
Materiaalien pitää olla myös joustavia ja pehmeitä. Autisminkirjolla olevana mikään ei saa hangata. Kaikki pesulaput, ihan kaikki pienetkin nystyt saa raivohalvauksen partaalle kun olen muuttunut monivaivaiseksi.
Nepsy vanhuksia ei tunnisteta ja meistä ei kukaan piittaa.
On mulla kaappi täynnä omatekoisia ja Tokmannilta pengottuja vaatteita, mutta aniharvaa voin käyttää em. syistä
Kengän kokokin on kasvanut.
Olen kuin Onni Klovni kun olen kasvanut liikaa maata pitkin. Pikkuakka jolla on kädet kuin lapiot, möreä ääni kuin ukkelilla ja luojan vika ei kokonsa puolesta jaloilla, jos niiltä kaatuu. Muuten voi kyllä jo kuukuilla.Äitini pysyi solakkana loppuun saakka. Isänsä oli solakka, pari metrinen hujoppi, mummoni oli lyhyt ja lihoi vielä enemmän kuin minä. Hän myös menehtyi 52v. Ilmeisesti särkyneen sydämen oireyhtymään
nukkuesssaan.
(Minullahan on myös pahimmat paniikkioireet nukkuessa..)Btw Kukaan ei ole kovin halukkaasti mun pieneksi käyneitä vaatteitani ottanut. Yks muija sanoi "voihan niitä mökillä pitää", yks tuumas "ehkä mun sisareni vois käyttää"
Olin uniikki.
Oi niitä aikoja.

@pipanella_56 Joo, autismiveroksi kutsun sitä et joutuu maksamaan kalliista matetiaaleista kun ei mikä vaan yksinkertasesti käy, ahistaa ne.
Ihania vaatteita
En ole minäkään entinen puvustaja katsonut aikoihin tyyliä, mukavuus edellä ja kun arki on ollut selviytymistä niin eipä kiinnostakaan mitrn tyylitön on!
Jalat kans vaan kasvaa kokoa kun ryhdyin käyttämään paljasjalkakenkiä eikä enää sovi valmissukatkaan! Naurattaa vaan, mut sillä mennään mitä on.
-
Korjaaminen ja vaatehuolto käsityöohjeita ja vinkkejä
Käsityövinkkejä ja -ohjeita parsimiseen, paikkaamiseen, kenkien huoltoon ja muihin pieniin kodin kunnostustöihin.
Taito (www.taito.fi)
Ja tä oli loistava:
-
Pystytkö listaamaan kaikki vaatteesi? Kauanko ne ovat kestäneet ja kauanko niitä vielä tulet käyttämään?
Jos menettäisit nyt koko vaatevarastosi, millaisella suunnitelmalla rakentaisit uuden ja kestävän vaatevarastosi?
@manna
En pysty listaamaan. On samalla sekä liikaa että jonkin mittarin mukaan ei tarpeeksi.
En tykkää vaatekaupoissa kiertämisestä, joten ostan lähinnä tarpeeseen ja usein koetan löytää kierrätettyä. Paitsi periaatteesta myös ihan rahan säästämiseksi, vaikka palkkatyöläisenä pystyn tarpeen vaatiessa ostamaan uuttakin. Käytännössä arjessa kuljen pitkälti samoissa kaksissa farkuissa ja muutamassa hupparissa / neuleessa.Kauanko ovat kestäneet? Riippuu vaatteesta. T-paidat nuhjaantuvat läpi aikanaan, samoin kuin muukin. Töissä yritän olla perussiisteissä vaatteissa, joskaan mitään business casualia meillä ei vaadita.
Jotain kotihuppareita tai juhlavaatteita on yli 20 vuoden takaa. Talvikenkiä ei ole kunnollisia tällä hetkellä, täällä ei ole Suomen talvioloja, joten en ole uusinut. Lenkkareita uusin satunnaisesti, kun alkavat olla puhki. Kesäkengät ovat usemman vuoden takaa.Ompelukone on siirtynyt korjaajan arvioon. Toivottavasti ei olisi sietämättömän kallis korjata. Se on Hyvä Singer yli 40 vuoden takaa. Olis kaikenlaista pientä laitettavaa, vaikken osaa varsinaisesti ommella kuin korkeintaan kohtalaisesti. (Ja lapsi, joka innostui voimalla ompelukurssista
) -
Korjaaminen ja vaatehuolto käsityöohjeita ja vinkkejä
Käsityövinkkejä ja -ohjeita parsimiseen, paikkaamiseen, kenkien huoltoon ja muihin pieniin kodin kunnostustöihin.
Taito (www.taito.fi)
Ja tä oli loistava:
@manna @kaisla @jaaska Mun paras ohjekirja vaatteiden korjailuun on Tyttöjen käsityöt, koulun oppikirja jostai 1940-luvulta tms. Jostai kierrätyskeskuksesta oon sen poiminu, maksoi tyyliin femman ja ihan paras sijoitus. Ei mitään luovuutta ja taiteilua ole siellä, vaan selkeät kaavakuvat miten nappi ommellaan ja sukka parsitaan ja perusvaatteita ommellaan jne.
-
@manna Ostan vaatteita mielestäni aika harvoin nykyään. Olemassaolevia on liikaakin ja lisäksi olen saanut muutaman hyvän pitovaatteen lahjoina. Haaveilen siitä että osaisin luetella omaisuuteni mutta vaatisi vuosikymmenien aikana kertyineiden läpikäyntiä ja radikaalia karsintaa. Jos aloittaisin nollasta, panostaisin mukavuuteen ja kestävyyteen ja korjattavuuteen ja pyrkisin ostamaan rajallisen määrän. Olen sillai onnellisessa asemassa, että raha ei ole rajoittavin tekijä.
-
@manna @kaisla @jaaska Mun paras ohjekirja vaatteiden korjailuun on Tyttöjen käsityöt, koulun oppikirja jostai 1940-luvulta tms. Jostai kierrätyskeskuksesta oon sen poiminu, maksoi tyyliin femman ja ihan paras sijoitus. Ei mitään luovuutta ja taiteilua ole siellä, vaan selkeät kaavakuvat miten nappi ommellaan ja sukka parsitaan ja perusvaatteita ommellaan jne.
-
@JankaWessman @kaisla @jaaska Silkkaa kultaa on noi kyllä!
-
@manna Muutamia vuosia sitten pidin muutaman kaavapiirrustustunnin eräällä käsityökammarilla, mutta sen koommin en ole enää jaksanut.
Sinne tuli ihmisiä joilla ei niin minkäänlaista käsitystä kaavapiirrustuksesta ja olisi pitänyt jakaa opetus moneen moneen osaan. Mutta yläosan kaanat piirrusteltiin ensimmäisellä kerralla parina päivänä ja seuraavana housun kaavat ja vähän paneuduttiin kuositteluun.
Itseltäni meni 2 vuotta että opiskelin kyseiset taidot ammattikoulussa, siis kaikkinensa paeruskaavat, kaikenlaiset kuosittelut, joten ei sitä parissa viikonlopussa ihmeisiin kykene.
Sosiaalinen ahdistuksenikin on nykyään sitä luokaa ettei ihan hirveesti enää nappaa leikkiä mitään "äiti teresaa"..
Mutta mitään ylipääsemättömän vaikeaa ei ole piirtää vaatteen kaavoja. Ohjeita löytyy ja opetusvideoitakin.
Tässä on jokunen vuosi sitten rippimekoksi tekemäni ja viimeisin sitä sorttia. Neito itse suunnitteli mallin ja valitsi värin.
Tämän jälkeen en ole mitään vastaavaa enää tehnyt eläkemummona.

-
@JankaWessman @kaisla @jaaska Silkkaa kultaa on noi kyllä!
@manna @JankaWessman @kaisla Just nää vanhat opukset on parhaita. Yksityiskohtaisia ja tarkkoja ohjeita, liikaa yksinkertaistamatta tai "tyhmentämättä" lukijaansa.
-
@manna Muutamia vuosia sitten pidin muutaman kaavapiirrustustunnin eräällä käsityökammarilla, mutta sen koommin en ole enää jaksanut.
Sinne tuli ihmisiä joilla ei niin minkäänlaista käsitystä kaavapiirrustuksesta ja olisi pitänyt jakaa opetus moneen moneen osaan. Mutta yläosan kaanat piirrusteltiin ensimmäisellä kerralla parina päivänä ja seuraavana housun kaavat ja vähän paneuduttiin kuositteluun.
Itseltäni meni 2 vuotta että opiskelin kyseiset taidot ammattikoulussa, siis kaikkinensa paeruskaavat, kaikenlaiset kuosittelut, joten ei sitä parissa viikonlopussa ihmeisiin kykene.
Sosiaalinen ahdistuksenikin on nykyään sitä luokaa ettei ihan hirveesti enää nappaa leikkiä mitään "äiti teresaa"..
Mutta mitään ylipääsemättömän vaikeaa ei ole piirtää vaatteen kaavoja. Ohjeita löytyy ja opetusvideoitakin.
Tässä on jokunen vuosi sitten rippimekoksi tekemäni ja viimeisin sitä sorttia. Neito itse suunnitteli mallin ja valitsi värin.
Tämän jälkeen en ole mitään vastaavaa enää tehnyt eläkemummona.

@pipanella_56 Joo, eka vuosi meni pohjoismaisessa peruskaavassa ja sit toka vuosi kuosittelua ja vaikka talvitakki kerroksineen. Mikään näistä pukuompelijan taidoista ri sit taas opeta vaikka miesten puvun takkia, vaikka saksalainen kaavaohje löytyis vaikka frakkiin niin en osais.
Mut ei se kyllä rakettitiedettä ole et jos on halukas oppimaan niin kyllä sen oppii, mut ei 4h aikana xD Helpoimmasta päästä geometriaakin vielä.
Rakastin kaavottamista, ompelua en niinkään.
-
@manna @JankaWessman @kaisla Just nää vanhat opukset on parhaita. Yksityiskohtaisia ja tarkkoja ohjeita, liikaa yksinkertaistamatta tai "tyhmentämättä" lukijaansa.
@jaaska @manna @JankaWessman @kaisla Meillä oli äitellä nämä: Emännän tietokirjat.
Oikein kunnon vanhaa. Mutta vanha olen jo minäkin.
Noissa oli koko hyvän ja kätevän emännän huushollihommat, mutta myös jokin verran vaattteen valmistus ohjeita.Tais olla jotain 1920 luvun ohjeita. Muistan mm sukkanauhaliivien ohjeet.
Kun ei ollut vielä sukkahousuja, niin olen itsekkun lapsena, myös veljeni on joutunut käyttämään sukkanauhaliivejä, joilla saatiin pässinpökkimät sukat pysymään ylhäällä.
Vielä -50-luvulla oli sellaista.Kehitys olikin sitten vauhdikasta ja -60-luvulla oli täysin eri jutut, puhumattakaan -70-luvusta.. Valtavasti muuttunut kaikki ja nopeasti.
Nyt ihan liikaa keinokuituja, "muovivaatteita".

-
@jaaska @manna @JankaWessman @kaisla Meillä oli äitellä nämä: Emännän tietokirjat.
Oikein kunnon vanhaa. Mutta vanha olen jo minäkin.
Noissa oli koko hyvän ja kätevän emännän huushollihommat, mutta myös jokin verran vaattteen valmistus ohjeita.Tais olla jotain 1920 luvun ohjeita. Muistan mm sukkanauhaliivien ohjeet.
Kun ei ollut vielä sukkahousuja, niin olen itsekkun lapsena, myös veljeni on joutunut käyttämään sukkanauhaliivejä, joilla saatiin pässinpökkimät sukat pysymään ylhäällä.
Vielä -50-luvulla oli sellaista.Kehitys olikin sitten vauhdikasta ja -60-luvulla oli täysin eri jutut, puhumattakaan -70-luvusta.. Valtavasti muuttunut kaikki ja nopeasti.
Nyt ihan liikaa keinokuituja, "muovivaatteita".

@pipanella_56 @jaaska @manna @kaisla Onpa hieno setti, oispa itelläkin nuo!
-
@manna
En pysty listaamaan. On samalla sekä liikaa että jonkin mittarin mukaan ei tarpeeksi.
En tykkää vaatekaupoissa kiertämisestä, joten ostan lähinnä tarpeeseen ja usein koetan löytää kierrätettyä. Paitsi periaatteesta myös ihan rahan säästämiseksi, vaikka palkkatyöläisenä pystyn tarpeen vaatiessa ostamaan uuttakin. Käytännössä arjessa kuljen pitkälti samoissa kaksissa farkuissa ja muutamassa hupparissa / neuleessa.Kauanko ovat kestäneet? Riippuu vaatteesta. T-paidat nuhjaantuvat läpi aikanaan, samoin kuin muukin. Töissä yritän olla perussiisteissä vaatteissa, joskaan mitään business casualia meillä ei vaadita.
Jotain kotihuppareita tai juhlavaatteita on yli 20 vuoden takaa. Talvikenkiä ei ole kunnollisia tällä hetkellä, täällä ei ole Suomen talvioloja, joten en ole uusinut. Lenkkareita uusin satunnaisesti, kun alkavat olla puhki. Kesäkengät ovat usemman vuoden takaa.Ompelukone on siirtynyt korjaajan arvioon. Toivottavasti ei olisi sietämättömän kallis korjata. Se on Hyvä Singer yli 40 vuoden takaa. Olis kaikenlaista pientä laitettavaa, vaikken osaa varsinaisesti ommella kuin korkeintaan kohtalaisesti. (Ja lapsi, joka innostui voimalla ompelukurssista
)@manna Ja "paljonio vaate saa maksaa" on silleen vähän hankala kysymys, kun rinnalla on aina "paljonko vaatteesta pystyy maksamaan". Hyvä tahto ja niin edespäin...
Mulla melkein kaikki "laadukkaampi" on kirpparilöytöjä.
Mulla on esim. kaksi hyvää nahkatakkia, joista toisen löysin todella sattumalta halvalla kirppikseltä (nahkaliima korjasi pienen repeämän) ja toisen olen kirjaimellisesti perinyt.