π Interessant stuk.
-
Interessant stuk."Hersenonderzoeker Dick Swaab: βHet is niet bewezen dat sporten gezond isβ"
NoPayWall https://archive.ph/OJxwO
@harld Ga ik later even lezen.
-
@harld ik sport ook niet omdat het βgezondβ zou zijn; maar omdat ik het leuk vind.
Dβr is eigenlijk niks wat ik wel of niet doe omdat het βgezondβ zou zijn.
(Edit: typtyfus)
-
@oudzeikwijf @ReneDamkot @harld
Ik haat sporten als ik het zelf moet doen in groepsverband. Maar een ruk wandelen of fietsen, solitair of met mijn lief, doe ik graag om mijn lijf een beetje functioneel te houden. De benen hebben een belangrijke pompfunctie voor de onderste helft van het lichaam en ik krijg gratis vitamine D, dopamine, endorfine en serotonine in mijn systeem. Dus niet sporten, maar in beweging zijn, dÑÑr gaat het om. -
@oudzeikwijf @ReneDamkot @harld
Ik haat sporten als ik het zelf moet doen in groepsverband. Maar een ruk wandelen of fietsen, solitair of met mijn lief, doe ik graag om mijn lijf een beetje functioneel te houden. De benen hebben een belangrijke pompfunctie voor de onderste helft van het lichaam en ik krijg gratis vitamine D, dopamine, endorfine en serotonine in mijn systeem. Dus niet sporten, maar in beweging zijn, dÑÑr gaat het om.@apenkop @ReneDamkot @harld mee eens. Maar als menopausale vrouw móet ik ook krachttraining doen tegen osteoporosis. Daartoe doe ik "aanrechtpushups" terwijl de thee trekt.
-
@apenkop @ReneDamkot @harld mee eens. Maar als menopausale vrouw mΓ³et ik ook krachttraining doen tegen osteoporosis. Daartoe doe ik "aanrechtpushups" terwijl de thee trekt.
@oudzeikwijf @apenkop @ReneDamkot @harld
Mooie literaire tegenstelling

-
@apenkop @ReneDamkot @harld mee eens. Maar als menopausale vrouw mΓ³et ik ook krachttraining doen tegen osteoporosis. Daartoe doe ik "aanrechtpushups" terwijl de thee trekt.
@oudzeikwijf @apenkop @ReneDamkot @harld hoe vaak doe je die aanrechtpushups? nog andere tips?
zoek zelf namelijk ook nog wat oefeningen om thuis te doen voor die krachttraining -
@oudzeikwijf @apenkop @ReneDamkot @harld hoe vaak doe je die aanrechtpushups? nog andere tips?
zoek zelf namelijk ook nog wat oefeningen om thuis te doen voor die krachttraining@IngridHbn @oudzeikwijf @apenkop @ReneDamkot @harld nu wil
Ik heel graag weten wat de aanrechthups is;-) Of sporten of bewegen moet om oud te worden? Het helpt - denk ik - wel maar het is ook een kwestie van een beetje geluk en de goede genen hebben. -
@oudzeikwijf Hartstikke goed. Verder vind ik sporten wel leuk om naar te kijken, ook teamsporten. Damesrugby: ik bewonder Ilona Maher (VS) en het Nieuwzeelandse team. Voetbal, hardlopen en sprinten op de baan, kunstschaatsen, er is zoveel leuks. @ReneDamkot @harld

-
zoek zelf namelijk ook nog wat oefeningen om thuis te doen voor die krachttraining@IngridHbn @oudzeikwijf @ReneDamkot @harld @marielouise
Er zijn veel vrij eenvoudige yoga-oefeningen die je lijf flexibel houden. Kies er 5 uit en doe die regelmatig in sets van 10 reps (opbouwen). Ik moet dat ook, anders knak ik om. -
@IngridHbn @oudzeikwijf @apenkop @ReneDamkot @harld nu wil
Ik heel graag weten wat de aanrechthups is;-) Of sporten of bewegen moet om oud te worden? Het helpt - denk ik - wel maar het is ook een kwestie van een beetje geluk en de goede genen hebben.@marielouise @IngridHbn @apenkop @ReneDamkot @harld ik volg af en toe de gerontoloog Peter Attia zijn podcast en laatst zei hij: "ik heb mijn hele werkzame leven van alles aanbevolen om gezonder oud te worden (tips om cholesterol omlaag etc), maar ik ben erachter gekomen dat niets werkt zoals een beetje krachttraining elke dag." Vrij vertaald en uit het hoofd.
-
@IngridHbn @oudzeikwijf @ReneDamkot @harld @marielouise
Er zijn veel vrij eenvoudige yoga-oefeningen die je lijf flexibel houden. Kies er 5 uit en doe die regelmatig in sets van 10 reps (opbouwen). Ik moet dat ook, anders knak ik om.@apenkop @IngridHbn @ReneDamkot @harld @marielouise heb in de jaren 80 een opleiding tot yogaleraar gevolgd. Ben er totaal miet meer van. Werkt voor mij niet. Teveel grond oefeningen. Ik moet iets hebben dat ik kortstondig kan doen, staand.
-
@harld ik herinner me dat Schwaab wel vaker er naast zat.
-
@IngridHbn @oudzeikwijf @apenkop @ReneDamkot @harld nu wil
Ik heel graag weten wat de aanrechthups is;-) Of sporten of bewegen moet om oud te worden? Het helpt - denk ik - wel maar het is ook een kwestie van een beetje geluk en de goede genen hebben.@marielouise @oudzeikwijf @apenkop @ReneDamkot @harld daar zeg je iets heel belangrijk: geluk en genen spelen zeker mee... denk dat het zaak is om vb minder geluk te counteren met toch wat beweging. Niet makkelijk vind ik, of toch om het vol te houden. Wil voorlopig ook niet veel geld uitgeven aan een fitnesscentrum met of zonder begeleiding...
-
@apenkop @IngridHbn @ReneDamkot @harld @marielouise heb in de jaren 80 een opleiding tot yogaleraar gevolgd. Ben er totaal miet meer van. Werkt voor mij niet. Teveel grond oefeningen. Ik moet iets hebben dat ik kortstondig kan doen, staand.
@oudzeikwijf @apenkop @ReneDamkot @harld @marielouise is bij mij exact zo. Grond oefeningen vind ik niet zo fijn, vooral dat weer recht geraken LOL. Maar naar lenigheid toe zou ik het beter toch wat meer kansen geven.
-
@apenkop @IngridHbn @ReneDamkot @harld @marielouise heb in de jaren 80 een opleiding tot yogaleraar gevolgd. Ben er totaal miet meer van. Werkt voor mij niet. Teveel grond oefeningen. Ik moet iets hebben dat ik kortstondig kan doen, staand.
@oudzeikwijf @IngridHbn @ReneDamkot @harld @marielouise
Dat kan een hele terechte keus zijn.
Ik doe yoga (lees strekoefeningen) ook maar af en toe. -
@oudzeikwijf @IngridHbn @ReneDamkot @harld @marielouise
Dat kan een hele terechte keus zijn.
Ik doe yoga (lees strekoefeningen) ook maar af en toe.@apenkop heb je er ook plaats voor? ik moet al mijn schildersezel opzij zetten om een beetje plaats te vinden...
-
@oudzeikwijf @apenkop @ReneDamkot @harld @marielouise is bij mij exact zo. Grond oefeningen vind ik niet zo fijn, vooral dat weer recht geraken LOL. Maar naar lenigheid toe zou ik het beter toch wat meer kansen geven.
@IngridHbn @apenkop @ReneDamkot @harld @marielouise ik rek me elke ochtend grondig uit in bed, voor het opstaan. Werkt prima voor mij.

-
@apenkop heb je er ook plaats voor? ik moet al mijn schildersezel opzij zetten om een beetje plaats te vinden...
@IngridHbn Nee, nauwelijks. Beetje woekeren. Oefeningen die liggend moeten dan maar op bed.
-
@IngridHbn @apenkop @ReneDamkot @harld @marielouise ik rek me elke ochtend grondig uit in bed, voor het opstaan. Werkt prima voor mij.

-
@apenkop @IngridHbn @ReneDamkot @harld @marielouise ik vind yoga maar aanstellerij. #oeps #vloekenindekerk