@doktorzjivago det ser ju ut som ett marsvins septitank... men smakade det bättre eller sämre än julmust?
-
Ett steg närmare att lyckas utföra masspektrometri av julmust. Det är den sista pusselbiten för att kunna ringa in vad den består av. Eventuellt har jag det gjort inom tre veckor! Mycket spännande.

Efter att ha mailat Uwe Spiekermann, en historieprofessor som är expert på mat- och dryckesindustrin i Tyskland 1870-1914, blev han eld och lågor när jag berättade historien om julmust. Han har grävt djupt i Berlin-arkiven om Harry Roberts förehavanden men hittat inte mycket. Tanken svindlar. ->

-
Efter att ha mailat Uwe Spiekermann, en historieprofessor som är expert på mat- och dryckesindustrin i Tyskland 1870-1914, blev han eld och lågor när jag berättade historien om julmust. Han har grävt djupt i Berlin-arkiven om Harry Roberts förehavanden men hittat inte mycket. Tanken svindlar. ->

-> om Harry Roberts inte bedrivit akademisk forskning i Berlin, hur har han lärt sig att göra essenser & julmust? Han hade ingen egen adress i Berlin utan var sannolikt inneboende hos nån. Spionerade han på apoteken och dryckesindustrin? Professorn vill söka efter mer info. Kul med engagemang!
-
-> om Harry Roberts inte bedrivit akademisk forskning i Berlin, hur har han lärt sig att göra essenser & julmust? Han hade ingen egen adress i Berlin utan var sannolikt inneboende hos nån. Spionerade han på apoteken och dryckesindustrin? Professorn vill söka efter mer info. Kul med engagemang!
@doktorzjivago Jag ser en rafflande dokumentär i din framtid!
-

@doktorzjivago på den tiden hände det ibland att en person åkte utomlands, jobbade t.ex. I ett apotek, och vid återkomst till fosterlandet hävdade att man doktorerat m.m. på färjan ort. Sedan startade man företag och utnyttjade vad man lärt sig på fjärran ort.
-
@doktorzjivago på den tiden hände det ibland att en person åkte utomlands, jobbade t.ex. I ett apotek, och vid återkomst till fosterlandet hävdade att man doktorerat m.m. på färjan ort. Sedan startade man företag och utnyttjade vad man lärt sig på fjärran ort.
@mikaelfer Verkligen! Det var mycket gråzoner där
-
@doktorzjivago Det här är ju riktigt spännande.
Tänk om ni hittar saker som inte är känt. Jag läste en bok om ett hemligt apotek i Bokklubben, de andra tyckte väl inte den var lika bra men jag gillade just detektivgrejen i den. -
@doktorzjivago
Ja men ja!!!
Titel: _Julmustdetektiven_
eller möjligen _Doktorns förskrivning_ -
Som en liten sidenote hittar jag flera recept som sannolikt är ursprunget till champis och Pommac… men det kommer bli en separat tråd senare i år.

@doktorzjivago
Men yay så kul!!!
Det var alltid extra högtidligt att få Champis eller Pommac som liten! -
@doktorzjivago Gör det! Skriv en bok
om läsk! 

-
@doktorzjivago Jag ser en rafflande dokumentär i din framtid!
@Mabande Kanske det kanske! Eller en bok
-
@Mabande Kanske det kanske! Eller en bok
@doktorzjivago Oavsett vilket tänker jag mig att den slutar med att mysteriet är löst, men inte avslöjas för andra
️ -
@doktorzjivago Oavsett vilket tänker jag mig att den slutar med att mysteriet är löst, men inte avslöjas för andra
️@doktorzjivago @Mabande Big Julmusts tentakler når långt

-
Nu har jag postat ett prov med julmust till ett högteknologiskt lab i Frankrike som ska analysera varenda molekyl som drycken innehåller. Svar inom 16 dagar. Olidligt spännande!

-
Nu har jag postat ett prov med julmust till ett högteknologiskt lab i Frankrike som ska analysera varenda molekyl som drycken innehåller. Svar inom 16 dagar. Olidligt spännande!

@doktorzjivago Oliiiiidliiigt!
-

@doktorzjivago vad tror du, är du rätt ute?

-
@doktorzjivago vad tror du, är du rätt ute?

@linbro På rätt väg i alla fall!
-

@doktorzjivago Fråga, har du sett serien Drops of God på AppleTv?
Om inte så känns den serien right up you ally. En jakt på toner i olika vin.
-
R relay@relay.mycrowd.ca shared this topic