Mulla leviää marmorikuulat ihan justiinsa!!!
-
Mulla leviää marmorikuulat ihan justiinsa!!! Työtön näyttelijä ei voi tehdä selftapea eli koenauhoitusta, joka on käytännössä vittu työhakemus! Tällä logiikalla meikätyötönkirjailija ei voi tehdä yhtään työhakemusta, koska KIRJOITTAMINEN on mun duuni ja minun voidaan katsoa työllistyvän omassa ammatissani. Eli heippa vaan, mä aloitan todellakin pelkän löhöämisen sohvalla heti maanantaina. Tekstisomen käyttö kannattaa myös lopettaa justiinsa. #työttömyys
@hkarppkumm Tämä on ollut vakiintunut käytäntö jo ainakin yli 10 vuotta, eikä tarvitse olla mitään julkaistuja teoksia edes, vaan mikä tahansa julkaisemiseen liittyvä toiminta (omakustanne myös) lasketaan täysipäivätyöksi. Sama voi koskea myös vapaaehtoistyötä, joten senkin suhteen on oltava tarkkana. Näillä eväillä sitten Suomi nousuuun!
Perustulo olisi kyllä iso kädenojennus kulttuurille.
-
@hkarppkumm Tämä on ollut vakiintunut käytäntö jo ainakin yli 10 vuotta, eikä tarvitse olla mitään julkaistuja teoksia edes, vaan mikä tahansa julkaisemiseen liittyvä toiminta (omakustanne myös) lasketaan täysipäivätyöksi. Sama voi koskea myös vapaaehtoistyötä, joten senkin suhteen on oltava tarkkana. Näillä eväillä sitten Suomi nousuuun!
Perustulo olisi kyllä iso kädenojennus kulttuurille.
@tremenne Perustulo olisi todella iso apu.
-
Varmaan aika vaikeaa on olla mitenkään päin, kyllä viranomainen löytää reiän, ja jos ei löydä, niin tekee sen, ettei vain tarvitse maksaa mitään korvauksia.
Sakset vain viuhuu.
@TuulaHurri @hkarppkumm @raik_su tää hallitus on tehnyt kyllä huikean työn ihmisten passivoimisessa.
-
Mulla leviää marmorikuulat ihan justiinsa!!! Työtön näyttelijä ei voi tehdä selftapea eli koenauhoitusta, joka on käytännössä vittu työhakemus! Tällä logiikalla meikätyötönkirjailija ei voi tehdä yhtään työhakemusta, koska KIRJOITTAMINEN on mun duuni ja minun voidaan katsoa työllistyvän omassa ammatissani. Eli heippa vaan, mä aloitan todellakin pelkän löhöämisen sohvalla heti maanantaina. Tekstisomen käyttö kannattaa myös lopettaa justiinsa. #työttömyys
@hkarppkumm Jännää kyllä että sellaisetkin asiat, mistä ei edes kukaan maksa on työtä.
-
@hkarppkumm Jännää kyllä että sellaisetkin asiat, mistä ei edes kukaan maksa on työtä.
@VPSuuronen @hkarppkumm toisaalta jos ajattelee vaikka kirjallisuutta, niin ilmaistyöllähän sitä tehdään. 80-90% suomalaisesta kirjallisuudesta ei olisi olemassakaan, jos kirjailijoille pitäisi maksaa vaikka vähimmäispalkan verran kirjoittamiseen menevien työtuntien mukaan.

-
@hkarppkumm Jostain syystä tuntuu, että tätä ongelmaa ei ole teknisella alalla esim. koodari tekee kooditestin...
-
@hkarppkumm
Samalla logiikalla, työtön siivooja on paras elää täydessä sotkussa, muutenhan se tekee työtään!!! -
@hkarppkumm Työn voisi kuvitella olevan aina vastikkeellista ja tuskin työnöytteestä mitään palkkaa on maksettu. Mutta eikös työvoimaviranomainen ole kurmoottanut ihan vapaaehtoistyöstäkin viime vuosien aikana? Tyly kyykytyslinja.
-
@VPSuuronen @hkarppkumm toisaalta jos ajattelee vaikka kirjallisuutta, niin ilmaistyöllähän sitä tehdään. 80-90% suomalaisesta kirjallisuudesta ei olisi olemassakaan, jos kirjailijoille pitäisi maksaa vaikka vähimmäispalkan verran kirjoittamiseen menevien työtuntien mukaan.

@magdalenahai @hkarppkumm
Siis käytännössä varmaan kulttuurialalla harvemmin maksetaan siinä vaiheessa kun työ tehdään. Sit voidaan viedä tämä absurdeihin sfääreihin, että patjojen koenukkumisesta maksetaan, niin jokainen työtön joka nukkuu tekee töitä ja on kaikenmaailman CV-konsultteja, niin jokainen työhakemusta kirjoittava on töissä. -
Siis käytännössä varmaan kulttuurialalla harvemmin maksetaan siinä vaiheessa kun työ tehdään. Sit voidaan viedä tämä absurdeihin sfääreihin, että patjojen koenukkumisesta maksetaan, niin jokainen työtön joka nukkuu tekee töitä ja on kaikenmaailman CV-konsultteja, niin jokainen työhakemusta kirjoittava on töissä.@magdalenahai @hkarppkumm
Työtön ei varmasti ainakaan saa tehdä omasta metsästä polttopuita tai tehdä lumitöitä omassa pihassaan. Eikä siivota tai tiskata. -
@hkarppkumm Jostain syystä tuntuu, että tätä ongelmaa ei ole teknisella alalla esim. koodari tekee kooditestin...
@mika @hkarppkumm ...tai osallistuu avoimen lähdekoodin projektiin. Ihan älytön tulkinta.
-
@hkarppkumm Työn voisi kuvitella olevan aina vastikkeellista ja tuskin työnöytteestä mitään palkkaa on maksettu. Mutta eikös työvoimaviranomainen ole kurmoottanut ihan vapaaehtoistyöstäkin viime vuosien aikana? Tyly kyykytyslinja.
@rpsu @hkarppkumm Vapaaehtoistyön kieltäminen liittynee siihen, että ihminen ei ole "työmarkkinoiden käytettävissä" jos tekee yhtään mitään muuta kuin odottaa kotona, saako töitä.
Mutta eihän työssäkäyvä ihminenkään ole käytettävissä töihin kuin yleensä n. 8 tuntia päivässä. Työttömän pitää olla 24/7. Pieni epäsuhta.
-
Työtön ei varmasti ainakaan saa tehdä omasta metsästä polttopuita tai tehdä lumitöitä omassa pihassaan. Eikä siivota tai tiskata.@magdalenahai @hkarppkumm
Jatkan vielä myöhästyneellä ajatuksella, että tää on myös asioita, jossa on kummallinen todistustaakka. Mun mielestä sen pitäisi riittää, että ihminen vakuuttaa olevansa työmarkkinoiden käytettävissä, mutta jotenkin jos erehtyy mitään tekemään, niin yhtäkkiä joutuu todistelemaan sitä, että on työtön työnhakija. -
Jatkan vielä myöhästyneellä ajatuksella, että tää on myös asioita, jossa on kummallinen todistustaakka. Mun mielestä sen pitäisi riittää, että ihminen vakuuttaa olevansa työmarkkinoiden käytettävissä, mutta jotenkin jos erehtyy mitään tekemään, niin yhtäkkiä joutuu todistelemaan sitä, että on työtön työnhakija.@VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm Eihän tässä asiassa ole mitään epäloogista eikä erikoista, jos sitä lähestyy siitä oletuksesta, että työllisyyspalvelujen tarkoitus on lähtökohtaisesti estää etuuksien saaminen.
-
@VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm Eihän tässä asiassa ole mitään epäloogista eikä erikoista, jos sitä lähestyy siitä oletuksesta, että työllisyyspalvelujen tarkoitus on lähtökohtaisesti estää etuuksien saaminen.
@kaarne @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm Toi on kyl aikamoisen masentavaa.
-
@kaarne @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm Toi on kyl aikamoisen masentavaa.
@aqunt @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm No kun musta on pitkään vaikuttanut siltä, että tukien alikäyttö on järjestelmän ominaisuus eikä vika. Suomessa on tiedetty ties kuinka kauan, miten paljon täällä on tiettyihin etuuksiin oikeutettuja, jotka ei eri syistä niitä hae tarpeesta huolimatta. Silloin herää epäilys, että järjestelmän tarkoituskaan ei ole toimia turvaverkkona vaan turvan estäjänä.
-
@aqunt @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm No kun musta on pitkään vaikuttanut siltä, että tukien alikäyttö on järjestelmän ominaisuus eikä vika. Suomessa on tiedetty ties kuinka kauan, miten paljon täällä on tiettyihin etuuksiin oikeutettuja, jotka ei eri syistä niitä hae tarpeesta huolimatta. Silloin herää epäilys, että järjestelmän tarkoituskaan ei ole toimia turvaverkkona vaan turvan estäjänä.
@kaarne @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm En ollenkaan epäile analyysiasi. Se tekee siitä masentavaa.
-
@kaarne @aqunt @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm Nimenomaan näin. Muistan kun edelliskerran olin työttömänä ja yritin kertoilla, mitä kaikkea teen työllistyäkseni, sanoin mm. opiskelevani saksaa (= yhtenä iltana viikossa 2 t vapaaehtoisesti kansalaisopistossa!). Virkailija tarttui heti kärppänä opiskelu-sanaan ja alkoi tintata, ettei vaan se ole nyt työtä, joka estää työnhakuni. *Se* ja vain se on heidän työtään: keksiä perusteita, miksi korvausten maksamisen voisi keskeyttää.
-
@kaarne @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm En ollenkaan epäile analyysiasi. Se tekee siitä masentavaa.
@aqunt @kaarne @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm
Joo, ei näitä järjestelmiä ole tehty ihmisiä varten vaan ihmisistä huolimatta. Tarkoitus on tehdä mahdollisimman vähän eikä mahdollistaa ihmisille parhaita tapoja järjestää elämänsä -
@aqunt @kaarne @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm
Joo, ei näitä järjestelmiä ole tehty ihmisiä varten vaan ihmisistä huolimatta. Tarkoitus on tehdä mahdollisimman vähän eikä mahdollistaa ihmisille parhaita tapoja järjestää elämänsä@turmalina @aqunt @kaarne @VPSuuronen @magdalenahai @hkarppkumm Menee varmaan dark pattern/asshole design -tyyliseksi, jos tukisysteemit suunnitellaan niin, etteivät yleensä ihmiset pysty hyödyntämään vaan vaatii erityistä valppautta ja kikkailua. Tulee mieleen Scarcity-niminen kirja (muistaakseni), jossa oli sitä että vaikeassa tilanteessa olevilla on niin paljon kuormitusta, ettei pysty navigoimaan jotain monimutkaisia tukisysteemejä. Tää pitäis tietää ja ottaa suunnittelun lähtökohdaksi.