Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Tämä on jännä.

Tämä on jännä.

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
15 Posts 5 Posters 0 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • angstonautti@mastodontti.fiA angstonautti@mastodontti.fi

@raik_su sehän on just hassua että scifissä 'tekoäly' on usein kuviteltu 'kylmän tehokkaaksi' selkeiden päämäärien saavuttamiskoneeksi (klemmarimaksimoijat ym.) tai tunteita ymmärtämättömäksi ja megarationaaliseksi mutta nyt se mitä nimitetään tekoälyksi muistuttaa enemmän jotain liukaskielistä automyyjää tms joka ei välitä faktoista / ymmärrä niitä mutta osaa matkia viboja (ts. puhua tunteista) tosi hyvin

raik_su@mstdn.socialR This user is from outside of this forum
    raik_su@mstdn.social
    wrote last edited by

@angstonautti Minulle on tosiaan niin vieras tuo tarve puhua tunteista joka päivä tai jopa tunteja päivässä, että on vaikea hahmottaa, miten mikään kone tai perheenjäsen tai terapeutti tai ystävä tässä auttaisi tai miten ihminen ja kone eroaisivat toisistaan. On kyllä todennäköisesti niin, ettei juuri kukaan ihminen jaksa tunteja toisen tunteiden sanoittamista, joten siihen tuo lienee hyvä (vaikkakin epäeettinen ja ympäristökuormittava) apuväline.

raik_su@mstdn.socialR 1 Reply Last reply
    0
    • raik_su@mstdn.socialR raik_su@mstdn.social

@angstonautti Minulle on tosiaan niin vieras tuo tarve puhua tunteista joka päivä tai jopa tunteja päivässä, että on vaikea hahmottaa, miten mikään kone tai perheenjäsen tai terapeutti tai ystävä tässä auttaisi tai miten ihminen ja kone eroaisivat toisistaan. On kyllä todennäköisesti niin, ettei juuri kukaan ihminen jaksa tunteja toisen tunteiden sanoittamista, joten siihen tuo lienee hyvä (vaikkakin epäeettinen ja ympäristökuormittava) apuväline.

raik_su@mstdn.social
      wrote last edited by

@angstonautti (Minulle myös se on outo näkökulma, että asiat pitäisi ensin opetella sanoittamaan tekoälyn kanssa ennen kuin sitten tehokkaasti muotoiltuna puhuu ne asiat ihmisille: "Ilman tekoälyn kanssa pureskelua, Pelkonen ei halua kaikista aiheista läheistensä kanssa edes puhua."

->

0

@angstonautti (Minulle myös se on outo näkökulma, että asiat pitäisi ensin opetella sanoittamaan tekoälyn kanssa ennen kuin sitten tehokkaasti muotoiltuna puhuu ne asiat ihmisille: "Ilman tekoälyn kanssa pureskelua, Pelkonen ei halua kaikista aiheista läheistensä kanssa edes puhua."

->

raik_su@mstdn.social
        wrote last edited by

@angstonautti -> Tai että ihminen automaattisesti tuomitsee: "Jos juttelen jonkun läheisen tai kaverin kanssa, siinä on niiden omat arvot ja tunteet taustalla. Vaikka olisi kuinka läheinen ihminen kyseessä, en aivan kaikesta voi jutella ilman, että se aiheuttaa ennakkoluuloja minua kohtaan, Pelkonen kuvailee."

Nämä ovat aika pelottavia kuvia läheisistä ihmissuhteista ja niiden vaatismustasosta. Ettei enää voida olla epätäydellisiä ollenkaan.)

taitonur@mastodon.socialT 1 Reply Last reply
        0

@angstonautti -> Tai että ihminen automaattisesti tuomitsee: "Jos juttelen jonkun läheisen tai kaverin kanssa, siinä on niiden omat arvot ja tunteet taustalla. Vaikka olisi kuinka läheinen ihminen kyseessä, en aivan kaikesta voi jutella ilman, että se aiheuttaa ennakkoluuloja minua kohtaan, Pelkonen kuvailee."

Nämä ovat aika pelottavia kuvia läheisistä ihmissuhteista ja niiden vaatismustasosta. Ettei enää voida olla epätäydellisiä ollenkaan.)

taitonur@mastodon.socialT This user is from outside of this forum
          taitonur@mastodon.social
          wrote last edited by

@raik_su @angstonautti Olen varsin kielimallivastainen, mutta juttu valotti kyllä hyvin sitä tilannetta, miksi ihmiset päätyvät noiden kanssa juttelemaan. Esimerkiksi tuosta ihmissuhdenäkökulmasta pystyn ymmärtämään, koska olen tunneherkkä, koen konfliktin pelkoa ja suistun helposti itsesyytöksiin ihmissuhdeongelmissa. Mutta tällaisessa tilanteessa olisi tärkeää kehittää itsetuntemustaan ja tunnesäätelytaitojaan, ja väitän, ettei niitä kyllä kielimallikeskusteluihin uppoamalla opi.

taitonur@mastodon.socialT angstonautti@mastodontti.fiA 2 Replies Last reply
          0
          • taitonur@mastodon.socialT taitonur@mastodon.social

@raik_su @angstonautti Olen varsin kielimallivastainen, mutta juttu valotti kyllä hyvin sitä tilannetta, miksi ihmiset päätyvät noiden kanssa juttelemaan. Esimerkiksi tuosta ihmissuhdenäkökulmasta pystyn ymmärtämään, koska olen tunneherkkä, koen konfliktin pelkoa ja suistun helposti itsesyytöksiin ihmissuhdeongelmissa. Mutta tällaisessa tilanteessa olisi tärkeää kehittää itsetuntemustaan ja tunnesäätelytaitojaan, ja väitän, ettei niitä kyllä kielimallikeskusteluihin uppoamalla opi.

taitonur@mastodon.social
            wrote last edited by

@raik_su @angstonautti Ja tämähän itse jutussakin tulee esiin: "Tutkimuksessa tekoälykumppanien pitkäaikaisista vaikutuksista kerrotaan, kuinka vuorovaikutus tekoälyn kanssa voi tukea käyttäjiä, mutta pitkäaikaisella käytöllä voi olla kielteisiä vaikutuksia hyvinvointiin ja kykyyn toimia tosielämän ihmissuhteissa."

1 Reply Last reply
            0
            • taitonur@mastodon.socialT taitonur@mastodon.social

angstonautti@mastodontti.fiA This user is from outside of this forum
              angstonautti@mastodontti.fi
              wrote last edited by

@taitonur @raik_su mä mietin samaa et tajuan ton tarpeen konfliktivälttelyn ja muiden tuomion pelkäämisen osalta. mut kielimalleissa ratkaisuna on paljon ei-toivottavia sivuvaikutuksia

0

@taitonur @raik_su mä mietin samaa et tajuan ton tarpeen konfliktivälttelyn ja muiden tuomion pelkäämisen osalta. mut kielimalleissa ratkaisuna on paljon ei-toivottavia sivuvaikutuksia

raik_su@mstdn.social
                wrote last edited by

@angstonautti @taitonur Kuvittelisin että se johtaa ikuiseen luuppiin (esim. tuo haastateltu, joka juttelee tunteistaan monta tuntia päivässä kielimallin kanssa), koska kielimalli tukee, tsemppaa ja kieputtaa lisää. Eikö niissä ole ohjelmointia, joka pyrkii maksimoimaan ajan, jonka ihminen mallin kanssa käyttää (kuten somessakin)? Miten siitä pääsee irti? No, ehkä siitä ei haluakaan irti.

0

@angstonautti @taitonur Kuvittelisin että se johtaa ikuiseen luuppiin (esim. tuo haastateltu, joka juttelee tunteistaan monta tuntia päivässä kielimallin kanssa), koska kielimalli tukee, tsemppaa ja kieputtaa lisää. Eikö niissä ole ohjelmointia, joka pyrkii maksimoimaan ajan, jonka ihminen mallin kanssa käyttää (kuten somessakin)? Miten siitä pääsee irti? No, ehkä siitä ei haluakaan irti.

raik_su@mstdn.social
                  wrote last edited by

@angstonautti @taitonur
                  Vrt. ihminen, joka ei jaksa parin tunnin jälkeen enää kuunnella samaa kieputusta ja yrittää vaihtaa aihetta, huomion kohdetta tai sanoo että nyt lähdetään ulos, ja joskus jopa onnistuu.

angstonautti@mastodontti.fiA 1 Reply Last reply
                  0

@angstonautti @taitonur
                    Vrt. ihminen, joka ei jaksa parin tunnin jälkeen enää kuunnella samaa kieputusta ja yrittää vaihtaa aihetta, huomion kohdetta tai sanoo että nyt lähdetään ulos, ja joskus jopa onnistuu.

angstonautti@mastodontti.fi
                    wrote last edited by

@raik_su @taitonur niin. ehkä noiden pariin päätyy muutenkin ihmiset, joilla on eniten neuroottista muiden mielipiteiden pelkoa ja taipumusta jäädä loputtomiin looppaamaan ja järjestelemään ajatuksia, ja sitten kielimalli vielä sekä teknisistä että kaupallisista syistä vahvistaa tätä taipumusta

0

@raik_su @taitonur niin. ehkä noiden pariin päätyy muutenkin ihmiset, joilla on eniten neuroottista muiden mielipiteiden pelkoa ja taipumusta jäädä loputtomiin looppaamaan ja järjestelemään ajatuksia, ja sitten kielimalli vielä sekä teknisistä että kaupallisista syistä vahvistaa tätä taipumusta

raik_su@mstdn.social
                      wrote last edited by

@angstonautti @taitonur Eikä siinä mitään, saan itse dopamiinia siitä että toistan loputtomasti samoja asioita (kuten tv-sarjoja). Mutta siinäkin joutuu sentään vaihtamaan välillä DVD-levyä, eikä ikuinen luuppaus ole mahdollinen.

jarizleifr@mstdn.socialJ 1 Reply Last reply
                      0

@angstonautti @taitonur Eikä siinä mitään, saan itse dopamiinia siitä että toistan loputtomasti samoja asioita (kuten tv-sarjoja). Mutta siinäkin joutuu sentään vaihtamaan välillä DVD-levyä, eikä ikuinen luuppaus ole mahdollinen.

jarizleifr@mstdn.socialJ This user is from outside of this forum
                        jarizleifr@mstdn.social
                        wrote last edited by

@raik_su @angstonautti @taitonur Isoin riskihän tossa luullakseni on just se että siinä tulee juurruttaneeksi itsensä tunnetasolla järjestelmään, joka ei kykene näkemään sitä ihmisen kokonaistilannetta. Sen verran mitä noiden kanssa pelannut, niin ne poimii hyvin herkästi vivahteet ihmisen tekstistä ja ne on tosi helppo saada symppaamaan just omia kulmia ja ajatuksia, vaikka yrittäis kuinka sokraattisesti keskustella niiden kanssa.

jarizleifr@mstdn.socialJ 1 Reply Last reply
                        0
                        • jarizleifr@mstdn.socialJ jarizleifr@mstdn.social

@raik_su @angstonautti @taitonur Isoin riskihän tossa luullakseni on just se että siinä tulee juurruttaneeksi itsensä tunnetasolla järjestelmään, joka ei kykene näkemään sitä ihmisen kokonaistilannetta. Sen verran mitä noiden kanssa pelannut, niin ne poimii hyvin herkästi vivahteet ihmisen tekstistä ja ne on tosi helppo saada symppaamaan just omia kulmia ja ajatuksia, vaikka yrittäis kuinka sokraattisesti keskustella niiden kanssa.

jarizleifr@mstdn.social
                          wrote last edited by

@raik_su @angstonautti @taitonur Mä oon ihan kamalan neuroottinen ihminen ja just luuppaan asioita mielessäni ahdistuskohtaukseen asti ja oon joutunut vähän väkisinkin kampeamaan kielimallien käyttöä vähemmälle, ku huomaan miten herkästi siihen tukeutuu kaikissa vähänkin epämiellyttävissä tilanteissa ja hakee siltä tukea mitä ei saa muualta. Kielimallista tulee herkästi tutti, joka ei kehitä ihmisen omia kykyjä pärjätä tässä maailmassa.

undefined_variable@mementomori.socialU 1 Reply Last reply
                          0
                          • jarizleifr@mstdn.socialJ jarizleifr@mstdn.social

@raik_su @angstonautti @taitonur Mä oon ihan kamalan neuroottinen ihminen ja just luuppaan asioita mielessäni ahdistuskohtaukseen asti ja oon joutunut vähän väkisinkin kampeamaan kielimallien käyttöä vähemmälle, ku huomaan miten herkästi siihen tukeutuu kaikissa vähänkin epämiellyttävissä tilanteissa ja hakee siltä tukea mitä ei saa muualta. Kielimallista tulee herkästi tutti, joka ei kehitä ihmisen omia kykyjä pärjätä tässä maailmassa.

undefined_variable@mementomori.socialU This user is from outside of this forum
                            undefined_variable@mementomori.socialU This user is from outside of this forum
                            undefined_variable@mementomori.social
                            wrote last edited by

@jarizleifr Ainoa mihin itse olen käyttänyt kielimalleja oli kielenopiskelun tukena, eli vähän glorifioituna kieliopintarkistajana. Aika äkkiä huomasi ensinnäkin, että piti itse silti tuntea sitä kieltä niin hyvin että tajusi kun malli höperöi, ja toisekseen siitä tuli aika pian oman ajattelun korvaaja, kun ei jaksanut miettiä miten tämä menisi oikein, meni ja kysyi mallilta. Yritin myös tehdä keskusteluharjoituksia mallin kanssa, mutta se oli vielä tympämpää kuin smalltalk ja keskusteluharjoitukset oikeiden ihmisten kanssa, niin lopetin mallin käytön. Jos vielä opettelisin kieltä, varmaan käyttäisin jotain "tyhmempää" mukaälyä tekstintarkastukseen, mutta meni maku siitä opiskelustakin tuon kokeen myötä.

@raik_su @angstonautti @taitonur

1 Reply Last reply
                            1
                            0
                            • System shared this topic
                            Reply
                            • Reply as topic
                            Log in to reply
                            • Oldest to Newest
                            • Newest to Oldest
                            • Most Votes

• Login