Nu har Aftonbladet och SvD börjat ta betalt av besökare som inte vill bli spårade eller få personuppgifter delade med Schibsteds 40 partners.
-
@kallekn Ja, då återgår till allt som det var igår. Du kan läsa gratisartiklar gratis. Du kan läsa premiumartiklar om du har en prenumeration.
@karlemilnikka Nu fick jag rutan i datorn. Hur blockar jag då de där domänerna, jag har ju inte något sådant tillägg i Vivaldi eftersom Vivaldi verkar sköta det här med adblock helt på egen hand?
-
@karlemilnikka Nu fick jag rutan i datorn. Hur blockar jag då de där domänerna, jag har ju inte något sådant tillägg i Vivaldi eftersom Vivaldi verkar sköta det här med adblock helt på egen hand?
@kallekn @karlemilnikka Jag vet inte om det här är till någon hjälp.
https://help.vivaldi.com/desktop/privacy/tracking-and-ad-blocking/
-
@kallekn @karlemilnikka var det finska iltalehti eller iltasanomat som gjorde samma? Schibsted kanske i bakgrunden här också. Måste se om jag hittar om de gör på samma sätt och samma metod skulle bita. Tills vidare har jag kringgått med Reader Mode knappen.
-
R relay@relay.an.exchange shared this topic
-
Nu har Aftonbladet och SvD börjat ta betalt av besökare som inte vill bli spårade eller få personuppgifter delade med Schibsteds 40 partners.
Blockera följande domäner i Ublock Origin eller Brave för att slippa rutan.
cmp.aftonbladet.se
cmp.svd.se@karlemilnikka tack för tips!
Men vilket fult knep ftån Schibsted:-( -
cmp.aftonbladet.se
cmp.svd.se@karlemilnikka Lade till denna CSS i min webbläsare för domänen Aftonbladet.se så länge.
[id^="sp_message_container_"],
.message-safe-area-holder,
.message-overlay {
display: none !important;
} -
@karlemilnikka Lade till denna CSS i min webbläsare för domänen Aftonbladet.se så länge.
[id^="sp_message_container_"],
.message-safe-area-holder,
.message-overlay {
display: none !important;
}@httpster Jag försökte också blockera div:en först men det funkade inte för mig på svd.se. Scriptet låste scrollen på body också. Jag tänkte först ändra det med ett eget script, men insåg att det var lättare att bara blockera hela skiten.
-
cmp.aftonbladet.se
cmp.svd.se@karlemilnikka Så valet de ger dig är mellan:
1. att de säger att de trackar dig och
2. att du lämnar över massa personuppgifter, som de kommer att använda för att tracka dig -
cmp.aftonbladet.se
cmp.svd.se@karlemilnikka Ja där blev de av med en användare/kund, finns andra alternativ. Schibsted pratar jag om nu bara för att vara tydlig.
-
@httpster Jag försökte också blockera div:en först men det funkade inte för mig på svd.se. Scriptet låste scrollen på body också. Jag tänkte först ändra det med ett eget script, men insåg att det var lättare att bara blockera hela skiten.
@karlemilnikka Ah testade bara på AB. Väntar tills domänerna blockas av listan jag subscribar på.
-
@karlemilnikka Ah testade bara på AB. Väntar tills domänerna blockas av listan jag subscribar på.
@karlemilnikka Hur lägger man till att blockera enskilda domäner i UblockOrigin?
Jag slipper de där eländiga kakfönstrena i Aftonbladet och SvD (så himla illa att de gör sådär!) i min webbläsare, Ironfox. Men skulle gärna vilja kunna lägga till domänerna du föreslog oavsett.
-
cmp.aftonbladet.se
cmp.svd.se@karlemilnikka
Om den svtplay-anpassade varianten av YT-DLP har en plats i Debian/Ubuntus officiella paketserver, borde vi ha våra egna proxysajter* för dagstidningarna.
* lite som vad Invidious är för Youtube -
R relay@relay.mycrowd.ca shared this topic