Okei tyypit, kuka toivoi meitin webinaarin palautelomakkeella tulevaisuuden aiheina pyöriäisiä :-D Miten me Hämeessä järkätään webinaari pyöriäisistä :’-D ”Lajit joita toivottais täällä olevan”???
-
-
-
@Tuumaru @kaarne Ennakkoon voisin lähettää muutamia kysymyksiä:
Mitä laillisia mahdollisuuksia on päästä itse suoruumiiksi?
Ja pitääkö se suo omistaa itse tai saako vaan mennä suoruumiksi naapurin suolle ilman lupaa?
Entä millainen sen suon pitää olla, et ruumis säilyy siellä tuhansia vuosia hyväkuntoisena?
En siis halua läheisiä saattaa vaikeuksiin ja voi olla etten itse jaksa lähdön lähestyessä enää suonsilmään marssia. Eilisestä nämä kysymykset pyörineet päässä

-
-
@mve @Tuumaru ”Kuuluuko suoruumiiksi ryhtyminen jokaisenoikeuksiin?”
Millainen suo -kysymystä me ollaan muistaakseni ratkottu jo omin voimin ja mun mielikuva on, että karut suotyypit olisi tähän soveltuvampia kuin rehevät. Tää johtuu siitä, että sfagnaania on vain rahkasammalissa, eli jos suo on niin rehevä että siellä vallitsee ruskosammalet, säilöntäprosessi ei välttämättä toimi yhtä hyvin.
-
@kaarne @Tuumaru @mve Koivistosta puheen ollen, hän suositteli ResearchGatessa tätä artsua (en ole itse saanut aikaiseksi vielä): https://www.cambridge.org/core/journals/antiquity/article/last-chance-to-see-the-crisis-of-preservation-and-pathways-to-a-sustainable-future-for-europes-peatland-archaeology/63F00F8012D0118BE96EBF41A48356CD
Eli se 'tuhansia vuosia hyväkuntoisena' voi nykyään olla vähän haastavampaa

-
@husku @kaarne @mve @Tuumaru eiks toi Swamp Thing (eli Rämeen olento, kukahan lie suomentanut...) ole aika karu suotyyppi? Mutta se suojelee suota ja ympäristöä yleensä, on siis hyvällä tavalla karu varmasti sitten! https://fi.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4meen_olento
-
@kaarne @Tuumaru @mve Koivistosta puheen ollen, hän suositteli ResearchGatessa tätä artsua (en ole itse saanut aikaiseksi vielä): https://www.cambridge.org/core/journals/antiquity/article/last-chance-to-see-the-crisis-of-preservation-and-pathways-to-a-sustainable-future-for-europes-peatland-archaeology/63F00F8012D0118BE96EBF41A48356CD
Eli se 'tuhansia vuosia hyväkuntoisena' voi nykyään olla vähän haastavampaa

@kskehu @kaarne @Tuumaru
Vähän ehdin tuota paperia nyt vaan silmäillä, mut pitää yrittää vilkaista tarkemmin paremmalla ajalla.Tuo voi aiheuttaa kyllä haasteita suunnitelmalle. Täytyy löytää sellainen suo, mitä ei voi ojittamalla pilata tai mihin ilmaston lämpeneminen ei iske niin kovasti, et alkaisi hajoamaan liian nopeasti.
Voiskohan tähän liittyen tilata tutkimuksen yliopistolta, jossa olis kenttäkokeita parhaasta suotyypistä,tähän tarkoitukseen?
-
@kskehu @kaarne @Tuumaru
Vähän ehdin tuota paperia nyt vaan silmäillä, mut pitää yrittää vilkaista tarkemmin paremmalla ajalla.Tuo voi aiheuttaa kyllä haasteita suunnitelmalle. Täytyy löytää sellainen suo, mitä ei voi ojittamalla pilata tai mihin ilmaston lämpeneminen ei iske niin kovasti, et alkaisi hajoamaan liian nopeasti.
Voiskohan tähän liittyen tilata tutkimuksen yliopistolta, jossa olis kenttäkokeita parhaasta suotyypistä,tähän tarkoitukseen?
-
@husku @kaarne @mve @Tuumaru eiks toi Swamp Thing (eli Rämeen olento, kukahan lie suomentanut...) ole aika karu suotyyppi? Mutta se suojelee suota ja ympäristöä yleensä, on siis hyvällä tavalla karu varmasti sitten! https://fi.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4meen_olento
-
-
-
-
-
@kskehu @mve @kaarne Jos olisi jotain kuolemanjälkeistä elämää, Ötzin tunteneita tyyppejä ottaisi hitokseen päähän, että tosta luuserista sitten tuli kuuluisa!
Noin muuten nobodyt on yleensä kiinnostavampia, kun tunnetuksi jäävät pääasiassa vain tietynlaiset ihmiset eikä välttämättä edes omasta ansiostaan.
-
-
@Tuumaru @kaarne Ennakkoon voisin lähettää muutamia kysymyksiä:
Mitä laillisia mahdollisuuksia on päästä itse suoruumiiksi?
Ja pitääkö se suo omistaa itse tai saako vaan mennä suoruumiksi naapurin suolle ilman lupaa?
Entä millainen sen suon pitää olla, et ruumis säilyy siellä tuhansia vuosia hyväkuntoisena?
En siis halua läheisiä saattaa vaikeuksiin ja voi olla etten itse jaksa lähdön lähestyessä enää suonsilmään marssia. Eilisestä nämä kysymykset pyörineet päässä

@mve @Tuumaru @kaarne Miten malttaa nyt odottaa ensi vuoteen kun tulevat aiheet on noin inspiroivia
Tähän suoruumis asiaan täytyykin kommentoida että itseä on alkanut kiinnostaa sienirihmastoon liittyminen kuoleman jälkeen, jos siis onnistuu kuolemaan metsään. Luen siis parhaillaan Aura Koiviston Lahottajat -kirjaa (mahtava!). Siinä voi myös ns. ”jatkaa elämää” sienirihmaston kautta puun kanssa.
-
@mve @Tuumaru @kaarne Miten malttaa nyt odottaa ensi vuoteen kun tulevat aiheet on noin inspiroivia
Tähän suoruumis asiaan täytyykin kommentoida että itseä on alkanut kiinnostaa sienirihmastoon liittyminen kuoleman jälkeen, jos siis onnistuu kuolemaan metsään. Luen siis parhaillaan Aura Koiviston Lahottajat -kirjaa (mahtava!). Siinä voi myös ns. ”jatkaa elämää” sienirihmaston kautta puun kanssa.
-
@MariaCalendula @NiinaK @mve @Tuumaru Kunnon intternetin hautaustestamenttikysely:
Kun potkaisen tyhjää, ruho käsiteltäköön seuraavalla tavalla:
-
@MariaCalendula @NiinaK @mve @Tuumaru Kunnon intternetin hautaustestamenttikysely:
Kun potkaisen tyhjää, ruho käsiteltäköön seuraavalla tavalla:
@kaarne @MariaCalendula @NiinaK @mve No ei tuota vielä pysty päättämään, kun ei tiedä, onko ruho kovasti haitaksi suolle tai haaskalinnuille. Sikäli singulariteetti vaikuttaa turvallisimmalta. Jos taas oletetaan, etten siirtäisi mikromuovia ja ties mitä haitallista luontoon tai mihin kompostia käytetään… Hmm?