#swepost
-
Kerstin, 74, lever utan internet: ”Får göra på det gamla vanliga sättet”
Tre procent av svenskarna använder inte internet. Kerstin Nilsson utanför Ystad är en av dem.
DN.se (www.dn.se)
Läste detta förut idag. Det är inte lätt att vara analog. Och utan barn/vänner som hjälper en så är det nog nästan omöjligt?
Staten måste ta mer ansvar och ha handledare på servicekontoren. Och dessutom fler servicekontor. Nu verkar verkar biblioteket vara stället man får gå till.
Med det nya elegget så borde polisen få i uppdrag att hjälpa till. De skulle kunna ge mig en säkerhetsdosa eller ett certifikat över disk.
Var finns motståndsrörelsen? Jag har börjat bojkotta bankid så gott det går.
-
Nu skulle jag donera till EDRi genom deras sida och valde då betalkort och fyllde i min kortuppgifter.
Men då fick jag upp den rutan jag ofta får, och där jag kan bara godkänna betalningen med BankID.
Jag har Länsförsäkringar som bank.
(Jag har deras dosa för att logga in och signera på internetbanken. Den dosan har dock ingen QR-skanning utan är bara som en liten miniräknare). -
Kerstin, 74, lever utan internet: ”Får göra på det gamla vanliga sättet”
Tre procent av svenskarna använder inte internet. Kerstin Nilsson utanför Ystad är en av dem.
DN.se (www.dn.se)
Läste detta förut idag. Det är inte lätt att vara analog. Och utan barn/vänner som hjälper en så är det nog nästan omöjligt?
Det är tydligen en hjärnskada efter olycka också som gör Kerstin extra hjärntrött.
"En vardag utan uppkoppling är dock ingen enkel sak. Förr brukade hon resa till Göteborgs filmfestival en gång om året. Nu har hon svårt att köpa tågbiljett.
– Och de slutade att skicka ut pappersprogram.Det kostar att hålla sig med pappersfakturor. Betalningar sköter hon via postgiroblanketter. Men störst problem vållar parkeringsapparna – som dominerar inne i staden. Ska Kerstin Nilsson till vårdcentralen eller fika med en kompis i Ystad kör hon långt före utsatt tid och parkerar en halvtimmes promenad bort för att undgå apparna."
Jag tycker det är otroligt dålig samhällsservice. Jag avser att det ska finnas valfrihet. Vill jag eller någon annan betala med pappersfaktura så ska det finnas som självklart alternativ. På postkontor, jag ska inte behöva vara kund i bank x eller y i de få banker som har fysiska bankkontor som nu. Mynt och sedlar och pappersutskrift för parkering. Riktig biljett i papper för tåg som jag kan betala kontant. Av person på Statens Järnvägar i en kassa. Om jag vill. Digitala grejer för att ta del av allt som har med myndigheter och basic samhällsservice ska vara ett val som finns. Apoteket ska vara apoteket, när någon som inte kan använda webbplatsen för FASS frågar "finns min medicin på andra apoteket?" så ska det aldrig vara "det kan inte jag svara på, det är ju konkurrande Apoteket Flash Fresh, vi är Apoteket Super Gum". Filmfestivalen ska såklart ha program i papper. Det digitala bör aldrig vara ett krav, bara ett alternativ.
-
@leffe @jon_bon
Jag betalkortet är genom dem.
I rutan som kommer upp på webben så finns det inga alterantiv, det är bara BankID som gäller tyvärr.
Men det kanske finns andra kort som funkar?
Far o mor har ju t.ex ett Norvegian-kort för det är bättre ränta på det och kostnadsfria kontantuttag utomlands. -
Det är tydligen en hjärnskada efter olycka också som gör Kerstin extra hjärntrött.
"En vardag utan uppkoppling är dock ingen enkel sak. Förr brukade hon resa till Göteborgs filmfestival en gång om året. Nu har hon svårt att köpa tågbiljett.
– Och de slutade att skicka ut pappersprogram.Det kostar att hålla sig med pappersfakturor. Betalningar sköter hon via postgiroblanketter. Men störst problem vållar parkeringsapparna – som dominerar inne i staden. Ska Kerstin Nilsson till vårdcentralen eller fika med en kompis i Ystad kör hon långt före utsatt tid och parkerar en halvtimmes promenad bort för att undgå apparna."
Jag tycker det är otroligt dålig samhällsservice. Jag avser att det ska finnas valfrihet. Vill jag eller någon annan betala med pappersfaktura så ska det finnas som självklart alternativ. På postkontor, jag ska inte behöva vara kund i bank x eller y i de få banker som har fysiska bankkontor som nu. Mynt och sedlar och pappersutskrift för parkering. Riktig biljett i papper för tåg som jag kan betala kontant. Av person på Statens Järnvägar i en kassa. Om jag vill. Digitala grejer för att ta del av allt som har med myndigheter och basic samhällsservice ska vara ett val som finns. Apoteket ska vara apoteket, när någon som inte kan använda webbplatsen för FASS frågar "finns min medicin på andra apoteket?" så ska det aldrig vara "det kan inte jag svara på, det är ju konkurrande Apoteket Flash Fresh, vi är Apoteket Super Gum". Filmfestivalen ska såklart ha program i papper. Det digitala bör aldrig vara ett krav, bara ett alternativ.
-
@jon_bon @leffe
Ja, jag kan ju kolla med dem om det finns någon annan dosa.
Än så länge funkar BankID på GrapheneOS så det är ganska OK för mig.
Jag är dock mer orolig för en eventuell ålderverifieringsapp som tydligen ska använda wallet-funktionen på mobilen.
Tveksam på om det går i GrapheneOS. Eller så är det bara just Google Pay som inte går.Apropå e-wallet, EU-grejen (i Sverige kommer tydligen utfärdaren Polisen att kalla det för Sverige-ID) ska den vara frivillig. Säger dom i alla fall. Att inte ska vara något man måste ha. Med åldersverifieringsskiten är det svårare, för där är det kanske att alla måste verifiera sig? Fast *högst* oklart hur och var någonstans. Appen finns ju inte heller, demoversionen visade sig vara värdelös säkerhetsmiss där någon enkelt kunde sig hacka in i på kort tid. Självklart måste man kunna ha precis vilket operativsystem som helst.
-
Apropå e-wallet, EU-grejen (i Sverige kommer tydligen utfärdaren Polisen att kalla det för Sverige-ID) ska den vara frivillig. Säger dom i alla fall. Att inte ska vara något man måste ha. Med åldersverifieringsskiten är det svårare, för där är det kanske att alla måste verifiera sig? Fast *högst* oklart hur och var någonstans. Appen finns ju inte heller, demoversionen visade sig vara värdelös säkerhetsmiss där någon enkelt kunde sig hacka in i på kort tid. Självklart måste man kunna ha precis vilket operativsystem som helst.
-
Det var Polisen som fick i uppdrag att utfärda s.k. e-plånboken som är ett krav till alla EU-länder genom den reviderade eIDAS-förordningen ("eIDAS 2.0"). Det kan vara olika i olika länder exakt hur apparna ska funka. I Tyskland ser man på utvecklarnas webbplats att de tänker låsa in i Apple/Google. I Sverige mejlade @jonarvid Polisen och fick till svar det ska bli så i Sverige också. Jag skickade också nyligen in ett webbformulär som finns på deras webbplats, "Övriga frågor" eller något sånt, med liknande fråga. "Stämmer det verkligen?". Ännu inte fått mejlsvar.
Hör är förordningen. Inget där om Apple/Google. Känns som politiker skiter i det och outsourcar hela frågan till enskilda tjänstemän och programmerare som får göra som dom vill.
-
Nu skulle jag donera till EDRi genom deras sida och valde då betalkort och fyllde i min kortuppgifter.
Men då fick jag upp den rutan jag ofta får, och där jag kan bara godkänna betalningen med BankID.
Jag har Länsförsäkringar som bank.
(Jag har deras dosa för att logga in och signera på internetbanken. Den dosan har dock ingen QR-skanning utan är bara som en liten miniräknare).Det måste vara ett kort från en bank som är kopplade till betalningssystemet på rätt sätt.
Jah sökte "verified by Visa" och det här var det första som kom upp.
Verified by Visa - Länsförsäkringar
Våra kort är anslutna till säkerhetslösningen Verified by Visa för säkra kortbetalningar på internet. Läs mer om Verified by Visa här!
Länsförsäkringar (www.lansforsakringar.se)
-
Det var Polisen som fick i uppdrag att utfärda s.k. e-plånboken som är ett krav till alla EU-länder genom den reviderade eIDAS-förordningen ("eIDAS 2.0"). Det kan vara olika i olika länder exakt hur apparna ska funka. I Tyskland ser man på utvecklarnas webbplats att de tänker låsa in i Apple/Google. I Sverige mejlade @jonarvid Polisen och fick till svar det ska bli så i Sverige också. Jag skickade också nyligen in ett webbformulär som finns på deras webbplats, "Övriga frågor" eller något sånt, med liknande fråga. "Stämmer det verkligen?". Ännu inte fått mejlsvar.
Hör är förordningen. Inget där om Apple/Google. Känns som politiker skiter i det och outsourcar hela frågan till enskilda tjänstemän och programmerare som får göra som dom vill.
-
R relay@relay.infosec.exchange shared this topic