jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet.
-
jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet. Det er et rent tilfælde, at netop jeg endte der. Men jeg sagde ja, da det spurgte. Så nu må jeg jo tage sagen alvorligt.
Hvad er det allervigtigste, jeg skal have sagt?
@SuneAuken To aspekter:
1) Vi opnår ikke digital suverænitet ved bare at genopbygge kæmper som Microsoft, Google og Amazon med europæiske ejere og datacentre.
Suverænitet handler om at vi ikke bliver låst fast til nogle enkelte kapitalistiske feudalherre.
2) Pilotprojekter er ikke særlige brugbare. Meget digitalitet handler om netværkseffekt, men pilotprojekter vil oftest vise at man mangler netværksefekten ikke om man kan opnå den på en ny platform.
-
@SuneAuken To aspekter:
1) Vi opnår ikke digital suverænitet ved bare at genopbygge kæmper som Microsoft, Google og Amazon med europæiske ejere og datacentre.
Suverænitet handler om at vi ikke bliver låst fast til nogle enkelte kapitalistiske feudalherre.
2) Pilotprojekter er ikke særlige brugbare. Meget digitalitet handler om netværkseffekt, men pilotprojekter vil oftest vise at man mangler netværksefekten ikke om man kan opnå den på en ny platform.
@SuneAuken Begge dele kræver nok en del afpudsning i forhold til bare at rable det af som ovenstående opslag.
-
@SuneAuken To aspekter:
Meget enig, men lige i dette øjeblik vil jeg langt hellere være i kløerne på en europæisk feudalherre (M/K/N). Dog: hellere planlægge i anden retning.
-
@SuneAuken @mjj delte et andet sted en god "miljømærkning" som måske kunne være god at have med?
-
@anport Har været det en del gange før, men er aldrig nogensinde blevet god til det.
En af deres journalister opfangede ad andre kanaler, at emnet interesserede mig, og de manglede en samtalepartner til Asta Kongsted.
Så puttede de mig ind.
@SuneAuken jeg vil gerne se det, men har ikke TV2. Men god fornøjelse senere, bare giv den gas!
Du kan evt. sige til fjernsynet:
“Vi har i alt for mange år lagt vores digitale infrastruktur - både som individer og som samfund - i hænderne på de amerikanske tech-giganter, så nu er det på tide, vi får ejerskabet af vores digitale liv tilbage uden der er nogen, der hele tiden skal tjene penge på vores data og almindelige færden på internettet”.
-
Meget enig, men lige i dette øjeblik vil jeg langt hellere være i kløerne på en europæisk feudalherre (M/K/N). Dog: hellere planlægge i anden retning.
@SuneAuken Enig.
Et velreguleret tech-marked er at foretrække og vil i sig selv modvirke både feudaliseringen og de negative effekter af feudaliseringen.
Så hvis vi kan stole på at de europæiske politikere arbejder for et velreguleret tech-marked, så er det i hvert fald en forbedring.
-
@SuneAuken Enig.
Et velreguleret tech-marked er at foretrække og vil i sig selv modvirke både feudaliseringen og de negative effekter af feudaliseringen.
Så hvis vi kan stole på at de europæiske politikere arbejder for et velreguleret tech-marked, så er det i hvert fald en forbedring.
"i hvert fald en forbedring" er vist kodeordet for alt, hvad jeg håber at få sagt i aften.
-
@SuneAuken jeg vil gerne se det, men har ikke TV2. Men god fornøjelse senere, bare giv den gas!
Du kan evt. sige til fjernsynet:
“Vi har i alt for mange år lagt vores digitale infrastruktur - både som individer og som samfund - i hænderne på de amerikanske tech-giganter, så nu er det på tide, vi får ejerskabet af vores digitale liv tilbage uden der er nogen, der hele tiden skal tjene penge på vores data og almindelige færden på internettet”.
Den er go'. Den klipper jeg ind i mine forberedelsesnoter - som jeg ikke kan have med ind, så jeg får det sikkert ikke sagt helt sådan.
-
jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet. Det er et rent tilfælde, at netop jeg endte der. Men jeg sagde ja, da det spurgte. Så nu må jeg jo tage sagen alvorligt.
@SuneAuken den her foreslåede skala for digital selvbestemmelse/suverænitet a la elforbrug kunne måske være en nem måde at formidle på?
https://dri.es/the-software-sovereignty-scale -
@SuneAuken den her foreslåede skala for digital selvbestemmelse/suverænitet a la elforbrug kunne måske være en nem måde at formidle på?
https://dri.es/the-software-sovereignty-scaleJeg tror ikke, jeg kan have et papskilt med den ind. Måske kan jeg få flettet ind, at den findes.
-
Jeg tror ikke, jeg kan have et papskilt med den ind. Måske kan jeg få flettet ind, at den findes.
@SuneAuken @Laust
Er der dresscode?Hvor mange open source klistermærker kan du nå at tage på?

-
@SuneAuken @Laust
Er der dresscode?Hvor mange open source klistermærker kan du nå at tage på?

-
@SuneAuken Hvordan vil man forene rettighedsaktivister og konkurrenceindustrialister under samme paraply?
Couture, S., & Toupin, S. (2019). What does the notion of “sovereignty” mean when referring to the digital? New Media & Society, 21(10), 2305–2322. https://doi.org/10.1177/1461444819865984
-
@SuneAuken at det ikke (kun) må blive et spørgsmål om personllige valg(styresystemer og some) - men i allerhøjeste grad handler om STATENS brug af Big Tech software, der tvinger borgerne til at bruge det (mitID kræver nyere iPhones/androids hele tiden- og google!) Og så læs lige det her, det er klar tale: https://www.linkedin.com/pulse/den-usynlige-magt-i-danmarks-digitale-infrastruktur-morten-larsen-lwraf/?trackingId=Gkx1E9bVRWGN%2FjQZSkcTnA%3D%3D
-
Øv.øv...

Det havde ellers været sejt! (Eller sjovt, måske mest det sidste...)God fornøjelse! Jeg kan se der er masser af gode ideer.
En ting som jeg selv synes er vigtig er at fremtidssikre os.
Dvs starte med folkeskolen, hvor kommunerne jo har tabt en sag om opbevaring af børnenes data. Det er måske ikke helt kernerne af det i snakker om, men lidt derhenad i hvert fald
-
@SuneAuken Store medier og selskaber er nødt til at begynde at skifte!
Vi vil som forbruger have open source software hvad enten det er på telefon, smart-tv, i biler eller i computere o.a.
At vi som forbruger vil være fri for at blive analyseret i hoved og røv. Retten til privatliv er en menneskeret.
-
Helt enig. Jeg skal ind og være samtalende og koncilliant, men det underliggende synspunkt kan jeg jo godt have. Derfor: Twitter til Mastodon ikke Twitter til Bluesky.
Cory Doctorow fik det til at "klikke" i mig, med hans "Bluesky and enshittification" blog post. https://pluralistic.net/2024/11/02/ulysses-pact/#tie-yourself-to-a-federated-mast
"I will never again devote my energies to building up an audience on a platform whose management can sever my relationship to that audience at will:"
Protokoller over platforme. Det er vigtigt at forstå. Når jeg vælger en tjeneste (fx mastodon) der benytter en åben protokol (fx activitypub), kan jeg ikke fastholdes af netværkseffekten.
-
Jeg synes "Digital Suverænitet" er et helt forkert sprogligt udtryk.
Kan det "Digital Selvbestemmelse" så folk kan forstå hvad det er vi taler om.
-
R relay@relay.infosec.exchange shared this topic
-
@SuneAuken Vi kan nok godt anbefale en tatovør...
-
@SuneAuken Vi kan nok godt anbefale en tatovør...
@pmakholm @SuneAuken @folfdk vi starter en gofundme