jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet.
-
Måske ad omveje?
"Ja, Asta Kongsteds artikler har vi diskuteret meget på Mastodon"
"På Mastodon er der stor opbakning too open source løsninger"
Eller lignende
(Ligesom mange jo refererer rask væk til Instagram/Facebook/TikTok osv iden at tænke over det)
-
@SuneAuken
Bare det at du kan sige du har søgt inspiration i dag her i fødiverset er jo fint!
Cc
@pelle -
@SuneAuken
se hvor mange gange du kan nå at sige "mastodon" og "fediverse"
@pelle @SuneAuken drukspil?

-
@SuneAuken
Bare det at du kan sige du har søgt inspiration i dag her i fødiverset er jo fint!
Cc
@pelle -
jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet. Det er et rent tilfælde, at netop jeg endte der. Men jeg sagde ja, da det spurgte. Så nu må jeg jo tage sagen alvorligt.
Hvad er det allervigtigste, jeg skal have sagt?
@SuneAuken At der er et behov for, at alle - staten/kommunerne/virksomhederne/enkeltpersoner - bakker op om at få dannet de nødvendige økosystemer, der skal hjælpe med bære skiftet fremad.
Det nytter ikke noget, bare at sætte sig med armene over kors, og sige, at skiftet er for svært eller dyrt. Det blev det, da man i det offentlige for 40 år siden groft sagt valgte at satse på én enkelt leverandør, hvorved man gravede sig længere og længere ned i leverandørafhængighedsgrøften. Men prisen må ikke blive en undskyldning for ikke at skifte, snarere burde man have set faresignalerne tidligere.
Løsningen: Flere brugersupportfora på dansk - både online og ude i det virkelige liv, flere kodefællesskaber, der kan levere nogle af de ting, der mangler f.eks i Open Source-løsninger.
Hvis snakken går på personlige oplevelser, så prøv at trække på nogle af de ting, du har oplevet, som du synes er gode
-
jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet. Det er et rent tilfælde, at netop jeg endte der. Men jeg sagde ja, da det spurgte. Så nu må jeg jo tage sagen alvorligt.
@SuneAuken
Måske kan du fremhæve, at det ikke handler om teknik eller økonomi, men om magt.Når man anvender andres it-system, afgiver man magt. Hvem skal have magten over os? Hvordan holder vi dem ansvarlige?
Skal magten ligge i USA eller europæisk? Skal den være offentligt eller privat ejet? Skal den centraliseres eller decentraliseres?
Hvis du vælger en enkelt sag at fokusere på, så måske hvordan staten styrker Apples og Googles magt? Staten bør bevidst fremelske alternativer.
-
@SuneAuken @folfdk
bare gør som alle allerede gør med facebook i dag: "følg os på facebook" — "de skrev på deres facebook at ..." — "læs mere på facebook" — "på vores opslag på facebook om ..." — "mange folk på facebook siger at ..."folk reklamerer fuldkommen uhæmmet for facebook i daglig tale uden at lægge mærke til det.
-
@SuneAuken @folfdk
bare gør som alle allerede gør med facebook i dag: "følg os på facebook" — "de skrev på deres facebook at ..." — "læs mere på facebook" — "på vores opslag på facebook om ..." — "mange folk på facebook siger at ..."folk reklamerer fuldkommen uhæmmet for facebook i daglig tale uden at lægge mærke til det.
-
@pelle @SuneAuken drukspil?

-
@SuneAuken
Måske kan du fremhæve, at det ikke handler om teknik eller økonomi, men om magt.Når man anvender andres it-system, afgiver man magt. Hvem skal have magten over os? Hvordan holder vi dem ansvarlige?
Skal magten ligge i USA eller europæisk? Skal den være offentligt eller privat ejet? Skal den centraliseres eller decentraliseres?
Hvis du vælger en enkelt sag at fokusere på, så måske hvordan staten styrker Apples og Googles magt? Staten bør bevidst fremelske alternativer.
Jeg ELSKER, at alle herinde faktisk ved mere om det her end mig. Det har sin helt egen skønhed, når det i aften sandsynligvis bliver mit kontrafej, som toner frem.
-
@SuneAuken i hvert fald vigtigt at det ikke handler om USA, men om at man selvfølgelig aldrig kan lade kernefunktioner kontrollere af uregulerede mellemmænd. Det gælder i alle livets forhold, og det er det modsatte af selvbestemmelse.
-
@SuneAuken i hvert fald vigtigt at det ikke handler om USA, men om at man selvfølgelig aldrig kan lade kernefunktioner kontrollere af uregulerede mellemmænd. Det gælder i alle livets forhold, og det er det modsatte af selvbestemmelse.
@jonassmith Intet jeg gør, kan forhindre, at det kommer til at handle om USA. Men dit perspektiv er naturligvis rigtigt og burde også repræsenteres.
-
Jeg ELSKER, at alle herinde faktisk ved mere om det her end mig. Det har sin helt egen skønhed, når det i aften sandsynligvis bliver mit kontrafej, som toner frem.
@SuneAuken
Nåja, og så måske lidt om mekanismerne bag "enshittification". Ved ikke om det giver mening at bruge ordet