Jos olet vaihtanut tai yrittänyt vaihtaa tietokoneen käyttöjärjestelmän Windowsista Linuxiin 2 vuoden sisällä, miltä Linuxin käyttäminen on tuntunut?
-
Jos olet vaihtanut tai yrittänyt vaihtaa tietokoneen käyttöjärjestelmän Windowsista Linuxiin 2 vuoden sisällä, miltä Linuxin käyttäminen on tuntunut?
Valitse vaihtoehto, joka vastaa kokemustasi parhaiten. Samat vastausvaihtoehdot on kahdelle eri ryhmälle:
A: Windowsin peruskäyttäjä = joudut yleensä pyytämään apua tietokoneeseen liittyvissä teknisissä ongelmissa
B: Windows-konkari = osaat muovata Windowsin toimintaa mieleiseksesi ja selvittää sen käytössä eteen tulevia ongelmia paremmin kuin ihmiset yleensä
@nen Kertookohan kyselyn tulos Linuxin käyttökokemuksesta vai siitä, millaista väkeä Mastodonissa pyörii?
-
@nen Kertookohan kyselyn tulos Linuxin käyttökokemuksesta vai siitä, millaista väkeä Mastodonissa pyörii?
@SecProc Molempia? Oon ainakin omalta osaltani yrittänyt pitää huolen, että täällä saisi realistisen kuvan siitä, millaista Linuxin käyttö tulee olemaan. Ettei tulisi isoja pettymyksiä ja osaa arvioida sopiiko se itselle. Myös distrosuosituksen oon miettinyt niin, että se olisi mahdollisimman kivuton aloittelijalle (Mint). Moni varmaan tekee samaa, ja paljon hyviä neuvoja täällä onkin näkynyt.
Tän kyselyn teko tuli mieleen muualla netissä näkemästäni Linux-valituksesta. Aika tyypillistä on, että niissä mainitaan jotain erikoistuneita distroja ja kerrotaan ajurien asentamisen rikkoneen käyttiksen tai muusta kummallisesta, mikä viittaisi siihen, että heidän löytämänsä ohjeet on olleet haitallisia. Ei ihme jos tulee karvaita pettymyksiä ja kaikki hajoaa. Moni varmaan nykyään myös “kysyy tekoälyltä”, ties millaista ohjeistusta sieltäkin tursuaa.
-
@SecProc Molempia? Oon ainakin omalta osaltani yrittänyt pitää huolen, että täällä saisi realistisen kuvan siitä, millaista Linuxin käyttö tulee olemaan. Ettei tulisi isoja pettymyksiä ja osaa arvioida sopiiko se itselle. Myös distrosuosituksen oon miettinyt niin, että se olisi mahdollisimman kivuton aloittelijalle (Mint). Moni varmaan tekee samaa, ja paljon hyviä neuvoja täällä onkin näkynyt.
Tän kyselyn teko tuli mieleen muualla netissä näkemästäni Linux-valituksesta. Aika tyypillistä on, että niissä mainitaan jotain erikoistuneita distroja ja kerrotaan ajurien asentamisen rikkoneen käyttiksen tai muusta kummallisesta, mikä viittaisi siihen, että heidän löytämänsä ohjeet on olleet haitallisia. Ei ihme jos tulee karvaita pettymyksiä ja kaikki hajoaa. Moni varmaan nykyään myös “kysyy tekoälyltä”, ties millaista ohjeistusta sieltäkin tursuaa.
-
@nen Lähtisin kyllä näin mututuntumalta arvioimaan, että Mastodonin käyttäjäkunta on keskimäärin osaavampaa tietokoneasioissa verrattuna samankokoiseen joukkoon satunnaisia ihmisiä. Tämä vinouttaisi kyselytulosta ja saisi Linuxin näyttämään helpommalla kuin se on.

-
@nen Vastasin kyselyyn viimeisellä vaihtoehdolla, koska siirryin Windowsissa Maciin enkä Linuxiin.
Vastaan kuitenkin näin kommentilla, että keskeisin syy tähän ratkaisuun eivät olleet Linuxissa olevat ongelmat tai puutteet. Ylivoimaisesti merkittävin syy oli se, että olen ikävä kyllä edelleen liian naimisissa Adoben tuoteperheen kanssa. Toinen syy oli se, että halusin pöytäkoneesta eroon ja läppärin tilalle ja MacBook Airit on vaan
raudan suhteen.Ennen tätä käytin kuitenkin kuukausia Linuxia ilman merkittäviä ongelmia, joten kuuluisin varmaan niiltä osin tuohon B5-lokeroon
️@saaste @nen Aika sama tilanne kuin sulla ja luult B5 muuten.
Mulla oli mäcci-kuume jo -89, mutta silloin olivat 3x kalliimpia kuin PC, niin otin Amiga 500. Sen jälkeen taas PC. Vuonna 2008 työkoneen levy jäi liian pieneksi mun kuville, niin ostin oman kotikoneen ja kun oli varaa, niin mäcin. Tykästyin kyllä heti, mutta kun töissä pitää neuvoa muita, niin oon siellä Windows-käyttäjä.
-
DeepL näköjään kääntää Windows-konkarin englanniksi hieman toisin kuin minä olisin kääntänyt:
– Windows addict
– Windows geek
– Windows-concerned
– Windows Monkey
@nen DeepL yrittää välttää konsistenssia.
Mielenkiintoinen strategia.
-
@nen Lähtisin kyllä näin mututuntumalta arvioimaan, että Mastodonin käyttäjäkunta on keskimäärin osaavampaa tietokoneasioissa verrattuna samankokoiseen joukkoon satunnaisia ihmisiä. Tämä vinouttaisi kyselytulosta ja saisi Linuxin näyttämään helpommalla kuin se on.

@SecProc Mutta väittäisin, että jos se kokemus on osaaminen Windowsista, niin voi silti hyvin mennä sormi suuhun Linuxin kanssa, varsinkin ongelmatilanteissa. Ja samalla kun kuitenkin kokemuksen tuomaa itsevarmuutta on, niin sitten myös voi päätyä herkemmin yrittämään Windows-taustaa vasten loogiselta tuntuvia ratkaisuja. Ja voi turhautua herkemmin jos hommat ei suju nopeasti. Yritin kyllä tätä ATK-nörttiyttä saada erotettua AB-jaottelulla, mutta vähän niukasti on tullut vastauksia peruskäyttäjiltä vielä. Odotin nörteiltä kielteisempiä kokemuksia kuin mitä on tullut.
-
@nen DeepL yrittää välttää konsistenssia.
Mielenkiintoinen strategia.
@androcat Mietin että se assosioi nuo jonkinlaiseen kirjaimin nimettyjen viestien/kommenttien luetteloon. Eli joku tällainen kaava:
K1: Vaihdoin takaisin Windowsiin (nimim. Windows on rakkaus)
-
@androcat Mietin että se assosioi nuo jonkinlaiseen kirjaimin nimettyjen viestien/kommenttien luetteloon. Eli joku tällainen kaava:
K1: Vaihdoin takaisin Windowsiin (nimim. Windows on rakkaus)
@nen Jos pitäisi vaan arvata, veikkaisin, että heillä on maksullinen versio, ja että konsistenssi-välttely on tehokas tapa välttää kaupallista käyttöä.-
-
@nen Jos pitäisi vaan arvata, veikkaisin, että heillä on maksullinen versio, ja että konsistenssi-välttely on tehokas tapa välttää kaupallista käyttöä.-
@androcat En tajunnut. Muistaakseni tämä on maksullinen palvelu. Miten johdonmukaisuus liittyy maksullisuuteen?
-
@SecProc Mutta väittäisin, että jos se kokemus on osaaminen Windowsista, niin voi silti hyvin mennä sormi suuhun Linuxin kanssa, varsinkin ongelmatilanteissa. Ja samalla kun kuitenkin kokemuksen tuomaa itsevarmuutta on, niin sitten myös voi päätyä herkemmin yrittämään Windows-taustaa vasten loogiselta tuntuvia ratkaisuja. Ja voi turhautua herkemmin jos hommat ei suju nopeasti. Yritin kyllä tätä ATK-nörttiyttä saada erotettua AB-jaottelulla, mutta vähän niukasti on tullut vastauksia peruskäyttäjiltä vielä. Odotin nörteiltä kielteisempiä kokemuksia kuin mitä on tullut.
@nen Nyt on oletusta oletuksen päällä sen verran tiheästi, että katson parhaaksi olla jakamatta ihmiskäyttäytymisen ruodintaa.

Tuossa ab -seulassa on se hankaluus, että vaihtoehdot olivat periaatteessa amatööri ja tehokäyttäjä (eri sanoilla, mutta silti). Siinä on toinen vinouman paikka.
-
@androcat En tajunnut. Muistaakseni tämä on maksullinen palvelu. Miten johdonmukaisuus liittyy maksullisuuteen?
@nen Olettaisin, että johdonmukaisuus olisi n.s. upsell-ominaisuus.
-
Valitse vaihtoehto, joka vastaa kokemustasi parhaiten. Samat vastausvaihtoehdot on kahdelle eri ryhmälle:
A: Windowsin peruskäyttäjä = joudut yleensä pyytämään apua tietokoneeseen liittyvissä teknisissä ongelmissa
B: Windows-konkari = osaat muovata Windowsin toimintaa mieleiseksesi ja selvittää sen käytössä eteen tulevia ongelmia paremmin kuin ihmiset yleensä
Välitulokset
-
@reimamak Mikä Dolphinissa harmittaa?
-
@saaste @nen Mulla on kanssa se että Windowsista kaipaan videoleikkaustyökalua. Gimpiin tottuminen Photoshopin korvaajana kesti ehkä noin kuukauden. Kyllähän se on iso kynnys alkaa opetella (taas) aivan uusia ohjelmia.
Adoben kanssa vaan sitä olisi naimisissa myös tekoälyn kanssa ja tukemassa sen voimallista kehittelyä, mihin itse olen vetänyt rajan monen softan kanssa. -
@MariaCalendula @saaste @nen Kai tässä varmaan toimis vaikka mitkä Linuxin videoeditorit, mutta kun just ehdin opetella Da Vinci resolven (3. editori minkä vajaa 10 v sisään olen ottanut käyttöön). Katoin jakelun mukana tulevaa Kdenliveä ja totesin että se on taas erilainen, en jaksa.
DaVincissä on hyvät ominaisuudet jo ilmaisena. Kun hankin uuden koneen asennan siihen Rocky Linuxin, mihin DaVinci pitäisi mennä heittämällä (tai jonkun muun Fedora-pohjaisen Linuxin missä se toimis helpommalla).
-
@nen Teeskentelin Windows-konkaria, vaikka todellisuudessa ehdin käyttää Winukkaa vain noin vuoden ajan siirryttyäni opiskelusyistä pois macOS:stä. Ei mulla kovin paljon murheita ole Linuxin kanssa ollut, ja luulen että peruskäyttäjällä olisi ollut vielä vähemmän. Kikkailu on välillä osunut omaan nilkkaan...
-
Häkellyttävän moni on ylipäänsä vaihtanut Linuxiin tässä 2v sisällä! Tähän mennessä 52 vastaajaa.
(Ellei kysymys sitten ollut liian pitkä ja enemmistö vastaajista unohtanut tuon aikarajoituksen päästessään vihdoin vastaamaan.
) -
Häkellyttävän moni on ylipäänsä vaihtanut Linuxiin tässä 2v sisällä! Tähän mennessä 52 vastaajaa.
(Ellei kysymys sitten ollut liian pitkä ja enemmistö vastaajista unohtanut tuon aikarajoituksen päästessään vihdoin vastaamaan.
)@nen tavallaan totta, tavallaan ei. läppärillä vaihdoin jo joskus viitisen vuotta sitten, mut pöytäkoneella vasta tuossa kesällä tein vaihdoksen.
-
@nen työkone on jäänyt vähälle käytölle, koska alkuasennuksissa jotain meni pieleen eikä työpaikan vpn toimi kuten pitäisi. Asentaminen bugittanut, ja kun ei ole ollut aikaa tuunata Thunderbirdiä toimimaan on sähköpostiliikennekin mennyt raskaaksi ja tulostaminenkin vaikeaksi.
Jotain pitäisi tehdä, mutta BYOD-kiusaus on suuri, varsinkin kun omalla koneella on kosketusnäyttö, joten olen siirtänyt ongelman ratkaisua. Työpaikka päättää linux-versiosta ym. joten ei voi valita mitä haluaa (lähiomainen käyttää Mintiä, töissä Ubuntu).
Olen ihminen joka lukee manuaalin vasta äärimmäisessä hädässä ja yrittää sitä ennen edetä nopean intuitiivisesti tai sit rauhassa absorboida uutta systeemiä pienin askelin. Elän kuitenkin toivossa, että asiat kirkastuisivat kesään mennessä.