Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Så mange skal købe ny mobil, før staten udvikler MitID til open source

Så mange skal købe ny mobil, før staten udvikler MitID til open source

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
bigtech
52 Posts 16 Posters 0 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • madsenandersc@social.vivaldi.netM madsenandersc@social.vivaldi.net

@bettina @cryptohagen

Jamne jeg er helt med på, at vi i praksis er meget enige her, og at der uden tvivl er en hel del her på Mastodon, der er klar til at bruge en kodeviser, men i den brede befolkning bliver det ret sikkert et no-go.

Sådan helt generelt vil det altid være sådan, at den løsning, der er den nemmeste (har mindst "friktion") vil vinde brugernes gunst. Folk er nogle dovne hunde, og de færreste gider rende rundt med endnu et apparat i lommen, hvis de kan bruge deres mobiltelefon med et nogenlunde resultat.

Spørg bare producenterne af kompaktkameraer, hvordan det gik, da mobiltelefonerne fik et kamera, der var nogenlunde. Ikke perfekt, ikke godt - bare nogenlunde.

Noget helt andet: "Eller når jeg kan bruge en browser i en snæver vending".

Kan man bruge en browser på et andet device til at godkende et MitID-login på en anden telefon? - eller misforstår jeg, hvad du skriver?

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
    bettina@mastodon.nu
    wrote last edited by

@madsenandersc @cryptohagen "men i den brede befolkning bliver det ret sikkert et no-go" Ja, og det bliver et meget bredt no-go hvis de dels ikke ved, der eksisterer alternativer, dels tror det er møgbesværligt og dels at vi taler det ned hele tiden...

Ift browsere mente jeg bare at skulle der være en app, jeg ikke kan bruge, så lever jeg med at bruge browser (eller lever uden).

1 Reply Last reply
    0
    • S svuorela@helvede.net

@jonassmith Det skyldes primært at man fra app-udviklernes side har valgt at kræve at google skriver under i blod på at det er dem og ikke dig der har kontrol over din telefon.
      De kalder det en sikkerhedsfeature. Jeg er ikke enig.

@bettina

jonassmith@theforkiverse.comJ This user is from outside of this forum
      jonassmith@theforkiverse.com
      wrote last edited by

@svuorela @bettina OK, så Google tilbyder en eller anden form for tredjepartsvalidering, som man så skal skal erstatte af alternativ teknik?

bettina@mastodon.nuB S 2 Replies Last reply
      0
      • jonassmith@theforkiverse.comJ jonassmith@theforkiverse.com

@svuorela @bettina OK, så Google tilbyder en eller anden form for tredjepartsvalidering, som man så skal skal erstatte af alternativ teknik?

bettina@mastodon.nu
        wrote last edited by

@jonassmith Ja, det kan du sige: https://developer.android.com/google/play/integrity

1 Reply Last reply
        0
        • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@jonassmith Det synes jeg netop er det spørgsmål, som medierne skal stille en masse eksperter! For DIGST påstår jo, at det er for dyrt at udvikle eks. MitID til andet end Apple & Google, men det tror jeg ikke på. De skal "bare" ændre den måde, de laver udbud på.

Og ja til det andet spørgsmål: Der mangler producentuafhængige standarder, det er vel derfor vi overhovedet er i dette rod? Lidt ligesom forskellige stik eller forskellige størrelse jernbaneskinner...?

jonassmith@theforkiverse.com
          wrote last edited by

@bettina Ok, tak. Ved vi om der arbejdes på sådanne producentuafhængige standarder?

1 Reply Last reply
          0
          • jonassmith@theforkiverse.comJ jonassmith@theforkiverse.com

S This user is from outside of this forum
            svuorela@helvede.net
            wrote last edited by

@jonassmith nej. ikke tredjepartsvalidering. Platformsvalidering. At applikationen bliver kørt på et 100% kendt, låst operativsystem på 100% låst hardware.
            Nogen forsøger at erstatte det med en anden end google der står for platformsvalideringen.

Men jeg vil have lov til at hacke på mit operativsystem. @bettina

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
            0
            • S svuorela@helvede.net

@jonassmith nej. ikke tredjepartsvalidering. Platformsvalidering. At applikationen bliver kørt på et 100% kendt, låst operativsystem på 100% låst hardware.
              Nogen forsøger at erstatte det med en anden end google der står for platformsvalideringen.

Men jeg vil have lov til at hacke på mit operativsystem. @bettina

bettina@mastodon.nu
              wrote last edited by

@svuorela @jonassmith Og det Sune siger her er jo en del af problematikken: Jeg tror de fleste af os ikke har interesse i at kode / hacke vores egen telefon/pc, så længe den opfylder vores behov. Også fordi vi ikke har kompetencerne...

Men da open source jo udspringer af udviklermiljøet, dvs. fra folk, der HAR kompetencerne, så skal vi jo også tage hensyn til deres behov 🙂 Mens de ikke behøver at tage hensyn til vores..?

Men det forsøger nogle så at gøre alligevel: https://www.heise.de/en/news/Paying-without-Google-New-consortium-wants-to-remove-custom-ROM-hurdles-11204037.html

S carstenboll@mstdn.dkC 2 Replies Last reply
              0

@svuorela @jonassmith Og det Sune siger her er jo en del af problematikken: Jeg tror de fleste af os ikke har interesse i at kode / hacke vores egen telefon/pc, så længe den opfylder vores behov. Også fordi vi ikke har kompetencerne...

Men da open source jo udspringer af udviklermiljøet, dvs. fra folk, der HAR kompetencerne, så skal vi jo også tage hensyn til deres behov 🙂 Mens de ikke behøver at tage hensyn til vores..?

Men det forsøger nogle så at gøre alligevel: https://www.heise.de/en/news/Paying-without-Google-New-consortium-wants-to-remove-custom-ROM-hurdles-11204037.html

svuorela@helvede.net
                wrote last edited by

@bettina Jeg ser det nu også at kigge på andre, ikke udvikleres behov. At der er tre frem for to der kan skrive under på din enhed ikke er din ved jeg ikke egentlig om gør noget bedre.
                Det gør det i hvert fald meget svært at komme ind som en fjerde eller femte. Og det er lidt der jeg gerne vil hen. Muligheden for at skifte endnu videre uden at man hver gang skal gennem en politisk kamp om at operativsystem3 også er godt. Og system4. og produkt5.
                Især produkter uden stort firma bag. @jonassmith

0

carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                  carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                  carstenboll@mstdn.dk
                  wrote last edited by

@bettina @svuorela @jonassmith

Vi er mange der bare ser vores mobildevices som små computere - hvad de jo også er - og derfor synes det er grundlæggende problematisk at man ikke kan gøre med dem hvad man vil.

Vi sætter heller ikke platformsvalidering på på folks laptops eller desktops, og det ville føles invasivt (for mig, i hvert fald).

Hvorfor gøre det på telefoner?

1 Reply Last reply
                  0
                  • cryptohagen@social.data.coopC cryptohagen@social.data.coop

@bott Det er i bund og grund en underlig artikel - som om MitID prøver at påvirke #danmarkSkifter debatten og give brugerne skylden for deres manglende implementering - med nogle markeds bla-bla

Den priviligerede middelklasse har øjensynligt svært ved at forstå at forbruger-danskerne ikke bare køber noget mere dyrt amerikansk - og misser det grundlæggende i #DanmarkSkifter

thomasjorgensen@eupolicy.socialT This user is from outside of this forum
                    thomasjorgensen@eupolicy.social
                    wrote last edited by

@cryptohagen @bott - jeg er ikke teknisk kyndig, men det burde da ikke være så svært at lave en app, der både fungerer på Android og Apple uden at være bundet til dem. Jeg kan ikke læse artiklen, da den er bag en betalingsvæg, men jeg antager, at det bare kræver en beslutning fra kunden (staten) om, hvordan produktet skal være

cryptohagen@social.data.coopC 1 Reply Last reply
                    0
                    • thomasjorgensen@eupolicy.socialT thomasjorgensen@eupolicy.social

@cryptohagen @bott - jeg er ikke teknisk kyndig, men det burde da ikke være så svært at lave en app, der både fungerer på Android og Apple uden at være bundet til dem. Jeg kan ikke læse artiklen, da den er bag en betalingsvæg, men jeg antager, at det bare kræver en beslutning fra kunden (staten) om, hvordan produktet skal være

cryptohagen@social.data.coopC This user is from outside of this forum
                      cryptohagen@social.data.coop
                      wrote last edited by

@thomasjorgensen @bott problemet er netop digitaliserings-styrelsen - og sikkert også Finans-ministeriet, som er utrolig fodslæbende i #DanmarkSkifter

thomasjorgensen@eupolicy.socialT 1 Reply Last reply
                      0
                      • drgroftehauge@sigmoid.socialD drgroftehauge@sigmoid.social

@bettina @madsenandersc @cryptohagen Den fantastiske kodeviser hvor man må håbe på at der er et tal man ikke kan vende på hovedet når man bruger den.

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                        folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                        folfdk@helvede.net
                        wrote last edited by

@drgroftehauge
                        Men... Når man logger ind er der jo et ikon der viser hvilken vej kodeviseren den skal vende? 🤓

Cc:
                        @bettina @madsenandersc @cryptohagen

Link Preview Image
                        0

@thomasjorgensen @bott problemet er netop digitaliserings-styrelsen - og sikkert også Finans-ministeriet, som er utrolig fodslæbende i #DanmarkSkifter

wrote last edited by

@cryptohagen @bott Når det er sådan, så bliver #DanmarkSkifter nødt til at være et politisk lobbying projekt, og ikke et spørgsmål om individual handling

cryptohagen@social.data.coopC 1 Reply Last reply
                          0
                          • thomasjorgensen@eupolicy.socialT thomasjorgensen@eupolicy.social

@cryptohagen @bott Når det er sådan, så bliver #DanmarkSkifter nødt til at være et politisk lobbying projekt, og ikke et spørgsmål om individual handling

cryptohagen@social.data.coop
                            wrote last edited by

@thomasjorgensen @bott som #PROSA #IDA IT-politisk vælger-møde forleden viste - er der bred politisk vilje til #opensource, #DanmarkSkifter og afkobling fra #BigTech - men det blev påpeget at bureaukratiet nok er det største problem

thomasjorgensen@eupolicy.socialT 1 Reply Last reply
                            0
                            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@drgroftehauge
                              Men... Når man logger ind er der jo et ikon der viser hvilken vej kodeviseren den skal vende? 🤓

Cc:
                              @bettina @madsenandersc @cryptohagen

Link Preview Image
                              bettina@mastodon.nu
                              wrote last edited by

@folfdk @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen Feedt! (man har vel aldrig hørt om en bruger, der ikke har forstået designet... jeg havde i hvert fald ikke lagt mærke til det 🙂 )

benjaminlj@virup.socialB ciarani@mastodon.greenC 2 Replies Last reply
                              0
                              • S svuorela@helvede.net

@bettina Jeg ser det nu også at kigge på andre, ikke udvikleres behov. At der er tre frem for to der kan skrive under på din enhed ikke er din ved jeg ikke egentlig om gør noget bedre.
                                Det gør det i hvert fald meget svært at komme ind som en fjerde eller femte. Og det er lidt der jeg gerne vil hen. Muligheden for at skifte endnu videre uden at man hver gang skal gennem en politisk kamp om at operativsystem3 også er godt. Og system4. og produkt5.
                                Især produkter uden stort firma bag. @jonassmith

bettina@mastodon.nu
                                wrote last edited by

@svuorela @jonassmith Det er jeg helt med på!

Men lige nu HAR jeg taget valget, og for flere år siden købt en Murena /e/OS. Og som det er nu, har MobilePay-koalitionen valgt at hænge deres integritetstjek op mod Google. Som jeg har klaget over, og bedt andre om at klage over, men det har pt. ikke hjulpet. Udelukker det, at man fra udviklernes side forsøger at løse det med endnu en løsning, samtidigt med at man gerne også arbejder hen imod noget bedre i fremtiden? Det synes jeg ikke.

S 1 Reply Last reply
                                0

@svuorela @jonassmith Det er jeg helt med på!

Men lige nu HAR jeg taget valget, og for flere år siden købt en Murena /e/OS. Og som det er nu, har MobilePay-koalitionen valgt at hænge deres integritetstjek op mod Google. Som jeg har klaget over, og bedt andre om at klage over, men det har pt. ikke hjulpet. Udelukker det, at man fra udviklernes side forsøger at løse det med endnu en løsning, samtidigt med at man gerne også arbejder hen imod noget bedre i fremtiden? Det synes jeg ikke.

svuorela@helvede.net
                                  wrote last edited by

@bettina det normaliserer endnu mere det ikke at have kontrol over sine enheder. Så egentlig synes jeg det er lidt et tilbageskridt. Det er ikke noget vi - endnu - accepterer på vores andre computere. Hvorfor skal vores lommecomputere være specielle? @jonassmith

0
                                  • S svuorela@helvede.net

@bettina det normaliserer endnu mere det ikke at have kontrol over sine enheder. Så egentlig synes jeg det er lidt et tilbageskridt. Det er ikke noget vi - endnu - accepterer på vores andre computere. Hvorfor skal vores lommecomputere være specielle? @jonassmith

bettina@mastodon.nu
                                    wrote last edited by

@svuorela @jonassmith Jeg håber bare at GrapheneOS og andre skubber 9 gange mere imod at Google gør det, som at små alternative degooglede Android systemer gør det. Det virker ikke helt proportionalt. Og mobbemetoder er jeg jo ikke for.

1 Reply Last reply
                                    0

@thomasjorgensen @bott som #PROSA #IDA IT-politisk vælger-møde forleden viste - er der bred politisk vilje til #opensource, #DanmarkSkifter og afkobling fra #BigTech - men det blev påpeget at bureaukratiet nok er det største problem

wrote last edited by

@cryptohagen @bott Jeg tror ikke, det nytter med at sætte et kryds. Hvis bureaukratiet er det største problem, må man lave kampagne overfor dem (lobbyisme, ligesom big tech gør det)

1 Reply Last reply
                                      0

@madsenandersc @cryptohagen Og på Instagram:

#DanmarkSkifter Gør noget godt for demokratiet og din privatlivsbeskyttelse! Bestil en MitID kodeviser og stop med at bruge MitID-appen: https://www.mitid.dk/bestil-mitid-identifikationsmiddel/

Derefter: Køb en degoogled Android telefon, eks. (Fairphone) Murena /e/ OS: https://murena.com/products/smartphones/

Og stem på nogle politikere, der vil stoppe det offentliges tvangsægteskab med Google & Apple: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/politikere-fra-syv-partier-dit-mitid-boer-fungere-uden-apple-og-google

Link Preview Image
                                        Så mange skal købe ny mobil, før staten udvikler MitID til open source | Ingeniøren

Amerikanske tech-giganter sidder tungt på smartphone-markedet, og i øjeblikket kan flere statslige apps udelukkende hentes gennem app-butikker fra USA.

favicon

Ingeniøren (ing.dk)

#BlivEnAfDe2%

hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                        hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                        hunspirillen@helvede.net
                                        wrote last edited by

@bettina @madsenandersc @cryptohagen Du skal bruge MitID appen for at registrere din kodeviser. Eller bestille tid hos borgerservice. Mor er ikke vred. Mor er skuffet. (Har selv haft kodeviser fra start)

0

@folfdk @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen Feedt! (man har vel aldrig hørt om en bruger, der ikke har forstået designet... jeg havde i hvert fald ikke lagt mærke til det 🙂 )

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                                          benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                                          benjaminlj@virup.social
                                          wrote last edited by

@bettina @drgroftehauge @madsenandersc @cryptohagen

øj, et godt trick @folfdk! Jeg har i hvert fald prøvet at taste koden bagvendt en, måske to gange 😂

ciarani@mastodon.greenC 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes

• Login

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0