Mijn eigen stappen.
-
@pascaline Mijn profielfoto op WhatsApp
Met de tekst "Meldingen staat uit en wil je mij bereiken, ga dan naar Signal."
@harld dat is 14 karakters langer dan de limiet in mijn WhatsApp. Hoe krijg je dat voor elkaar?

-
@harld @pascaline ik heb er ook de optie sms en mail bij staan.
Uiteindelijk lijkt me ElementX (matrix.org) de beste oplossing.
@vosje62 @harld @pascaline Lijkt mij ook. Ik zit al 2 jaar op matrix maar ik heb nog steeds maar een handvol contacten. Niemand heeft het. Ik gebruik het nu vooral om mezelf boodschappen en links te sturen, van de telefoon of tablet naar de pc v.v.
-
@josgeluk Eigen Nextcloud server is niet voor iedereen weggelegd maar er zijn tegenwoordig wel wat Netxcloud diensten die je betaald kunt afnemen
@harld nee, mee eens. Het was leuk om mee te spelen maar ik zou het niet gauw iemand aanraden. Ik had beter eerst Yunohost kunnen installeren.
-
Mijn eigen stappen.
OneDrive -> Eigen Nextcloud server
Adresboek/Agenda - > Eigen Nextcloud server
Office 365 -> Libre office
Twitter/etc -> Mastodon
Instagram -> Pixelfed
Windows 11 -> Linux Mint
Google Apps -> Fossify Appse-Mail met eigen domein gehost in Nederland (TransIP).
En nee, ik ben er nog niet. Nog steeds een Android telefoon met een Google account maar ik heb al veel stappen gezet.
En #Doeidag is niet makkelijk en hoeft ook niet 100% te zijn. Maak kleine stapjes.
@harld I wonder if Signal should really be in this list of alternatives. Linux Mint, LibreOffice (Word, excel), Tuta Mail (calendar, email), Qwant (search), Nord VPN, Mastodon, HereWeGo (maps) all work fine for me. Pixelfed works also ok as replacer for Facebook but is limited to 20 pictures. But ... the big problem is: nobody of my friends and family is in there (yet). Here is another list: https://european-alternatives.eu/

-
Qua security is Matrix de beste maar qua gebruikersgemak zal het niet gaan gebeuren.
Ik raad Matrix ook altijd af.
@harld @pascaline ik raad het ook niet aan, maar zoals met veel open source komt de techniek eerst en pas veeeeel later het gebruiksgemak.
Als 'new kid in the block' vind ik t ElementX nu al redelijke papieren hebben. Alleen dat apart aan moeten melden bij matrix.org zou geïntegreerd moeten zijn (by default). -
@harld dat is 14 karakters langer dan de limiet in mijn WhatsApp. Hoe krijg je dat voor elkaar?

-
@joopdelfijn Ja, Adobe Lightroom+Photoshop is een uitdaging met 85.000 foto's in de database.
Daarvoor heb ik nog een Windows 11 machine maar gebruik ik alleen daarvoor.
@harld Dan heb je nog meer foto's in beheer dan ik, 65.000. Maar ik ben nog volop bezig mijn 21.000 dia's te scannen.
-
@vosje62 @harld @pascaline Lijkt mij ook. Ik zit al 2 jaar op matrix maar ik heb nog steeds maar een handvol contacten. Niemand heeft het. Ik gebruik het nu vooral om mezelf boodschappen en links te sturen, van de telefoon of tablet naar de pc v.v.
Ik heb het ook al een flinke poos geleden, ook nog op de oude foon. Maar niemand kent het en gebruikt het, ik doe er zelf ook niks mee. Signal is prima.
-
@harld dus misschien mocht het ooit wel maar nu niet meer.
-
Naast voorgaande Toot.
Thunderbird voor e-mail, Firefox browser, KeepassXC voor wachtenwoordendatabase, Vivaldi als tweede browser en Signal voor chat.
Nu nog even zoeken naar een goede vervanger voor Feedly. Heb er meerdere geprobeerd maar nog niet eentje gevonden.
@harld inoreader?
-
@harld Dan heb je nog meer foto's in beheer dan ik, 65.000. Maar ik ben nog volop bezig mijn 21.000 dia's te scannen.
@joopdelfijn In mijn Pro-tijd (2009-2013) zitten niet eens meer in deze database.
Dia's digitaliseren is horror..... Sterkte.
-
@harld nee, mee eens. Het was leuk om mee te spelen maar ik zou het niet gauw iemand aanraden. Ik had beter eerst Yunohost kunnen installeren.
@josgeluk Er zijn de laatste 2 jaar best wel leuke diensten gekomen die Nextcloud aanbieden.
Maar ja, de BigTech is allemaal gratis en dat willen ze ook.
-
@harld inoreader?
@hvanleeuwen Geprobeerd maar vond ik niet zo prettig.
-
@harld dus misschien mocht het ooit wel maar nu niet meer.
@josgeluk Misschien dat je het limiet niet hebt in WhatsApp Web...
-
Oh ja natuurlijk!
Ik wil hem ook wel in andere kleuren als je wilt, laat maar weten.@pascaline @harld Nee, deze is prima, lekker felle kleur

-
@pascaline @harld Nee, deze is prima, lekker felle kleur

Ja, ik maakte deze ook absoluut met geel omdat geel echt 'nergens bij past' en altijd opvalt

-
Ik zag inmiddels al twee verschillende voorbij komen. Ik dacht nog 'raar van Signal' maar misschien roepen ze maar wat. Ik ga echt niet Signal in WhatsApp laden. Andersom zou ik wel geweldig vinden.
@pascaline @harld Ik zou andersom ook fijn vinden, dan kan ik vanuit Signal tenminste communiceren met mensen die niet willen (of kunnen) overstappen.
-
Ik heb het ook al een flinke poos geleden, ook nog op de oude foon. Maar niemand kent het en gebruikt het, ik doe er zelf ook niks mee. Signal is prima.
@pascaline @joopdelfijn @harld
Ik heb het als backup voor oa KDEconnect. Dat staat op al mn apparaten. Vooral in gebruik om gelijk een backup van belangrijke bestanden te maken. (En klembord verzenden)
Maar voor alle communicatie wil ik een backup. Matrix.org is zo'n 'plan b'.
-
@pascaline @harld Ik zou andersom ook fijn vinden, dan kan ik vanuit Signal tenminste communiceren met mensen die niet willen (of kunnen) overstappen.
Misschien gaan ze dat ooit inbouwen, maar ik denk dat het wel veel werk met zich meebrengt om dat veilig te kunnen aanbieden.
-
Mijn eigen stappen.
OneDrive -> Eigen Nextcloud server
Adresboek/Agenda - > Eigen Nextcloud server
Office 365 -> Libre office
Twitter/etc -> Mastodon
Instagram -> Pixelfed
Windows 11 -> Linux Mint
Google Apps -> Fossify Appse-Mail met eigen domein gehost in Nederland (TransIP).
En nee, ik ben er nog niet. Nog steeds een Android telefoon met een Google account maar ik heb al veel stappen gezet.
En #Doeidag is niet makkelijk en hoeft ook niet 100% te zijn. Maak kleine stapjes.
Ik heb ook een Android-telefoon, maar het is tenminste een Fairphone 4, van een Nederlands bedrijf.