#Havehøst uge 7. I søndags hældte vi det sidste batch cider af høst 2025 på flaske.
-
Cider lavet på spiseæbler skal helst lagre 6 måneder på flasken (for at omdanne sukkeret til co2 og mildne æblersyren) og drikkes inden for et par år. 2025 var vores første høst af bittersøde cideræbler. Der var kun en 20 stykker og vi har blandet dem med rød ananas og rød aroma. Jeg glæder mig til at smage om kings Brown Apple trænger igennem og om cider på cideræbler (mere bitre og mindre sure) er væsensforskellig fra cider på spiseæbler.
Der er meget mere man kan gøre ud af sin ciderbrygning. Sterilisere mosten og bruge cider eller champagne gær (eller bare tilsætte gær uden at dræbe vildgæren først), masserere de kværnede æbler et døgn eller to inden de bliver presset, stikke cideren om halvvejs under gæringen, stoppe gæringen på med svovl, blande mosten med vand og sukker inden gæring, lagre flasken med bunden i vejret og skyde gærproppen ud. Det er sikkert gode tiltag, især hvis man vil sælge cideren og derfor have et uniformt produkt. Vi vildgærer og er godt tilfredse 3/3Generelt har vi flere projekter end vi har timer og ork her på matriklen. Når vi holder ciderprocessen nede på to overskuelige arbejdsgange (som vi nogle år gentager så vi laver to eller tre batch) får vi det gjort. Skulle vi være så uheldig at der er en enkelt flaske eller to som skuffer i smagen, fx hvis patentproppen sider skævt og co2en er undsluppet, så kommer cideren op i eddikemorflasken og bliver til æblecidereddike. Eller bliver brugt til marinader. Eller til pandekager. Eller til at smage sovsen til. Der er ingen grund til at græde over spildt cider 4/3
-
Cider lavet på spiseæbler skal helst lagre 6 måneder på flasken (for at omdanne sukkeret til co2 og mildne æblersyren) og drikkes inden for et par år. 2025 var vores første høst af bittersøde cideræbler. Der var kun en 20 stykker og vi har blandet dem med rød ananas og rød aroma. Jeg glæder mig til at smage om kings Brown Apple trænger igennem og om cider på cideræbler (mere bitre og mindre sure) er væsensforskellig fra cider på spiseæbler.
Der er meget mere man kan gøre ud af sin ciderbrygning. Sterilisere mosten og bruge cider eller champagne gær (eller bare tilsætte gær uden at dræbe vildgæren først), masserere de kværnede æbler et døgn eller to inden de bliver presset, stikke cideren om halvvejs under gæringen, stoppe gæringen på med svovl, blande mosten med vand og sukker inden gæring, lagre flasken med bunden i vejret og skyde gærproppen ud. Det er sikkert gode tiltag, især hvis man vil sælge cideren og derfor have et uniformt produkt. Vi vildgærer og er godt tilfredse 3/3@pms Du siger at det giver et mere ensartet produkt at tilsætte gær, men bortset fra det, smager det ens om man vildgærer eller bruger cidergær?
For øl er det jo to meget forskelige produkter og man kan købe vildgær.
-
@pms Du siger at det giver et mere ensartet produkt at tilsætte gær, men bortset fra det, smager det ens om man vildgærer eller bruger cidergær?
@pmakholm vi har kun prøvet cidergær en gang og champagnegær en (anden) gang. Jeg synes champagne gæren gav en mere ren og mindre kompleks smag. Cidergæren havde en bismag jeg genkender fra et par franske cidere jeg har smagt, som jeg ikke bryder mig om. Æbler har i min erfaring så megen gær på sig at det er helt unødvendigt at tilsætte gær, men det kan være en lokal ting formoder jeg, afhængig af de gærceller der hænger i luften.
-
@pmakholm vi har kun prøvet cidergær en gang og champagnegær en (anden) gang. Jeg synes champagne gæren gav en mere ren og mindre kompleks smag. Cidergæren havde en bismag jeg genkender fra et par franske cidere jeg har smagt, som jeg ikke bryder mig om. Æbler har i min erfaring så megen gær på sig at det er helt unødvendigt at tilsætte gær, men det kan være en lokal ting formoder jeg, afhængig af de gærceller der hænger i luften.
@pmakholm og hvad smager min vildgærede cider så af? Altså godt synes jeg. Den er gæret tør, har stadig noter af æble selvfølgelig og så noget andet der mest minder mig om en orange naturvin jeg fik på den lokale italienske restaurant i sommeren 21.
-
Generelt har vi flere projekter end vi har timer og ork her på matriklen. Når vi holder ciderprocessen nede på to overskuelige arbejdsgange (som vi nogle år gentager så vi laver to eller tre batch) får vi det gjort. Skulle vi være så uheldig at der er en enkelt flaske eller to som skuffer i smagen, fx hvis patentproppen sider skævt og co2en er undsluppet, så kommer cideren op i eddikemorflasken og bliver til æblecidereddike. Eller bliver brugt til marinader. Eller til pandekager. Eller til at smage sovsen til. Der er ingen grund til at græde over spildt cider 4/3
@pms Det var en interessant tråd, håber årets høst kommer til at smage godt - det er vel begrænset hvor meget eddike man kan bruge
Jeg drømmer om at få tid til lignede projekter, når vi er færdige med at flytte fra vores ene bolig og bliver fuldtidspensionister. -
@pms Du siger at det giver et mere ensartet produkt at tilsætte gær, men bortset fra det, smager det ens om man vildgærer eller bruger cidergær?
@pms @pmakholm jeg har brugt en ølgær en enkelt gang som er meget flittig til at gære al sukkeret. Den blev meget tør, og jeg kunne godt genkende gærsmagen fra når jeg har brygget øl med den.
Det var lavet på æbler folk kom med, så jeg har ingen ide om hvad de var, og er derfor et dårligt grundlag for at lave sammenligninger.
-
@pmakholm @pms der er ekstremt stor forskel på hvilken gær man bruger og det smagsudtryk det giver. Jeg gærer med 3 forskellige gær - Nottingham Ale yeast, EC1118, og så min lokale vildgær. Gæren betyder lige så meget som den juice du bruger.
Vi burde virkeligt lave en fedivers-cidersmagning eller fest, @pms

-
Der er meget mere man kan gøre ud af sin ciderbrygning. Sterilisere mosten og bruge cider eller champagne gær (eller bare tilsætte gær uden at dræbe vildgæren først), masserere de kværnede æbler et døgn eller to inden de bliver presset, stikke cideren om halvvejs under gæringen, stoppe gæringen på med svovl, blande mosten med vand og sukker inden gæring, lagre flasken med bunden i vejret og skyde gærproppen ud. Det er sikkert gode tiltag, især hvis man vil sælge cideren og derfor have et uniformt produkt. Vi vildgærer og er godt tilfredse 3/3@pms nam???
-
@pms nam???
@claushoumann i read your “nam???” As “was it tasty?”.
The answer is
Yes!
Can’t say anything on harvest 25 yet but I had a harvest 24 cider last night with a pointed cabbage and runner beans salad. It was delicious. -
@pmakholm @pms der er ekstremt stor forskel på hvilken gær man bruger og det smagsudtryk det giver. Jeg gærer med 3 forskellige gær - Nottingham Ale yeast, EC1118, og så min lokale vildgær. Gæren betyder lige så meget som den juice du bruger.
Vi burde virkeligt lave en fedivers-cidersmagning eller fest, @pms

@pmakholm @CarstenBoll ja! Når det hele tør op!
-
-
-
@pms Det var en interessant tråd, håber årets høst kommer til at smage godt - det er vel begrænset hvor meget eddike man kan bruge
Jeg drømmer om at få tid til lignede projekter, når vi er færdige med at flytte fra vores ene bolig og bliver fuldtidspensionister.@MrManor jeg kan varmt anbefale at gå i gang uden at overveje hele processen. Hvis du har samlet æblerne følger resten nemt med. Eller også gør det ikke og så har du en fantastisk ingrediens til komposten (hvis man har komposten stående et sted hvor rotter ikke er et problem). Den eneste del af arbejdet som er tidsfølsom er mostningen som skal foregå mens æblerne er gode. Når cideren først er på ballonen er den meget fleksibel mht hvornår den kommer på flaske. Jeg

også fingre for en god årgang. Vi har lovet datteren at levere til hendes bryllup i august og har lavet en del. -
-
@claushoumann i read your “nam???” As “was it tasty?”.
The answer is
Yes!
Can’t say anything on harvest 25 yet but I had a harvest 24 cider last night with a pointed cabbage and runner beans salad. It was delicious.@pms lyder super!
-
@CarstenBoll @pmakholm vi tog første batch i julen og måtte vente med tre balloner fordi vi også løb tør for flasker. Nogen havde glemt at vi skal bruge flasker til to sæsoner for ikke at løbe tør for cider mellem den nye høst kommer på flaske og den kan drikkes. Nå ja og så var der også nogen som havde glemt at vi har fordoblet produktionen i år 🥳. Det føles nu godt at kunne vinge cideren af for F26 (forårssemester 2026).
-
@pms @pmakholm jeg har brugt en ølgær en enkelt gang som er meget flittig til at gære al sukkeret. Den blev meget tør, og jeg kunne godt genkende gærsmagen fra når jeg har brygget øl med den.
Det var lavet på æbler folk kom med, så jeg har ingen ide om hvad de var, og er derfor et dårligt grundlag for at lave sammenligninger.
-
@CarstenBoll @pmakholm vi tog første batch i julen og måtte vente med tre balloner fordi vi også løb tør for flasker. Nogen havde glemt at vi skal bruge flasker til to sæsoner for ikke at løbe tør for cider mellem den nye høst kommer på flaske og den kan drikkes. Nå ja og så var der også nogen som havde glemt at vi har fordoblet produktionen i år 🥳. Det føles nu godt at kunne vinge cideren af for F26 (forårssemester 2026).
-
@CarstenBoll @pmakholm ajjj du er jo rig på cider!Tillykke
. Du kan overveje at holde et brag af en sammenskuds champagnefest inden du flakser det sidste. Sådan en fest hvor du giver snaks og folk har (fyldte) champagne flasker med og i gør dem klar til cider brug sammen
. -