Reetta Rönkä ja Noora Kotilainen kaivavat verta nenästään: Uutispodcast militaristisen kielen kimpussa.#militarismi #suomen_kieli https://areena.yle.fi/1-77191400
-
Reetta Rönkä ja Noora Kotilainen kaivavat verta nenästään: Uutispodcast militaristisen kielen kimpussa.
#militarismi #suomen_kieli
https://areena.yle.fi/1-77191400Olen miettinyt, että jos kouluttaudut sotilaaksi ja koko elämäsi pyörii sodan ympärillä, eikö jossakin vaiheessa ala väistämättä tuntua siltä, että elämäntyö on turhaa jos ei sitä sotaa tule. Kernaasti olisin väärässä tässä asiassa.
-
Olen miettinyt, että jos kouluttaudut sotilaaksi ja koko elämäsi pyörii sodan ympärillä, eikö jossakin vaiheessa ala väistämättä tuntua siltä, että elämäntyö on turhaa jos ei sitä sotaa tule. Kernaasti olisin väärässä tässä asiassa.
Olen pohtinut itse samanlaisia. Samalla täytyy muistaa, että rauhanajan sotilaan työ ei liene niitä kaikkein vaativimpia. Hieman kuin pappina toimiminen.
-
Olen miettinyt, että jos kouluttaudut sotilaaksi ja koko elämäsi pyörii sodan ympärillä, eikö jossakin vaiheessa ala väistämättä tuntua siltä, että elämäntyö on turhaa jos ei sitä sotaa tule. Kernaasti olisin väärässä tässä asiassa.
@helna Jossain on aina sota.
https://ruotuvaki.fi/-/sodan-ammattilainen
Aleksi Lysander kuolinsyy – suomalaisen tarina Ukrainassa
Aleksi Lysander kuolinsyy selitetty: kuka hän oli, miten hän taisteli Ukrainassa ja mitä hänen elämästään tiedetään luotettavista lähteistä
satakunnankansa.com (satakunnankansa.com)
-
@helna Mie luulen, että aika moni suomalainen ainakin hiljaisesti toivoo sotaa että pääsisi sankariksi, sen verran pitkään ja huolella tuota suomalaista erityistä veteraanimyyttiä on rakennettu*.
*todisteeksi tarjoan empiirisiä havaintoja uimahallin miestensaunasta ja oikeistolaistuneiden lapsuudenkavereiden kännitilityksistä.
-
R relay@relay.an.exchange shared this topic
-
Olen pohtinut itse samanlaisia. Samalla täytyy muistaa, että rauhanajan sotilaan työ ei liene niitä kaikkein vaativimpia. Hieman kuin pappina toimiminen.
Jatkoajatus: mieti, jos sotilaan kurinalaisuus ja täsmällisyys hyödynnettäisiin rauhan aikana siviilitehtävissä. Poliisin resursseja ei tarvitsisi supistaa, hyväkuntoisista pelastajista ei olisi pulaa, ensihoitajiakin saataisiin. Erityisesti viimeksi mainittu sijoitus palvelisi erinomaisesti kriisiajan valmiutta!
Samalla joidenkin yksilöiden ehkä tuntema tarkoituksettomuuden tunne hälvenisi.
-
@helna Itse ajattelen, että sotilaan elämäntyö on onnistunut, jos sotaa ei tule, koska hänen olemassaolonsa on mahdollisesti osaltaan vaikuttanut siihen, että kukaan ei ole hyökännyt.
Se ajattelevatko useimmat sotilaat näin onkin sitten asia, josta minulla ei ole lainkaan tietoa.
(Huom. ajattelen myös, että parempi keino ratkaista konflikteja on yleensä aina diplomatia kuin sotilaallinen pelote, joka potentiaalisesti voisi ehkäistä sotia joissakin tapauksissa.) -
@helna Mie luulen, että aika moni suomalainen ainakin hiljaisesti toivoo sotaa että pääsisi sankariksi, sen verran pitkään ja huolella tuota suomalaista erityistä veteraanimyyttiä on rakennettu*.
*todisteeksi tarjoan empiirisiä havaintoja uimahallin miestensaunasta ja oikeistolaistuneiden lapsuudenkavereiden kännitilityksistä.
En kiistä havaintojasi, mutta omalta kohdaltani kiistän toiveet konfliktista. Minä haluan elää rauhassa, itse asiassa jopa niin rauhassa, että maailman sotilasorganisaatiot uskallettaisiin hajottaa.
-
@helna Itse ajattelen, että sotilaan elämäntyö on onnistunut, jos sotaa ei tule, koska hänen olemassaolonsa on mahdollisesti osaltaan vaikuttanut siihen, että kukaan ei ole hyökännyt.
Se ajattelevatko useimmat sotilaat näin onkin sitten asia, josta minulla ei ole lainkaan tietoa.
(Huom. ajattelen myös, että parempi keino ratkaista konflikteja on yleensä aina diplomatia kuin sotilaallinen pelote, joka potentiaalisesti voisi ehkäistä sotia joissakin tapauksissa.) -
@undefined_variable Ja kun vielä on niin, että eivät kaikki sotakuolemat ole sankarillisia. Omat setäni kuolivat lähinnä tyrimiseen: yhden lähetti päällystö tykkimiesporukan kanssa liian heikoille jäille, toiseen osui rintaman takana saunareissulla harhaluoti ja kolmannen räjäytti puusta omaan miinaan pudonnut lumipaakku. Kaksi heistä meni jatkosodassa, mikä sekään ei kovin kunniakas ollut. Talvisota oli kuitenkin eri juttu, siinä taisi oikeasti olla keinot vähissä.
-
@helna Jossain on aina sota.
https://ruotuvaki.fi/-/sodan-ammattilainen
Aleksi Lysander kuolinsyy – suomalaisen tarina Ukrainassa
Aleksi Lysander kuolinsyy selitetty: kuka hän oli, miten hän taisteli Ukrainassa ja mitä hänen elämästään tiedetään luotettavista lähteistä
satakunnankansa.com (satakunnankansa.com)
@bhasic Kiinnostavaa, en ole tarkemmin hänestä lukenutkaan aiemmin.
-
(Huom. ajattelen myös, että parempi keino ratkaista konflikteja on yleensä aina diplomatia kuin sotilaallinen pelote, joka potentiaalisesti voisi ehkäistä sotia joissakin tapauksissa.)@JJsavla Tunsin vuosia sitten Suomen sotilasasiamiehen Tukholmassa, ja hän oli ihan samoilla linjoilla kanssasi. Täytyy vain toivoa, ettei ammatti-ihmisiin ja eritoten johtoon tule liikaa "sotureita".
-
-
@undefined_variable Ja kun vielä on niin, että eivät kaikki sotakuolemat ole sankarillisia. Omat setäni kuolivat lähinnä tyrimiseen: yhden lähetti päällystö tykkimiesporukan kanssa liian heikoille jäille, toiseen osui rintaman takana saunareissulla harhaluoti ja kolmannen räjäytti puusta omaan miinaan pudonnut lumipaakku. Kaksi heistä meni jatkosodassa, mikä sekään ei kovin kunniakas ollut. Talvisota oli kuitenkin eri juttu, siinä taisi oikeasti olla keinot vähissä.
Ja vedetäänkö vielä mukaan se, millaisessa sodassa kuoleminen on sankarillista? Onko se sankari, joka kuolee hankkiakseen isänmaalle öljyä?
Itse en ole rähinöitä kokenut, mutta ymmärtääkseni veteraanien keskuudessa vallitsee konsensus siitä, että sota on aika tyhmä konsepti.
-
Ja vedetäänkö vielä mukaan se, millaisessa sodassa kuoleminen on sankarillista? Onko se sankari, joka kuolee hankkiakseen isänmaalle öljyä?
Itse en ole rähinöitä kokenut, mutta ymmärtääkseni veteraanien keskuudessa vallitsee konsensus siitä, että sota on aika tyhmä konsepti.
-
Oi kunpa olisi jokin tapa, jolla tieto voisi välittyä ihmisiltä ja sukupolvilta toisille...