Vilket är det mest "moraliska" alternativet för att köpa böcker i Sverige idag?
-
Vilket är det mest "moraliska" alternativet för att köpa böcker i Sverige idag? AdLibris?
Om du tycker fysisk bokhandel, hänvisa till en specifik bokhandel, inte det generella konceptet.
Hur gör man med ljudböcker och e-böcker? Då är det väl AdLibris?
#böcker -
Vilket är det mest "moraliska" alternativet för att köpa böcker i Sverige idag? AdLibris?
Om du tycker fysisk bokhandel, hänvisa till en specifik bokhandel, inte det generella konceptet.
#böcker@leanderlindahl Vet inte om det är mer moraliskt, men någon gång direkt från författaren och någon gång från förlaget. Mer ofta från större näthandel, idag är det mest Bokus för min del.
Fysisk handel i Stockholm blir det nog allt Akademibokhandeln, den stora mitt i stan.
I Växjö är Cultix ett roligt alternativ till Akademibokhandeln. -
#böcker@leanderlindahl jag köper e-böcker både från Adlibris och Bokus. Tror inte att det är skurkar någon av dem. Tänker det är bra att sprida köpen mellan konkurrenter.
Bokus känns helt renodlad bokaffär och Adlibris har ganska mycket annat de säljer. -
#böcker@leanderlindahl gäller det svenska e-böcker så är det oftas den som är billigast men engelska e-böcker så försöker jag köpa dem fria från DRM på ebooks.com
-
#böcker@leanderlindahl Löhrs bokhandel i Göteborg. Men också SF-bokhandeln i Sthlm, Göteborg, Linköping och Malmö eller på nätet. Adlibris vid hörnet Kungsgatan/Magasinsgatan i Göteborg, Adlibris på nätet. Adlibris ägs av Bonniers, Bokus av en tveksam ägare, Karl Perlhagen.
-
#böckerTack för en massa bra svar. Jag har använt Biblio, bibliotekets app, men det är otroligt lite man får låna per månad så det blir problem hela tiden. Och ljudböckerna har ingen förhandslyssning, så om uppläsaren är hemsk vet man inte förrän efter att man "brännt" ett lån.
I en del fall saknas böcker, som nu när Habermas gick bort och jag ville läsa något av honom.
Jag är också intresserad av att till sist nu, läsa delar av röda rummet, efter att ha undvikit den ett helt liv

-
#böcker@leanderlindahl
Jag gillar Studentapan! Jag tror det även är till för människor som inte studerar. Väldigt fina böcker i andra hand. -
@leanderlindahl Löhrs bokhandel i Göteborg. Men också SF-bokhandeln i Sthlm, Göteborg, Linköping och Malmö eller på nätet. Adlibris vid hörnet Kungsgatan/Magasinsgatan i Göteborg, Adlibris på nätet. Adlibris ägs av Bonniers, Bokus av en tveksam ägare, Karl Perlhagen.
@Anders_S
Angående Bokus, så ser jag att KP är störste ägare; 49,71% av både röster och kapital. Jag vet inget om honom, intressant om han är tveksam. Men samtidigt är det ett börsnoterat bolag, så även du och jag kan vara ägare direkt och indirekt. Tänker också på att Akademibokhandeln ingår i gruppen, så samma argumentation gäller även dem. -
Tack för en massa bra svar. Jag har använt Biblio, bibliotekets app, men det är otroligt lite man får låna per månad så det blir problem hela tiden. Och ljudböckerna har ingen förhandslyssning, så om uppläsaren är hemsk vet man inte förrän efter att man "brännt" ett lån.
I en del fall saknas böcker, som nu när Habermas gick bort och jag ville läsa något av honom.
Jag är också intresserad av att till sist nu, läsa delar av röda rummet, efter att ha undvikit den ett helt liv

Röda rummet kanske finns som gratis e-bok med tanke på att den är gammal?
-
@leanderlindahl Runeberg för PD gamla nordiska böcker. https://runeberg.org/
(Jag har gjort en PD engelska Röda rummet e-bok: https://standardebooks.org/ebooks/august-strindberg/the-red-room/ellie-schleussner)
-
-
@leanderlindahl Japp: https://www.gutenberg.org/ebooks/57052
Sen ang moraliska alternativet, så har jag för mig att det rätta är att inte låna eböcker på biblan pga kostar mycket mer för biblioteken än fysiska boklån.
-
@Anders_S
Angående Bokus, så ser jag att KP är störste ägare; 49,71% av både röster och kapital. Jag vet inget om honom, intressant om han är tveksam. Men samtidigt är det ett börsnoterat bolag, så även du och jag kan vara ägare direkt och indirekt. Tänker också på att Akademibokhandeln ingår i gruppen, så samma argumentation gäller även dem.@hehemrin @leanderlindahl Han utretts i flera skandaler kring misstänkta ekonomiska brott och driver riskkapitalbolag med tveksamma investeringar. Sök på hans namn får du se.
-
@leanderlindahl Japp: https://www.gutenberg.org/ebooks/57052
Sen ang moraliska alternativet, så har jag för mig att det rätta är att inte låna eböcker på biblan pga kostar mycket mer för biblioteken än fysiska boklån.
@Mabande @leanderlindahl för digitala böcker betalar biblioteken en avgift per lån, för fysiska är det inköpssumman. Det stora problemet för biblioteken är att det är svårt att budgetera för digitala lån. Därför blir det exempelvis såna tråkiga begränsningar som "ett lån per vecka" osv...
-
@gbergfalke tack vad snällt, men jag använder inte Google.

Var var det för söktermer? Jag kan testa på Qwant.

-
@Anders_S
Angående Bokus, så ser jag att KP är störste ägare; 49,71% av både röster och kapital. Jag vet inget om honom, intressant om han är tveksam. Men samtidigt är det ett börsnoterat bolag, så även du och jag kan vara ägare direkt och indirekt. Tänker också på att Akademibokhandeln ingår i gruppen, så samma argumentation gäller även dem. -
@leanderlindahl Runeberg för PD gamla nordiska böcker. https://runeberg.org/
(Jag har gjort en PD engelska Röda rummet e-bok: https://standardebooks.org/ebooks/august-strindberg/the-red-room/ellie-schleussner)
@robinwhittleton mycket imponerande. Jag måste skamset erkänna att jag inte vet vad PD står för.

-
@leanderlindahl@folkdata.se @hehemrin Karl Perlhagen vilket jag redna tidigare skrivit.
-
#böckerFör (gamla) ljudböcker (utan upphovsrättsligt skydd) på franska, tyska, italienska och engelska är librivox väldigt bra.
Finns pyttelite på svenska också.

-
@leanderlindahl När det gäller klassisk (och även ganska obskyr) svensk litteratur gillar jag literaturbanken.se som drivs av Svenska Akademin. De har ofta väldigt välformaterade e-böcker att ladda ned samt intressant bakgrundsmaterial om verk och författare. Här är deras sida om Strindberg: