Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Metsä meidän jälkeemme-kirjassa puhutaan punkeista.

Metsä meidän jälkeemme-kirjassa puhutaan punkeista.

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
11 Posts 6 Posters 0 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • magdalenahai@mstdn.socialM This user is from outside of this forum
    magdalenahai@mstdn.socialM This user is from outside of this forum
    magdalenahai@mstdn.social
    wrote last edited by

Metsä meidän jälkeemme-kirjassa puhutaan punkeista. Mua hämmentää syvästi se, että kun suuri kauriskanta aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia ja kustannuksia punkeista kolareihin, niin miksi ihmeessä niitä ruokitaan talvisin? Olen siis ymmärtänyt, että metsästäjät haluaa ruokkia niitä nimenomaan pitääkseen suurta kantaa yllä, mutta valaiskaa toki, jos tähän on muukin syy. Tässäkin sanotaan, että talviruokinnan _vähentäminen_ saattaisi auttaa. Miksi ei puhuta talviruokinnan lopettamisesta? 🤔

Link Preview Image
    carto@mastodon.onlineC hiljaisuus@piipitin.fiH 2 Replies Last reply
    1
    0
    • magdalenahai@mstdn.socialM magdalenahai@mstdn.social

Metsä meidän jälkeemme-kirjassa puhutaan punkeista. Mua hämmentää syvästi se, että kun suuri kauriskanta aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia ja kustannuksia punkeista kolareihin, niin miksi ihmeessä niitä ruokitaan talvisin? Olen siis ymmärtänyt, että metsästäjät haluaa ruokkia niitä nimenomaan pitääkseen suurta kantaa yllä, mutta valaiskaa toki, jos tähän on muukin syy. Tässäkin sanotaan, että talviruokinnan _vähentäminen_ saattaisi auttaa. Miksi ei puhuta talviruokinnan lopettamisesta? 🤔

Link Preview Image
      carto@mastodon.onlineC This user is from outside of this forum
      carto@mastodon.online
      wrote last edited by

@magdalenahai Ja petojen metsästämisen lopettamisesta. Ilvekset ja sudet hoitaisivat niin kauriit, peurat kuin hirvetkin, noh, luonnollisille tasoilleen.

magdalenahai@mstdn.socialM 1 Reply Last reply
      0
      • carto@mastodon.onlineC carto@mastodon.online

@magdalenahai Ja petojen metsästämisen lopettamisesta. Ilvekset ja sudet hoitaisivat niin kauriit, peurat kuin hirvetkin, noh, luonnollisille tasoilleen.

wrote last edited by

@carto no sepä. Mulla on tuttu, jonka puoliso metsästää nimenomaan kauriita ja tää tuttu on mullekin kaupannut kauriinlihaa (silloin kun vielä söin lihaa) sillä, että heillä on sitä pakastimet täynnä eivätkä saa itse syötyä kaikkea. Tuntuu ihan järjettömältä, että jotkut harvat pitää talviruokinnalla yllä näin suurta kauriskantaa ja yhteiskunta maksaa laskut.

carto@mastodon.onlineC 1 Reply Last reply
        0

Link Preview Image
          hiljaisuus@piipitin.fiH This user is from outside of this forum
          hiljaisuus@piipitin.fi
          wrote last edited by

@magdalenahai Oma käsitykseni on, että kauriita ruokitaan tasan tarkkaan siksi, että metsästäjille riittäisi ammuttavaa. Ei kannan keinotekoiseen ylläpitämiseen ole tässä tapauksessa mitään muuta syytä.

Taas yksi esimerkki siitä, miten yksi äänekäs ja asenteiltaan aggressiivinen porukka tekee omien intressiensä nimissä päätöksiä, jotka vaikuttavat isoon määrään muitakin ihmisiä.

magdalenahai@mstdn.socialM 1 Reply Last reply
          0
          • hiljaisuus@piipitin.fiH hiljaisuus@piipitin.fi

@magdalenahai Oma käsitykseni on, että kauriita ruokitaan tasan tarkkaan siksi, että metsästäjille riittäisi ammuttavaa. Ei kannan keinotekoiseen ylläpitämiseen ole tässä tapauksessa mitään muuta syytä.

Taas yksi esimerkki siitä, miten yksi äänekäs ja asenteiltaan aggressiivinen porukka tekee omien intressiensä nimissä päätöksiä, jotka vaikuttavat isoon määrään muitakin ihmisiä.

wrote last edited by

@hiljaisuus no just se. Ja helvetin outoa, että tästä ei voi edes suoraan puhua, miten järjetöntä tää toiminta on.

hiljaisuus@piipitin.fiH 1 Reply Last reply
            0

@carto no sepä. Mulla on tuttu, jonka puoliso metsästää nimenomaan kauriita ja tää tuttu on mullekin kaupannut kauriinlihaa (silloin kun vielä söin lihaa) sillä, että heillä on sitä pakastimet täynnä eivätkä saa itse syötyä kaikkea. Tuntuu ihan järjettömältä, että jotkut harvat pitää talviruokinnalla yllä näin suurta kauriskantaa ja yhteiskunta maksaa laskut.

carto@mastodon.online
              wrote last edited by

@magdalenahai Musta metsästäminen on vielä jotenkin ok jos jaksat itse syödä saaliisi, mutta just tää hamstraaminen - myös kalastuksessa - on ihan kestämätöntä. Jos eläinten jäljittäminen on niin hienoa ja pitää saada joku muisto, osta kamera.

carto@mastodon.onlineC puhuri@mastodon.socialP 2 Replies Last reply
              0

@hiljaisuus no just se. Ja helvetin outoa, että tästä ei voi edes suoraan puhua, miten järjetöntä tää toiminta on.

hiljaisuus@piipitin.fi
                wrote last edited by

@magdalenahai Olen nähnyt jossakin uutisten kommenttikentissä joskus nostettavan aihetta esille. Lienee helppo arvata, millainen vastamölinä siitä aina nousee.

Metsästäjillä on jostain syystä melkoisesti sananvaltaa ja painetta poliitikoiden suuntaan.

elinapyy@mastodon.socialE 1 Reply Last reply
                0

@magdalenahai Musta metsästäminen on vielä jotenkin ok jos jaksat itse syödä saaliisi, mutta just tää hamstraaminen - myös kalastuksessa - on ihan kestämätöntä. Jos eläinten jäljittäminen on niin hienoa ja pitää saada joku muisto, osta kamera.

carto@mastodon.online
                  wrote last edited by

@magdalenahai Kalojen kanssa myös snorkkeli!

1 Reply Last reply
                  0
                  • hiljaisuus@piipitin.fiH hiljaisuus@piipitin.fi

@magdalenahai Olen nähnyt jossakin uutisten kommenttikentissä joskus nostettavan aihetta esille. Lienee helppo arvata, millainen vastamölinä siitä aina nousee.

Metsästäjillä on jostain syystä melkoisesti sananvaltaa ja painetta poliitikoiden suuntaan.

elinapyy@mastodon.socialE This user is from outside of this forum
                    elinapyy@mastodon.socialE This user is from outside of this forum
                    elinapyy@mastodon.social
                    wrote last edited by

@hiljaisuus @magdalenahai Joo, juuri siksi, että se on arvokas riistaeläin. Aika isot tulonsiirrot muuten tulee tätä kautta valtiolta metsästäjille!

kskehu@mementomori.socialK 1 Reply Last reply
                    0

puhuri@mastodon.socialP This user is from outside of this forum
                      puhuri@mastodon.socialP This user is from outside of this forum
                      puhuri@mastodon.social
                      wrote last edited by

Jos liika saalis aiheuttaa ongelmia mutta ei halua luopua saaliista niin yksi konsti on vaihtaa tuliase jouseen. Saa vielä enemmän haastetta liikkumiseen kuin kameran kanssa. Kyllä silläkin riittää kuitenkin työkavereille tarjottavaa väliin.
                      @carto @magdalenahai

1 Reply Last reply
                      0
                      • elinapyy@mastodon.socialE elinapyy@mastodon.social

@hiljaisuus @magdalenahai Joo, juuri siksi, että se on arvokas riistaeläin. Aika isot tulonsiirrot muuten tulee tätä kautta valtiolta metsästäjille!

kskehu@mementomori.socialK This user is from outside of this forum
                        kskehu@mementomori.socialK This user is from outside of this forum
                        kskehu@mementomori.social
                        wrote last edited by

@ElinaPyy @hiljaisuus @magdalenahai ainakin yks ton kirjan kirjoittajista on lisäksi itse metsästäjä (Juntti) että saattaa myös vaikuttaa muotoiluihin

1 Reply Last reply
                        1
                        0
                        • R relay@relay.an.exchange shared this topic
                        Reply
                        • Reply as topic
                        Log in to reply
                        • Oldest to Newest
                        • Newest to Oldest
                        • Most Votes

• Login

• Login or register to search.