Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Tälleen lukihäiriöisenä, aina harmittelen kuinka kirjoissa käytetään kursiivia kun tarinassa, muistellaan tai kerrotaan tarinaa tai runoillaan

Tälleen lukihäiriöisenä, aina harmittelen kuinka kirjoissa käytetään kursiivia kun tarinassa, muistellaan tai kerrotaan tarinaa tai runoillaan

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
9 Posts 7 Posters 13 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • nettlephagus@mementomori.socialN This user is from outside of this forum
    nettlephagus@mementomori.socialN This user is from outside of this forum
    nettlephagus@mementomori.social
    wrote last edited by

Tälleen lukihäiriöisenä, aina harmittelen kuinka kirjoissa käytetään kursiivia kun tarinassa, muistellaan tai kerrotaan tarinaa tai runoillaan.
    Kursiivin lukeminen on ainakin minulle hyvin raskasta ja joskus silmäni huomaamattani hyppää kursiivilla kirjoitetun pätkän ylitse.

Nykyään kun tiedostan tämän, keskityn kovasti että luen nekin, mutta onhan tämä.

snailkane@piipitin.fiS tuulivii@mastodontti.fiT raik_su@mstdn.socialR lucillalin@mstdn.socialL 4 Replies Last reply
    1
    0
    • R relay@relay.an.exchange shared this topic
    • nettlephagus@mementomori.socialN nettlephagus@mementomori.social

Tälleen lukihäiriöisenä, aina harmittelen kuinka kirjoissa käytetään kursiivia kun tarinassa, muistellaan tai kerrotaan tarinaa tai runoillaan.
      Kursiivin lukeminen on ainakin minulle hyvin raskasta ja joskus silmäni huomaamattani hyppää kursiivilla kirjoitetun pätkän ylitse.

Nykyään kun tiedostan tämän, keskityn kovasti että luen nekin, mutta onhan tämä.

snailkane@piipitin.fiS This user is from outside of this forum
      snailkane@piipitin.fiS This user is from outside of this forum
      snailkane@piipitin.fi
      wrote last edited by

@Nettlephagus Mä en ookaan tätä tajunnut. Mulle on lähinnä saman reaktion saaneet akateemisessa tekstissä lähdeviittaukset, ja jonkun toisen käytössä aikaisemmin olleessa kirjassa olevat korostustussaukset.

1 Reply Last reply
      0

tuulivii@mastodontti.fiT This user is from outside of this forum
        tuulivii@mastodontti.fiT This user is from outside of this forum
        tuulivii@mastodontti.fi
        wrote last edited by

@Nettlephagus Ei nyt täysin liity tähän kursiiviin vaan ylipäätään lukihäiriöön - käytätkö mitään lukemisen apuvälinettä? Mulla on lukihäiriö, mutta vaikeuksien laajuus on vähän tässä vuosien saatossa vaihdellut. Nykyään en pysty kirjoja lukemaan ilman sellaista värikalvoa tai värikalvoviivainta, teksti tekee ilman niitä kaikenlaista hauskaa kuten katoaa taustaan, aaltoilee ja värisee. En lukenut yli vuoteen ollenkaan, mutta onneksi sitten sisuunnuin ja selvitin mikä voisi auttaa.

1 Reply Last reply
        0

raik_su@mstdn.socialR This user is from outside of this forum
          raik_su@mstdn.socialR This user is from outside of this forum
          raik_su@mstdn.social
          wrote last edited by

@Nettlephagus Minulla ei ole lukihäiriötä, mutta kursiivi on niin raskasta lukea, että hypin (pidemmät kuin yhden lauseen mittaiset) kursiivitekstit suosiolla yli. Hypin myös johdannot, esipuheet, alaviitteet jne. Olen vähän sellainen no-nonsense-lukija 😸 .

androcat@toot.catA nettlephagus@mementomori.socialN manna@ihan.outo.laM 3 Replies Last reply
          0
          • raik_su@mstdn.socialR raik_su@mstdn.social

@Nettlephagus Minulla ei ole lukihäiriötä, mutta kursiivi on niin raskasta lukea, että hypin (pidemmät kuin yhden lauseen mittaiset) kursiivitekstit suosiolla yli. Hypin myös johdannot, esipuheet, alaviitteet jne. Olen vähän sellainen no-nonsense-lukija 😸 .

androcat@toot.catA This user is from outside of this forum
            androcat@toot.catA This user is from outside of this forum
            androcat@toot.cat
            wrote last edited by

@raik_su

Kursiivia ja pitkiä kuvauksia skippaan, riimut tms luetaan sitten oikein opaskirja kädessä. Olen hölmö lukijana 😄

@Nettlephagus

1 Reply Last reply
            0

wrote last edited by

@raik_su oon oikeen opetellut oikeen johdannot ja muut, tai siis, yritän opetella 😃

1 Reply Last reply
              1
              0

lucillalin@mstdn.socialL This user is from outside of this forum
                lucillalin@mstdn.socialL This user is from outside of this forum
                lucillalin@mstdn.social
                wrote last edited by

@Nettlephagus
                Liittyykö tämä mun romaaniin? Joka tapauksessa hyvä että mainitsit tämän koska en ole tullut ajatelleeksi että kursiivi olisi osalle lukijoista haastavaa.

nettlephagus@mementomori.socialN 1 Reply Last reply
                0

manna@ihan.outo.laM This user is from outside of this forum
                  manna@ihan.outo.laM This user is from outside of this forum
                  manna@ihan.outo.la
                  wrote last edited by

@raik_su @Nettlephagus Kaunokirjoitustyyppiset fontit on just tällasia et mun pitää melkein kirjain kerrallaan tankata et tajuan mitä siinä lukee. Aivan hirveetä jos sitä käytetään leipätekstissä missään.

Otsikoihin mitä vaan sekoilua mut leipis aina jollain luettavalla perusfontilla, olis kyse nettisivusta, tiedotteesta, sarjakuvasta tai kirjasta. Olen sanani sanonut. Grr.

1 Reply Last reply
                  0
                  • lucillalin@mstdn.socialL lucillalin@mstdn.social

@Nettlephagus
                    Liittyykö tämä mun romaaniin? Joka tapauksessa hyvä että mainitsit tämän koska en ole tullut ajatelleeksi että kursiivi olisi osalle lukijoista haastavaa.

wrote last edited by

@lucillalin siitä tuli mieleen. taas. Valitettavan yleinen käytäntö.
                    Eikä siinä, tässä on kuiten pitkiä pätkiä kursiivilla nii ei Mee automaationa ohi vaan.joutuu pinnistellen lukemaan, semmoset muutama rivi siellä-täällä, ne on pahinta ku ei edes tajua kun hyppää yli.

1 Reply Last reply
                    1
                    0
                    Reply
                    • Reply as topic
                    Log in to reply
                    • Oldest to Newest
                    • Newest to Oldest
                    • Most Votes

• Login

• Login or register to search.
                    • First post