Katsoin vihreiden puoluevaltuuston livestriimin.
-
@Auroraresidue Ei se aina ole sentään tainnut olla tuota. Kokoomustuminen on iskenyt useampaankin puolueeseen erityisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana.
@hiljaisuus Mä just mietin että milloin tää on tapahtunut? Miksen mä oo aiemmin tajunnut? Ja miksi helvetissä yritin näin pitkään?
-
@hiljaisuus Mä just mietin että milloin tää on tapahtunut? Miksen mä oo aiemmin tajunnut? Ja miksi helvetissä yritin näin pitkään?
@Auroraresidue Overtonin ikkuna toimii näinkin. Muutos tapahtuu hiljalleen hipsutellen, yksi kommentti ja somepäivitys kerrallaan, kunnes ajatus siitä, mikä on normaalia ja millaisten oletusten mukaan toimitaan, on muuttunut täysin.
Tämä on silkkaa spekulaatiota, mutta luulen, että kotimaisen median yksisilmäisyys näkökulmien suhteen ja sosiaalisen median algoritmi-logiikka ovat vaikuttaneet tähän vihreidenkin kohdalla.
-
@Auroraresidue Overtonin ikkuna toimii näinkin. Muutos tapahtuu hiljalleen hipsutellen, yksi kommentti ja somepäivitys kerrallaan, kunnes ajatus siitä, mikä on normaalia ja millaisten oletusten mukaan toimitaan, on muuttunut täysin.
Tämä on silkkaa spekulaatiota, mutta luulen, että kotimaisen median yksisilmäisyys näkökulmien suhteen ja sosiaalisen median algoritmi-logiikka ovat vaikuttaneet tähän vihreidenkin kohdalla.
@hiljaisuus Ja toki osasyynä, että vihreät valitsi puheenjohtajansa sen perusteella, että se kerran sai somessa huomiota pedro pascalilta. Ei kiinnosta poliittinen substanssi millään tavalla, vaan se miten saa huomiota.
Ikävä kyllä, huomio tuskin kääntyy ääniksi. Ja toivonkin, että jokainen joka välittää yhtään mistään äänestää vassareita.
-
@hiljaisuus @Auroraresidue vielä kymmenen vuotta sitten vihreät oli paljon enemmän vasemmalla. mut ilmeisesti se oli ns. helppoa aikaa, sen jälkeen on tullut korona ja sota ja avoin fasismi, mitkä vaatii enemmän poliitikoilta. ja vihreille puolueena se on ehkä ollut liian kova haaste, on vain jääty ajelehtimaan.
(ite erosin vihreistä kai joskus 2018 tai 19, en muista kunnolla)
-
@hiljaisuus @Auroraresidue vielä kymmenen vuotta sitten vihreät oli paljon enemmän vasemmalla. mut ilmeisesti se oli ns. helppoa aikaa, sen jälkeen on tullut korona ja sota ja avoin fasismi, mitkä vaatii enemmän poliitikoilta. ja vihreille puolueena se on ehkä ollut liian kova haaste, on vain jääty ajelehtimaan.
(ite erosin vihreistä kai joskus 2018 tai 19, en muista kunnolla)
@Stoori @hiljaisuus @Auroraresidue synkkä lorepaljastus!

-
@Stoori @hiljaisuus @Auroraresidue synkkä lorepaljastus!

@hiljaisuus @Auroraresidue @diiccix ei hätää, olen myös ollut kommari. tai siis olen edelleenkin (tai ehkä jälleen?), mut ilman sitä toksisuutta lol
-
Katsoin vihreiden puoluevaltuuston livestriimin.
Sinivihreät ja punavihreät riitelee, ja haluaa täysin vastakkaisia asioita. Ketkään puolueen johtohenkilöistä ei sano mitään merkityksellistä mihinkään suuntaan, koska joko a) eivät ymmärrä mitään tai b) eivät uskalla. Pelkäävät karkottavansa ne viimeisetkin kannattajat jotka on aktiivisesti mitään mieltä mistään. Vihreät on portinvartija joka määrittää suunnan? Tyyppi, tiiätkö sä edes mitä portinvartija tekee?
Vihreitä johtaa tyypit, jotka tekee mitäänsanomatonta mössöpolitiikkaa ja koittaa miellyttää kaikkia. Vihreitä johtaa tyypit, jotka vois yhtä hyvin olla kokoomuksessa tai demareissa, mutta on vihreissä koska siellä saa helpommin valtaa.
Miten mä en nähnyt tätä aiemmin? Miten mä uskoin tohon puolueeseen niin pitkään? Onko se aina ollut tällaista?
@Auroraresidue Oma kokemus on ollut että näissä vihreissä (ja RKP:ssä ja KD:ssä) on tehty yhden-asian polittiikkaa mun aikuiselämäni ajan.Yhtä omaa juttua (luonnonsuojelu, suomenruotsalaiset, kristillisyys) ajetaan näköalattomasti ja kaikki muut ollaan valmiita uhramaan kunhan saadaan joku myönnytys siihen yhteen omaan juttuun.
En tiedä onko toi kaikessa totta, mutta tää mut ajoi joskus aikoinaan ensisijaisesti Vasemmistoa äänestämään
-
@hiljaisuus @Auroraresidue @diiccix ei hätää, olen myös ollut kommari. tai siis olen edelleenkin (tai ehkä jälleen?), mut ilman sitä toksisuutta lol
@Stoori @hiljaisuus @diiccix oho en tienny että oot ollu vihreä!
Itsehän erosin kans vihreistä 2019. Liityin feministiseen puolueeseen. Sitä ennen erosin 2013 kun olin muuttamassa Englantiin ja en tykännyt Ville Niinistöstä.
2022 takas vihreisiin ja heti perään 2026 pois. Ehkä tää kolmas kerta toden sanoo etten enää uusiks.
-
@Auroraresidue Oma kokemus on ollut että näissä vihreissä (ja RKP:ssä ja KD:ssä) on tehty yhden-asian polittiikkaa mun aikuiselämäni ajan.Yhtä omaa juttua (luonnonsuojelu, suomenruotsalaiset, kristillisyys) ajetaan näköalattomasti ja kaikki muut ollaan valmiita uhramaan kunhan saadaan joku myönnytys siihen yhteen omaan juttuun.
En tiedä onko toi kaikessa totta, mutta tää mut ajoi joskus aikoinaan ensisijaisesti Vasemmistoa äänestämään
@Mimesatwork mähän siis oikein mielelläni olisin puolueessa jossa aivan kaikki menis luonto edellä. Ympäristöpuolue. Koska kaikki saa siihen liitettyä. Mutta vihreät ei oo se yhden asian puolue enää.

Mähän äänestin kuntavaaleissa vasemmistoa vaikka olin itse vihreänä ehdolla.
-
Itsehän erosin kans vihreistä 2019. Liityin feministiseen puolueeseen. Sitä ennen erosin 2013 kun olin muuttamassa Englantiin ja en tykännyt Ville Niinistöstä.
2022 takas vihreisiin ja heti perään 2026 pois. Ehkä tää kolmas kerta toden sanoo etten enää uusiks.
@hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue joo, mulla oli noiden nuoruuden toksisten kommarikokemusten jälkeen vähän hankala suhde vasemmistoon, niin käväisin vihreissä välillä. mut en sit kotiutunu
-
@Mimesatwork mähän siis oikein mielelläni olisin puolueessa jossa aivan kaikki menis luonto edellä. Ympäristöpuolue. Koska kaikki saa siihen liitettyä. Mutta vihreät ei oo se yhden asian puolue enää.

Mähän äänestin kuntavaaleissa vasemmistoa vaikka olin itse vihreänä ehdolla.
@Auroraresidue Mä koin silloin että se Vihreiden luonto edellä toiminta ei ollut ajatuksella harjoitettua toimintaa, enkä ikinä haluais olla ajamassa politiikka jota ei ole tehty ajatuksella. Välillä tätä tapahtuu Vasemmistossakin (esim vaaliehdokkaiden sivuilla ei aina ole ohjelmaa, vaan joku slogani), mutta koen että toistaiseksi vähemmän
-
@Auroraresidue Mä koin silloin että se Vihreiden luonto edellä toiminta ei ollut ajatuksella harjoitettua toimintaa, enkä ikinä haluais olla ajamassa politiikka jota ei ole tehty ajatuksella. Välillä tätä tapahtuu Vasemmistossakin (esim vaaliehdokkaiden sivuilla ei aina ole ohjelmaa, vaan joku slogani), mutta koen että toistaiseksi vähemmän
@Auroraresidue @Mimesatwork ja myös että 'luonto edellä' voi olla monella tapaa, esimerkiksi linkolalaista ekofasismia, eikä se automaattisesti ole hyvä linja
-
@Auroraresidue @Mimesatwork ja myös että 'luonto edellä' voi olla monella tapaa, esimerkiksi linkolalaista ekofasismia, eikä se automaattisesti ole hyvä linja
@Stoori @Auroraresidue Joo, tämä justiinsa.
-
@Stoori @Mimesatwork joo siis ihan niin radikaali en oo, mutta joku sellainen askeleen Linkolan ekofasistisesta ja ihmisvihaisesta politiikasta lähemmäs ihmisoikeuksia kunnioittavaan, mutta luonnon itseisarvon tunnistavan ja loputonta talouskasvua vastustavan puolueen haluaisin. Että kaikessa päätöksenteossa otettais ympäristövaikutukset huomioon. Ja eläinten oikeudet. Politiikka on typerää ja minä mökötän nyt vähän aikaa ennen ku päätän mitä teen isona. Ehkä toimin vaan muissa järjestöissä enkä puoluepolitiikassa enää.
-
@hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue joo, mulla oli noiden nuoruuden toksisten kommarikokemusten jälkeen vähän hankala suhde vasemmistoon, niin käväisin vihreissä välillä. mut en sit kotiutunu
@Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue
Parien viime kunta- ja eduskuntavaalien jälkeen olen yrittänyt käydä vihreiden aktiivien kanssa keskustelua aiheesta että vihreitä on vaikea äänestää, koska vihreiden talouspolitiikasta ei saa selkoa. On vaikea arvata, mitä sieltä vaalien jälkeen tulee ja kenen linjaa peesaavat.Mulle on aina kerrottu, että niin sen kuuluu ollakin ja olen itse väärässä

-
@Auroraresidue @Stoori @hiljaisuus @diiccix musta on aika hienoo, että oot kuitenki huomannut ja tehnyt toimia sen eteen, kun arvot eivät oo kohdanneet.
En oo ymmärtäny tätä "oon aina ollu puolueen X jäsen, joten oon jatkossakin". Ei sillä etteikö sillä oo omaa arvoaan - siis muuttaa toimintaa sisältä -, mut puoluekannan ei pitäis olla tämmönen asia, joka ei ikinä voi muuttua.
-
Parien viime kunta- ja eduskuntavaalien jälkeen olen yrittänyt käydä vihreiden aktiivien kanssa keskustelua aiheesta että vihreitä on vaikea äänestää, koska vihreiden talouspolitiikasta ei saa selkoa. On vaikea arvata, mitä sieltä vaalien jälkeen tulee ja kenen linjaa peesaavat.Mulle on aina kerrottu, että niin sen kuuluu ollakin ja olen itse väärässä

@turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix minunkin mielestä vihreitä on ton takia hankala äänestää. Onhan siellä poliittiset ohjelmat, joista vois lukea ja joiden kanssa periaatteessa oon samaa mieltä, harmi että kedit tai mikä vielä vittumaisenpaa, puolueen PJ, ei välitä puoluekokouksen linjoista vaan sooloilee täysin.
-
@Auroraresidue @Stoori @hiljaisuus @diiccix musta on aika hienoo, että oot kuitenki huomannut ja tehnyt toimia sen eteen, kun arvot eivät oo kohdanneet.
En oo ymmärtäny tätä "oon aina ollu puolueen X jäsen, joten oon jatkossakin". Ei sillä etteikö sillä oo omaa arvoaan - siis muuttaa toimintaa sisältä -, mut puoluekannan ei pitäis olla tämmönen asia, joka ei ikinä voi muuttua.
@SamiMaatta @Stoori @hiljaisuus @diiccix kiitos. Tätäkin ihmettelen, että siellä jotkut on niin sokeasti puolueen sotureita että kun puolue tekee paskaa politiikkaa, niin sitä väännetään itsensä mutkalle että sitä voi perustella. Mä oon lähtenyt vihreistä aina kun ne on tehnyt politiikkaa jonka takana en voi seisoa.
-

@turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue Ai että niin kuuluukin? Et siis muutetaan mielipidettä fiiliksen mukaan vai ei kerrota totuutta äänestäjille koska muuten ne ei äänestä?
Ihmekös et vihreät pettää lähes yhtä usein kuin keskusta. Tai siis mulle vihreät on olleet jyrkkä ei koska ei voi luottaa sosiaali ja talouspolitikassa yhtään.
Onnea @Auroraresidue uudelle tielle ja kiitos et kerrot meille näitä.
-

@turmalina @Stoori @hiljaisuus @diiccix @Auroraresidue Ah, ylimielisyys. En tiiä kumpi voittaa, Kokoomus vai Vihreät.