Katsoin vihreiden puoluevaltuuston livestriimin.
-
@Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue
Parien viime kunta- ja eduskuntavaalien jälkeen olen yrittänyt käydä vihreiden aktiivien kanssa keskustelua aiheesta että vihreitä on vaikea äänestää, koska vihreiden talouspolitiikasta ei saa selkoa. On vaikea arvata, mitä sieltä vaalien jälkeen tulee ja kenen linjaa peesaavat.Mulle on aina kerrottu, että niin sen kuuluu ollakin ja olen itse väärässä

@turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue Ai että niin kuuluukin? Et siis muutetaan mielipidettä fiiliksen mukaan vai ei kerrota totuutta äänestäjille koska muuten ne ei äänestä?
Ihmekös et vihreät pettää lähes yhtä usein kuin keskusta. Tai siis mulle vihreät on olleet jyrkkä ei koska ei voi luottaa sosiaali ja talouspolitikassa yhtään.
Onnea @Auroraresidue uudelle tielle ja kiitos et kerrot meille näitä.
-
Parien viime kunta- ja eduskuntavaalien jälkeen olen yrittänyt käydä vihreiden aktiivien kanssa keskustelua aiheesta että vihreitä on vaikea äänestää, koska vihreiden talouspolitiikasta ei saa selkoa. On vaikea arvata, mitä sieltä vaalien jälkeen tulee ja kenen linjaa peesaavat.Mulle on aina kerrottu, että niin sen kuuluu ollakin ja olen itse väärässä

@turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue Ah, ylimielisyys. En tiiä kumpi voittaa, Kokoomus vai Vihreät.
-
@turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue Ai että niin kuuluukin? Et siis muutetaan mielipidettä fiiliksen mukaan vai ei kerrota totuutta äänestäjille koska muuten ne ei äänestä?
Ihmekös et vihreät pettää lähes yhtä usein kuin keskusta. Tai siis mulle vihreät on olleet jyrkkä ei koska ei voi luottaa sosiaali ja talouspolitikassa yhtään.
Onnea @Auroraresidue uudelle tielle ja kiitos et kerrot meille näitä.
@manna @turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix jos näyttää siltä, että vihreillä ei oo taloudellista linjaa, se johtuu siitä että siellä on niin saatananmoinen ristiriita punavihreän ja sinivihreän linjan kanssa, ja koittavat miellyttää kaikkia. Siellä ei siis oteta vahvaa taloudellista linjaa ja ei myöskään ole puoluekuria, joten vaikka se tyyppi ketä sä äänestäisit olis maailman paras, niin ääni menee ensisijaisesti puolueelle ja jos sun valitsema tyyppi ei pääse läpi, niin et voi tietää kenelle sun ääni oikeasti menee.
Siellä on tosi paljon hyviä tyyppejä. Siellä on tyyppejä, jotka haluaisin eduskuntaan pysyvästi ja joihin luotan. Siellä on Anu Kantola ja Emma Kolu. Tuomo Kondie ja Iiris Suomela ja Fatim Diarra. Siellä on Oras Tynkkynen ja Krista Mikkonen. Mutta sitten siellä on myös Sofia Virta ja Atte Harjanne. Niinistö ja Haavisto. Siellä on niin äärimmäisiä talouspäitä, että epäilen että jos tulee talousvaalit, Vihreillä tulee oleen tosi hankala löytää minkäänlaista linjaa, ja vaikka puoluekokous päättäis linjan niin pj on jo viikko edellisen puoluekokouksen jälkeen näyttänyt että häntä ei kiinnosta vittuakaan mitä puolue on mieltä, hän sooloilee täysin.
Noi striimit on julkisia, vihreat.fi/live voi käydä jokainen katsomassa jos kiinnostaa.
-
Sinivihreät ja punavihreät riitelee, ja haluaa täysin vastakkaisia asioita. Ketkään puolueen johtohenkilöistä ei sano mitään merkityksellistä mihinkään suuntaan, koska joko a) eivät ymmärrä mitään tai b) eivät uskalla. Pelkäävät karkottavansa ne viimeisetkin kannattajat jotka on aktiivisesti mitään mieltä mistään. Vihreät on portinvartija joka määrittää suunnan? Tyyppi, tiiätkö sä edes mitä portinvartija tekee?
Vihreitä johtaa tyypit, jotka tekee mitäänsanomatonta mössöpolitiikkaa ja koittaa miellyttää kaikkia. Vihreitä johtaa tyypit, jotka vois yhtä hyvin olla kokoomuksessa tai demareissa, mutta on vihreissä koska siellä saa helpommin valtaa.
Miten mä en nähnyt tätä aiemmin? Miten mä uskoin tohon puolueeseen niin pitkään? Onko se aina ollut tällaista?
@Auroraresidue vihreät oli alkuun ihan ok vaikka Pentti Linkolan mukaan silloinkin Soininvaara js muut pehmoili. Lisäksi nopeasti mukaan tuli kaikenlaista hörhöä. Sittemmin muuttunut yleisoikeistolaiseksi puolueeksi.
-
@manna @turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix jos näyttää siltä, että vihreillä ei oo taloudellista linjaa, se johtuu siitä että siellä on niin saatananmoinen ristiriita punavihreän ja sinivihreän linjan kanssa, ja koittavat miellyttää kaikkia. Siellä ei siis oteta vahvaa taloudellista linjaa ja ei myöskään ole puoluekuria, joten vaikka se tyyppi ketä sä äänestäisit olis maailman paras, niin ääni menee ensisijaisesti puolueelle ja jos sun valitsema tyyppi ei pääse läpi, niin et voi tietää kenelle sun ääni oikeasti menee.
Siellä on tosi paljon hyviä tyyppejä. Siellä on tyyppejä, jotka haluaisin eduskuntaan pysyvästi ja joihin luotan. Siellä on Anu Kantola ja Emma Kolu. Tuomo Kondie ja Iiris Suomela ja Fatim Diarra. Siellä on Oras Tynkkynen ja Krista Mikkonen. Mutta sitten siellä on myös Sofia Virta ja Atte Harjanne. Niinistö ja Haavisto. Siellä on niin äärimmäisiä talouspäitä, että epäilen että jos tulee talousvaalit, Vihreillä tulee oleen tosi hankala löytää minkäänlaista linjaa, ja vaikka puoluekokous päättäis linjan niin pj on jo viikko edellisen puoluekokouksen jälkeen näyttänyt että häntä ei kiinnosta vittuakaan mitä puolue on mieltä, hän sooloilee täysin.
Noi striimit on julkisia, vihreat.fi/live voi käydä jokainen katsomassa jos kiinnostaa.
@Auroraresidue @manna @turmalina @Stoori @hiljaisuus Toisaalta Kondiekin on ollut, että vihreissä se just on mahtavaa, kun ei olla vasemmalla eikä oikealla, vaan "edellä", ja pitää voida olla talouspolitiikkaa ilman teoriaa. Mikä nyt on aika mielenkiintoista : D
-
@Auroraresidue @manna @turmalina @Stoori @hiljaisuus Toisaalta Kondiekin on ollut, että vihreissä se just on mahtavaa, kun ei olla vasemmalla eikä oikealla, vaan "edellä", ja pitää voida olla talouspolitiikkaa ilman teoriaa. Mikä nyt on aika mielenkiintoista : D
@diiccix @Auroraresidue @manna @Stoori @hiljaisuus
Tuo "edellä" oleminen on siitä ihmeellistä, että ainakin Helsingissä se näyttää toteutuvan kokoomuslaisena talouspolitiikkana -
@diiccix @Auroraresidue @manna @Stoori @hiljaisuus
Tuo "edellä" oleminen on siitä ihmeellistä, että ainakin Helsingissä se näyttää toteutuvan kokoomuslaisena talouspolitiikkana@turmalina @diiccix @Auroraresidue @manna @Stoori @hiljaisuus Alennetaan veroja sen sijaan että rakennettaisiin lisää pyöräväyliä ja otettaisiin käyttöön väylien feministinen talvihoito.
-
@SamiMaatta @Stoori @hiljaisuus @diiccix kiitos. Tätäkin ihmettelen, että siellä jotkut on niin sokeasti puolueen sotureita että kun puolue tekee paskaa politiikkaa, niin sitä väännetään itsensä mutkalle että sitä voi perustella. Mä oon lähtenyt vihreistä aina kun ne on tehnyt politiikkaa jonka takana en voi seisoa.
@Auroraresidue @SamiMaatta @Stoori @hiljaisuus @diiccix
Olin nuoruudessani vihreiden opiskelijatoiminnassa (siihen aikaan V. Niinistö oli vielä sitoutumaton tiedekuntaryhmän edustaja) ja sittemmin puolueessa paikallistoiminnassa, mutta tuntui aina siltä, että turkulainen vihreä johto veti oikealle - jossain vaiheessa sen nollariaikainen johto taisikin jäädä aika vähille äänille kunnallisvaaleissa.
Ymmärrän sen, että pienten puolueiden voi olla vaikea pärjätä, kun isot kampittavat (esimerkiksi paikallispolitiikassa yritin itse tehdä tuttavuutta demarien kanssa, mutta suhtautuminen oli vihamielistä); joten kompromisseja tehdään. On aika välttämätöntä yrittää neuvotella ja ns. valita taistelunsa, mutta se aiheuttaa pettymyksiä äänestäjissä ja rivipoliitikoissakin - turkulaiset "hallitussopimukset" jättivät aika vähän liikkumatilaa. Lisäksi myönnän, että kokouksissa istuminen tuntui oman elämän haaskaamiselta. Ja nollarilla kalvoi tunne siitä, että yhteisessä melko hyvin toimeentulevien globalisaatiokonsensuksessa unohtui, että osattomaksi itsensä kokevat eivät osta puolueen ajatuksia. Ymmärrys Kymenlaakson sulkeutuvien paperiteollisuuskuntien väkeä kohtaan on jäänyt Helsingin keskustan tienvieruspuiden kohtalon varjoon.
Esimerkiksi Heidi Hautalaa arvostin ja Ville Niinistökin näytti ainakin pystyvän viemään puoluetta neuvottelupöytiin, mutta Touko Aallon pj-kaudella vihreiden puoluetoimisto alkoi vaikuttaa joltain opiskelijabileiden jatkopaikalta. Olisiko ollut parempi, jos ei olisi oltu niin periaatteellisia siitä, että puoluejohtajan pitää vaihtua ja että tarvitaan maakuntapuheenjohtajaa, olisiko löytynyt joku muu? Eräs turkulainen vihreä minulle joskus pohti, kun kysyin että "mitä ihmettä Aallon aikana oikein tapahtui", että siitä ei ehkä koskaan oikein toivuttu.
Olin toiveikas Sanna Marinin pääministerikaudella SDP:n suhteen, mutta nyt on vaikea nähdä eroa Lindtmanin ja Orpon välillä.
-
@diiccix @manna @turmalina @Stoori @hiljaisuus Niin, en puhu Kondien puolesta, mutta minustakin vihreissä kivaa on ollut se, että ei oo sidottu itseä vasemmiston tai oikeiston työkalupakkeihin vaan on ollut keskustelua ja näkökulmia ja ideoita pitkin poliittista kenttää. Vaikka itse oon kaikkien mittarien mukaan vasemmalla, niin en tiiä haluanko perustaa koko poliittista maailmankuvaani Ranskassa 1700-luvulla rakentuneeseen aatteeseen vaan olisko mahdollista politiikan olla muutakin. Mulle vihreiden pointtina on ollut se, että voi rohkeasti kattoa sitä oikeiston, keskustan ja vasemmiston talouspoliittista työkalupakkia, ja etsiä sieltä ne parhaat ratkaisut. Vihreiden pitäisi minun mielestä olla liitto erilaisia järjestöjä, joilla on tietyt perusarvot (luonto, eläinoikeudet ja ihmisoikeudet), ja sitten voitaisiin tutkittuun tietoon pohjautuen päästä konsensukseen mikä on luonnon, eläinten ja ihmisten kannalta paras ratkaisu. Mä halusin uskoa, että puoluepolitiikka voi olla muutakin kun että on pakko olla vasemmalla tai oikealla.
Tätähän toki Vihreät puolueena nykyään ei ole. Kondie on hyvin avoin ollut hänkin Instagramissa, että on pettynyt puolueen tilaan.
-

@turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue Sit tää talouspolitiikka tosiaan nostaa päätään sosiaalipolitiikassa.
Musta tuskallinen esimerkki oli, kun syksyllä vihreiden kaupunkiympäristölautakunnan jäsen ehdotti, että HSL:n tarkastajien määrää ei nosteta. Tätä kannatti vasemmistolainen. Ei edennyt.
Sitten toinen vihreiden jäsen kannatti demarin esitystä, että tarkastajien määrän kasvattamisen pitää johtaa lipputulojen nousuun ja se on myös HSL:n sisäinen asia. Meni läpi.
Tiedä näitä.
-
Sinivihreät ja punavihreät riitelee, ja haluaa täysin vastakkaisia asioita. Ketkään puolueen johtohenkilöistä ei sano mitään merkityksellistä mihinkään suuntaan, koska joko a) eivät ymmärrä mitään tai b) eivät uskalla. Pelkäävät karkottavansa ne viimeisetkin kannattajat jotka on aktiivisesti mitään mieltä mistään. Vihreät on portinvartija joka määrittää suunnan? Tyyppi, tiiätkö sä edes mitä portinvartija tekee?
Vihreitä johtaa tyypit, jotka tekee mitäänsanomatonta mössöpolitiikkaa ja koittaa miellyttää kaikkia. Vihreitä johtaa tyypit, jotka vois yhtä hyvin olla kokoomuksessa tai demareissa, mutta on vihreissä koska siellä saa helpommin valtaa.
Miten mä en nähnyt tätä aiemmin? Miten mä uskoin tohon puolueeseen niin pitkään? Onko se aina ollut tällaista?
@Auroraresidue Puoluevaltuuston kokouksesta voinee yhteenvetona sanoa, että ei menny huonosti, mutta ei hyvinkää.
#takki -
@turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue Sit tää talouspolitiikka tosiaan nostaa päätään sosiaalipolitiikassa.
Musta tuskallinen esimerkki oli, kun syksyllä vihreiden kaupunkiympäristölautakunnan jäsen ehdotti, että HSL:n tarkastajien määrää ei nosteta. Tätä kannatti vasemmistolainen. Ei edennyt.
Sitten toinen vihreiden jäsen kannatti demarin esitystä, että tarkastajien määrän kasvattamisen pitää johtaa lipputulojen nousuun ja se on myös HSL:n sisäinen asia. Meni läpi.
Tiedä näitä.
@SamiMaatta @turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix joo, tossa taas näkyy se, että Vihreisiin on pesiytynyt hirveä kasa niitä tyyppejä jotka ei oo sitoutunut puolueen linjoihin mutta pienessä puolueessa saa helpommin valtaa ja huomiota kun isossa. Ja Helsingissä nyt on vallalla sinivihreät voimat. Itse oon aika kaukana Helsingistä, en oo seurannut sitä tilannetta.
-
@diiccix @Auroraresidue @manna @turmalina @Stoori @hiljaisuus
Nähdäkseni vihreiden ongelma on pohjimmiltaan se, että he ovat jumissa siinä porvarillisessa harhassa, jossa politiikka on ensisijaisesti ideoiden eikä yhteiskuntaluokkien välistä kamppailua. He kuvittelevat, että politiikassa voi voittaa argumentoimalla rationaalisesti parhaaseen tieteelliseen tietoon perustuen, ja yllättyvät jatkuvasti siitä, miten muut puolueet ajavatkin omien eturyhmiensä asiaa vastoin ilmiselvää "yleistä etua".
-
Nähdäkseni vihreiden ongelma on pohjimmiltaan se, että he ovat jumissa siinä porvarillisessa harhassa, jossa politiikka on ensisijaisesti ideoiden eikä yhteiskuntaluokkien välistä kamppailua. He kuvittelevat, että politiikassa voi voittaa argumentoimalla rationaalisesti parhaaseen tieteelliseen tietoon perustuen, ja yllättyvät jatkuvasti siitä, miten muut puolueet ajavatkin omien eturyhmiensä asiaa vastoin ilmiselvää "yleistä etua".
He eivät kykene hahmottamaan sitä, kuinka kapitalistiset tuotantosuhteet asettavat raamit sille, mikä politiikassa on tämän järjestelmän sisällä ylipäänsä mahdollista, eikä niihin raameihin tule ikinä mahtumaan esimerkiksi tehokas ilmastokriisin tai luontokadon vastainen toiminta. Tämän vuoksi vihreiden politiikka on tuomittu olemaan pelkkää näpertelyä.
-
@teemuki @diiccix @manna @turmalina @Stoori @hiljaisuus aika erinomainen analyysi. Itselle ehkä politiikassa tärkeää on ollut ajaa niiden ääntä joilla ei ole omaa eturyhmää, luonto ja eläimet. Lisäksi vammaispolittiset asiat on ollut historiallisesti vihreiden kenttää.
-
@diiccix @manna @turmalina @Stoori @hiljaisuus Niin, en puhu Kondien puolesta, mutta minustakin vihreissä kivaa on ollut se, että ei oo sidottu itseä vasemmiston tai oikeiston työkalupakkeihin vaan on ollut keskustelua ja näkökulmia ja ideoita pitkin poliittista kenttää. Vaikka itse oon kaikkien mittarien mukaan vasemmalla, niin en tiiä haluanko perustaa koko poliittista maailmankuvaani Ranskassa 1700-luvulla rakentuneeseen aatteeseen vaan olisko mahdollista politiikan olla muutakin. Mulle vihreiden pointtina on ollut se, että voi rohkeasti kattoa sitä oikeiston, keskustan ja vasemmiston talouspoliittista työkalupakkia, ja etsiä sieltä ne parhaat ratkaisut. Vihreiden pitäisi minun mielestä olla liitto erilaisia järjestöjä, joilla on tietyt perusarvot (luonto, eläinoikeudet ja ihmisoikeudet), ja sitten voitaisiin tutkittuun tietoon pohjautuen päästä konsensukseen mikä on luonnon, eläinten ja ihmisten kannalta paras ratkaisu. Mä halusin uskoa, että puoluepolitiikka voi olla muutakin kun että on pakko olla vasemmalla tai oikealla.
Tätähän toki Vihreät puolueena nykyään ei ole. Kondie on hyvin avoin ollut hänkin Instagramissa, että on pettynyt puolueen tilaan.
@Auroraresidue @diiccix @turmalina @Stoori @hiljaisuus Onneksi vasemmistoliitto ei oo ihan 1700-luvulta vaan siellä on kiinnostusta muuhunkin toimintaan kuin duunarijäärien ajamaan tai änkyröiden politiikkaan.
Mut yleisesti ottaen jos joku sanoo ettei ole jakoa oikealle tai vasemmalle se on oikealla ja etuoikeutettu, koska luokkayhteiskunnassa ainoat jotka ei joudu kohtaamaan sitä jakoa on ne joilla menee hyvin. Tälleen toki kärjistetty yleistävä väite.
-
@Auroraresidue @manna @turmalina @Stoori @hiljaisuus imho jos yritetään luoda sellaista, että aina tilannekohtaisesti jotenkin katsotaan mistä vinkkelistä asioita lähestytään tällä kertaa, niin se on tuomittu kokonaiskuvan katoamiseen ja epäjohdonmukaisuuteen. "Luonnonsuojeluakin" voi tehdä niin monella tavalla, voi olla täpinöissään päästöhyvityksistä, "vihreästä kasvusta" ja hiilidioksidin talteenotosta tai sitten talouskasvun pysäyttämisestä ja kapitalismin kaatamisesta. Asiat ja ihmiset ovat hyvin irrallaan toisista, kun ei osata yhdistää niitä yhteen jonkin. Ja siks vihreissä nimenomaan on niin suuri hajaannus siinä, mitä talouspolitiikkaa ylipäätänsä tehään ja ihmiset pettyy siihen, kun ne näkemykset vaihtelee niin hurjasti.
-
@diiccix @Auroraresidue @turmalina @Stoori @hiljaisuus Talouspolitiikka ilman teoriaa kuulostaa talouspolitiikalta ilman ehtoja.
-
Tiedä näitä.
@SamiMaatta @turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue Talouspolitiikan pitäis aina oli väline jolla varsinaisia arvoja voidaan saavuttaa eli hyvinvointia ja turvallisuutta. En puhu kulutuksesta ja aseista vaan siitä et on ruokaa ja muut tarpeet ja apua, siitä et sosiaaliturva on myös yhteiskuntarauhan tae ja parasta rikosten ehkäisyä, siitä et toimiva infra on monialainen käsite. Väärinpäin, et kaikki nä muu on alisteista talouskasvulle on (arvo)tyhjää. Ilman arvoja puhuu ahneus.
-
@Auroraresidue @diiccix @turmalina @Stoori @hiljaisuus Onneksi vasemmistoliitto ei oo ihan 1700-luvulta vaan siellä on kiinnostusta muuhunkin toimintaan kuin duunarijäärien ajamaan tai änkyröiden politiikkaan.
Mut yleisesti ottaen jos joku sanoo ettei ole jakoa oikealle tai vasemmalle se on oikealla ja etuoikeutettu, koska luokkayhteiskunnassa ainoat jotka ei joudu kohtaamaan sitä jakoa on ne joilla menee hyvin. Tälleen toki kärjistetty yleistävä väite.
@manna @diiccix @turmalina @Stoori @hiljaisuus mä en muuten puhunut Vasemmistoliitosta vaan vasemmisto- ja oikeistotermeistä. En oo tutustunut Vasemmistoliiton ohjelmiin tarpeeksi, että voisin sanoa puolueesta mitään muuta kun viboja ja fiiliksiä mitkä mulla on, ja vaikka on hyvät fiilikset niin en tiedä tarpeeksi puhuakseni puolueesta enempää. Mulla ei oo mitään tarvetta tuoda Vasemmistoliittoa keskusteluun Vihreistä. Kun puhun vasemmistosta, puhun talouspoliittisesta ideologiasta, en puolueesta.
Tiedän olevani etuoikeutettu, koska oon ajautunut alalle mistä maksetaan hyvin ja oon voinut kouluttautua, ja olen valkoinen ja cis-sukupuolinen ja kehollisesti vammaton, ynnä muuta. Oon kuitenkin myös kasvanut köyhyydessä koulukiusattuna nepsynä, ja siksi ehkä oon ollut vihreä, koska oon nähnyt sen kuinka taloudellisesti köyhän perheen lapsen, jota on koulukiusattu koko kouluaika, on ollut mahdollista opiskella kandiksi ulkomailla. Oikealla en minkään arvokartan mukaan ole, mutta etuoikeutettu kyllä. Toki Suomen hyvinvointivaltion on rakentanut punaiset sotien jälkeen ja nyt oikeisto sitä aggressiivisesti romuttaa, mutta uskoin siihen vihreään visioon, että politiikka on muutakin kuin oikeisto-vasemmisto -akseli. Uskoin siihen, että politiikassa pitää miettiä ratkaisuja boksin ulkopuolelta. Ja uskoin siihen, että nykysuomessa luokkayhteiskunta ei oo niin mustavalkoinen ja tiukkarajainen, että ei voisi vaikka vaurastua. Ja esimerkiksi vammaispolitiikka on ollut vihreissä parempaa kuin muilla puolueilla. Mulla on kehitysvammainen veli ja Vihreät oli pitkään ainoa puolue, jossa näin veljeni kaltaisia ihmisiä politiikassa.
Minusta politiikka on typerää peliä, ja Vihreät oli pitkään se puolue, jossa mietittiin että miksi me pelataan näillä satoja vuosia vanhoja säännöillä kun yhteiskunta ja maailma on esimerkiksi teknologian myötä muuttunut ja uudistunut niin erilaiseksi. Vihreät oli se mehutiiviste, jonka makuja eniten halusin siihen parlamentaariseen sekamehuun mikä Suomi on.
Nykyvihreät on puheenjohtajansa johdolla vaan somefiilistelyä ja vibettelyä. Toivon kyllä, että perustulo pidetään yhä keskustelussa korkealla ja kaikki muutkin puolueet varastavat sen teemaksi. Eniten politiikassa vituttaa ihmisten omistushaluisuus. Hyvä idea on hyvä idea, aivan sama kuka sen sanoo.