Spørgsmål: Findes der andre måder at tøjle 'finansiel magt' på end ved at beskatte formue?
-
Spørgsmål: Findes der andre måder at tøjle 'finansiel magt' på end ved at beskatte formue?
Baggrund: Jeg har som sådan ikke noget imod at nogen (på lovlig vis, etc) er blevet meget rige. Så længe den økonomiske styrke altså ikke medfører magtfordrejning. Indlægget nedenfor beskriver fint problematikken.
Spørgsmålet er dog om magten kan begrænses på anden vis - nogen ideer?
#dkpol #FV26 https://www.information.dk/debat/2026/03/debatten-formueskat-udstiller-fundamentalt-problem-vores-moderne-demokrati?kupon=eyJpYXQiOjE3NzI5NTk3MTMsInN1YiI6IjExOTU3NDo4Mzc3MDkifQ.jLJS3wKgyvsvP4a-7gxGFA
-
Baggrund: Jeg har som sådan ikke noget imod at nogen (på lovlig vis, etc) er blevet meget rige. Så længe den økonomiske styrke altså ikke medfører magtfordrejning. Indlægget nedenfor beskriver fint problematikken.
#dkpol #FV26 https://www.information.dk/debat/2026/03/debatten-formueskat-udstiller-fundamentalt-problem-vores-moderne-demokrati?kupon=eyJpYXQiOjE3NzI5NTk3MTMsInN1YiI6IjExOTU3NDo4Mzc3MDkifQ.jLJS3wKgyvsvP4a-7gxGFA
@sorenhave Jeg har ikke noget forslag, men lytter spændt med. Og når der så kommer forslag, vil jeg se om jeg kan finde en god grund til ikke at gøre begge dele.
-
@sorenhave Godt debatindlæg! Altså Grace Blakeley argumenterer ret overbevisende for at en exit-skat er meget vigtig (så formuer bliver beskattet hvis de flyttes ud af landet). Danmark har vist en form for exit-skat allerede, men mere ved jeg ikke. Jeg tror dog at det er umuligt selv med regler for partistøtte, exit skat, bedre mulighed for at føre retssager for ikke-rige osv.
Men mere alvorligt er: selv hvis det skulle kunne lade sig gøre at afskærme politik fra rige menneskers uproportionelle indflydelse, så ligger der, så længe der er folk der er nødt til at tjene penge gennem arbejde for at have et værdigt liv, også uproportionel magt i bare at have mange penge (ht @eibart ). Altså fordi de mennesker der har brug for penge så er afhængige af dem der har penge og de rige altså udnytter denne afhængighed til at få dem til at gøre ting der er i de riges interesse. ja det er bare marx 101, men ikke desto mindre relevant.
-
R relay@relay.infosec.exchange shared this topic