Aina toisinaan mulla on ikävä sitä aikaa, kun käytiin ihmisten kesken intohimoisia keskusteluja, joissa oltiin kiivaastikin eri mieltä, eikä se johtanut aivan tolkuttomaan mielipahaan tai tappouhkauksiin somessa.
-
@magdalenahai Mulla on sama tunne. Vaikka täälläki tunnen, että pystyn vapaammin ilmaista mielipiteitäni, välillä jätän sanomatta mitään, koska pelkään väärinkäsityksiä, jotka pahimmillaan johtavat hylkäämiseen. Tän ajan ehdottomuus ajaa meitä kaikkia kauemmas toisistamme.
@jaaska joo, väistely ja välttely on tullut osaksi keskusteluja netissä. Täällä tykkään kyllä siitä, että se myös hyväksytään suht kyselemättä, jos joku jättää keskustelun kesken silloin, kun se käy liialliseksi. Eli on kuitenkin myös lempeyttä ja ymmärrystä, mitä ei vaikka Twitterissä ollut. Tää on korjannut paljon mussa asioita.
-
@magdalenahai Jep, jos sellaista haluaa, aiheen kanssa saa olla varovainen. Aiheet kuten ruokamieltymykset ja herkut ovat ehkä vielä miinoittamatonta aluetta. (Huom. Ruokavaliot EIVÄT ole.) Ovatko ne supertärkeitä…? No, ehkä ne ovat, koska ne antavat meidän vähän painiskella turvallisesti.
@jussi_og joo, totta! Joskus Twitterissä tuli sellaisia hetkiä, kun ei vaan voinut tajuta, miten ison herneen ihmiset voi vetää asiasta X tai Y. Tämäkin on tehnyt varovaiseksi.
-
@magdalenahai mä syytän äärioikeistoa ja somea. Ei 15+ vuotta sitten jokaista asiaa pystynyt striimaamaan maailmalle samantien.
@Auroraresidue joo, algoritmisomen fleimisodat on osaltaan kyllä myös syyllisiä.
-
@jussi_og joo, totta! Joskus Twitterissä tuli sellaisia hetkiä, kun ei vaan voinut tajuta, miten ison herneen ihmiset voi vetää asiasta X tai Y. Tämäkin on tehnyt varovaiseksi.
@jussi_og ja kaipaan myös intohimoisia keskusteluja ei niin tärkeistä aiheista. Ylipäätään sellaista vapautta ja uskoa toisiin ihmisiin, että me voidaan olla tämä hetki naurettavan tosissaan jostakin asiasta ja myöhemmin silti väleissä.
-
@Auroraresidue joo, algoritmisomen fleimisodat on osaltaan kyllä myös syyllisiä.
@magdalenahai No just tuli instagramissa tympeät tytöt -sarjakuva aiheesta. Ikävä kyllä tätä ei taida olla muutta alustalla kuin instagramissa.
Poistin linkin.
-
@magdalenahai No just tuli instagramissa tympeät tytöt -sarjakuva aiheesta. Ikävä kyllä tätä ei taida olla muutta alustalla kuin instagramissa.
Poistin linkin.
@Auroraresidue joo, mä en sit valitettavasti taida nähdä sitä.
-
@Auroraresidue joo, mä en sit valitettavasti taida nähdä sitä.
@magdalenahai Toivoin, että näkyisi kirjautumatta, siksi linkitin.
-
@magdalenahai Toivoin, että näkyisi kirjautumatta, siksi linkitin.
@Auroraresidue joo, ei Meta nykyään näytä mitään ulos, siihen tulee päälle vaan iso kirjautumisvaatimuslaatikko.
-
Aina toisinaan mulla on ikävä sitä aikaa, kun käytiin ihmisten kesken intohimoisia keskusteluja, joissa oltiin kiivaastikin eri mieltä, eikä se johtanut aivan tolkuttomaan mielipahaan tai tappouhkauksiin somessa. Sellaisia keskusteluja, joissa äänetkin kohosi, koska asia oli tärkeä, mutta jälkikäteen kukaan ei ollut julistanut toista veriviholliseksi. Toisia ei tarvinnut pelätä.
En edes muista milloin olen viimeksi tehnyt näin. Katson, että äärioikeisto on varastanut tämän meiltä.
1/2
@magdalenahai Tämäpä. Kun kaikesta on tullut pulushakkia niin sitä varoo.
Eikä vaan pulushakkia vaan sit ne pulut tulee sun kotiin ja paskoo ja sotkee kaiken seuraavat vuodet, siis vuosia. Ja koska maalituslistat on oikea pelko.
-
@magdalenahai Tämäpä. Kun kaikesta on tullut pulushakkia niin sitä varoo.
Eikä vaan pulushakkia vaan sit ne pulut tulee sun kotiin ja paskoo ja sotkee kaiken seuraavat vuodet, siis vuosia. Ja koska maalituslistat on oikea pelko.
@manna no sepä.

-
@Auroraresidue joo, ei Meta nykyään näytä mitään ulos, siihen tulee päälle vaan iso kirjautumisvaatimuslaatikko.
@magdalenahai No voihan paska. Sori, poistan ton linkin.
Itse pääsin facebookista eroon, mutta Instagramissa on vielä joitain ihmisiä joista en malta luopua ja jotka ei oo vielä fedissä.
-
@magdalenahai No voihan paska. Sori, poistan ton linkin.
Itse pääsin facebookista eroon, mutta Instagramissa on vielä joitain ihmisiä joista en malta luopua ja jotka ei oo vielä fedissä.
@Auroraresidue no worries.
Olen huomannut että tosi moni, joka on vielä Metan kanavissa, ei ole vielä hoksannut tuota, että kerta kaikkiaan mitään ei näy enää ulos. -
@Auroraresidue no worries.
Olen huomannut että tosi moni, joka on vielä Metan kanavissa, ei ole vielä hoksannut tuota, että kerta kaikkiaan mitään ei näy enää ulos.@Auroraresidue Tympeät tytöt-tilin pitäisi kyllä olla täällä. Ja sarjistyyppien muutenkin, tosi harmi, etteivät ole siirtyneet.

-
@jussi_og ja kaipaan myös intohimoisia keskusteluja ei niin tärkeistä aiheista. Ylipäätään sellaista vapautta ja uskoa toisiin ihmisiin, että me voidaan olla tämä hetki naurettavan tosissaan jostakin asiasta ja myöhemmin silti väleissä.
@magdalenahai Joo. Täällä näkee muuten silloin tällöin anteeksipyyntöjä. Näkee joskus harvoin riitojakin, ja sitten samat tyypit saattavat keskustella sulassa sovussa pari päivää myöhemmin. (Perustuu tositapauksiin.)
-
@magdalenahai Joo. Täällä näkee muuten silloin tällöin anteeksipyyntöjä. Näkee joskus harvoin riitojakin, ja sitten samat tyypit saattavat keskustella sulassa sovussa pari päivää myöhemmin. (Perustuu tositapauksiin.)
@jussi_og joo, se tuntuu tervehdyttävältä.
-
@magdalenahai Tämä. Menetämme niin paljon, kun menetämme kyvyn olla eri mieltä ja puolustaa kantaamme.
Parhaita keskusteluja ovat sellaiset joissa kaksi ihmistä katselee maailmaa eri vinkkelistä. Tarkoituskaan ei ole että kumpikaan vaihtaisi näkemystään, eikä keskustelussa ole voittajaa tai häviäjää. Melemmat rikastuvat keskustelussa päästessään katsomaan asiaa omasta näkemyksestä poikkeavasta vinkkelistä.
@Anniina @magdalenahai Tätähän opetettiin joskus koulussakin, käytiin väittelyitä joissa kesken kaiken joutui vaihtamaan puolta ja perustelemaan näkemystä riippumatta omista mielipiteistä. Se avarsi ajattelua ihan älyttömästi. Ihan parhaita on hetket joissa voi nähdä logiikan toisen mielipiteiden takana, vaikka se logiikka tai ajattelun lähtökohdat eroaisikin omasta ajattelusta täysin. Ymmärtää olematta samaa mieltä.
-
Aina toisinaan mulla on ikävä sitä aikaa, kun käytiin ihmisten kesken intohimoisia keskusteluja, joissa oltiin kiivaastikin eri mieltä, eikä se johtanut aivan tolkuttomaan mielipahaan tai tappouhkauksiin somessa. Sellaisia keskusteluja, joissa äänetkin kohosi, koska asia oli tärkeä, mutta jälkikäteen kukaan ei ollut julistanut toista veriviholliseksi. Toisia ei tarvinnut pelätä.
En edes muista milloin olen viimeksi tehnyt näin. Katson, että äärioikeisto on varastanut tämän meiltä.
1/2
@magdalenahai musta tuntuu et tää maailmantilanne (ja ihan Suomenkin tilanne) ja sen aiheuttama toivottomuus vaikuttaa mulla tosi paljon. Että kun meillä on tää monikriisi ja maailmanpoliittinen tilanne on mitä on. Tuntuu et liian monet asiat on sellasia elämän ja kuoleman kysymyksiä nykyään, että ei oikein jaksa enää sönköttää jonkun "markkinat hoitaa" tyyppien kanssa, saati sit ihan full blown fasistien
-
System shared this topic
-
@magdalenahai musta tuntuu et tää maailmantilanne (ja ihan Suomenkin tilanne) ja sen aiheuttama toivottomuus vaikuttaa mulla tosi paljon. Että kun meillä on tää monikriisi ja maailmanpoliittinen tilanne on mitä on. Tuntuu et liian monet asiat on sellasia elämän ja kuoleman kysymyksiä nykyään, että ei oikein jaksa enää sönköttää jonkun "markkinat hoitaa" tyyppien kanssa, saati sit ihan full blown fasistien
@kskehu siis en missään nimessä tarkoita tällä fasistien tai täysurpojen kanssa puhumista. Vaan ihan sellaista, että rennosti mutta intohimoisesti voisi olla eri mieltä asiallisten ihmisten kanssa. Nimenomaan se, että aina joutuu pelkäämään, että toinen paljastuu vähintään wannabe-fasistiksi, on lopettanut intohimoiset keskustelut.
-
@kskehu siis en missään nimessä tarkoita tällä fasistien tai täysurpojen kanssa puhumista. Vaan ihan sellaista, että rennosti mutta intohimoisesti voisi olla eri mieltä asiallisten ihmisten kanssa. Nimenomaan se, että aina joutuu pelkäämään, että toinen paljastuu vähintään wannabe-fasistiksi, on lopettanut intohimoiset keskustelut.
@kskehu ja sit just toi väsymys kaiken paskuuteen on ehdottomasti vaikuttava tekijä myös.
-
@magdalenahai Tämä. Menetämme niin paljon, kun menetämme kyvyn olla eri mieltä ja puolustaa kantaamme.
Parhaita keskusteluja ovat sellaiset joissa kaksi ihmistä katselee maailmaa eri vinkkelistä. Tarkoituskaan ei ole että kumpikaan vaihtaisi näkemystään, eikä keskustelussa ole voittajaa tai häviäjää. Melemmat rikastuvat keskustelussa päästessään katsomaan asiaa omasta näkemyksestä poikkeavasta vinkkelistä.
@Anniina @magdalenahai Muistan organisoidut väittelyt lukion filosofian tunneilta, se oli tosi virkistävää. Siellä oli jotenkin turvallinen tila tuuletella vähän ajatuksia. Ja joskus joutui väittelemään myös oman kantansa vastapuolena, se vasta avartavaa olikin.