#Havehøst uge 7. I søndags hældte vi det sidste batch cider af høst 2025 på flaske.
-
-
-
@pms lyder super!
@claushoumann det er det også
. Beklager det engelske, jeg var inde og lure på dine toots og bio og fik ikke DK vibes
. -
#Havehøst uge 7. I søndags hældte vi det sidste batch cider af høst 2025 på flaske. Jeg elsker hjemmebrygget cider. Det kan laves helt utrolig enkelt i to arbejdsgange og med lidt investering er det også nemt. Processen starter i september-november. Æblerne skal plukkes efterhånden som de modnes. Når vi tænker der er nok til minimum at fylde en 20 l vinballon, finder vi en dag vi kan reservere 4 timer til æblemosteriet. Æblerne skylles i en stor balje og skæres over for at tjekke for skimmel i kernehuset. Alle sunde æbler ryger i den elektriske frugtkværn. I mange år bøvlede vi med en billig manuel kværn, den elektriske er et af de bedste køb vi nogensinde har gjort. De kværnede æbler bliver hældt i en hydraulisk presse og mosten opsamles i en spand og hældes derfra op i vinballonen. Vi sætter selvfølgelig en gærlås på, skyller og vasker grejet, og det var den første cider arbejdsgang. 1/3
@pms Efter at have læst hele tråden er jeg nu fast besluttet på at gøre mere ud af æblehøsten i år. Nummer et. Få det gamle æbletræ soigneret. Altså når det bliver lidt bedre vejr. Nummer to. Give de to små træer bedre betingelser for vækst. Og når det bliver lunere.
-
@pms Efter at have læst hele tråden er jeg nu fast besluttet på at gøre mere ud af æblehøsten i år. Nummer et. Få det gamle æbletræ soigneret. Altså når det bliver lidt bedre vejr. Nummer to. Give de to små træer bedre betingelser for vækst. Og når det bliver lunere.
@mutter01 det fede ved den todo liste er at den giver mening uanset om du får høstet æbler i år eller ej. Du lægger i banken til de næste 20 års høst.
-
@CarstenBoll @pmakholm ajjj du er jo rig på cider!Tillykke
. Du kan overveje at holde et brag af en sammenskuds champagnefest inden du flakser det sidste. Sådan en fest hvor du giver snaks og folk har (fyldte) champagne flasker med og i gør dem klar til cider brug sammen
. -
@pmakholm @CarstenBoll nu ærger jeg mig lidt over jeg bare gik forbi den tomme flaske der stod i en snedrive foran overgroseren i Odder sidste uge. Den har fascineret mig siden. Hvem køber en flaske champagne i vinhandlen og bæller den på vej gennem parkeringspladsen og er færdig inden 1. lyskryds?
-
@pmakholm @CarstenBoll nu ærger jeg mig lidt over jeg bare gik forbi den tomme flaske der stod i en snedrive foran overgroseren i Odder sidste uge. Den har fascineret mig siden. Hvem køber en flaske champagne i vinhandlen og bæller den på vej gennem parkeringspladsen og er færdig inden 1. lyskryds?
-
@mutter01 det fede ved den todo liste er at den giver mening uanset om du får høstet æbler i år eller ej. Du lægger i banken til de næste 20 års høst.
@pms Nemlig. Det er jo første år med haven fra start. Ihhh hvor jeg har travlt med at skulle til at planlægge. Altså planlægge at planlægge.

-
@pms Nemlig. Det er jo første år med haven fra start. Ihhh hvor jeg har travlt med at skulle til at planlægge. Altså planlægge at planlægge.

). Smagte den godt?
️🥳