#Havehøst uge 7. I søndags hældte vi det sidste batch cider af høst 2025 på flaske.
-
@CarstenBoll @pmakholm vi tog første batch i julen og måtte vente med tre balloner fordi vi også løb tør for flasker. Nogen havde glemt at vi skal bruge flasker til to sæsoner for ikke at løbe tør for cider mellem den nye høst kommer på flaske og den kan drikkes. Nå ja og så var der også nogen som havde glemt at vi har fordoblet produktionen i år 🥳. Det føles nu godt at kunne vinge cideren af for F26 (forårssemester 2026).
-
@CarstenBoll @pmakholm ajjj du er jo rig på cider!Tillykke
. Du kan overveje at holde et brag af en sammenskuds champagnefest inden du flakser det sidste. Sådan en fest hvor du giver snaks og folk har (fyldte) champagne flasker med og i gør dem klar til cider brug sammen
. -
-
-
@pms lyder super!
@claushoumann det er det også
. Beklager det engelske, jeg var inde og lure på dine toots og bio og fik ikke DK vibes
. -
#Havehøst uge 7. I søndags hældte vi det sidste batch cider af høst 2025 på flaske. Jeg elsker hjemmebrygget cider. Det kan laves helt utrolig enkelt i to arbejdsgange og med lidt investering er det også nemt. Processen starter i september-november. Æblerne skal plukkes efterhånden som de modnes. Når vi tænker der er nok til minimum at fylde en 20 l vinballon, finder vi en dag vi kan reservere 4 timer til æblemosteriet. Æblerne skylles i en stor balje og skæres over for at tjekke for skimmel i kernehuset. Alle sunde æbler ryger i den elektriske frugtkværn. I mange år bøvlede vi med en billig manuel kværn, den elektriske er et af de bedste køb vi nogensinde har gjort. De kværnede æbler bliver hældt i en hydraulisk presse og mosten opsamles i en spand og hældes derfra op i vinballonen. Vi sætter selvfølgelig en gærlås på, skyller og vasker grejet, og det var den første cider arbejdsgang. 1/3
@pms Efter at have læst hele tråden er jeg nu fast besluttet på at gøre mere ud af æblehøsten i år. Nummer et. Få det gamle æbletræ soigneret. Altså når det bliver lidt bedre vejr. Nummer to. Give de to små træer bedre betingelser for vækst. Og når det bliver lunere.
-
@pms Efter at have læst hele tråden er jeg nu fast besluttet på at gøre mere ud af æblehøsten i år. Nummer et. Få det gamle æbletræ soigneret. Altså når det bliver lidt bedre vejr. Nummer to. Give de to små træer bedre betingelser for vækst. Og når det bliver lunere.
@mutter01 det fede ved den todo liste er at den giver mening uanset om du får høstet æbler i år eller ej. Du lægger i banken til de næste 20 års høst.
-
@CarstenBoll @pmakholm ajjj du er jo rig på cider!Tillykke
. Du kan overveje at holde et brag af en sammenskuds champagnefest inden du flakser det sidste. Sådan en fest hvor du giver snaks og folk har (fyldte) champagne flasker med og i gør dem klar til cider brug sammen
. -
@pmakholm @CarstenBoll nu ærger jeg mig lidt over jeg bare gik forbi den tomme flaske der stod i en snedrive foran overgroseren i Odder sidste uge. Den har fascineret mig siden. Hvem køber en flaske champagne i vinhandlen og bæller den på vej gennem parkeringspladsen og er færdig inden 1. lyskryds?
-
@pmakholm @CarstenBoll nu ærger jeg mig lidt over jeg bare gik forbi den tomme flaske der stod i en snedrive foran overgroseren i Odder sidste uge. Den har fascineret mig siden. Hvem køber en flaske champagne i vinhandlen og bæller den på vej gennem parkeringspladsen og er færdig inden 1. lyskryds?
-
@mutter01 det fede ved den todo liste er at den giver mening uanset om du får høstet æbler i år eller ej. Du lægger i banken til de næste 20 års høst.
@pms Nemlig. Det er jo første år med haven fra start. Ihhh hvor jeg har travlt med at skulle til at planlægge. Altså planlægge at planlægge.

-
@pms Nemlig. Det er jo første år med haven fra start. Ihhh hvor jeg har travlt med at skulle til at planlægge. Altså planlægge at planlægge.

). Smagte den godt?
️🥳