En nyt oikein tiedä miten tämä asia pitäisi paketoida.
-
@tuimasa En ole itse ollut moneen vuoteen Fbssa tai Instassa. Ainoa tunnistamani hankaluus on tämä:
Ostan säännöllisesti ruokaa Rekon kautta. Se on vain Facebookissa, mikä oli ihan ok, kun puoliso vielä käytti sitä. Nyt hänkin on poistanut tilinsä, ja mulla on enää yksi (1) tuottaja, jolta tilaan sähköpostilla. Muilta kävin viime jakelussa kysymässä, mistä voi tilata kun en ole FB:ssa. Yksi ehdotti katsomaan FB:sta puhelinnumeronsa
Toki muutakin jää pimentoon, mutta niistä en tiedä.@tuimasa Kerron harvakseltaan kenellekään siitä, että käytän mahd vähän metaa tai googlea. Välillä on tullut hämmentäviä tilanteita: esim kun kerroin, etten käytä näitä firmoja, niin mulle kerrottiin, että turha vaiva, olemme tuote emmekä voi sille mitään.
-
En nyt oikein tiedä miten tämä asia pitäisi paketoida. Poistin pari päivää sitten Facebook-tilini. Mietin, pitääkö ihmisille tosiaan kertoa, miksi? Eikö kaikki ymmärräkään sitä ihan tuosta vaan? Tunnen oloni vähän hölmöksi, kun alan selittää Metasta ja tästä kaikesta.
Samaan aikaan tosi monen yrityksen ja yhdistyksen olennaisin tiedotus on Facebookissa tai Instagramissa. Välttämättä ei ole edes nettisivuja, saati sähköpostitiedotusta edes niille, jotka sitä toivoisivat.
On yrityksiä ja yhdistyksiä, joissa atk-osaamista ei juuri ole, ja silloin vaikkapa Facebook tuntuu tosi helpolta tavata tiedottaa. Ymmärrän sen. Mutta siinä on se huono puoli, että pikku hiljaa muodostuu käsitys, että jos tieto on vaikkapa Facebookissa, se on kaikkialla. Näin ei ole, vaan silloin tieto nimenomaan on muurin takana.
En usko, että syyllistäminen vie eteenpäin, joten en lähde siihen. Mutta asiat on muutoksessa. Ajattelin ensin, että heitän vaan hanskat tiskiin ja odotan.
Mutta ei, ehkä minulla onkin mielipide: Tiedotusta ei pidä jättää yhden kanavan varaan, vaan monikanavaisuutta pitää alkaa taas lisätä. Julisteet ilmoitustauluille, kyltit tienvarsille, nettisivut, sähköpostit, paikallislehdet, puskaradio, mainoslehtiset... Ja jos oikein rohkeaksi haluaa heittäytyä, niin fediversumi.
#tiedotus
#facebook
#instagram
#yhdistykset
#yritykset
#fediversumi@tuimasa Poistuin FB:stä pari vuotta sitten. Mietin samaa tiedottamisasiaa silloin.
Kukaan, yksikään, ystävistäni ei ole tavattuamme kysynyt tästä lähdöstä.a) kukaan ei ole huomannut
b) ketään ei kiinnosta -
@tuimasa En ole itse ollut moneen vuoteen Fbssa tai Instassa. Ainoa tunnistamani hankaluus on tämä:
Ostan säännöllisesti ruokaa Rekon kautta. Se on vain Facebookissa, mikä oli ihan ok, kun puoliso vielä käytti sitä. Nyt hänkin on poistanut tilinsä, ja mulla on enää yksi (1) tuottaja, jolta tilaan sähköpostilla. Muilta kävin viime jakelussa kysymässä, mistä voi tilata kun en ole FB:ssa. Yksi ehdotti katsomaan FB:sta puhelinnumeronsa
Toki muutakin jää pimentoon, mutta niistä en tiedä.@ElinaPyy Minäkin olen kuullut Googlesta kommentin, että "ei kai siitä eroon pääse". Ihmiset on kovin alistuneita.
On kyllä kummallista, jos yrittäjät/tuottajat ajattelevat, että kaikki heidän potentiaaliset asiakkaat on FB:ssä. Mutta ehkä heillä sitten menee niin hyvin, ettei ole tarvetta yrittää tavoittaa ihmisiä sen ulkopuolelta.
-
@tuimasa Poistuin FB:stä pari vuotta sitten. Mietin samaa tiedottamisasiaa silloin.
Kukaan, yksikään, ystävistäni ei ole tavattuamme kysynyt tästä lähdöstä.a) kukaan ei ole huomannut
b) ketään ei kiinnosta@Timalane Tätä muuten olen miettinyt. Että jos en kerro kenellekään, että olen täällä, löytääkö kukaan tuttu minua koskaan? Ja toisaalta, kauanko saan odottaa, että joku huomaa FB:sitä poistumiseni? Voi olla että hiljaista on.
-
En nyt oikein tiedä miten tämä asia pitäisi paketoida. Poistin pari päivää sitten Facebook-tilini. Mietin, pitääkö ihmisille tosiaan kertoa, miksi? Eikö kaikki ymmärräkään sitä ihan tuosta vaan? Tunnen oloni vähän hölmöksi, kun alan selittää Metasta ja tästä kaikesta.
Samaan aikaan tosi monen yrityksen ja yhdistyksen olennaisin tiedotus on Facebookissa tai Instagramissa. Välttämättä ei ole edes nettisivuja, saati sähköpostitiedotusta edes niille, jotka sitä toivoisivat.
On yrityksiä ja yhdistyksiä, joissa atk-osaamista ei juuri ole, ja silloin vaikkapa Facebook tuntuu tosi helpolta tavata tiedottaa. Ymmärrän sen. Mutta siinä on se huono puoli, että pikku hiljaa muodostuu käsitys, että jos tieto on vaikkapa Facebookissa, se on kaikkialla. Näin ei ole, vaan silloin tieto nimenomaan on muurin takana.
En usko, että syyllistäminen vie eteenpäin, joten en lähde siihen. Mutta asiat on muutoksessa. Ajattelin ensin, että heitän vaan hanskat tiskiin ja odotan.
Mutta ei, ehkä minulla onkin mielipide: Tiedotusta ei pidä jättää yhden kanavan varaan, vaan monikanavaisuutta pitää alkaa taas lisätä. Julisteet ilmoitustauluille, kyltit tienvarsille, nettisivut, sähköpostit, paikallislehdet, puskaradio, mainoslehtiset... Ja jos oikein rohkeaksi haluaa heittäytyä, niin fediversumi.
#tiedotus
#facebook
#instagram
#yhdistykset
#yritykset
#fediversumi@tuimasa Itse jätin naamakirjan vuodenvaihteessa. Kerroin naamakirjan muuttumisesta ja ristiriidoista arvojeni kanssa. Omassa mielessäni toivoin, että joku pohtisi asetelmaa omalta kohdaltaan. Sain osakseni sekä ymmärrystä että kummeksuntaa. Joka tapauksessa irtaantuminen facebookista ei ole ollut ihan kivutonta.
-
@tuimasa Tuttuja tunteita ja ajatuksia! Omat harrastusasiat, erityisesti tapahtumakoordinoinnin osalta, kaikki tapahtuvat edelleen naamakirjassa, kun ei (väsyneet keski-ikäiset) ihmiset oikein sieltä osaa tai jaksa siirtyä muualle. Ehkä heti kun Mastodoniin saa kiinni ryhmät ja tapahtumakalenterin, niin sitten, en tiijä.
@maijanlainen @tuimasa itsekin olen enää ainoastaan tapahtumien taka FB:ssä. Perustin järkkää.fi Mobilizonin, että olisi vaihtoehto olemassa edes julkisille tapahtumille, mutta kovin harva organisaatio sitä käyttää tai on edes tietoinen.
-
@maijanlainen @tuimasa itsekin olen enää ainoastaan tapahtumien taka FB:ssä. Perustin järkkää.fi Mobilizonin, että olisi vaihtoehto olemassa edes julkisille tapahtumille, mutta kovin harva organisaatio sitä käyttää tai on edes tietoinen.
@cos Mä testasin sitä viime vuonna! Yksi ihminen (/20) käytti, pidin sitä sellasena brändäyksen ja UX:n ihmiskokeena, tosin en saanu mitään järkevää dataa ulos, miksi ne 19 ei käyttäny sitä (paitsi ehkä tapahtumainfon kävi lukemassa.)
-
#tiedotus
#facebook
#instagram
#yhdistykset
#yritykset
#fediversumi@tuimasa sellanen huomio, että jos on edes fediversumissa, niin on julkisessa avoimessa WWW:ssä löydettävissä.
Fediversumitilillä voi korvata sangen hyvin perinteiset webbisivut uutispalstoineen. Mastodonin merkkiraja on tiedotukseen oletuksena liian pieni, mutta kannattaa käyttää instanssia jossa sitä on nostettu.
-
@cos Mä testasin sitä viime vuonna! Yksi ihminen (/20) käytti, pidin sitä sellasena brändäyksen ja UX:n ihmiskokeena, tosin en saanu mitään järkevää dataa ulos, miksi ne 19 ei käyttäny sitä (paitsi ehkä tapahtumainfon kävi lukemassa.)
@maijanlainen sanoisin että Mobilizon käy pelkästään julkisiin eventteihin mihin tarvi ilmottautua tai ilmottautuneille ei tarvitse viestiä jälkikäteen. Lisäksi yksityiseventteihin se toimii jos linkkiä voi jaella jossain muualla, esim pikaviestitse tai jossain suljetulla alustalla.
Pahimmat puutteet siinä on, että et voi kutsua tiettyjä ihmisiä tai ryhmiä eventteihin, eikä kutsutuille voi lähettää viestejä jälkikäteen. Oon antanut näistä palautetta kehittäjille ja ehkä jonain päivänä alusta kehittyy.
-
@Timalane Tätä muuten olen miettinyt. Että jos en kerro kenellekään, että olen täällä, löytääkö kukaan tuttu minua koskaan? Ja toisaalta, kauanko saan odottaa, että joku huomaa FB:sitä poistumiseni? Voi olla että hiljaista on.
Itse varoittelin Facesta poistumistani varmaan pari vuotta. Sitten kun homma kypsyi ja ilmoittelin, mistä mut saa kiinni, ja suljin tilin, seuraavia asioita tapahtui:
a) juuri kukaan ei huomannut mitään
b) jotkut kyseli miksi emme ole enää facebook ystäviä
c) joku taisi kysyä erikseen miksi, vaikka olin sitä perustellut monet kerrat.Whatsappiin pistin ryhmiin tiedon, että "ATK-vakaumuksellisista syistä en voi Metan tuotteita enää käyttää". Vähän samanlaisia reaktioita.
-
#tiedotus
#facebook
#instagram
#yhdistykset
#yritykset
#fediversumi@tuimasa Mä mietin viime kesänä sitä et voisiko tuohon toimia joku suomenkielinen paikallinen palvelu/alusta mikä sisältäisi ne toiminnot millä voi helposti julkaista "facebook"-tyylisesti asioita kuten viikkoruokalistat ravintoiloihin ja alekamppikset yms mitä pienet yrittäjät tekee.
En keksiny oikein hyvää tapaa rahoittaa sellaisen pyörittämistä ja ylläpitoa vaan. En haluaisi sinne mainoksia enkä pyytää rahaa käyttäjiltä.
-
@tuimasa Mä mietin viime kesänä sitä et voisiko tuohon toimia joku suomenkielinen paikallinen palvelu/alusta mikä sisältäisi ne toiminnot millä voi helposti julkaista "facebook"-tyylisesti asioita kuten viikkoruokalistat ravintoiloihin ja alekamppikset yms mitä pienet yrittäjät tekee.
En keksiny oikein hyvää tapaa rahoittaa sellaisen pyörittämistä ja ylläpitoa vaan. En haluaisi sinne mainoksia enkä pyytää rahaa käyttäjiltä.
@tuimasa Pointtina lähinnä se et fb:hen julkaisu on tehty siten että suurin osa kokee sen "helpoksi".
Sit siitä alustasta sais suoraan RSS:t per palveluntarjoaja yms ja ois joku simppeli paikkakunta/säde-suodatus.
-
#tiedotus
#facebook
#instagram
#yhdistykset
#yritykset
#fediversumi@tuimasa Poistuin itse Facebookista vuoden vaihteessa. Oletin että jäisin kaipaamaan erityisesti juurikin tällaista pientiedotusta ja ryhmiä.
Tosiasiassa en edes muista koko Facebookin olemassaoloa paitsi silloin kun joku mainitsee sen. Mistään en koe jääneeni paitsi.
Itse suosittelen yhdistyksille jne toiminnan perustiedottamiseen ihan perinteistä www-sivua, josta kiinnostuneet voivat asiat tarkistaa. Mainostaminen on sitten erikseen ja siinä monikanavaisuus ja ihan fyysinen maailma on hyvä.
-
@tuimasa Poistuin itse Facebookista vuoden vaihteessa. Oletin että jäisin kaipaamaan erityisesti juurikin tällaista pientiedotusta ja ryhmiä.
Tosiasiassa en edes muista koko Facebookin olemassaoloa paitsi silloin kun joku mainitsee sen. Mistään en koe jääneeni paitsi.
Itse suosittelen yhdistyksille jne toiminnan perustiedottamiseen ihan perinteistä www-sivua, josta kiinnostuneet voivat asiat tarkistaa. Mainostaminen on sitten erikseen ja siinä monikanavaisuus ja ihan fyysinen maailma on hyvä.
@tuimasa Toisin sanoen: on tullut vaikutelma, että se käsitys, että me "tarvitaan" kaupallista somea tiedottamiseen ja kärryillä pysymiseen on ihan puhtaasti osa niiden kaupallista skämmiä. Mikään ei oikeasti vaikeutunut millään lailla kun lähdin sieltä.
-
@tuimasa Pointtina lähinnä se et fb:hen julkaisu on tehty siten että suurin osa kokee sen "helpoksi".
Sit siitä alustasta sais suoraan RSS:t per palveluntarjoaja yms ja ois joku simppeli paikkakunta/säde-suodatus.
-
#tiedotus
#facebook
#instagram
#yhdistykset
#yritykset
#fediversumi@tuimasa Mä jouduin tekemään juuri äskettäin päinvastoin: palaamaan Facebookin.
Koiraharrastus tuntuu olevan ihan mahdotonta, kun kaikki tiedotus, treenijärjestelyt ym. sovitaan Facebookin puolella. Ja nimenomaan harrastuskaveriksi koiraa kaipasin.
En pidä tästä Face-tilanteesta yhtään, mutta en nähnyt muuta ratkaisua ainakaan tässä vaiheessa.Edit-lisäys: Konkreettista apua sain koiraroturyhmästä jo parin ekan päivän aikana, kun sain apua ruokintapulmiin. Eilen taas kävin paikallisen porokoiraharrastajan kanssa lenkillä ja tutustumassa rotukavereihin. Ilman Facea tämäkään ei olisi onnistunut, koska en olisi tiennyt koko ihmisen olemassaolosta.
-
-
-
@manna @tuimasa En tiedä sit toimisko tuossa osuuskuntamalli parhaiten, eli tavallaan vaikka se on sit julkaisijoilta maksu niin ne edes osallistuis demokraattisesti toimintaan sit? Mut siinäkin on sit helposti riskinä se et liukuu nopeasti mainosrahotteisuuteen koska se on "mitä kaikki muutkin tekee".
Tää on vähän hankala yhtälö ehkä.
-
@manna @tuimasa En tiedä sit toimisko tuossa osuuskuntamalli parhaiten, eli tavallaan vaikka se on sit julkaisijoilta maksu niin ne edes osallistuis demokraattisesti toimintaan sit? Mut siinäkin on sit helposti riskinä se et liukuu nopeasti mainosrahotteisuuteen koska se on "mitä kaikki muutkin tekee".
Tää on vähän hankala yhtälö ehkä.