Joskus pohdin kahvinkulutustani.
-
Joskus pohdin kahvinkulutustani. Kaksi mukillista aamulla, kaksi mukillista ~kolmena iltapäivänä viikossa.
Onko tämä liikaa? Onko tämä edes paljon?
Pitäisikö ihan kiitettävästä kotitaloutemme taloudellisesta tilanteesta huolimatta alkaa kitsastelemaan ja juoda pelkkää Coop-kahvia? Pitäisikö lopettaa kokonaan?Pitäisi kans joskus muistuttaa itseään, että on lupa nauttia.
@uusvanhanen tuohan ei oo vielä mitään.
Mutta oman voinnin mukaan toki! -
@miiko @uusvanhanen jään odottamaan raporttia lidlin kahden euron kahvista.
Nää coopin pavut on parempia ku moni valmiiks jauhettu kahvi.
@timitii Meilläkin käytetään Coopin papuja, on todellakin parempaa kuin joku perusjuhlamokka.
-
Joskus pohdin kahvinkulutustani. Kaksi mukillista aamulla, kaksi mukillista ~kolmena iltapäivänä viikossa.
Pitäisikö ihan kiitettävästä kotitaloutemme taloudellisesta tilanteesta huolimatta alkaa kitsastelemaan ja juoda pelkkää Coop-kahvia? Pitäisikö lopettaa kokonaan?Pitäisi kans joskus muistuttaa itseään, että on lupa nauttia.
@uusvanhanen Mulla oli taannoin pohdinnassa, vähentääkö kahvin kulutusta sen ympäristövaikutusten takia vai nauttiako kun sitä vielä saa. Noudatan jälkimmäistä, mutta kohtuullistin kahteen kuppiin (okei mukiin) päivässä. Kyllä se sitten loppuu kun loppuu, tosin saa nähä missä on hinnan kipuraja!
-
@uusvanhanen Ei tuo hillittömältä kuulosta, paras kai tehdä niin kuin hyvältä tuntuu. Mä aloitin viime kesänä kokeilun, jossa luovuin iltapäiväkahvista kokonaan (aamuisin juon noin 2,5 kuppia), ja yllättäen se on poistanut vitsauksen, jota sillä kahvilla torjuttiin: enää ei tule iltapäiväkoomaa!
@sannahirvonen @uusvanhanen Homer Simpsonia mukaillen: coffee, the cause of, and solution to, all of life’s problems.
-
@uusvanhanen On varmaan niin hirveän yksilöllistä miten kahvi vaikuttaa. En juo hirveän paljoa mutta ne kupillisen on tärkeitä ja ilman niitä ei pää toimi kunnolla. Kun kulutus tuntui lisääntyvän talvella, niin oon siirtynyt huijaamaan itseäni ja juomaan kofeiinitonta jos tekee kahden mukillisen (aamu + iltapäivä) lisäksi vielä mieli.
-
@uusvanhanen 7-8 vuotta sitten totesin, että minua varten ei tarvitsisi raahata toiselta puolelta maapalloa papuja jauhettaksi kuumaan juomaan. Tuntui helpolta tavalta pienentää vähän omaa jalanjälkeä. Päätin lopettaa silloin kahvinjuonnin. Nyt juon erikoistilanteissa, eli käytännössä 1-5 kertaa vuodessa, kupillisen espressoa. Teetä juon ehkä 3 kuppia viikossa. En ole kokenut menettäneeni mitään. Paitsi kofeiinin puutteesta johtuvat satunnaiset päänsäryt. Ne jäivät taakse. /hyvesignalointi
-
@uusvanhanen mäkin oon sitä pohtinut ja pidän kahvia luksustuotteena. En juo joka päivä, ja jos juon niin pari kuppia korkeintaan. Eihän tuo sinunkaan määrä mikään suuren suuri ole.
Mä olen viime vuosina pitänyt kiinni siitä, että ostan vaan reilun kaupan tummaa paahtoa. Joskus joltain pienpaahtimolta ilman sertifiointia, jos se vaikuttaa muuten reilulta. Voin hyvin maksaa tällaisestä ei-välttämättömästä tuotteesta vähän enemmän, niin sen viljelijä saa myös asiallisen korvauksen.
-
@uusvanhanen Olen tammikuun alusta juonu vain Lidlin kofeiinitonta pikakahvia. Ison mukin aamulla ja toisen iltapäivällä. Tärinät, päänsäryt ja mielialan aaltoilu kahvinsaannin rytmissä on loppunu, mutta nautinto ja oletettavasti terveysvaikutuksetki on pysyny. Suositan koittamaan.
-
@miiko @uusvanhanen jään odottamaan raporttia lidlin kahden euron kahvista.
Nää coopin pavut on parempia ku moni valmiiks jauhettu kahvi.
-
@uusvanhanen 7-8 vuotta sitten totesin, että minua varten ei tarvitsisi raahata toiselta puolelta maapalloa papuja jauhettaksi kuumaan juomaan. Tuntui helpolta tavalta pienentää vähän omaa jalanjälkeä. Päätin lopettaa silloin kahvinjuonnin. Nyt juon erikoistilanteissa, eli käytännössä 1-5 kertaa vuodessa, kupillisen espressoa. Teetä juon ehkä 3 kuppia viikossa. En ole kokenut menettäneeni mitään. Paitsi kofeiinin puutteesta johtuvat satunnaiset päänsäryt. Ne jäivät taakse. /hyvesignalointi
Tällaista hyvesignalointia minä kaipasinkin vähän ajattelua ravistelemaan!
Oispa meillä joku kotimainen kasvi, josta saisi samankaltaista kitkerää litkua aamujen öljyämiseksi.
-
@uusvanhanen mäkin oon sitä pohtinut ja pidän kahvia luksustuotteena. En juo joka päivä, ja jos juon niin pari kuppia korkeintaan. Eihän tuo sinunkaan määrä mikään suuren suuri ole.
Mä olen viime vuosina pitänyt kiinni siitä, että ostan vaan reilun kaupan tummaa paahtoa. Joskus joltain pienpaahtimolta ilman sertifiointia, jos se vaikuttaa muuten reilulta. Voin hyvin maksaa tällaisestä ei-välttämättömästä tuotteesta vähän enemmän, niin sen viljelijä saa myös asiallisen korvauksen.
Tämä on mielestäni fiksu lähestymistapa kans. Euron pari enemmän sertifioidusta kahvista, tosin jos sitä juo vähintään puoli litraa päivässä saattaa käydä vähän kalliiksi.
-
@uusvanhanen Olen tammikuun alusta juonu vain Lidlin kofeiinitonta pikakahvia. Ison mukin aamulla ja toisen iltapäivällä. Tärinät, päänsäryt ja mielialan aaltoilu kahvinsaannin rytmissä on loppunu, mutta nautinto ja oletettavasti terveysvaikutuksetki on pysyny. Suositan koittamaan.
Itse en ole vielä valmis siirtymään pikakahviin, tosin ehkä olen juonut lähinnä pahanmakuisia pikakahveja aiemmin.
Kyllä minäkin varmaan pakon edessä.
-
Tällaista hyvesignalointia minä kaipasinkin vähän ajattelua ravistelemaan!
Oispa meillä joku kotimainen kasvi, josta saisi samankaltaista kitkerää litkua aamujen öljyämiseksi.
@uusvanhanen @simolaitakari Sikuri ja voikukka
-
@uusvanhanen mä juon 5-6 pientä kuppia päivässä. Ajattelen, että tää on ilmastokriisipahe ja arjen luksustuote, jonka itselleni sallin. Mutta varmasti vähemmälläkin pärjäisi.
-
@tommi @uusvanhanen heh, ja sitten kun kahvi loppuu maailmasta/käy liian kalliiksi, meikäläisen ura lähtee väistämättömään laskukiitoon.

-
@tommi @magdalenahai @uusvanhanen Opetustyössä alakoulussa ei pääse juomaan kahvia niin usein kuin työn hoitaminen vaatisi. Toisaalta, jos kahvia olisi aina saatavilla, niin seurauksena olisi ongelma vessaan pääsystä. Kahviahan kannattaa koulussa välttää juuri sen vuoksi, ettei sinne vessaan pääse kuitenkaan koskaan.