Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (Cyborg)
  • No Skin
Collapse
Brand Logo

CIRCLE WITH A DOT

1. Home
  2. Uncategorized
  3. Kun suosittelen Fediversumia niille, joiden aivoituksia haluaisin seurata ko.

Kun suosittelen Fediversumia niille, joiden aivoituksia haluaisin seurata ko.

Scheduled Pinned Locked Moved Uncategorized
kutkylankylakokfediversumikylayhteisomastodonfriendica
2 Posts 2 Posters 0 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • taolait@mementomori.socialT This user is from outside of this forum
    taolait@mementomori.socialT This user is from outside of this forum
    taolait@mementomori.social
    wrote last edited by

Kun suosittelen Fediversumia niille, joiden aivoituksia haluaisin seurata ko. ekosysteemissä, kuulen aina samat syyt, mikseivät ole siellä:

- "Siellä on liian vähän porukkaa."
    - "Ei ole tarpeeksi helppo käyttää."
    - "Taas uusi äppi."

Itse ainakin aion pääasiassa siirtyä Fediin, koska sen infrastruktuuri on järkevä. Myös poistuminen megakorporaatioiden kuvioista kiinnostaa päivä päivältä enemmän, koska sulkevat jatkuvasti mahdollisuuksia toimia yhdessä muiden tahojen kanssa. Jos ei halua korjata ja ylläpitää itse, maksaa palveluista, vähintään olemalla tuote itse. Pian on enää vain muutama kompromisoitu äppi, jos sitä kerran halutaan.

Olen jo pidemmän aikaa ollut täällä ja vasta muutama päivä sitten opin käyttämään "listoja" eli mitkä Friendicassa on nimetty "piireiksi" - opin tämän, kun lisäsin Friendicaan näitä piirejä, jotka samat sitten ilmestyivät Mastodoniin listoina.

Tätä ominaisuutta olenkin kaivannut, koska sillä palvelusta saa "lähiyhteisöllisen". Voi tehdä listat: Perhe, ystävät, kyläläiset ym.

Mitä tapoja on jakaa esim. kyläyhteisöjen tiedoituksia, kuten tietoja kokouksista ja kokoontumisista vain asianomaisille henkilöille? - Toimisiko, jos laittaa esim. tunnisteen #kutkylän_kyläkokous ja yleisöksi "listaamaton" eli ettei se näy julkisesti, ja pyytää kyläläisiä seuraamaan em. tunnistetta?

Palvelimen ylläpitäjä on ikään kuin kylän shamaani - mielestäni jokaisessa kylässä pitäisi olla sellainen.

#fediversumi #kyläyhteisö #Mastodon #Friendica #village

tuimasa@mementomori.socialT 1 Reply Last reply
    1
    0
    • R relay@relay.an.exchange shared this topic
    • taolait@mementomori.socialT taolait@mementomori.social

Kun suosittelen Fediversumia niille, joiden aivoituksia haluaisin seurata ko. ekosysteemissä, kuulen aina samat syyt, mikseivät ole siellä:

- "Siellä on liian vähän porukkaa."
      - "Ei ole tarpeeksi helppo käyttää."
      - "Taas uusi äppi."

Itse ainakin aion pääasiassa siirtyä Fediin, koska sen infrastruktuuri on järkevä. Myös poistuminen megakorporaatioiden kuvioista kiinnostaa päivä päivältä enemmän, koska sulkevat jatkuvasti mahdollisuuksia toimia yhdessä muiden tahojen kanssa. Jos ei halua korjata ja ylläpitää itse, maksaa palveluista, vähintään olemalla tuote itse. Pian on enää vain muutama kompromisoitu äppi, jos sitä kerran halutaan.

Olen jo pidemmän aikaa ollut täällä ja vasta muutama päivä sitten opin käyttämään "listoja" eli mitkä Friendicassa on nimetty "piireiksi" - opin tämän, kun lisäsin Friendicaan näitä piirejä, jotka samat sitten ilmestyivät Mastodoniin listoina.

Tätä ominaisuutta olenkin kaivannut, koska sillä palvelusta saa "lähiyhteisöllisen". Voi tehdä listat: Perhe, ystävät, kyläläiset ym.

Mitä tapoja on jakaa esim. kyläyhteisöjen tiedoituksia, kuten tietoja kokouksista ja kokoontumisista vain asianomaisille henkilöille? - Toimisiko, jos laittaa esim. tunnisteen #kutkylän_kyläkokous ja yleisöksi "listaamaton" eli ettei se näy julkisesti, ja pyytää kyläläisiä seuraamaan em. tunnistetta?

Palvelimen ylläpitäjä on ikään kuin kylän shamaani - mielestäni jokaisessa kylässä pitäisi olla sellainen.

#fediversumi #kyläyhteisö #Mastodon #Friendica #village

tuimasa@mementomori.socialT This user is from outside of this forum
      tuimasa@mementomori.socialT This user is from outside of this forum
      tuimasa@mementomori.social
      wrote last edited by

@taolait Kiinnostaa tämä pohdinta, vaikken vastauksia osaakaan antaa.

Olen viime aikoina miettinyt paljon mihin edes tarvitsen somea. Metasta pakenemisen hetki on muuten ihan kaikille tosi hyvä tilaisuus miettiä, mitä tässä oikein halutaan. Se on myös mainio tilaisuus luopua, siivota, putsata pöytä.

Itse kaipaan tänne lisää juurikin lähiyhteisöllisyyttä, vaikka etäyhteisöllisyydellä on tosiaankin paikkansa. Olen odottavalla kannalla.

Haluaisin oppia lisää siitä, miten fedin eri alustat toimivat keskenään. Siksi oli kiinnostavaa kuulla, miten Mastodon ja Friendica synkkaa. Kiitos.

1 Reply Last reply
      1
      0
      Reply
      • Reply as topic
      Log in to reply
      • Oldest to Newest
      • Newest to Oldest
      • Most Votes

• Login

• Login or register to search.
      • First post