No mutta hei nythän tämä yksi sekavuus selvisi.
-
No mutta hei nythän tämä yksi sekavuus selvisi. Mulla on luurissa Mastodon ja siellä on eri profiili kuin täällä. Miten tää niinku käytännössä toimii, voisko joku tehdä miellekartan? Miksi on Mementomori ja kuitenkin ollaan Mastodon, mutta en oo täällä sama Elli äääääää identiteettiini on sirpaloitunut
-
R relay@relay.an.exchange shared this topic
-
No mutta hei nythän tämä yksi sekavuus selvisi. Mulla on luurissa Mastodon ja siellä on eri profiili kuin täällä. Miten tää niinku käytännössä toimii, voisko joku tehdä miellekartan? Miksi on Mementomori ja kuitenkin ollaan Mastodon, mutta en oo täällä sama Elli äääääää identiteettiini on sirpaloitunut
@hilgelli jos sulla on siis kaksi tunnusta eri palvelimilla, niin puhelimen Mastodon-sovelluksella pystyy kirjautumaan usealle tunnukselle yhtäaikaa ja voit valita kummalla tuuttailet. Mullakin on englanninkielinen tili toisaalla.
-
@hilgelli
Mastodon on yksi fediversen protokolla, jota tietyt palvelimet käyttävät. Fediversen eri protokollat pystyvät "puhumaan" toisilleen (siksi esim. pixelfed-palvelimilta pystyy seuraamaan mastodon-tilejä ja päinvastoin. Pixelfed on kuva-protokolla joka on monien ihmisten sanoin "kuin alkuperäinen insta".) Mementomori käsittääksi käyttää mastodon-protokollaa. -
@hilgelli Mastodon on palvelun yleisnimi ja varmaan sen puhelinsovelluksen nimi.
Mementomori on sitten palvelin, jolle olet luonut tilisi. Palvelimia on valtavasti ja niillä on hieman eri periaatteita esim. moderoinnin suhteen. Palvelimet kuitenkin keskustelevat keskenään, eli tässäkin minun viestini tulee Piipittimeltä Mementomoriin.
Tämä on oikeastaan Mastodonin jujukin. Ei ole yhtä yksittäistä palvelun pyörittäjää, vaan erilaiset tahot ylläpitävät omia versioitaan.
-
@hilgelli Mastodon on palvelun yleisnimi ja varmaan sen puhelinsovelluksen nimi.
Mementomori on sitten palvelin, jolle olet luonut tilisi. Palvelimia on valtavasti ja niillä on hieman eri periaatteita esim. moderoinnin suhteen. Palvelimet kuitenkin keskustelevat keskenään, eli tässäkin minun viestini tulee Piipittimeltä Mementomoriin.
Tämä on oikeastaan Mastodonin jujukin. Ei ole yhtä yksittäistä palvelun pyörittäjää, vaan erilaiset tahot ylläpitävät omia versioitaan.
@hiljaisuus Kiitos. Onpas jännä. Mistä tietää mimmosia palvelimia on ja mitä eroja niissä on? Miksi olet valinnut Piipittimen ja miksi minä Mementomorin? Keitän teetä.