No jos pyöräytän oma-aloitteisesti ludditismiin liittyvää keskustelua käyntiin täällä mastodontissa.
-
@diiccix Vastaan nyt vaikka tämä on ohis koska minulla ei ole koskaan ollut älypuhelinta. Aiemmin tunnistin itsessäni taipumuksen addiktoitua, enkä siksi halunnut sellaista. Se oli sitä Twitter-aikaa kun minulla meni somessa tunteja päivässä. Nykyään olen niin kyllästynyt _kaikkeen_ etten oikeasti keksi, mitä älypuhelimella tekisin. Ihmiset kysyvät, miten selviän ilman, mutta ihan oikeasti en tiedä, mihin sitä tarvitsisi.
->@diiccix -> Muutama järjestö (kuten Kirjaiijaliitto) on siirtänyt korttinsa sähköiseen muotoon mutta sen saa printata ja se toimii korttina yhtä hyvin paperilla.
Tulostamista tämä elämä tosiaan vähän vaatii, kun esim. etukäteen ostetut uimahalliliput pitää tulostaa ja junaliput pitää tulostaa jne. mutta en pidä sitä kovin hankalana. Hankalampaa olisi käyttää miljoonaa sovellusta eri asioihin.
Eli mikä nyt kenellekin on kitkaa ja mikä sujuvuutta elämässä.
-
No jos pyöräytän oma-aloitteisesti ludditismiin liittyvää keskustelua käyntiin täällä mastodontissa.
Mua kiinnostaa kauheasti ihan alkuun, että miten ihmiset suhtautuu älypuhelimiinsa? Onko niitä mahdollista käyttää kohtuudella? Onko jotkut kokeilleet älyttömyysluureja, miten se sujui, tuliko kokeilusta pysyvää?
Mulla oli viimeksi n. 2022-2023 aikana Nokia 3310 remake ja se oli hämmentävän maadoittavaa. Puhelin toimi hyvin rajatusti ja toimi siinä hyvin. Internet oli internetissä eikä jatkuvasti kourassa. Asiat oli silleen hyviä. No, tämä loppui mulla siihen, kun tuli muutto isompaan asuntoon eteen, ja muutot on mulle poikkeuksellisen stressaavia ja älypuhelimen käyttö poisti siitä kitkaa, kun piti hoitaa asioita. Tän piti jäädä väliaikaiseksi ratkaisuksi, mutta no ihan pian muuton jälkeen tuli korona ja siitä riemuksi lauennut krooninen kiputauti niin niin.
Ja no, tilasin ensimmäisten joukossa uuden Jollan, eli se on mulle tulossa rinnalle tähän nyt. Mutta. Oon nyt viime aikoina pystynyt vähentämään älypuhelin käyttöä radikaalisti. Päivittäin räplään sitä nyt noin 20 min, joskus vähän enemmän, joskus sitäkin vähemmän. Mua kiinnostaa käydä nyt järjestelmällisesti läpi kaikkia asioita, jotka on älypuhelimessa ja jotka voisi korvata jollain fyysisellä. Esim klassinen opiskelukortti, ja että saisi HSL:n toimipisteellä opiskelijahintaisen matkakortin. Se paska toimii muutenkin huonosti siinä sovelluksessa. Tavoitteena mulla olis päästä tilaan, jossa voi heittää joskus hyvästit älypuhelimelle, mutta oon myös valmistautunut hölmöluurin ja jollan yhteiseloon. Sitä se nyt kuitenkin on aluksi, ja tutkailen uteliaasti sen edistymistä.
hästägi ehdotuksena #luddiittiklubi
@diiccix Vihaan puhelimia yli kaiken, olipa ne älykkäitä tai tyhmiä. Puhelut miulla yleensä menevät suoraan vastaajaan ilman että puhelin edes ilmoittaa niistä, ja usein tekstiviestienkin ilmoitukset on poissa päältä. Joskus kun vielä oli töissä IT-puolella ym. niin yritin älykännyköidä, kaikki tuli puhelimelle sähköposteja myöten, ja joka asialle oli omat appinsa jne. Sitten vielä oli henkilökohtaisia syitä miksi piti olla tavoitettavissa aina, niin aika äkkiä se puhelin oli vaan stressilaatikko taskussa.
Nykyään miulla on vielä älypuhelin, wanha käytettynä hommattu iPhone, mutta se on lähinnä juuri tunnistautumisia ym. varten. Suurin osa viestimistä on hiljennetty, eli puhelimesta miuta ei saa kiinni esim. kuin hyvin harvat ja valitut ihmiset. Lähes kaikki viihdehärpäkkeetkin on poistunut käytöstä, vaikka vielä jotain majailee puhelimella, harvoin kuuntelen enää musiikkia tai podcastejakaan kävellessä (tähän on taas autistiset syyt enemmänkin), ja mastoäppikin on vaan että jos on niin tylsä hetki jossain ettei mitään muuta keksi, voi sitä vilkaista.
Tästä "luddiittihyvyydestä" vastapainona tosin sitten vietän tässä koneen äärellä ihan suhteettoman paljon aika....

-
Mua kiinnostaa kauheasti ihan alkuun, että miten ihmiset suhtautuu älypuhelimiinsa? Onko niitä mahdollista käyttää kohtuudella? Onko jotkut kokeilleet älyttömyysluureja, miten se sujui, tuliko kokeilusta pysyvää?
Mulla oli viimeksi n. 2022-2023 aikana Nokia 3310 remake ja se oli hämmentävän maadoittavaa. Puhelin toimi hyvin rajatusti ja toimi siinä hyvin. Internet oli internetissä eikä jatkuvasti kourassa. Asiat oli silleen hyviä. No, tämä loppui mulla siihen, kun tuli muutto isompaan asuntoon eteen, ja muutot on mulle poikkeuksellisen stressaavia ja älypuhelimen käyttö poisti siitä kitkaa, kun piti hoitaa asioita. Tän piti jäädä väliaikaiseksi ratkaisuksi, mutta no ihan pian muuton jälkeen tuli korona ja siitä riemuksi lauennut krooninen kiputauti niin niin.
Ja no, tilasin ensimmäisten joukossa uuden Jollan, eli se on mulle tulossa rinnalle tähän nyt. Mutta. Oon nyt viime aikoina pystynyt vähentämään älypuhelin käyttöä radikaalisti. Päivittäin räplään sitä nyt noin 20 min, joskus vähän enemmän, joskus sitäkin vähemmän. Mua kiinnostaa käydä nyt järjestelmällisesti läpi kaikkia asioita, jotka on älypuhelimessa ja jotka voisi korvata jollain fyysisellä. Esim klassinen opiskelukortti, ja että saisi HSL:n toimipisteellä opiskelijahintaisen matkakortin. Se paska toimii muutenkin huonosti siinä sovelluksessa. Tavoitteena mulla olis päästä tilaan, jossa voi heittää joskus hyvästit älypuhelimelle, mutta oon myös valmistautunut hölmöluurin ja jollan yhteiseloon. Sitä se nyt kuitenkin on aluksi, ja tutkailen uteliaasti sen edistymistä.
hästägi ehdotuksena #luddiittiklubi
Hankin tosiaan Muditan joku aika sitten, ja ajatus oli että käytän pääasiassa sitä, ja älypuhelin pysyy laatikossa esim. pankkiasioita varten.
Tosiasiassa tämä ei ole toiminut, tällainen kaksoiselämä vaatii jonkin verran itsekuria, joka helposti pettää kiireisinä aikoina.
Tällä hetkellä käyn prosessia että tunnistaisin ne asiat, mitkä saa turvautumaan älypuhelimeen ja mietin niille tyhmäkorvikkeita. Bussiaikataulut sain viimein Muditaan, ja opettelen nyt paperikalenterin käyttöä...
-
@magdalenahai @Auroraresidue @diiccix
Mä en ole koskaan varsinaisesti ollut koukussa älypuhelimeen, mutta olen toki käyttänyt sitä paljon. Nykyään, kun en enää käytä Instagramia, käytän kännykkää useimmin musiikin kuunteluun (kuuntelen musiikkia, kun kävelen ulkona) ja pikaviesteihin. Kotona se on usein laukussa tai jossain pöydänkulmalla, koska pikaviestit voi lukea läppäriltäkin.Ennen kahdeksaa aamulla ja yhdeksän jälkeen illalla ei tule mitään muuta läpi kuin suosikkilistalle määriteltyjen ihmisten puhelut ja viestit. Työsovelluksissa (Slack ym.) vastaava aikahaarukka on iltaviidestä aamuun. Sähköposteista ym. ei tule push-notifikaatioita.
iOS 26 -käyttöjärjestelmäpäivityksen ainoa hyöty oli se, että se tekee kännykän käytöstä vähemmän houkuttelevaa. Joka kerta ottaa aivoon, kun sen näkee

@turmalina @magdalenahai @Auroraresidue tälläsiä rajoja on kyl pakko laittaa. Mulla ei ole koskaan äänet päällä ja oletuksena otan ilmoitukset pois. Kun ekan kerran hankin älypuhelimen muinoin, se oli aika pyörryttävää mistä kaikesta jo silloin tuli ilmoitusta, ja ne on vain lisääntyneet käsittääkseni. Instagramissa ärsytti etenkin valeilmoitukset, henkilö x on jakanut julkaisun ja ei kyllä ollut. Kunhan vain houkutus vilkaista, että mitäs nyt.
-
@diiccix Mää oon ollu Linux-puhelimella nyt taas pari vuotta. Ensin Fairphone 4 ja nyt 5. PostmarketOS.
Tätä käyttäessä sitä on pikkuhiljaa tajunnu millaista paskaa toi muutama android-vuosi välissä oli. Jatkuvaa pimputipomputi, vilkutivälkyti, huomaamut! huomaamut!. Ja tuli liian paljon vaan jumitettua selaamaan ja tuijottamaan jotain facepookkia tai googlen uutiskeräintä tai hetken vietin twitterissäkin enneku se yks
tuli kuvioihin. Ja kun puhelimen laski kädestä: "Pimpelipom! Et ole viiteen minuuttiin selannut mitään!" Ja näyttää että tekoälypaskeiden myötä koko android on vaan pahentunu tuosta.Nyt ei ole muita someja ku Mastodon käytössä ja se ei pimpelipompeli kuin sillon ku haluan. PMOS:ssä ei ole push-tukea ja appsit pitää olla auki jos haluaa niistä notifikaatioita. Tuba kiinni -> mastodon ei häiritse. Käytännössä normaalisti ei ole päällä kuin Matrix-client ettäjotta sillatut wa-viestit tulee perille jos jollain on asiaa. Vain puhelut ja tekstiviestit tulee läpi ilman et mitään tarvii olla erikseen päällä.
Jos jotain tarvii ihan oikeasti selata, niin teen sen sitten tolla desktop rigillä. Ja turhanpäiväisen algoritmisomeselauksen sijaan selailen mitä on tapahtunu kiinnostavissa projekteissa, vaiks Godot, Bevy, Blender, PMOS...
Tuohon päälle vielä sit sellasta mindfullness-harjoittelua et jos alkaa tuntua tylsältä ja tekis mieli vaikka selata jotain turhaa paskaa, ni tietoisesti lyön CD:n soittimeen (jotain Stam1naa, Mokomaa, Archspireä, Make Them Sufferia tai Lorna Shorea tai muuta rauhoittavaa), istun tohon kuuntelupisteeseen ja kuuntelen CD:n kansilehdykkä kädessä tai silmät kiinni.
Älypuhelimesta johtuva ahdistus ja stressi on kyllä omalta osalta pelkkä paska muisto lähivuosilta. Samalla lailla levollinen tunne oli viimeksi ennen androideja N900:n kanssa.
Puhelutuki noissa Fairphoneissa on vielä vähän vaiheessa ja puhelujen varalta tuli hommattua tollanen HMD 2660 simpukkaluuri jolla ei voi ku soittaa ja tekstiviestitellä. Jos tulee lähdettyä luontoon tai rannalle tai muuten jonneki rauhottumaan, ni otan tarkotuksella pelkästään ton pöljäluurin.
@jago CD-levyjen kuuntelu on sellaista, mitä mun täytyy harjoitella edelleen uudelleen. Se oli hyvin olennainen osa mun teini-ikää, juurikin pistää levy pyörimään ja tarkastella samalla kansilehteä, uppoutua siihen. Hankin vuos sitten käytetyn cd-soittimen tätä varten ja Parhaat
️ cd-albumit elämän varrelta on edelleen tallessa, jopa joitakin uusia ostettuna.