Okei tyypit, kuka toivoi meitin webinaarin palautelomakkeella tulevaisuuden aiheina pyöriäisiä :-D Miten me Hämeessä järkätään webinaari pyöriäisistä :’-D ”Lajit joita toivottais täällä olevan”???
-
-
@mve @Tuumaru ”Kuuluuko suoruumiiksi ryhtyminen jokaisenoikeuksiin?”
Millainen suo -kysymystä me ollaan muistaakseni ratkottu jo omin voimin ja mun mielikuva on, että karut suotyypit olisi tähän soveltuvampia kuin rehevät. Tää johtuu siitä, että sfagnaania on vain rahkasammalissa, eli jos suo on niin rehevä että siellä vallitsee ruskosammalet, säilöntäprosessi ei välttämättä toimi yhtä hyvin.
-
-
-
Millainen suo -kysymystä me ollaan muistaakseni ratkottu jo omin voimin ja mun mielikuva on, että karut suotyypit olisi tähän soveltuvampia kuin rehevät. Tää johtuu siitä, että sfagnaania on vain rahkasammalissa, eli jos suo on niin rehevä että siellä vallitsee ruskosammalet, säilöntäprosessi ei välttämättä toimi yhtä hyvin.
-
To whomever it may concern -hengessä tiedoksi vielä, mitä konnuuksia on suunnitteilla ens vuodelle.

@kaarne sarjassamme yllättäviä yhteyksiä (tai ei niin yllättäviä): olin eilen katsomassa Eeva Kilpi -aiheista näytelmää Nämä juhlat jatkuvat vielä. Siinä oli paljon Eevan runoja, yksi niistä oli aiheeltaan: "ennen kuolemaa voisi vielä tappaa jonkun" ja nimenomaan jonkun luonnontuhoajan, ja mikä riemu kun joku sellainen ymmärtää jättää elämän. Tuo dian kohta "onko Suomen soissa suoruumiita" herätti siten mielleyhtymän: "jos ei niin voiko niitä järjestää sinne".
Näytelmä oli hieno, suosittelen.
-
@kaarne sarjassamme yllättäviä yhteyksiä (tai ei niin yllättäviä): olin eilen katsomassa Eeva Kilpi -aiheista näytelmää Nämä juhlat jatkuvat vielä. Siinä oli paljon Eevan runoja, yksi niistä oli aiheeltaan: "ennen kuolemaa voisi vielä tappaa jonkun" ja nimenomaan jonkun luonnontuhoajan, ja mikä riemu kun joku sellainen ymmärtää jättää elämän. Tuo dian kohta "onko Suomen soissa suoruumiita" herätti siten mielleyhtymän: "jos ei niin voiko niitä järjestää sinne".
Näytelmä oli hieno, suosittelen.
@titia Ai hitsi miten hienolta kuulostaa! Näytelmä siis, mutta kyllä tää suunnitelmakin olisi toteuttamisen arvoinen. Keksisin heti muutaman loppusijoitettavan, mutta ehkei viitsi julkisesti nimetä ketään.
-
@titia Ai hitsi miten hienolta kuulostaa! Näytelmä siis, mutta kyllä tää suunnitelmakin olisi toteuttamisen arvoinen. Keksisin heti muutaman loppusijoitettavan, mutta ehkei viitsi julkisesti nimetä ketään.
@kaarne "jatkamme tästä Signalissa"

-
@kaarne @mve Yritän etsiä hatarasta päästä, olisinko äskettäin kuullut jotain suoruumiista ja Suomesta. Ihan kuin olisin, mutta kaikessa hässäkässä asioita häviää muistista.
Muistan vain kun Juha Ruohonen kertoi Ravattulan Ristimäen kaivauksilla jonkun kysyneen, mikä tumma kohta haudassa on ja Ruohonen vastasi, että ihmisestä jää sellainen märkä läiskä. Se teki kysyjään ilmeisesti vaikutuksen, meistä jää vain märkä läiskä.
-
@kaarne @mve Yritän etsiä hatarasta päästä, olisinko äskettäin kuullut jotain suoruumiista ja Suomesta. Ihan kuin olisin, mutta kaikessa hässäkässä asioita häviää muistista.
Muistan vain kun Juha Ruohonen kertoi Ravattulan Ristimäen kaivauksilla jonkun kysyneen, mikä tumma kohta haudassa on ja Ruohonen vastasi, että ihmisestä jää sellainen märkä läiskä. Se teki kysyjään ilmeisesti vaikutuksen, meistä jää vain märkä läiskä.
-
@kaarne "jatkamme tästä Signalissa"

@kaarne luin äskettäin myös Olga Tokarczukin romaanin Aja aurasi vainajain luitten yli, ja näytelmästä tuli vahvasti mieleen, miten hyvin Eija Ahvo, joka esittää Eeva Kilpeä, sopisi myös tän romaanin teatterisovituksissa (joita olen nähnyt kaksi) pääosaan. Siinähän ryhdytään myös sanoista tekoihin.
-
-
-
-
-
@Tuumaru @kaarne Ennakkoon voisin lähettää muutamia kysymyksiä:
Mitä laillisia mahdollisuuksia on päästä itse suoruumiiksi?
Ja pitääkö se suo omistaa itse tai saako vaan mennä suoruumiksi naapurin suolle ilman lupaa?
Entä millainen sen suon pitää olla, et ruumis säilyy siellä tuhansia vuosia hyväkuntoisena?
En siis halua läheisiä saattaa vaikeuksiin ja voi olla etten itse jaksa lähdön lähestyessä enää suonsilmään marssia. Eilisestä nämä kysymykset pyörineet päässä

-
-
-
@kaarne @Tuumaru @mve Koivistosta puheen ollen, hän suositteli ResearchGatessa tätä artsua (en ole itse saanut aikaiseksi vielä): https://www.cambridge.org/core/journals/antiquity/article/last-chance-to-see-the-crisis-of-preservation-and-pathways-to-a-sustainable-future-for-europes-peatland-archaeology/63F00F8012D0118BE96EBF41A48356CD
Eli se 'tuhansia vuosia hyväkuntoisena' voi nykyään olla vähän haastavampaa

-
@husku @kaarne @mve @Tuumaru eiks toi Swamp Thing (eli Rämeen olento, kukahan lie suomentanut...) ole aika karu suotyyppi? Mutta se suojelee suota ja ympäristöä yleensä, on siis hyvällä tavalla karu varmasti sitten! https://fi.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4meen_olento
️
Olisi hyvinkin valmis, luulen!