We berichten kritisch over de Europese afhankelijkheid van big tech.
-
@Lanske @FTM_nl Wat een onzin! "Amerikaanse tech" is net zo goed of fout als Europese of Chinese. De kwestie is niet nationalistisch.
Open en vrije programmatuur is noodzakelijk om vrijheid te bewaren tussen de verstikkende juridische overeenkomsten die men aangaat bij het gebruik van al die digitale zaken. Het gaat om de licenties.
Niet om de techniek.
Niet om de nationaliteit.
#GNU@vandefiets @Lanske @FTM_nl je data hosten met vrije software op een Amerikaanse server valt nog steeds onder de CLOUD Act.
Bovendien zie ik nog niet elke eenling of kleine organisatie zelf een Postfix en Dovecot server draaien, dus je hebt een partij nodig die het kan hosten en ondersteunen.
Ik ben het er wel mee eens dat qua software FLOSS natuurlijk de voorkeur heeft, maar het is niet het hele plaatje.
-
@vandefiets @Lanske @FTM_nl je data hosten met vrije software op een Amerikaanse server valt nog steeds onder de CLOUD Act.
Bovendien zie ik nog niet elke eenling of kleine organisatie zelf een Postfix en Dovecot server draaien, dus je hebt een partij nodig die het kan hosten en ondersteunen.
Ik ben het er wel mee eens dat qua software FLOSS natuurlijk de voorkeur heeft, maar het is niet het hele plaatje.
@danieldk @Lanske @FTM_nl Zeker, en met vrije software zal je vast ook een raket kunnen afvuren, of een drone besturen. Het probleem is juridisch, niet technisch. Het zit 'm in de licentie. Soevereiniteit is geen technische term.
Btw. Eenlingen kunnen aan de slag met de gebruiksvriendelijke cloud / server-oplossingen Freedombox of Yunohost.
-
We berichten kritisch over de Europese afhankelijkheid van big tech. Ondertussen zit ons eigen platform vol met Amerikaanse technologie. Tijd om afscheid te nemen. Kijk mee hoe gemakkelijk of moeilijk dat is. We gaan dat namelijk transparant doen, samen met onze collega’s van De Correspondent. Wil je ons daarbij helpen? Dat kan, want we zoeken per direct een projectmanager voor deze klus. https://www.ftm.nl/artikelen/follow-the-money-en-de-correspondent-willen-onaf-hankelijker-worden-van-amerikaanse-tech-en-iedereen-mag-meekijken
Mooi nieuws @FTM_nl Goede eerste stap in transitie van Amerikaanse big tech naar Europese alternatieven die publieke waarden, autonomie en innovatie bevorderen
-
R relay@relay.infosec.exchange shared this topic