Mie oon niin väsynyt tähän jokavuotiseen #suvivirsi polemiikkiin.
-
@turmalina @whangdoodler @anneleminen joo, itsehän en ole taisteleva tai käännyttävä ateisti, en vaan tunne tarvetta uskoa jumaluuksiin. Haluan vaan olla rauhassa.

@magdalenahai @whangdoodler @anneleminen
Sama juttu, haluan olla rauhassa — myös kulttuuriperinteeksi naamioidulta uskonnon harjoittamiselta. (Hyväksyn tietyt asiat kulttuuriperinteeksi vasta sitten, kun ne ovat sitä kaikissa konteksteissa, eikä niin, että koulussa ne ovat ja kirkossa eivät.) -
@magdalenahai @whangdoodler @anneleminen
Sama juttu, haluan olla rauhassa — myös kulttuuriperinteeksi naamioidulta uskonnon harjoittamiselta. (Hyväksyn tietyt asiat kulttuuriperinteeksi vasta sitten, kun ne ovat sitä kaikissa konteksteissa, eikä niin, että koulussa ne ovat ja kirkossa eivät.)@turmalina @whangdoodler @anneleminen juuri näin. Mähän kierrän kotimaan turistina aina mielelläni kirkkoja ja hautausmaita ja esim. sitä kautta imen itseeni kulttuurihistoriaa. Mutta en ala harjoittaa uskontoa muodon, tavan, perinteen tai sosiaalisen paineen vuoksi. Kokisin sen epäkunnioittavaksi niitä kohtaan, jotka oikeasti uskoo.
-
@turmalina @whangdoodler @anneleminen juuri näin. Mähän kierrän kotimaan turistina aina mielelläni kirkkoja ja hautausmaita ja esim. sitä kautta imen itseeni kulttuurihistoriaa. Mutta en ala harjoittaa uskontoa muodon, tavan, perinteen tai sosiaalisen paineen vuoksi. Kokisin sen epäkunnioittavaksi niitä kohtaan, jotka oikeasti uskoo.
@magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Toi "taisteleva ateisti" sai miettimään, että tavallaan itse mieluusti olen juuri sellainen. Tai no, tarkemmin sanoen uskonnonvapauden puolesta olen valmis nousemaan barrikadeille. Etenkin, jos se liippaa kouluja. Omana yläaste- ja lukioaikana nää oli niin huonosti järjestettyjä, että nyt vuosikymmeniä myöhemmin olisi jo lupa odottaa parempaa.
-
@turmalina @whangdoodler @anneleminen juuri näin. Mähän kierrän kotimaan turistina aina mielelläni kirkkoja ja hautausmaita ja esim. sitä kautta imen itseeni kulttuurihistoriaa. Mutta en ala harjoittaa uskontoa muodon, tavan, perinteen tai sosiaalisen paineen vuoksi. Kokisin sen epäkunnioittavaksi niitä kohtaan, jotka oikeasti uskoo.
@magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Mä en ole edes ateisti. En ole oikein mitään uskontoon liittyvää ja siks tuntuu todella väärältä laulella jotakin uskovaisten biisejä.
-
@magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Toi "taisteleva ateisti" sai miettimään, että tavallaan itse mieluusti olen juuri sellainen. Tai no, tarkemmin sanoen uskonnonvapauden puolesta olen valmis nousemaan barrikadeille. Etenkin, jos se liippaa kouluja. Omana yläaste- ja lukioaikana nää oli niin huonosti järjestettyjä, että nyt vuosikymmeniä myöhemmin olisi jo lupa odottaa parempaa.
@siili @turmalina @whangdoodler @anneleminen joo, taistelevia ateisteja myös tarvitaan, että asiat muuttuu.
-
@siili @turmalina @whangdoodler @anneleminen joo, taistelevia ateisteja myös tarvitaan, että asiat muuttuu.
@magdalenahai @siili @whangdoodler @anneleminen
Mä suhtaudun myös erittäin karsaasti kaikenlaiseen toksiseen vallankäyttöön ja nähdäkseni tämä kulttuuriperinneasia on juuri sellaista. Kyseessä on nimenomaan poliittinen päätös, jolla rakennetaan kapeaa kuvaa suomalaisuudesta. -
Mä suhtaudun myös erittäin karsaasti kaikenlaiseen toksiseen vallankäyttöön ja nähdäkseni tämä kulttuuriperinneasia on juuri sellaista. Kyseessä on nimenomaan poliittinen päätös, jolla rakennetaan kapeaa kuvaa suomalaisuudesta.@turmalina @siili @whangdoodler @anneleminen kyllä. Tulee vahvasti mieleen ne kerrat, kun itse en ole sopinut suomalaisuuden kuvaan siksi, että mulla on tumma tukka, tummat silmät, iso nenä ja helposti ruskettuva iho. Sukuhistoria on määritettävissä vähintään sen parisataa vuotta taaksepäin Suomen kamaralle, mutta hittojakos siitä, koska oikeat suomalaiset on elovenablondeja, muita ei ole.

-
@magdalenahai @anneleminen @turmalina onhan meillä kouluissa myös muiden uskontojen edustajia joita tämä yhtälailla sortaa, ettei kyse ole pelkästään uskonnottomista.
@whangdoodler @magdalenahai @anneleminen @turmalina Mun edesmennyt isä harvoin hikeentyi mistään mun aikuisiällä, mutta kerran sillä alkoi otsasuoni tykyttää pahasti, kun kysyin, miltä hänestä kuulostaisi jos kaikki uskontokuntiin kuulumattomat ja ev.-.lut. kirkon jäsenet koulussa laitettais laulamaan kirjaimellisesti ihan minkä tahansa muun uskonnon hymnejä, virsiä tai mitä ikinä. Tää on jännän herkkä aihe, jota hähmästää se ”mutkun ikiaikaiset suomalaiset perinteet” -sekoilu.
-
@magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Mä en ole edes ateisti. En ole oikein mitään uskontoon liittyvää ja siks tuntuu todella väärältä laulella jotakin uskovaisten biisejä.
@valoisa Samoin eli en koe itseäni ateistiksi, kun sekin on kuin yksi uskonnon laji. Erosin kirkosta juuri sen takia, että tuntui väärältä sanoa sellaista, mihin ei usko. Mutta voin kyllä sujuvasti kuunnella suvivirttä, vähän samaan tapaan kuin minkä hyvänsä muun uskonnon musiikkia. Ratkaisevaa onkin, kuunnellaanko sitä koulussa vai omasta tahdosta yksityisesti. Uskonnot pois kouluista! @magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen
-
@turmalina @siili @whangdoodler @anneleminen kyllä. Tulee vahvasti mieleen ne kerrat, kun itse en ole sopinut suomalaisuuden kuvaan siksi, että mulla on tumma tukka, tummat silmät, iso nenä ja helposti ruskettuva iho. Sukuhistoria on määritettävissä vähintään sen parisataa vuotta taaksepäin Suomen kamaralle, mutta hittojakos siitä, koska oikeat suomalaiset on elovenablondeja, muita ei ole.

Jep. Ja myös pääministerin kommentti "Toivon, että ihmiset rauhoittuisivat tämän asian ympärillä" on toksista vallankäyttöä, koska sen tarkoitus on hiljentää keskustelu ja leimata uskonnottomat hysteerisiksi. -
Jep. Ja myös pääministerin kommentti "Toivon, että ihmiset rauhoittuisivat tämän asian ympärillä" on toksista vallankäyttöä, koska sen tarkoitus on hiljentää keskustelu ja leimata uskonnottomat hysteerisiksi.@turmalina @siili @whangdoodler @anneleminen eihän tämä pääministeri osaa muuta sanoakaan. Yrittää joka asian ohittaa olemalla jotenkin epämääräisesti isällinen hahmo, joka sanoo tuhmalle kansalle soo soo.
-
@magdalenahai @anneleminen
Media ei ole ollenkaan syytön tähän. Uutisten kommenttilaatikot ovat täynnä tämänkertaisen tapauksen keskiössä olevan yksityishenkilön haukkumista, Iltalehti kutsui aihepiiriin täysin liittymättömän ministerin trollaamaan häntä haastattelutilaisuudessa ja niin edelleen.Jos jotain uskonnollista ryhmää mollattaisiin tällä tavalla, se näyttäytyisi aivan erilaisena. Uskonnottomuuskin on katsomus, mutta sitä ei kohdella samalla tavalla.
@turmalina @magdalenahai @anneleminen kun teologina tätä on vähä seurannut, niin suvivirsikeskustelu on ollut joka vuosi tasoltaan aika kauhea, mut tää on nyt aivan pohjanoteeraus. Mulla on sama kokemus et järkevätkin ihmiset jakaa tästä pilkkameemejä muissa someissa. Mua ihan aidosti huolestuttaa se millainen yhteiskunta meistä on tulossa ja millaista se meidän kuuluisa kulttuuriperintö on.
-
@turmalina @magdalenahai @anneleminen kun teologina tätä on vähä seurannut, niin suvivirsikeskustelu on ollut joka vuosi tasoltaan aika kauhea, mut tää on nyt aivan pohjanoteeraus. Mulla on sama kokemus et järkevätkin ihmiset jakaa tästä pilkkameemejä muissa someissa. Mua ihan aidosti huolestuttaa se millainen yhteiskunta meistä on tulossa ja millaista se meidän kuuluisa kulttuuriperintö on.
@mhalila @magdalenahai @anneleminen
Tästä keskustelusta tulee väistämättä sellainen päätelmä, että meidän kulttuuriperintö on pakottavaa ja poissulkevaa (niin kuin se ehkä onkin, eikös se ole nationalismin yleinen ongelma). -
@mhalila @magdalenahai @anneleminen
Tästä keskustelusta tulee väistämättä sellainen päätelmä, että meidän kulttuuriperintö on pakottavaa ja poissulkevaa (niin kuin se ehkä onkin, eikös se ole nationalismin yleinen ongelma).@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen mä joku aika sitte jossain toisessa keskustelussa pohdin sitä et kuinka paljon suomalaisten asenteissa on oikeesti tapahtunut edistystä näissä asioissa ja kuinka paljon on vaan sitä et me elettiin vähän aikaa sellasta poikkeusaikaa kun ihan kaikkein tunkkaisimpia juttuja ei ollut hyväksyttävää sanoa ääneen
jos miettii millasta jengiä esim omassa perheessä on ni ei yllätä yhtään et keskustelun taso laajemmin on tällasta. meillä se on ollu tätä kokoajan. en varmaan ikinä unohda sitä kun oli jotkut kissanristiäiset ja väännettiin jälleen jostain seksuaalivähemmistöjen oikeuksista tms, ja broidi vaan tokas mulle että "tervetuloa persulandiaan" (= Satakuntaan, kun asuin silloin Turussa)
-
@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen mä joku aika sitte jossain toisessa keskustelussa pohdin sitä et kuinka paljon suomalaisten asenteissa on oikeesti tapahtunut edistystä näissä asioissa ja kuinka paljon on vaan sitä et me elettiin vähän aikaa sellasta poikkeusaikaa kun ihan kaikkein tunkkaisimpia juttuja ei ollut hyväksyttävää sanoa ääneen
jos miettii millasta jengiä esim omassa perheessä on ni ei yllätä yhtään et keskustelun taso laajemmin on tällasta. meillä se on ollu tätä kokoajan. en varmaan ikinä unohda sitä kun oli jotkut kissanristiäiset ja väännettiin jälleen jostain seksuaalivähemmistöjen oikeuksista tms, ja broidi vaan tokas mulle että "tervetuloa persulandiaan" (= Satakuntaan, kun asuin silloin Turussa)
@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen yritin ylestä kaivella niitä juttuja nuorten miesten kasvaneesta kiinnostuksesta kristinuskoon koska tuttua ja turvallista, tai jotain (konservatiivista, naiset ja homot ei hypi silmille jne), ja tuli vastaan juttu Kuopiosta
tästä ei välttiis kannata vetää sen suurempia johtopäätöksiä koska nuoret nyt tykkää herättää pahennusta mut tää lause: "– Tämä kiinnitti huomiota, koska vastaavaa ei ole ollut täällä sitten 2010-luvun. Ilmiö ei ole iso, mutta hälyttävä kuitenkin."
Kuopion katukuvassa liikkuu äärioikeistoa ihannoivia teinejä – kysyimme nuorison parissa työtä tekeviltä, mistä on kyse
Nuorisotoimi on halunnut viestiä asiasta, koska vastaavia havaintoja ei ole ollut kuopiolaisnuorten keskuudessa tässä laajuudessa vuosikausiin.
Yle Uutiset (yle.fi)
-
@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen mä joku aika sitte jossain toisessa keskustelussa pohdin sitä et kuinka paljon suomalaisten asenteissa on oikeesti tapahtunut edistystä näissä asioissa ja kuinka paljon on vaan sitä et me elettiin vähän aikaa sellasta poikkeusaikaa kun ihan kaikkein tunkkaisimpia juttuja ei ollut hyväksyttävää sanoa ääneen
@kskehu @mhalila @magdalenahai @anneleminen
Turusta puheen ollen, varsinaissuomalaisten maakuntalaulussa lauletaan, että"Kristinuskon, tiedon valta nosti heimot kaikkialta
turvaks armaan synnyinmaan"Eli kyse on ollut aina nimenomaan vallasta. Mitä tulee suomalaisten asenteisiin, vallan puolella on helpompi olla, koska muuten tulee rapaa niskaan koko ajan (niin kuin parhaillaankin tapahtuu).
Ja kun on vallan puolella, voi voimansa tunnossa kirjoitella Hesarin kommenttipalstalle viestejä, joissa kertoo vertaisilleen, millaisia näiden pitäisi olla ja mitä oppia (lainaus tämänpäiväisen mielipidekirjoituksen kommenteista):
"Hyvien tapojen mukaista on kunnioittaa toisten vakaumusta ja kuunnella Suvivirsi vaikka se ei miellyttäisikään. Näin voi itse oppia hieman lisää kärsivällisyyttä suvaitsevaisuutta ja kuuntelemisen taitoa."
"Hyvät tavat" on lopulta myös valtarakenne.
-
@turmalina @whangdoodler @anneleminen musta tuntuu, että uskovien on helpompi kunnioittaa toisen uskovan vakaumusta (vaikka jumala olisi "väärä") kuin uskonnottoman rauhaa olla osallistumatta.
@magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Kun näistä nyt julkisuudessa keskustellaan korkeillakin tahoills, täytyisi kysyä, mikä on kukaisenkin tarkoitusperä. Itse luterilaisena en pidä uhkana, vaikka virsi jätetään laulamatta. Haluan ajatella lähtökohdaksi, että toista ei pakoteta mihinkään. En itsekään halua olla osa tiettyjä suuntauksia enkä tulla pakotetuksi tiettyyn muottiin. Usk.vapaus on vapautta uskoa tai olla uskomatta ja toimia sen mukaisesti.
-
@kskehu @mhalila @magdalenahai @anneleminen
Turusta puheen ollen, varsinaissuomalaisten maakuntalaulussa lauletaan, että"Kristinuskon, tiedon valta nosti heimot kaikkialta
turvaks armaan synnyinmaan"Eli kyse on ollut aina nimenomaan vallasta. Mitä tulee suomalaisten asenteisiin, vallan puolella on helpompi olla, koska muuten tulee rapaa niskaan koko ajan (niin kuin parhaillaankin tapahtuu).
Ja kun on vallan puolella, voi voimansa tunnossa kirjoitella Hesarin kommenttipalstalle viestejä, joissa kertoo vertaisilleen, millaisia näiden pitäisi olla ja mitä oppia (lainaus tämänpäiväisen mielipidekirjoituksen kommenteista):
"Hyvien tapojen mukaista on kunnioittaa toisten vakaumusta ja kuunnella Suvivirsi vaikka se ei miellyttäisikään. Näin voi itse oppia hieman lisää kärsivällisyyttä suvaitsevaisuutta ja kuuntelemisen taitoa."
"Hyvät tavat" on lopulta myös valtarakenne.
@turmalina @kskehu @magdalenahai @anneleminen niin no jos tähän haluaa pidempiä jatkuvuuksia kuin aiemmin mainitsemasi nationalismin, niin osapuilleen näinhän koko kristinusko on tänne tuotu: istutte kirkossa kiltisti kun lauletaan virsiä, tai muuten.
Nationalismin tutkimuksessa puhutaan perinteiden keksimisestä, mutta nationalismin arki on yleensä pikemminkin perinteisiin pakottamista.
-
@turmalina @mhalila @magdalenahai @anneleminen yritin ylestä kaivella niitä juttuja nuorten miesten kasvaneesta kiinnostuksesta kristinuskoon koska tuttua ja turvallista, tai jotain (konservatiivista, naiset ja homot ei hypi silmille jne), ja tuli vastaan juttu Kuopiosta
tästä ei välttiis kannata vetää sen suurempia johtopäätöksiä koska nuoret nyt tykkää herättää pahennusta mut tää lause: "– Tämä kiinnitti huomiota, koska vastaavaa ei ole ollut täällä sitten 2010-luvun. Ilmiö ei ole iso, mutta hälyttävä kuitenkin."
Kuopion katukuvassa liikkuu äärioikeistoa ihannoivia teinejä – kysyimme nuorison parissa työtä tekeviltä, mistä on kyse
Nuorisotoimi on halunnut viestiä asiasta, koska vastaavia havaintoja ei ole ollut kuopiolaisnuorten keskuudessa tässä laajuudessa vuosikausiin.
Yle Uutiset (yle.fi)
@kskehu @turmalina @magdalenahai @anneleminen nuoret tykkää herättää pahennusta, mutta sillä on merkitystä millä ne sitä herättää. Tää juttu mis nuoret miehet kiinnostuu kristinuskosta sitoutuu aika selkeästi laajemmin aikamme ilmiöön, eli miehet joutuu kohtaamaan patriarkaatin hajoamisen. Onhan siinä kohtaa hyvin luontevaa hakea turvaa länsimaisen patriarkaatin ja naisvihan vankimmasta historiallisesta kivijalasta eli kirkosta.
-
@valoisa Samoin eli en koe itseäni ateistiksi, kun sekin on kuin yksi uskonnon laji. Erosin kirkosta juuri sen takia, että tuntui väärältä sanoa sellaista, mihin ei usko. Mutta voin kyllä sujuvasti kuunnella suvivirttä, vähän samaan tapaan kuin minkä hyvänsä muun uskonnon musiikkia. Ratkaisevaa onkin, kuunnellaanko sitä koulussa vai omasta tahdosta yksityisesti. Uskonnot pois kouluista! @magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen
@helna @valoisa @magdalenahai @turmalina @whangdoodler @anneleminen Näen tärkeäksi, että koulussa annetaan usk.opetusta jo yleissivistyksen vuoksi. Mitä kauemmaksi mennään Suomen rajoista, sitä vahvemmin uskonnot näkyvät maailmalla ja ohjaavat jokapäiväistäkin elämää. Itä-Aasiassa asuneena oli erit.hyvä tietää ennalta ja oppia lisää tuntemaan, ettei tahattomasti loukkaa toista. Tapahtui sitäkin, että ulkomaalaiset käyttäytyivät tökerösti ja sain muutam. tap.olla kanava, jolle purettiin oloa.