Aamun mielisairaalakäynnillä oli huoneeseen mennessä pöydällä kyselylomakkeita sekä ADHD:n että autismin kartoituksen aloitukseen.
-
@VPSuuronen @kaarne @manna no ilmeisesti tällasta voi olla joo
Ja entäs sit kun masennus (tai se autistinen burnis) johtuu jostain maailman monikriiseistä ja perseilevistä poliitikoista ym eikä siitä että mun aivokemiassa on jotain vikaa? Jos maailma ois huomenna vähemmän perse ni mun "masennus" loppuis siihen
@kskehu @kaarne @manna
Mun kanta.fi:ssä saatetaan mainita ihmiset, jotka äänestää persuja ja kokoomusta ja maailman tuhoutuminen ja andromedan ja linnunradan törmäys, mutta tein kerran sen virheen, että menin lukemaan kanta.fi:stä näitä mun käyntien tekstejä ja meinasin kuolla häpeään enkä kehtaa enää ikinä mennä lääkärille. -
@kskehu @kaarne @manna
Mun kanta.fi:ssä saatetaan mainita ihmiset, jotka äänestää persuja ja kokoomusta ja maailman tuhoutuminen ja andromedan ja linnunradan törmäys, mutta tein kerran sen virheen, että menin lukemaan kanta.fi:stä näitä mun käyntien tekstejä ja meinasin kuolla häpeään enkä kehtaa enää ikinä mennä lääkärille.@VPSuuronen @kaarne @manna rookie mistake mutta yleensä kerrasta oppii

-
@VPSuuronen @timitii lol mulla sama basson kanssa

ostin miehelle ukulelen lahjaksi muutama joulu sitten, arvaa vaan kuinka paljon sitä on soitettu. Ja se sentään on hiukan soittotaitoinen@kskehu @VPSuuronen @timitii Mutsilla on tämä mut hän ei aikaile hetkeäkään. Saa idean ukulelestä ja on seuraavana päivänä kansalaisopiston kurssilla soitin kädessä.

Sitä en tiedä miksi tuo tapa olisi huonompi kuin se, että ensin harkitsee. Täytyykö erilaisia tapoja olla ja tehdä niputtaa väkisin johonkin diagnoosiin? Toiset on nopeempia ja tekee monia asioita intensiivisesti eikä kukaan siitä kärsi. (Diagnosointi on sitten toki aiheellista jos itse tai muut kärsii.)
-
"Aloitetaan täyttämään AQ (Autism Quotient) kyselyä, joka jää 9 kohtaa vaille valmiiksi. Käydään useampaa kohtaa yhdessä läpi keskustellen, jotta varmistutaan että potilas on tulkinnut kohdan siten kuten kysymyksessä viitataan. Jatketaan kyselyn täyttö loppuun seuraavalla vastaanotolla. (Vajaasti vastatun kyselyn yhteispistemäärä 33, mikä viittaa tarpeeseen selvittää autismikirjon oireistoa enemmän)"
Tämänkin olisin jo täyttänyt, jos joku autisti olisi kääntänyt.
-
@kskehu @VPSuuronen @timitii Mutsilla on tämä mut hän ei aikaile hetkeäkään. Saa idean ukulelestä ja on seuraavana päivänä kansalaisopiston kurssilla soitin kädessä.

Sitä en tiedä miksi tuo tapa olisi huonompi kuin se, että ensin harkitsee. Täytyykö erilaisia tapoja olla ja tehdä niputtaa väkisin johonkin diagnoosiin? Toiset on nopeempia ja tekee monia asioita intensiivisesti eikä kukaan siitä kärsi. (Diagnosointi on sitten toki aiheellista jos itse tai muut kärsii.)
@annakansalais @kskehu @timitii
No siis kato kun mun pitää ensin selvittää, että mitä eroja ukuleleissä on ja haluanko high vai low g -virityksen ja ennen kuin olen saanut itselleni riittävän intuition, että voin impulsiivisesti painaa tilausnappia, olen jo kiinnostunut jostain muusta.ADHD-ihmiset pitäisi pitää töissä, ovat hyviä hallituksen hyväksymiä impulsiivisia kuluttajia.
-
@VPSuuronen @kaarne @manna no ilmeisesti tällasta voi olla joo
Ja entäs sit kun masennus (tai se autistinen burnis) johtuu jostain maailman monikriiseistä ja perseilevistä poliitikoista ym eikä siitä että mun aivokemiassa on jotain vikaa? Jos maailma ois huomenna vähemmän perse ni mun "masennus" loppuis siihen
@kskehu @VPSuuronen @manna Tämä. Yritän muistaa, että jos joskus ”vähän” ahistaakin, se on normaali reaktio siihen, että kaikki menee rotkoon.
-
@kskehu @VPSuuronen @manna Tämä. Yritän muistaa, että jos joskus ”vähän” ahistaakin, se on normaali reaktio siihen, että kaikki menee rotkoon.
@kaarne @kskehu @manna
Mietin kyllä ihan rehellisesti myös sitä, että koska mielenterveysdiagnoosit on konstruktioita, että joku määrittelee mitkä ongelmat tekevät jostain "sairauden" ja osin tämä pätee myös nepsyyteen.Että mitä jos kasvaneet diagnoosimäärät ei olekaan parempaa kattavuutta ja osaamista ja mitä näitä nyt on, vaan merkki siitä, että maailma tulee vaan koko ajan ihmisvihamielisemmäksi ja on sairaus nähdä että rotkon pohja lähestyy?
-
@kaarne @kskehu @manna
Mietin kyllä ihan rehellisesti myös sitä, että koska mielenterveysdiagnoosit on konstruktioita, että joku määrittelee mitkä ongelmat tekevät jostain "sairauden" ja osin tämä pätee myös nepsyyteen.Että mitä jos kasvaneet diagnoosimäärät ei olekaan parempaa kattavuutta ja osaamista ja mitä näitä nyt on, vaan merkki siitä, että maailma tulee vaan koko ajan ihmisvihamielisemmäksi ja on sairaus nähdä että rotkon pohja lähestyy?
@VPSuuronen @kskehu @manna Maailma muuttuu nopeammin kuin ihminen pystyy muuttumaan. Ihmisen kehomieli on keskimäärin optimoitu huomattavasti hitaampaan ja rauhallisempaan ympäristöön ja pienempiin yhteisöihin kuin missä useimmat nykyisin joutuu toimimaan. Toisenlaisessa ympäristössä erityisihmisten erityisyys ei välttämättä ole ollut ongelma, mutta nykyisin ongelmia syntyy suht varmasti, kun ympäristö ja vaatimukset on mitä on.
-
@VPSuuronen @kskehu @manna Maailma muuttuu nopeammin kuin ihminen pystyy muuttumaan. Ihmisen kehomieli on keskimäärin optimoitu huomattavasti hitaampaan ja rauhallisempaan ympäristöön ja pienempiin yhteisöihin kuin missä useimmat nykyisin joutuu toimimaan. Toisenlaisessa ympäristössä erityisihmisten erityisyys ei välttämättä ole ollut ongelma, mutta nykyisin ongelmia syntyy suht varmasti, kun ympäristö ja vaatimukset on mitä on.
-
@kaarne @kskehu @manna
@VPSuuronen @kaarne @kskehu @manna No tämäpä. Siis oikeasti niin monet nepsypiirteet on inhimillisiä ja hyviä, kuten joku "ylikorostunut oikeudentaju". Miten niin ylikorostunut?
-
@kskehu @kaarne @manna
Masennuskyselyissä on myös kysymyksiä, joihin en löydä mitään tarttumapintaa, mutta se voikin johtua siitä, että jos kyseessä onkin joku autistinen burnout, niin se ei välttämättä tarkoita ruokahalun menemistä, unien menemistä, oman kehonkuvan muutosta tms.Eikö masentuneet käytä lohturuokaa dopamiinibuusteihin?
@VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna Mie oon tehnyt kymmeniä kertoja elämäni aikana Beckin masennuskyselyn (BDI-21) ja minua ärsyttää esim. muotoilu "Olen täysin epäonnistunut ihmisenä". Mie en hahmota maailmaa silleen, että ihmisenä voi epäonnistua. Olen kyllä hirviö joka levittää masennuksen saastaa ympärilleen, tuhoaa kaiken kauniin ja minut pitäisi *PIIIIP*, mutta sitä siinä ei kysytty.
-
@VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna Mie oon tehnyt kymmeniä kertoja elämäni aikana Beckin masennuskyselyn (BDI-21) ja minua ärsyttää esim. muotoilu "Olen täysin epäonnistunut ihmisenä". Mie en hahmota maailmaa silleen, että ihmisenä voi epäonnistua. Olen kyllä hirviö joka levittää masennuksen saastaa ympärilleen, tuhoaa kaiken kauniin ja minut pitäisi *PIIIIP*, mutta sitä siinä ei kysytty.
@varpu_talviuni @VPSuuronen @kskehu @kaarne @manna Toi masunnuskysely oli kyl 🤬 Sen lisäksi et ne lykkää sen eteen joka kerta kun on jotain mekaanista väsymystä tai unettomuutta, niin siinä on niin helppo valehdella jos esim epäilee että masennuksesta tulee joku leima otsaan että sitten muita terveysjuttuja ei hoidetakkaan
-
@kskehu @VPSuuronen @timitii Mutsilla on tämä mut hän ei aikaile hetkeäkään. Saa idean ukulelestä ja on seuraavana päivänä kansalaisopiston kurssilla soitin kädessä.

@annakansalais @VPSuuronen @timitii nää toki menee tohon sun suluissa olevaan kategoriaan, mut mulla on lähipiirissä aika monta aikuista autistioletettua jotka on pahimmillaan (edit siis PTSD-tason) traumatisoituneita koska vanhemmilla ei ole diagnoosia TAI diagnoosi on esim masennus vaikka oon aika sata että sen pitäis olla autismi/ADHD
Ja muutenkin oon oman tajuamiseni jälkeen alkanut näkemään vanhemmissa tutuissa niin paljon näitä piirteitä ja todnäk suurin osa ei tajua mitään, varsinkaan naiset, koska niiden käsitykset autisteista on jostain kivikaudelta
Että yleisesti soisin ihmisten tajuavan näitä asioita ja että niille on nimiä ja meitä on muitakin ja meissä EI OLE vikaa
-
@VPSuuronen @kaarne @kskehu @manna No tämäpä. Siis oikeasti niin monet nepsypiirteet on inhimillisiä ja hyviä, kuten joku "ylikorostunut oikeudentaju". Miten niin ylikorostunut?
@ElinaPyy @VPSuuronen @kaarne @kskehu @manna
Viime viikolla luin Hesarista, että toisten tunnetiloihin reagointi on jotenkin epänormaalia ja liittyy ylivirittyneisyyteen, itse olen luullut että se on ihmisen tyyppisen laumaeläimen perusominaisuus"Traumaperäisesti ylivirittyneelle voi kuitenkin olla ominaista tehdä vain kielteisiä havaintoja ja ottaa muiden tunteet vastuulleen. Näitä ei välttämättä liity neurokirjon piirteisiin.
”Vaikka olisi hyvä ja rauhallinen olo, kun tulee kotiin, samassa huoneessa olevan puolison stressi tuntuu omissa nahoissa, ja sitten on itsekin stressaantunut.”
Autonominen hermosto siis reagoi toisen kehoon automaattisesti, mikä on ”salakavalasti uuvuttavaa”."
(€)
Mieli | Tommi Tienhaara oivalsi, miksi hän pelkäsi jatkuvasti pahinta
Tommi Tienhaara on taitava lukemaan ihmisiä – joskus liiankin. Ylikierroksilla käyvä hermosto alkoi rauhoittua, kun hän löysi hypervigilanssin käsitteen ja oivalsi, ettei ole vastuussa muiden tunteista.
Helsingin Sanomat (www.hs.fi)
-
Puhelinnumerossakin saisi olla kerrottuna, haluavatko sen nollalla vai suuntanumerolla aloitettuna
@matt_jarvin @Mimesatwork @VPSuuronen
”kerrotko puhelinnumerosi?”
”ai kahdella vai millä?”
”...”
”...”
”no jos kerrot sen ihan vain yhdellä”
”okei, nolla neljä nolla...”
-
@matt_jarvin @Mimesatwork @VPSuuronen
”kerrotko puhelinnumerosi?”
”ai kahdella vai millä?”
”...”
”...”
”no jos kerrot sen ihan vain yhdellä”
”okei, nolla neljä nolla...”
@Stoori @Mimesatwork @VPSuuronen
puhelinnumero piillä kerrottuna
-
@kskehu @manna @kaarne
Tää oli kysymys, josta nostin ekana esiin, että mitä assosiaatioita intohimo mun päässä herättää ja hoitaja totesi ihan asiallisesti, että ei puhuta nyt objektiseksuaalisuudesta.Mutta vaikka en himoitse uusia esineitä, niin myönnän, että mun on vaikea LUOPUA esineistä.
EN lähde nyt sille linjalle, että miten suuria intohimoja mä herätän.
@VPSuuronen Tämän tunnistan - en itsestäni, vaan lapsestani! Olen nyt hänen seikkalujaan katsoessani tajunnut, että minussahan on samoja piirteitä, mutta lievempänä. Tämä tavaroista luopumisen vaikeus on hänessä hyvin vahvana, mutta en tullut ajatelleeksi että sekin kuuluu samaan kokonaisuuteen. @kskehu @manna @kaarne
-
@annakansalais @VPSuuronen @timitii nää toki menee tohon sun suluissa olevaan kategoriaan, mut mulla on lähipiirissä aika monta aikuista autistioletettua jotka on pahimmillaan (edit siis PTSD-tason) traumatisoituneita koska vanhemmilla ei ole diagnoosia TAI diagnoosi on esim masennus vaikka oon aika sata että sen pitäis olla autismi/ADHD
Ja muutenkin oon oman tajuamiseni jälkeen alkanut näkemään vanhemmissa tutuissa niin paljon näitä piirteitä ja todnäk suurin osa ei tajua mitään, varsinkaan naiset, koska niiden käsitykset autisteista on jostain kivikaudelta
Että yleisesti soisin ihmisten tajuavan näitä asioita ja että niille on nimiä ja meitä on muitakin ja meissä EI OLE vikaa
@kskehu @VPSuuronen @timitii Tuo on varmasti totta. Kaivataan lisää tietoa ja tietoisuutta, varsinkin vanhemmalle polvelle. Samalla kaivataan minusta sen muistamista että diversiteettiä on sekä diagnoosien sisä- että ulkopuolella. Muuten meillä on kohta hyvin tarkka ja ahdas määritelmä sille, mikä on ”neurotyypillistä” ja (muka) normaalia.
-
@kskehu @VPSuuronen @timitii Tuo on varmasti totta. Kaivataan lisää tietoa ja tietoisuutta, varsinkin vanhemmalle polvelle. Samalla kaivataan minusta sen muistamista että diversiteettiä on sekä diagnoosien sisä- että ulkopuolella. Muuten meillä on kohta hyvin tarkka ja ahdas määritelmä sille, mikä on ”neurotyypillistä” ja (muka) normaalia.
@annakansalais @kskehu @timitii
HEEIHEIEHIEIIEUIHI!Nyt hei!
Ette tuu nyt sanomaan että oon ollu koko elämäni väärässä ja ensin kärsinyt maailmasta ja mulle on uskoteltu että kärsin itsestäni ja nyt taas pitäisikin kärsiä maailmasta!
-
@Stoori @Mimesatwork @VPSuuronen
puhelinnumero piillä kerrottuna
@matt_jarvin @Stoori @Mimesatwork
Tämä tarkoittaa, että "kiveen hakattuna"