«Under Cloud Act fra 2018 er amerikanske selskaper pålagt å utlevere data uansett hvor i verden de er lagret.
-
«Under Cloud Act fra 2018 er amerikanske selskaper pålagt å utlevere data uansett hvor i verden de er lagret. Frankfurt-regionen til AWS hjelper ikke. Sweden Central hos Azure hjelper ikke.
Alternativene finnes: Scaleway i Frankrike, Upcloud i Finland, *Blix* og Gigahost i Norge. Ingen er underlagt Cloud Act. Prisene konkurrerer godt med de amerikanske, og for trafikktunge arbeidsbelastninger er de vesentlig lavere»
🥰
#blixsolutions #DigitalAutonomy
#Norsktut
❞ Norge er stort nok til å bli digitalt suverent
Norske startups kan styrke digital suverenitet ved å flytte data fra amerikanske skytjenester til europeiske alternativer. Kronikken forklarer hvorfor Cloud Act gjør valget viktig for kontroll, sikkerhet og vekst.
shifter (www.shifter.no)
-
«Under Cloud Act fra 2018 er amerikanske selskaper pålagt å utlevere data uansett hvor i verden de er lagret. Frankfurt-regionen til AWS hjelper ikke. Sweden Central hos Azure hjelper ikke.
Alternativene finnes: Scaleway i Frankrike, Upcloud i Finland, *Blix* og Gigahost i Norge. Ingen er underlagt Cloud Act. Prisene konkurrerer godt med de amerikanske, og for trafikktunge arbeidsbelastninger er de vesentlig lavere»
🥰
#blixsolutions #DigitalAutonomy
#Norsktut
❞ Norge er stort nok til å bli digitalt suverent
Norske startups kan styrke digital suverenitet ved å flytte data fra amerikanske skytjenester til europeiske alternativer. Kronikken forklarer hvorfor Cloud Act gjør valget viktig for kontroll, sikkerhet og vekst.
shifter (www.shifter.no)
@Piraya Hva tenker du om Netcup?
-
@Piraya Hva tenker du om Netcup?
@dazo nei altså jeg kjenner ikke til alle. Men;
- GJØR EN RISIKOVURDERING FOR DITT BRUK.
- hvem er eiere (også endelige eiere hvis det er et AS eller holdingselskap som eier) Dersom det på noe som helst måte er amerikansk majoritetseierskap inne, så vil Cloud Act gjelde. Hvis det er noe som helst kinesisk eierskap, anta at kinesiske stat mottar all info.
- Europeisk er bra nok for de fleste.
- jeg ville vurdert miljø - er strømmen fra kull?
- Hvem eier nettverket ut/inn? -
@dazo nei altså jeg kjenner ikke til alle. Men;
- GJØR EN RISIKOVURDERING FOR DITT BRUK.
- hvem er eiere (også endelige eiere hvis det er et AS eller holdingselskap som eier) Dersom det på noe som helst måte er amerikansk majoritetseierskap inne, så vil Cloud Act gjelde. Hvis det er noe som helst kinesisk eierskap, anta at kinesiske stat mottar all info.
- Europeisk er bra nok for de fleste.
- jeg ville vurdert miljø - er strømmen fra kull?
- Hvem eier nettverket ut/inn?@Piraya Takker! Gode sjekkpunkter.
Jeg skal flytte noen VPSer ut fra Vultr. Derfor kom jeg over Netcup som virker å ha funksjonaliteten som ønskes.
Netcup (Tysk) er eid av Anexia som er Østerrisk, men de har et avdelingskontor i New York. Der lurer jeg på om det er noen gråsoner. Hovedkontoret til Anexia er i Østerrike og ser ikke andre eiere der ved første øyekast. Netcup har hovedkontoret sitt i Tyskland.
Netcup skryter av at deres strøm er "100% grønn" og de tar grep for å spare strøm også.
Nettverket er eid av Anexia Backbone Europe.
Ved første øyekast ser dette ganske bra ut. Men skal grave litt mer.
-
@Piraya Takker! Gode sjekkpunkter.
Jeg skal flytte noen VPSer ut fra Vultr. Derfor kom jeg over Netcup som virker å ha funksjonaliteten som ønskes.
Netcup (Tysk) er eid av Anexia som er Østerrisk, men de har et avdelingskontor i New York. Der lurer jeg på om det er noen gråsoner. Hovedkontoret til Anexia er i Østerrike og ser ikke andre eiere der ved første øyekast. Netcup har hovedkontoret sitt i Tyskland.
Netcup skryter av at deres strøm er "100% grønn" og de tar grep for å spare strøm også.
Nettverket er eid av Anexia Backbone Europe.
Ved første øyekast ser dette ganske bra ut. Men skal grave litt mer.
@dazo
Jeg leste så vidt på de, og de har hvertfall startet opp som en «sole proprietor», altså en fyr (fra Østerrike) som eier det.
Jeg vet ikke om det er sånn nå lengre, men det fremstår sånn på nettsiden hvertfall.
Isåfall er det tydelig eierskap. Men jeg ser også at det primært er et plattform/hostingselskap, så da kommer det jo igjen på hvorvidt de leier datasenterplass hos andre? Hvem da isåfall?Og **alle** skryter av grønn energi. Så mye fornybar energi finnes ikke.
-
R relay@relay.infosec.exchange shared this topic